Tärkeää Turvakaari asiaa !

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Vastaa Viestiin
Avatar
tja
B-junnu
B-junnu
Viestit: 34
Liittynyt: 18.05.2004 00:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja tja » 08.06.2013 11:24

Voin olla väärässä tai yksin omaa mieltä, mutta ralliauton turvakaarissa olen aina ihmetelly miksi niiden rakentaminen sääntöjen mukaan on tehty niin hankalaksi tulkita oikein säännöissä

Oma ajatukseni siis lähinnä kansallisia F ryhmän autoja koskien.
Olisiko ongelma jos kehikolle olisi ns aivan selkeät minimi turvallisuusvaatimukset, jotka tulee täyttää. Sen lisäksi jokainen saisi laittaa vaikka kilometrin sitä putkea sinne autoon mikäli tarpeelliseksi näkee.
Onko se keltään pois jos sitä putkea on taka-akseliston tuennassa tai etukelkoissa tai ihan missä tahansa. Se on sitä sanan helinää ja yhtä tyhjän kanssa onko putki iskarin vai jousen tukipisteessä tai vaikka molemmissa. Pää asia että on hyvin tehty ja auto on niin turvallinen kuin mahdollista.
Väitän että palkintoja ei jaeta näiden asioiden perusteella.
Peräänkuulutan sitä HARRASTAJAYSTÄVÄLLISYYTTÄ.
Moni harrastaja tekee todella hienoja ja turvallisisa autoja, mutta joutuu repimään hiuksia päästään miettimällä mitä seuraavaksi pitää muuttaa tai korjata sääntöjen tulkintojen vuoksi.

Omapahan oli mielipiteeni! Semppiä kaikille tuunaajille.

Timo Jaakonsaari
Entinen rallikuski nykyinen kull.....;)

Avatar
VSa
B-junnu
B-junnu
Viestit: 37
Liittynyt: 11.06.2004 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja VSa » 09.06.2013 01:17

tja kirjoitti:Voin olla väärässä tai yksin omaa mieltä, mutta ralliauton turvakaarissa olen aina ihmetelly miksi niiden rakentaminen sääntöjen mukaan on tehty niin hankalaksi tulkita oikein säännöissä

Oma ajatukseni siis lähinnä kansallisia F ryhmän autoja koskien.
Olisiko ongelma jos kehikolle olisi ns aivan selkeät minimi turvallisuusvaatimukset, jotka tulee täyttää. Sen lisäksi jokainen saisi laittaa vaikka kilometrin sitä putkea sinne autoon mikäli tarpeelliseksi näkee.
Onko se keltään pois jos sitä putkea on taka-akseliston tuennassa tai etukelkoissa tai ihan missä tahansa. Se on sitä sanan helinää ja yhtä tyhjän kanssa onko putki iskarin vai jousen tukipisteessä tai vaikka molemmissa. Pää asia että on hyvin tehty ja auto on niin turvallinen kuin mahdollista.
Väitän että palkintoja ei jaeta näiden asioiden perusteella.
Peräänkuulutan sitä HARRASTAJAYSTÄVÄLLISYYTTÄ.
Moni harrastaja tekee todella hienoja ja turvallisisa autoja, mutta joutuu repimään hiuksia päästään miettimällä mitä seuraavaksi pitää muuttaa tai korjata sääntöjen tulkintojen vuoksi.

Omapahan oli mielipiteeni! Semppiä kaikille tuunaajille.

Timo Jaakonsaari
Entinen rallikuski nykyinen kull.....;)
"Like" ja peukku ylös

Avatar
tkr
B-junnu
B-junnu
Viestit: 28
Liittynyt: 05.07.2004 00:00
Viesti:

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja tkr » 09.06.2013 10:56

Frog kirjoitti:Tässä nyt virallinen tiedote !

Tarkennus edellisen kokouksen (1/2013) pöytäkirjassa tehtyyn tiedonantoon. Tekniikkalajiryhmä pyysi FIA:lta tarkennusta turvakehikkosäännön kohtien 8.2.1 ja 8.3.2.5 osalta, mutta vastauksen ympäripyöreyden vuoksi tekniikkalajiryhmä päätti muuttaa kansallisesti käytäntöä turvakehikkosäännön kohdan 8.2.1 osalta. Turvakehikko voidaan pääkaaren takatukien osalta viedä em. säännöstä poikkeavasti ohjaamosta matkatavaratilan puolelle pituussuunnassa maksimissaan takaiskunvaimentimien yläkiinnityspisteiden linjaan asti. Takatukien läpiviemiseksi saadaan tehdä kiinteään väliseinään ko. putken halkaisijan kokoinen reikä, muutoin väliseinärakenne on säilytettävä. Takatukien kiinnitys koriin tulee tehdä sääntökirjan kohdan 8.3.2.6 mukaisesti. Mahdolliset turvakehikkoon yhteydessä olevat taka-akseliston lisätuennat sääntökirjan kohdan 8.3.2.5 mukaisesti.
Loistava päätös, eli tälläisiä lisää..Tässä on ajateltu harrastajaakin, ehkä tää laji lähtee uuteen nousuun, aika näyttää.. :P
Tekniikkalajiryhmän jäseniä tulee seuraavan F-cupin osakilpailun katsastukseen katsomaan kehikoita ja ohjeistamaan harrastajia asiaan liittyen.
Ford Escort BDG NO-98

Avatar
E__R
Yleinen
Yleinen
Viestit: 187
Liittynyt: 24.11.2005 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja E__R » 09.06.2013 17:18

tkr kirjoitti:
Frog kirjoitti:Tässä nyt virallinen tiedote !

Tarkennus edellisen kokouksen (1/2013) pöytäkirjassa tehtyyn tiedonantoon. Tekniikkalajiryhmä pyysi FIA:lta tarkennusta turvakehikkosäännön kohtien 8.2.1 ja 8.3.2.5 osalta, mutta vastauksen ympäripyöreyden vuoksi tekniikkalajiryhmä päätti muuttaa kansallisesti käytäntöä turvakehikkosäännön kohdan 8.2.1 osalta. Turvakehikko voidaan pääkaaren takatukien osalta viedä em. säännöstä poikkeavasti ohjaamosta matkatavaratilan puolelle pituussuunnassa maksimissaan takaiskunvaimentimien yläkiinnityspisteiden linjaan asti. Takatukien läpiviemiseksi saadaan tehdä kiinteään väliseinään ko. putken halkaisijan kokoinen reikä, muutoin väliseinärakenne on säilytettävä. Takatukien kiinnitys koriin tulee tehdä sääntökirjan kohdan 8.3.2.6 mukaisesti. Mahdolliset turvakehikkoon yhteydessä olevat taka-akseliston lisätuennat sääntökirjan kohdan 8.3.2.5 mukaisesti.
Loistava päätös, eli tälläisiä lisää..Tässä on ajateltu harrastajaakin, ehkä tää laji lähtee uuteen nousuun, aika näyttää.. :P
Tekniikkalajiryhmän jäseniä tulee seuraavan F-cupin osakilpailun katsastukseen katsomaan kehikoita ja ohjeistamaan harrastajia asiaan liittyen.
Muistetaan sitten että kuten akk:n sivuillakin oli oikein tummennetulla sääntö muutetaan kansallisesti eli tarkoittanee että mahdollisissa KV kisoissa auto on sitten edelleen sääntöjen vastainen.

Vai pysyinkö kelkassa? KV kisassa auto on oltava KV sääntöjen mukainen eikä kansalliset erivapaudet ole sallittuja?

Vastaa Viestiin