Tärkeää Turvakaari asiaa !

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Vastaa Viestiin
j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja j67 » 20.05.2013 22:14

Sertifioitu turvakaari
Mikä se on ja mihin se vaikuttaa?

Siis ihan oikeesti voisko joku kertoa mikä on sertifioitu turvakaari?

Onko tuo sertifiointi vakuutus siitä että kysymyksessä on turvakaari?

Vai onko se vakuutus siitä että se kestää jonkin tietyn rasituksen?

Jos kyseessä on vakuutus siitä että kaari kestää tietyn rasituksen niin ketä on vastuussa siitä että annettu raja jonka sertifionti takaa ei sitten missään olosuhteissa ylity kilpailutilanteessa.
Vai vastaako ketään jos raja-arvot ylittyvät ja aiheuttavat esim. loukkaantumisen kaarien pettäessä.

Jos omatekemissä kaarissa tulee vastuu asiat esteeksi sertifioitujen kopioinnille niin mikä tai ketä vastaa sertifioinin riittävyydesta. Tai lähinnä sertifioinin rajaarvojen määrittelemisestä.

Varmaankin hyvin moni on kiinnostunut tietämään kenet vetää oikeuteen kun kaaret pettää. Omatekemissähän vastuu on saatujen vastausten perusteella katsastushenkilöllä. Joten kai joku vastaa noista sertifioiduista. Vai onko koko sertifiointi pelkkä rahastuskeino.

Vai onko kyseisellä sertifioinnilla juurikaan mitään tekemistä minkään asian kanssa. Se ilmeisesti on olemassa vain sen takia että sellainen on ylipäätään luotu.
Tähän jos saisi selkeän vastauksen ilman politikointia.
Epäilen kylläkin ettei tähän ole selkeää vastausta.

laksak1
Viestit: 15
Liittynyt: 09.11.2012 12:34

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja laksak1 » 21.05.2013 00:22

Tähän on helppo vastata.Jos syystä tai toisesta joku haluaa tehdä sääntökirjan vastaiset turvakaaret, niin nämä sertifioidut mahdollistavat sen. Syy voi olla esim. se, että halutaan vahvistaa koria, kun muut säännöt eivät sitä salli. Näihin kaariin on omat sääntönsä (jotka löytyvät FIA:n sivuilta, mutta ovat näköjään muuttaneet sivuja, joten en pikaisesti etsimällä löytänyt linkkiä näihin sääntöihin). Näiden sertifioitujen kaarien perussääntö on se, että niissä on materiaalit valittavissa vapaammin (kevyempää) ja putkien sijainti ja määrät ovat vapaammat. Koska kaarten tehtävä on varmistaa kuljettajien turvallisuus, on näille kaarille määritetty eri suunnista tuleville iskuille minimikestävyys. Tämä pitää osoittaa laskemalla, jonka laskennan saa tehdä vain siihen pystyvä taho (hyväksytyt FIA:n sivuilla). Jos laskenta ei anna varmaa tulosta, niin kaaret testataan kolaritestillä. Sille ei aseteta mitään rajoituksia kuka näitä kaaria saa suunnitella. Jokainen voi itse sertifioida omat kaarensa, jos uskoo niiden täyttävän vaatimukset. Saattaa vaan toi lujuuslaskenta monimutkaisesta kehikosta olla sen verran vaikeaa, että sille tullee jonkinmoinen hinta, kun jokin tutkimuslaitos sen laskee. Tämän jälkeen kyseiset kaaret identifioidaan tiettyyn autoon, josta merkiksi kaariin laitetaan tunniste ja rakentamisesta tehdään dokumentoitu määrämuotoinen raportti, jossa muummuassa mainitaan kaarien hitsaaja.

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja j67 » 21.05.2013 18:12

laksak1 kirjoitti:Tähän on helppo vastata.Jos syystä tai toisesta joku haluaa tehdä sääntökirjan vastaiset turvakaaret, niin nämä sertifioidut mahdollistavat sen. Syy voi olla esim. se, että halutaan vahvistaa koria, kun muut säännöt eivät sitä salli. Näihin kaariin on omat sääntönsä (jotka löytyvät FIA:n sivuilta, mutta ovat näköjään muuttaneet sivuja, joten en pikaisesti etsimällä löytänyt linkkiä näihin sääntöihin). Näiden sertifioitujen kaarien perussääntö on se, että niissä on materiaalit valittavissa vapaammin (kevyempää) ja putkien sijainti ja määrät ovat vapaammat. Koska kaarten tehtävä on varmistaa kuljettajien turvallisuus, on näille kaarille määritetty eri suunnista tuleville iskuille minimikestävyys. Tämä pitää osoittaa laskemalla, jonka laskennan saa tehdä vain siihen pystyvä taho (hyväksytyt FIA:n sivuilla). Jos laskenta ei anna varmaa tulosta, niin kaaret testataan kolaritestillä. Sille ei aseteta mitään rajoituksia kuka näitä kaaria saa suunnitella. Jokainen voi itse sertifioida omat kaarensa, jos uskoo niiden täyttävän vaatimukset. Saattaa vaan toi lujuuslaskenta monimutkaisesta kehikosta olla sen verran vaikeaa, että sille tullee jonkinmoinen hinta, kun jokin tutkimuslaitos sen laskee. Tämän jälkeen kyseiset kaaret identifioidaan tiettyyn autoon, josta merkiksi kaariin laitetaan tunniste ja rakentamisesta tehdään dokumentoitu määrämuotoinen raportti, jossa muummuassa mainitaan kaarien hitsaaja.
Näin siis tehdään sertifioiti.Mutta mitä tämä sertifiointi takaa. Ja jos se takaa että kaaret kestää, niin mitä tapahtuu jos ei kestäkkään.

Kaiketi laskemalla voidaan todeta kaarien pettämiseen liittyvien voimien määrä. Joten mikä taho asettaa raja-arvot ja onko näiden raja-arvojen laatia kuitenkaan vastuussa arvojen asettamisesta. Laskennallisesti kuitenkin pystytään osoittamaan että kyseiset arvot ovat ylittyneet.

Vai onko kyseessä sertifiointi koska kyseinen sertifiointi ylipäätään on olemassa.

Avatar
Kollo
KV
KV
Viestit: 351
Liittynyt: 02.05.2004 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja Kollo » 21.05.2013 19:31

j67 kirjoitti:
Näin siis tehdään sertifioiti.Mutta mitä tämä sertifiointi takaa. Ja jos se takaa että kaaret kestää, niin mitä tapahtuu jos ei kestäkkään.

Kaiketi laskemalla voidaan todeta kaarien pettämiseen liittyvien voimien määrä. Joten mikä taho asettaa raja-arvot ja onko näiden raja-arvojen laatia kuitenkaan vastuussa arvojen asettamisesta. Laskennallisesti kuitenkin pystytään osoittamaan että kyseiset arvot ovat ylittyneet.

Vai onko kyseessä sertifiointi koska kyseinen sertifiointi ylipäätään on olemassa.
Ai mitä tapahtuu jos kaaret ei kestä? Varmaan sattuu enemmän tai vähemmän. Ei kai kai se sertifioninnin tai sertifoijan vika ole jos vedetään täyttä mäntyyn?

Pitääkö näistä asioista aina tehdä näin vaikeita?
En ymmärrä...

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja j67 » 21.05.2013 20:18

Juurihan ketjussa kerrottiin ettei sertifioituja voi kopioda koska vastuu on katsastajalla. Käsittääkseni katsastajalla on kuitenkin aika vähän tekemistä sen kanssa jos joku ajaa mäntyyn. Ja silti on vastuussa.

Sertifioinnin hakeva taho taasen ei vastaa mistään saatujen vastausten perusteella. Ainakin kiertely on politikkomaisen taitavaa.

Avatar
Marko Tähkä
KV
KV
Viestit: 488
Liittynyt: 30.12.2006 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja Marko Tähkä » 21.05.2013 21:07

Jos minä olisin katsastaja ja vastuu minulla niin yksikään auto ei lähtisi reitille oli sitten serti tai ei.

Avatar
Baxter
B-junnu
B-junnu
Viestit: 32
Liittynyt: 26.10.2004 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja Baxter » 22.05.2013 14:18

Lueskelin joutessani vanhoja sääntökirjoja. Vuoden 2008 sääntökirja sanoo turvakehikoista sanatarkasti mm. näin:
8.2.1 Turvakehikko
Putkirakenteinen kehikko, joka on koottu putkista, liitoksista ja kiinnityspisteistä. Se on suunniteltu estämään auton kokoon painumisen auton joutuessa onettomuuteen tai kaatuessa.
Vuoden 2009 painos puolestaan näin:
8.2.1 Turvakehikko
Ohjaamoon asennettu putkirakenteinen kehikko, joka on koottuputkista, liitoksista ja kiinnityspisteistä. Se on suunniteltu estämään auton kokoon painumisen auton joutuessa onnettomuuteen tai kaatuessa.
En löytänyt tähän hätään englannin/ranskan -kielisiä versioita ko. vuosilta, mutta olettaisin niiden olevan sanamuodoltaan hyvin pitkälti vastaavanlaisia. Jos joku kyseiset opukset omistava viitsisi tarkistaa vuosien 2008 ja 2009 englannin- ja ranskankielisten painosten sanamuodon? Tämän ja edellisvuosien suomenkieliset säännöt ovat kohtuu suurella sanatarkkuudella käännetyt.

No mitä sitten?

Niinkuin näkyy ennen vuotta 2009 oli aivan luvallista tehdä kaarien takatuet takatolppien kiinnityspisteisiin asti. Tavaratilaan menevistä turvakaarista tuli sääntöjen vastaiset yhdessä yössä, ilman ennakkovaroitusta ja -mainintaa eikä kukaan puhunut asiasta silloin yhtään mitään.

Käsittääkseni pitäisi aina niin lakikirjan, Raamatun kuin AKK:n sääntökirjankin kohdalla ymmärtää kirjoitusten henki, siis se mitä kirjoittaja yrittää sanoa. Olisiko nyt siis syytä itsekunkin ja varsinkin päättävissä elimissä toimivien laittaa hiukan jäitä hattuun ja selvittää korkeimmalta taholta mitä sääntöjen laatija Ranskassa on OIKEASTI tarkoittanut sääntöjä (tarkoitan kohtaa 8.2.1) laatiessaan. Vai miten on mahdollista, että päivänselvästä asiasta tulee yhdessä yössä sääntöjen vastainen vain pikkuisen sanamuotoa muuttamalla?

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja j67 » 22.05.2013 16:59

2008 ja 2009 sääntöjen lainauksissa on turvakaarien tehtäväksi asetettu sanatarkasti sama asia.

Nyt olisikin hyvä tehdä korjaukset/tulkinnat siten että sama käyttötarkoitus olisi päällimmäisenä ajatuksessa. Missään ei ole annettu eikä asetettu turvakaarien tehtäväksi muuta kuin estämään auton kokoon painuminen onnettomuudessa/kaatumisessa.

Muut tehtävät joita selvästikkin on voisi yksiselitteisesti kieltää.
Vaikeaa ainakin kuvitella että taka-akselin kiinnityspisteiden välisellä alueella olevien putkirakennelmien olisi tarkoitus suojata kuljettajia.

Joten selkeästi asetetulla sanavalinnalla saisi aikaan järkevän ratkaisun yltiöpäisen rälläköinnin sijaan.

Avatar
Mopoilija
WRC
WRC
Viestit: 3125
Liittynyt: 25.07.2004 00:00
Viesti:

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja Mopoilija » 22.05.2013 17:33

http://argent.fia.com/web/fia-public.ns ... 112008.pdf

Siinä 2009 sääntökirjan tuo osio, eli on ollut muuttumaton vuodesta 2008, koska muutokset ovat keltaisella taustalla.

Se, että miksi suomen kielinen käännös on vaihtunut vuodeksi 2009 onkin mielenkiintoista...
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli

Avatar
Baxter
B-junnu
B-junnu
Viestit: 32
Liittynyt: 26.10.2004 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja Baxter » 22.05.2013 18:01

Mopoilija kirjoitti:http://argent.fia.com/web/fia-public.ns ... 112008.pdf

Siinä 2009 sääntökirjan tuo osio, eli on ollut muuttumaton vuodesta 2008, koska muutokset ovat keltaisella taustalla.

Se, että miksi suomen kielinen käännös on vaihtunut vuodeksi 2009 onkin mielenkiintoista...
Se on muutettu vastaamaan tarkemmin englannin kielistä sanamuotoa, cockpit = ohjaamo?

Löytyykö noita lisääkin? Milloinka ko. sanamuoto on tullut englanninkieliseen versioon? 2008 tai jo aiemmin.

Avatar
Baxter
B-junnu
B-junnu
Viestit: 32
Liittynyt: 26.10.2004 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja Baxter » 22.05.2013 18:16

j67 kirjoitti:2008 ja 2009 sääntöjen lainauksissa on turvakaarien tehtäväksi asetettu sanatarkasti sama asia.
Mutta 2009 versiossa on se taikasana: ohjaamo. Tähän yhteen sanaa kaatuu monen miehen kilpa-autoiluharrastus... :cry:
j67 kirjoitti:Muut tehtävät joita selvästikkin on voisi yksiselitteisesti kieltää.
Vaikeaa ainakin kuvitella että taka-akselin kiinnityspisteiden välisellä alueella olevien putkirakennelmien olisi tarkoitus suojata kuljettajia.

Joten selkeästi asetetulla sanavalinnalla saisi aikaan järkevän ratkaisun yltiöpäisen rälläköinnin sijaan.
Näinhän se tietysti paras olisi, mutta turvakehikon muiden tehtävien kuin ohjaajien turvaaminen poistaminen on käytännössä mahdotonta tai muuten kaarien täytyy kellua ilmassa. :lol: Koria jäykistävää vaikutusta ei kai kukaan voi kieltää?

Mutta onko siitä joillekin haittaa, jos ne kaaret tekevät siellä korissa turvaamisen lisäksi muutakin? Miksi ne kaaret eivät saisi tukea jousituksen kiinnityspisteitä takalokasuojissa, saatikka jopa takakelkan kiinnityksiä korissa? Miksi ainoastaan rikkailla, joilla on varaa ostaa ne Hi-Po -kaaret, saa olla oikeus kaarien jäykistämään superkoriin, joka ei repeä ensi hypyssä? Keneltä se on pois, jos tavallinen duunari keksii pieruissaan hitsata autonsa kaariin lisää putkia, jolla pääsee edes lähelle jäykkyydessä ja kestävyydessä sitä ökyautoa?

Ja edelleenkin haluaisin Frogin vastaavan miten olet ajatellut hoitaa kaariasian keskimoottoristen kuten MR2, murtoluku, Fiero kohdalla? Nostetaanko ne tylysti kuskeineen :roll: liiterin nurkkaan odottamaan parempia aikoja joita ei koskaan tule?

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja Frog » 22.05.2013 18:57

Baxter kirjoitti:
Ja edelleenkin haluaisin Frogin vastaavan miten olet ajatellut hoitaa kaariasian keskimoottoristen kuten MR2, murtoluku, Fiero kohdalla? Nostetaanko ne tylysti kuskeineen :roll: liiterin nurkkaan odottamaan parempia aikoja joita ei koskaan tule?
Eiköhän ne rakenneta poikkeavalla säännöllä ? En tiedä kun en ole yhtään "mörriä" tehnyt. Mutta esim kun tein Mitsu Coltin V-1600 luokkaan niin hyväksytin siihen erikseen poikkeavat kaarirakenteet etukaarien osalta, koska etukaari meni suoraan etutolpan yläreunaan kun se sattui oleen koelaudan etureunassa !

Kyllä asioita voidaan viilata jos joku esittää ja perustelee tarpeen ! Mutta jos täällä koittaa asiaa selvittää niin tuskin tapahtuu yhtään mitään !

Nyt kun olen viikonverran katsellut kuvia ja posteja kaarista niin täytyy sanoo että suurimmalla osalla kaaret on OK joillakin täysin pielessä ! Ja jos joku tai jotkut ei osaa tehdä kaaria sääntöjen mukaan niin ei sen takia sääntöjä muuteta.

Jollakinlailla voisi olla hyväksyttävää laittaa varmaankin kaari lähelle takaiskaria ! Mutta mikä tai kuka on antanut luvan leikata monestakin autosta paloseinän tai takapekin takaa olevan kiinteän rakenteen kokonaan pois ? Tai jättää useimman ympärihitsin hitsaamatta ? Nämä on asioita mitä on tullut esiin tästä kaarikeissistä ja suurinta mölyä pitäneet juurikin on rakentaneet kaaret sekä putket niin kuin kuskien paikka olis takapenkin tienoilla, putkia menee sinne sun tänne ja vähän tonnekin.

Avatar
Baxter
B-junnu
B-junnu
Viestit: 32
Liittynyt: 26.10.2004 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja Baxter » 22.05.2013 21:11

Frog kirjoitti: Eiköhän ne rakenneta poikkeavalla säännöllä ? En tiedä kun en ole yhtään "mörriä" tehnyt. Mutta esim kun tein Mitsu Coltin V-1600 luokkaan niin hyväksytin siihen erikseen poikkeavat kaarirakenteet etukaarien osalta, koska etukaari meni suoraan etutolpan yläreunaan kun se sattui oleen koelaudan etureunassa !

Kyllä asioita voidaan viilata jos joku esittää ja perustelee tarpeen ! Mutta jos täällä koittaa asiaa selvittää niin tuskin tapahtuu yhtään mitään !

Nyt kun olen viikonverran katsellut kuvia ja posteja kaarista niin täytyy sanoo että suurimmalla osalla kaaret on OK joillakin täysin pielessä ! Ja jos joku tai jotkut ei osaa tehdä kaaria sääntöjen mukaan niin ei sen takia sääntöjä muuteta.

Jollakinlailla voisi olla hyväksyttävää laittaa varmaankin kaari lähelle takaiskaria ! Mutta mikä tai kuka on antanut luvan leikata monestakin autosta paloseinän tai takapekin takaa olevan kiinteän rakenteen kokonaan pois ? Tai jättää useimman ympärihitsin hitsaamatta ? Nämä on asioita mitä on tullut esiin tästä kaarikeissistä ja suurinta mölyä pitäneet juurikin on rakentaneet kaaret sekä putket niin kuin kuskien paikka olis takapenkin tienoilla, putkia menee sinne sun tänne ja vähän tonnekin.
Kiitos asiallisesta vastauksesta.

Tämä on vain ja ainoastaan mun mielipide. Mielestäni poikkeuslupakäytäntö joidenkin tiettyjen autojen kohdalla ei ole missään nimessä oikea käytäntö, koska se helposti ajaa ihmiset eri asemaan ja tilanteeseen. Sääntöjen tulisi ehdottomasti olla sellaiset, että ne ovat sovellettavissa poikkeuksetta jokaiseen autoon. Tämä voi toki olla käytännössä mahdotonta toteuttaa.

Kuulostaa kaiken kaikkiaan järkevältä, että kaarien takatuet voisivat kiinnittyä takatolppien kiinnityspisteeseen niissä autoissa joissa se on mahdollista sekä helposti ja turvallisesti toteutettavissa vaikka ne menisivätkin tavaratilan puolelle. Ja turvakehikossa olevat ja siihen kiinnittyvät putket olisivat vain ja ainoastaan sellaiset kuin sääntökirjan kohdan 8.3 Rakennemääräyksen kuvat ja tekstit antavat ymmärtää.

Avatar
ripeka
Yleinen
Yleinen
Viestit: 164
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja ripeka » 22.05.2013 22:42

Frog kirjoitti:
Baxter kirjoitti:
Ja edelleenkin haluaisin Frogin vastaavan miten olet ajatellut hoitaa kaariasian keskimoottoristen kuten MR2, murtoluku, Fiero kohdalla? Nostetaanko ne tylysti kuskeineen :roll: liiterin nurkkaan odottamaan parempia aikoja joita ei koskaan tule?
Eiköhän ne rakenneta poikkeavalla säännöllä ? En tiedä kun en ole yhtään "mörriä" tehnyt. Mutta esim kun tein Mitsu Coltin V-1600 luokkaan niin hyväksytin siihen erikseen poikkeavat kaarirakenteet etukaarien osalta, koska etukaari meni suoraan etutolpan yläreunaan kun se sattui oleen koelaudan etureunassa !

Kyllä asioita voidaan viilata jos joku esittää ja perustelee tarpeen ! Mutta jos täällä koittaa asiaa selvittää niin tuskin tapahtuu yhtään mitään !

Nyt kun olen viikonverran katsellut kuvia ja posteja kaarista niin täytyy sanoo että suurimmalla osalla kaaret on OK joillakin täysin pielessä ! Ja jos joku tai jotkut ei osaa tehdä kaaria sääntöjen mukaan niin ei sen takia sääntöjä muuteta.

Jollakinlailla voisi olla hyväksyttävää laittaa varmaankin kaari lähelle takaiskaria ! Mutta mikä tai kuka on antanut luvan leikata monestakin autosta paloseinän tai takapekin takaa olevan kiinteän rakenteen kokonaan pois ? Tai jättää useimman ympärihitsin hitsaamatta ? Nämä on asioita mitä on tullut esiin tästä kaarikeissistä ja suurinta mölyä pitäneet juurikin on rakentaneet kaaret sekä putket niin kuin kuskien paikka olis takapenkin tienoilla, putkia menee sinne sun tänne ja vähän tonnekin.
Tuota "väliseinän" poistoa mekin ollaan kaverin kanssa ihmetelty, että onko se sallittu vain vetomiehille.... Mulle vittuillaan katsastuksessa, jos puskurista puuttuu pikku lista, mut toiset saa leikata neliön peltiä pois korista ilman mitään huomautuksia??? Mä oon luullu, et koria ei oo saanu pilkkoa enää vuosikausiin. Mutta eipä niitä laittomia kaaria saa sinne konttiin jos ei sitä peltiä leikkele.... Mutta aika monesta vehkeestä on poistettu myös turvapalkit puskurista ja korvattu jollain lasikuituhärpäkkeellä jne jne.

Ehdotankin Arille ja kumppaneille, että vapauttakaa F-ryhmä kokonaan sääntökirjasta ja antakaa vetomiesten vetää vaikka kuuraketilla ni ei tartteis aina vääntää säännöistä. Muut luokat voi sitten jättää lukutaitoisille..... :twisted:

Avatar
mattski
B-junnu
B-junnu
Viestit: 27
Liittynyt: 05.12.2008 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja mattski » 23.05.2013 01:58

Moi,
Kannattaa vähän miettiä mitä tuo oikeasti tarkoitta. Vaikuttaa siltä että joku ottanut melonin nokkaan.


Sääntökirjassa EI lue että kaarien pitää olla kokonaisuudessaan ohjaamon sisällä. Jos sen pitäisi olla kokonaan ohjaamon sisällä tuossa lukisi TOTALLY INSIDE THE COCKPIT. Englantilaiset tykkäävät sanasta totally.

Definitions
Multi-tubular structure installed in the cockpit and fitted close to the bodyshell, the function of which is to reduce the deformation of the bodyshell (chassis) in case of an impact.

Tuo tarkoittaa sitä että sitä EI saa rakentaa ohjaamon ulkopuolelle, eli ei saa vetää katon läpi katon ulkopuolelle, ovien ulkopuolelle/sisään, A-pilarien etupuolelle , lattian läpi sen alapuolelle jne. Eli kaarien on oltava auton sisäpuolella kohdan 8.3.2.5 mukaisesti. Kannattaisi soitta FIA:lle ja kysyä mitä tuo tarkoittaa.
Kun tein ensimmäiset kaaret autoon niin soitin FIA:lle, oli pitkä puhelu ja virman piikiin :-). Tästä on jo viisi vuotta, mutta tässä kevyesti mistä keskusteltiin.

Turvallisuutta lisääviä putkia saa laittaa. Jos jonkin auton rakennetta ja turvallisuutta voidaan lisätä muilla kuin esitetyillä rakenteilla se on sallittua. Järjen käyttö on sallittua (paitsi AKK:ssa). Putkien on oltava kokonaisuus. Avoimia putken päitä ei saa olla. Putkien päät on päätyttävä vahvistuslevyihin. Putken keskilinja ei saa ylittää jousituksen/iskunvaimentimen yläpään keskilinja tai kiinnityslautasen takareunaa. Jos putken vetää selkänojan läpi, pitää siitä syntyneet raot tilkitä, takaselkänojaan saa tehdä reijän/viillon pujottamista varten. Luokitellun kaaren rakenteita saa kopioida, mutta perus-määritykset pitää täyttyä (joissakin luokitelluissa kaarissa ei ole kaikkia perusmäärityksien putkia tai rakenteita).
Rungon vahvikkeita ei lueta turvakaareksi. Rungon osia ei saa poistaa ja korvata turvakaarilla jos säännöissä ei ole erillistä mainintaa tai kyseessä putkirunkoinen auto. Esim A-pilaria et saa ottaa pois ja korvata sitä turvakaarella:-)

Takatuen kiinnittäminen iskarin yläpisteeseen on turvallisempaa kuin lokasuojaan. Estää takakelkan taipumisen ylös joissakin autoissa, huomioikaa että TAKATUKIEN KULMA ON OLTAVA VÄHINTÄÄN 30 ASTETTA.
Jos takatuet tulevat liian vaakaan, niin kannattaa lisätä putket 253-17 tai 253-19, jotka mun mielestä pitäisi määritellä pakollisiksi jos takauteuet on liian vaakaan.
Putket kohdassa 253-25 vedetään lähes AINA ohjaamon ulkopuolelle.

Kohta 8.3.2.5 määrittelee kaarien mitat eteen ja taakse.

8.3.2.5. Muita määräyksiä

Turvakehikko on sijoitettava pituussuunnassa kokonaisuudessaan pystysuuntaista kuormaa kantavien etu- ja takapyöränripustuksien yläkiinnityspisteiden väliselle
alueelle (jouset ja iskunvaimentimet).
Kuitenkin on lisäksi sallittua asentaa lisätuki turvakehikon
ja kallistuksenvaimentimen korikiinnityksien
väliin ylittämään edellä mainitut rajat. Kukin näistä
kiinnityspisteistä voidaan yhdistää suojakehikkoon 30
x 1.5mm putkella.

Additional Definitions

Longitudinally, the safety cage must be entirely contained
between the mounting points of the front and rear
suspension elements carrying the vertical loads (springs and shock absorbers).
Supplementary reinforcements exceeding these limits are
authorised between the safety cage and the anchorage
points of the rear anti-roll bars on the bodyshell/chassis.
Each of these anchorage points may be connected to the
safety cage by a single tube with dimensions of 30 x 1.5mm.

Simmottiis nääs!

Vastaa Viestiin