
Tärkeää Turvakaari asiaa !
- kappa12
- Yleinen
- Viestit: 270
- Liittynyt: 19.02.2005 00:00
- Paikkakunta: Seinäjoki
- Viesti:
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Elikkä tilanne on nyt se että autoja on tehty lukematta sääntökirjaa ja nyt kun asiasta huomautetaan niin meteli on valtava... Jospa sitten ens kerralla sitä sääntökirjaa tutkittais eikä vain kattottaisi että kuinka se kaveri on asian toteuttanu... Löytyiskö se perimmäinen syyllinen sittenkin sieltä peilistä... 

Mikko Koivusalo
http://ralliseiska.suntuubi.com/
http://ralliseiska.suntuubi.com/
- Baxter
- B-junnu
- Viestit: 32
- Liittynyt: 26.10.2004 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Mopoilija kirjoitti: Mun mielestä nää on ihan selviä. Jos takakontin ja takapenkin välissä on seinämä (vaikka olisi "tavarakuljetusaukkokin") niin se toimii erottajana. Näinhän ei ole esim. pienissä hatchbackeissä vaan takapenkki on toiminut erottajana tällöin. Tuon takia on nuo tarkennukset.
FIA kirjoitti:Sääntökohta 2.5.4. Matkatavaratila:
Matkatavaratilalla tarkoitetaan kaikkea sitä tilaa, joka on
erillään ohjaamosta ja moottoritilasta ja sijaitsee auton
sisäpuolella.
Tämä tila on rajoitettu pituussuunnassa kiinteällä
rakenteella, jonka valmistaja on toimittanut, ja/tai takaistuinten
selkänojan takaosalla ... Tämä tila on rajoitettu korkeasuunnassa
kiinteällä rakenteella ja/tai irrotettavalla osalla, jonka
valmistaja on toimittanut, tai näiden puuttuessa tämän
tilan rajoittaa vaakasuora taso, joka kulkee tuulilasin alareunan
korkeudella.
Sääntöjä voidaan näemmä lukea monella tapaa. Yleisin tapa on se, joka sopii parhaiten itselle.FIA kirjoitti:2.5.5. Ohjaamo:
Sisätila, joka on tarkoitettu ohjaajalle ja matkustajille.
Tuossa puhutaan ohjaamosta, jossa ovat ohjaajat ja matkustajat, ei tavaroita. Niitä pidetään tavaratilassa. Aiempi kohta sanoo: "...tai takaistuimen selkänojan takaosalla." Taitaa jokainen hatchback olla varustettu tehtaalla takaistuimella. Se että autosta on rakennusvaiheessa takaistuin ja muut pahvit poistettu, ei muuta tosiasiaa siitä mikä on auton valmistajan mukaan ohjaamoa ja mikä tavaratilaa. Eli sääntötarkennus on edelleen turha, myös hatchback autoissakin. Kerros nyt minulle mihin automerkkiin ja malliin kyseinen sääntötarkennus sitten sopii?
Huh. Onneksi päästään myös niistä MR2:sta viimein eroon. Nyt muillakin on mahdollisuuksia pärjätä. Rumiakin ovat vielä...Mopoilija kirjoitti:Ja kuten frog koittanut sanoa, säännöt ovat aivan suoraan FIA:n säännöt (ihan pykälien numerointia myöden) ja näissä ei ole mitään muutosta tapahtunut. Nyt vaan vaaditaan kilpailijoilta sitä, että niitä noudatettaisiinkin...
Vastuu on aina kilpailijalla, ei todellakaan katsastusmiehellä, siitä että oma kilpuri on sääntöjen mukainen. Haluaisin meinaan nähdä sen katsurin,joka normaalissa rallin katsastuksessa minuutissa tarkistaa, että auto vastaa sääntökirjaa jokaiselta pykälältään...
- Mopoilija
- WRC
- Viestit: 3125
- Liittynyt: 25.07.2004 00:00
- Viesti:
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Ainakin niihin autoihin missä takakallistuksenvaimentajien kiinnityspisteet ovat tuon linjauksen ulkopuolella. Minä en niin hyvin autoja tunne, että tietäisin missä tämmöisiä ratkaisuja on.Baxter kirjoitti:Kerros nyt minulle mihin automerkkiin ja malliin kyseinen sääntötarkennus sitten sopii?
Tää keskustelu on ihan yhtä hienoa mitä penkinkiinnitys asiasta. Siinäkään sääntö ei ollut sillä hetkellä muuttunut, mutta auta armias mikä meteli kun sitä pitäis noudattaa... Tartteeko aina toimia näin päin ja vaatia muuttamaan sääntöjä kun oma auto ei niitä vastaakkaan?
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Luokitustodistus kertoo onko auto 2 tila-auto vai 3 tila-auto ! Esim BMW M3 on 3 tila-auto ja Opel Astra on 2 tila-auto.
Kolmetila-autossa yleensä on kiinteärakenne mikä eroittaa tavatilan ohjaamosta ja Kaksitila-autossa se tilojen raja on takapenkin selkänojan linja.
Sääntö kertoo että kaaret pitää olla ohjaamossa, lisäksi etu ja taka jousituspisteiden välissä ! Ei siis jousitus pisteissä ! Eteen voi lisätä kuvanmukaiset (sääntökirja) lisätuet koska ne on erikseen sallittu, mutta perus kaaripakettia ei sallitta kiinnittää kyseisiin pisteisiin !!
Huomioikaa myös että sitä kiinteää rakennetta ohjaamon ja tavaratilan välissä ei voi poistaa !
Rentoja viikonloppuja, ei tämä niin vakavaa ole
Kolmetila-autossa yleensä on kiinteärakenne mikä eroittaa tavatilan ohjaamosta ja Kaksitila-autossa se tilojen raja on takapenkin selkänojan linja.
Sääntö kertoo että kaaret pitää olla ohjaamossa, lisäksi etu ja taka jousituspisteiden välissä ! Ei siis jousitus pisteissä ! Eteen voi lisätä kuvanmukaiset (sääntökirja) lisätuet koska ne on erikseen sallittu, mutta perus kaaripakettia ei sallitta kiinnittää kyseisiin pisteisiin !!
Huomioikaa myös että sitä kiinteää rakennetta ohjaamon ja tavaratilan välissä ei voi poistaa !
Rentoja viikonloppuja, ei tämä niin vakavaa ole

- TPT
- B-junnu
- Viestit: 25
- Liittynyt: 03.09.2009 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Tää keskustelu on ihan yhtä hienoa mitä penkinkiinnitys asiasta. Siinäkään sääntö ei ollut sillä hetkellä muuttunut, mutta auta armias mikä meteli kun sitä pitäis noudattaa... Tartteeko aina toimia näin päin ja vaatia muuttamaan sääntöjä kun oma auto ei niitä vastaakkaan?[/quote]
Mutta sillä pikku erolla että penkinkiinnitys esim. -08 sääntökirjasta suora kopio -penkinkiinnitys kiinnitysputkeen min.M8 LÄPIPULTEILLA.
ja hetkenpäästä kyseinen vaadittu kiinnitys on sääntöjenvastainen kun pitääkin olla kierreholkki...
Eli kaaria ei kai koskaan ole vaadittu paksiin kiinnittämään ja sitten ruvettu sitä kieltämään??
Mutta sillä pikku erolla että penkinkiinnitys esim. -08 sääntökirjasta suora kopio -penkinkiinnitys kiinnitysputkeen min.M8 LÄPIPULTEILLA.
ja hetkenpäästä kyseinen vaadittu kiinnitys on sääntöjenvastainen kun pitääkin olla kierreholkki...
Eli kaaria ei kai koskaan ole vaadittu paksiin kiinnittämään ja sitten ruvettu sitä kieltämään??
- E__R
- Yleinen
- Viestit: 187
- Liittynyt: 24.11.2005 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Täällä keskusteluissa eräät kyselevät että miksi näitä sääntöjen vastaisia autoja ei hylätä esikatsastuksissa.
Aiemmin tuli jo ilmi että auton katsastusaika on vain muutamia minuutteja. Siinä ajassa ei autoa syynätä kovin tarkoin.
Katsastus on aikataulutettua (sen vuoksi että myös te kilpailijat ehditte ajoissa seuraavaan paikkaan, oli se sitten lähtö tai seuraava AT tai mikä tahansa).
Katsastajien tämä pitää tiedostaa ja aikataulut ei saa pettää pahasti. Muuten rallin maine menee yms (painetta tulee siis ylemmältä taholta) ...
Te jotka täällä kirjoittelette että miksi katsastajat ei evää lähtöoikeutta näiltä autoilta esim. joissa laittomat kaaret.
Katsastaja ei koskaan/missään rallissa tietääkseni voi evätä tätä oikeutta vaan katsastus esittää asian rallin tuomaristolle ja he tekevät loppujen lopuksi sen päätöksen.
Otetaan esimerkki: Tunturiralliin osallistuu 120 autokuntaa. Väitän että 60 autosta voitaisiin löytää sääntöjen vastaisuuksia jos ne oikein tarkoin tutkittaisiin.
Kuka luulee, että vaikka katsastus esittäisi tuomaristolle että näiltä 60 autolta tulisi evätä lähtöoikeus sääntöjen vastaisen auton takia ei tulisi menemään ikinä tuomaristossa läpi.
Siinä muutaman minuutin kestävässä katsastuksessa ei ehditä suurennuslasilla autoja tutkimaan.
Katsastajan intressi on että hän pystyy tekemään autosta nopeasti näkemyksen että onko auto siinä kunnossa että se on turvallinen ja onko se siinä kunnossa että sillä voi osallistua kilpailuun ja mahdollisesti löytää autosta oikeasti mahdolliselle turvallisuudelle aiheuttama vakava puute eikä keskittyä säännön pilkkuihin.
(esikatsastus on turvallisuutarkastus lähinnä ja loppukatsastus on se paikka missä sitten näihin teknisiin ja sääntöjen vastaisiin asioihin puututaan).
Olen edelleen sitä mieltä että säännöt on sääntöjä ja niitä tulee noudattaa niinkuin on kirjoitettu jos kilpailla aikoo. Aina se ei ole helppoa ja inhimillisiä virheitäkin tapahtuu.
Tässä vain näkemystä tähän katsastus näkökohtaan.
Näiden näkemyksien takana on katsastuksia 15 vuotta ja itse kilpailijana kilpailuja 6 vuotta.
Aiemmin tuli jo ilmi että auton katsastusaika on vain muutamia minuutteja. Siinä ajassa ei autoa syynätä kovin tarkoin.
Katsastus on aikataulutettua (sen vuoksi että myös te kilpailijat ehditte ajoissa seuraavaan paikkaan, oli se sitten lähtö tai seuraava AT tai mikä tahansa).
Katsastajien tämä pitää tiedostaa ja aikataulut ei saa pettää pahasti. Muuten rallin maine menee yms (painetta tulee siis ylemmältä taholta) ...
Te jotka täällä kirjoittelette että miksi katsastajat ei evää lähtöoikeutta näiltä autoilta esim. joissa laittomat kaaret.
Katsastaja ei koskaan/missään rallissa tietääkseni voi evätä tätä oikeutta vaan katsastus esittää asian rallin tuomaristolle ja he tekevät loppujen lopuksi sen päätöksen.
Otetaan esimerkki: Tunturiralliin osallistuu 120 autokuntaa. Väitän että 60 autosta voitaisiin löytää sääntöjen vastaisuuksia jos ne oikein tarkoin tutkittaisiin.
Kuka luulee, että vaikka katsastus esittäisi tuomaristolle että näiltä 60 autolta tulisi evätä lähtöoikeus sääntöjen vastaisen auton takia ei tulisi menemään ikinä tuomaristossa läpi.
Siinä muutaman minuutin kestävässä katsastuksessa ei ehditä suurennuslasilla autoja tutkimaan.
Katsastajan intressi on että hän pystyy tekemään autosta nopeasti näkemyksen että onko auto siinä kunnossa että se on turvallinen ja onko se siinä kunnossa että sillä voi osallistua kilpailuun ja mahdollisesti löytää autosta oikeasti mahdolliselle turvallisuudelle aiheuttama vakava puute eikä keskittyä säännön pilkkuihin.
(esikatsastus on turvallisuutarkastus lähinnä ja loppukatsastus on se paikka missä sitten näihin teknisiin ja sääntöjen vastaisiin asioihin puututaan).
Olen edelleen sitä mieltä että säännöt on sääntöjä ja niitä tulee noudattaa niinkuin on kirjoitettu jos kilpailla aikoo. Aina se ei ole helppoa ja inhimillisiä virheitäkin tapahtuu.
Tässä vain näkemystä tähän katsastus näkökohtaan.
Näiden näkemyksien takana on katsastuksia 15 vuotta ja itse kilpailijana kilpailuja 6 vuotta.
- mikahele
- Yleinen
- Viestit: 237
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Ja mikä meteli sitä katsastuksessa tulee, kun katsastaja sanoo että kaaresi ovat sääntöjen vastaiset..
Siinä saat mulkun maineen välittömasti ja sinut haukutaan kaikkialla kaikeksi mahdolliseksi.
Ja sitten saat kuunnella sitä, että näillä kaarilla on ajettu vuodesta -95, ja ite Simo Lampinenkin on ne mun omassa tallissa hyväksynyt (tuolainekin selitys on kuultu oikeasti..) ja kukaan ei ole koskaan sanonut mitään!! Ei ne silloin voi olla sääntöjen vastaiset!!
Eikö se näin juuri mene?
Siinä saat mulkun maineen välittömasti ja sinut haukutaan kaikkialla kaikeksi mahdolliseksi.
Ja sitten saat kuunnella sitä, että näillä kaarilla on ajettu vuodesta -95, ja ite Simo Lampinenkin on ne mun omassa tallissa hyväksynyt (tuolainekin selitys on kuultu oikeasti..) ja kukaan ei ole koskaan sanonut mitään!! Ei ne silloin voi olla sääntöjen vastaiset!!
Eikö se näin juuri mene?
- toppa1
- B-junnu
- Viestit: 42
- Liittynyt: 26.09.2010 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
On täällä foorumilla sitten vimosen päälle idiootti porukkaa.... ehkä on mennyt NE sekaisin teko vaiheessa.....
- mikahele
- Yleinen
- Viestit: 237
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Juu, näyttää olevan...toppa1 kirjoitti:On täällä foorumilla sitten vimosen päälle idiootti porukkaa.... ehkä on mennyt NE sekaisin teko vaiheessa.....
- jb1966
- A-Junnu
- Viestit: 124
- Liittynyt: 25.02.2006 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
jos sääntöjä muutellaan niin eikö samantien vaadita putkee ja vapautusta sen verran et saadaan aidot putkirungot kehiin 2014 vaikka F-Ryhmäläisiin. Olis se hienoo ku putkimiehillä riittäis hommia ku eihän ny kukaan voi millään peltirungolla pärjätä :D +alumiinistä lattiat niin ei olis mätävikaakaan.
- sunbeam1
- Yleinen
- Viestit: 172
- Liittynyt: 25.08.2005 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Rallicross lajiryhmä järkiporukkaa http://www.autourheilu.fi/lajit/rallicr ... 37144.aspx
elkää nyt ottako rälläkkää liian hätäisesti käteen ja pilatko kilpureitanne , HRF aikoo ratapuolella ottaa kantaa asiaan ja luulis rallipuoleltakin löytyvän virallista vastustusta kattojärjestön aivopierua vastaan .
elkää nyt ottako rälläkkää liian hätäisesti käteen ja pilatko kilpureitanne , HRF aikoo ratapuolella ottaa kantaa asiaan ja luulis rallipuoleltakin löytyvän virallista vastustusta kattojärjestön aivopierua vastaan .
-
- A-Junnu
- Viestit: 50
- Liittynyt: 25.10.2004 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Kyllä nyt viimeistään älyää lopettaa lopullisesti harrastuksen, kun pitäis ruveta mitsun kaaria muuttamaan. Ei ole itseni tekemiä, mutta varmasti aikoinaan kaariratkaisuja mietitty. Jossain vaiheessa tulee tämmöselle vanhalle harrastajallekin se viimeinen naula arkkuun kun koko ajan sääntöjä "sorvataan". Eikä näissä asioissa yleensä harrastaja ole se, jonka asioita helpotetaan tai edes asioita pidettäisiin samoina. Tässä asiassa pitäisi vielä miettiä mikä olisi oikea ratkaisu ettei tapahtuisi todella monia turhia iltoja tallissa vailla mitään järkevää tekemistä.
-
- A-Junnu
- Viestit: 90
- Liittynyt: 30.06.2011 22:21
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Eli kaikki omatekoiset kaaret, jotka menevät takapenkin selkänojan takapuolelle (tavaratilaan) on sääntöjen vastaisia. Ei lähestulkoon jokainen auto. Vai tuleeko mieleen joku automalli, jossa takapyöräkotelot tai iskaritolpat olisi selkänojan etupuolella
Sertifioiduilla kaarilla ei ole tätä ongelmaa.

Sertifioiduilla kaarilla ei ole tätä ongelmaa.
- Rhmotor
- Yleinen
- Viestit: 266
- Liittynyt: 16.06.2004 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Ainakin muutama auto on. Eli nuo pikkupösöt ja citikat, joissa on iskari vinossa ja vääntösauvajouset. Niiden kiinnityspiste on suoraan takapenkin alla. Juuri mittailin ko. autoa ja laskeskelin noita mittoja ja kulmia trigonometriaa apuna käyttäen. Ja siihen on kyllä käytännössä mahdoton saada sääntöjen mukaista kehikkoa. Jos haluaa pääkaaren ja takatuen välisen kulman tuohon 30-asteeseen sekä jousituksen kiinnityspisteen etupuolelle nuo takakaaret, niin pääkaari on laitettava melkoisen eteen, et ei taida enää kovin hyvin penkki sopia.. Kun säännöissä on kohta taasen, et penkin selkänoja on oltava pääkaaren etupuolella.jabajee kirjoitti:Eli kaikki omatekoiset kaaret, jotka menevät takapenkin selkänojan takapuolelle (tavaratilaan) on sääntöjen vastaisia. Ei lähestulkoon jokainen auto. Vai tuleeko mieleen joku automalli, jossa takapyöräkotelot tai iskaritolpat olisi selkänojan etupuolella![]()
Sertifioiduilla kaarilla ei ole tätä ongelmaa.
Niinja tässä autossa pyöränkotelo alkaa vasta tuon maagisen jousituksen/iskarin kiinnityspisteen jälkeen...
- mexico
- B-junnu
- Viestit: 39
- Liittynyt: 23.06.2004 00:00
Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !
Myös lähes kaikki escortit, starletit ja korollat on laittomia, niissä on poikkiputki pääkaaren välissä mikä on hitsattu linkkikoteloihin kiinni, rälläkällä vaan saumat auki.
Tuolla meidänkin bemmillä on ajettu rallia vuodesta 2006 lähtien sitten laittomilla kaarilla ja itse olen kuvitellut että lisää turvallisuutta kun kaikki tärkeät ja vahvat kohdat korissa on kaarissa kiinni.
Tuolla meidänkin bemmillä on ajettu rallia vuodesta 2006 lähtien sitten laittomilla kaarilla ja itse olen kuvitellut että lisää turvallisuutta kun kaikki tärkeät ja vahvat kohdat korissa on kaarissa kiinni.