Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
-
Frog
- WRC

- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Viesti
Kirjoittaja Frog » 14.06.2013 10:03
Nyt on todisteita siitä että harrastajia kuullaan ja viesti on mennyt perille ! Huomioitavaa on että vieläkin voi vaikuttaa
http://www.autourheilu.fi/37659.aspx (lukekaa tarkasti)
P.S. F ryhmän Escort Kuskit voi ensvuonna jättää jousenlatit Kotiin

-
E__R
- Yleinen

- Viestit: 187
- Liittynyt: 24.11.2005 00:00
Viesti
Kirjoittaja E__R » 14.06.2013 10:53
Tämä kohta jää melkoisen auki muutoksia koskien:
Kohta MUUT:
"Loppukatsastus/sinetöinti
Rallilajiryhmän esitys tekniikan lajiryhmälle
Jos kilpailupaikalla ei pystytä loppukatsastuksessa
olevalle autolle tarvittavia toimenpiteitä, tulee auto sinetöidä, ja tarkastus tulee tehdä
maksimissaan 7 vuorokauden kuluessa sinetöinnistä.
Tekniikkalajiryhmän
esitys hallitukselle.
Tarkastus tulee tehdä 14 vuorokauden sisällä ja
katsastuskorttiin tul
ee tehdä merkintä sinetöinnistä, joka
poistetaan tarkastuksen yhteydessä.
Tekniikan lajipäällikkö voi force majeure tapauksissa myöntää lisäaikaa."
Onko mietitty mihin tämä käytännössä johtaa?
Mitä tarkoitetaan jos ei pystytä? Onko oikea syy, että ei pystytä jos kilpailijaparin huoltojoukot(samalla työkalut) ovat jo toisaalla ja auton purkajat jo niin päissään että he eivät kykene /pääse enää loppukatsastukseen ?
Kuka määrää ajan/paikan 14vrk sisälle tarkastukseen?
Jos kilpailu on järjestetty IVALOSSA ja kilpailija on HANGOSTA niin missä tarkastus tehdään 14vrk kuluttua?
Täytyykö siis ko.kilpailun järjestäjän edustajat(katsastuksessa työskennelleet) tekemään tarkastuksen vai voiko sen tehdä joku muu täysin ko.kilpailun ulkopuolinen?
Mitkä ovat sanktiot tai toimenpiteet jos kilpailija ei ilmesty 14vrk sisällä sovittuun jälkeenpäin tarkastukseen. Onko tarkastuksen aika ja paikka 14vrk täysin järjestäjän päätettävissä?
Tulee mieleen että kun tälläinen mahdollisuus annetaan niin kohta ei ole ketään paikalla kilpailujen loppukatsastuksessa.
Vai olenko ymmärtänyt väärin että tämä on vain käytössä jos loppukatsastusta ei voida järjestäjän puolesta suorittaa loppuun?
Nämä asiat varmasti mietitään muualla loppuun kuin täällä ralli.netissä, mutta päätetty asia on mielestäni sellainen, että kilpailijoillakin on oikeus saada etukäteen tietää mitä tällä muutoksella tarkoitetaan ja miten käytännössä hommat toimii.
Jos tämä on vain järjestäjän puolesta käytettävä mahdollisuus niin sitten tuli kirjoiteltua vähän turhaan.
Lisäksi tuli mieleen millä tavalla sinetöidään? Jos niitä huoltomiehiä ei näy eikä moottorissa / muissa komponenteissä ole valmiina sinetöintiä varten tarvittavia reikiä tms.. niin poraako kilpailunjärjestäjä kilpailijan autoon siinä tapauksessa tarvittavat sinetöintireiät yms.. ???
Olen sitä mieltä, että tätä asiaa ei ole nyt mietitty käytännön tasolla loppuun asti ja vanhaa ei tulisi muuttaa.
Oma mielipiteeni edelleen on että:
Jos kilpailija kieltäytyy loppukatsastuksesta tulee edelleen määrätä kilpailukieltoa.
Voitaisiin määrittää minimivaatimuksena mitä kilpailijan vähintään tulee voida autostaan loppukatsastuksessa purkaa.
Esim. minivaatimuksena voisi olla että kilpailijan on varauduttava siihen että häneltä löytyy tarvittava miehistö/kalusto sylinterikannen purkuun loppukatsastuksessa.
Minusta voisi olla niin, että jos tilanne johtaa loppukatsastus paikalla siihen että osaa on mahdoton tarkastaa voitaisiin sen jälkeen vasta sopia tästä jälkeenpäin tehtävästä tarkastuksesta.
Ei niin että se annetaan sääntöjen puolesta mahdollisuutena aina ja kaikille tämä jälkeenpäin tarkastus. (eli käytännössä se että kilpailija ilmoittaa kilpailun jälkeen että huoltomiehet on jo kotona en pääse loppukatsastukseen).
-
Frog
- WRC

- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Viesti
Kirjoittaja Frog » 14.06.2013 11:38
Tuolla sinetöinnin aikarajalla haetaan vaan sitä että kaikki muut kilpailut sinetöinnin jälkeen ovat tuloksiltaan myös ehdollisia, siksi sitä on rajattava jotenkin, 7 vrk on liian lyhyt aika, juurikin sen takia jos välimatkaa on paljon !
Esim moottorin tarkistus joissain autoissa on jo tunteja vievä toimenpide, oli ne huoltomiehet selvinpäin tai kännissä

järjestäjä päättää milloin sinetit laitetaan ja tarkastus voidaan suorittaa kilpailijan eduksi lähellä kotia tai kotona.
"Minusta voisi olla niin, että jos tilanne johtaa loppukatsastus paikalla siihen että osaa on mahdoton tarkastaa voitaisiin sen jälkeen vasta sopia tästä jälkeenpäin tehtävästä tarkastuksesta."
Näin tämä sääntö on ollutkin ja tulee olemaan ! Ainut muutos on vain se että milloin ja minkä ajanpuitteissa jälkitarkastus on tehtävä.

-
E__R
- Yleinen

- Viestit: 187
- Liittynyt: 24.11.2005 00:00
Viesti
Kirjoittaja E__R » 14.06.2013 16:01
Frog kirjoitti:Tuolla sinetöinnin aikarajalla haetaan vaan sitä että kaikki muut kilpailut sinetöinnin jälkeen ovat tuloksiltaan myös ehdollisia, siksi sitä on rajattava jotenkin, 7 vrk on liian lyhyt aika, juurikin sen takia jos välimatkaa on paljon !
Esim moottorin tarkistus joissain autoissa on jo tunteja vievä toimenpide, oli ne huoltomiehet selvinpäin tai kännissä

järjestäjä päättää milloin sinetit laitetaan ja tarkastus voidaan suorittaa kilpailijan eduksi lähellä kotia tai kotona.
"Minusta voisi olla niin, että jos tilanne johtaa loppukatsastus paikalla siihen että osaa on mahdoton tarkastaa voitaisiin sen jälkeen vasta sopia tästä jälkeenpäin tehtävästä tarkastuksesta."
Näin tämä sääntö on ollutkin ja tulee olemaan ! Ainut muutos on vain se että milloin ja minkä ajanpuitteissa jälkitarkastus on tehtävä.

No juu, nimenomaan tätä tietoa kaipasinkin eli että tuleva sääntö / muutos ei ole niin (kirjoitettu) että se antaa kilpailijalle "porsaanreiän" luistaa loppukatsastuksen kilpailun jälkeen niin halutessaan.
Jos näin ei ole niin homma ok.
Jotenkin vain jäin tuosta tiedotteesta epätietoisuuden tunne että mitä tämä käytännössä tarkoittaa ja miten ne käytännössä sitten toteutetaan.
-
Frog
- WRC

- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Viesti
Kirjoittaja Frog » 14.06.2013 16:20
E__R kirjoitti:
No juu, nimenomaan tätä tietoa kaipasinkin eli että tuleva sääntö / muutos ei ole niin (kirjoitettu) että se antaa kilpailijalle "porsaanreiän" luistaa loppukatsastuksen kilpailun jälkeen niin halutessaan.
Jos näin ei ole niin homma ok.
Jotenkin vain jäin tuosta tiedotteesta epätietoisuuden tunne että mitä tämä käytännössä tarkoittaa ja miten ne käytännössä sitten toteutetaan.
Tärkeempää on se että sinetöidyllä autolla ajetut tulokset ovat ehdolliset niin kauan kuin kohde on tarkastettu ! Eli sinetöinnistä ja kohteen tarkastuksesta ei ole ollut ennen mitään aikarajaa. Olisi kohtuutonta jos esim 3kk päästä tarkastetaan auto ja sen sääntöjen vastaisuuden takia joudutaan korjaamaan kaikki tulokset mihinkä kyseinen auto on sijoittunut. Esim F cup Lahdessa jossa piti tarkistaa 3 kpl BMW,n moottorin kuutiotilavuus, oli homma ajallisesti niin pitkä että palkinnot olis voitu jakaa vasta Maanantain puolella ! Siksi käytettiin sinetöinti mahdollisuutta jonka aikana huomattiin että ei ole sääntöä milloin autot pitää tarkistaa viimeistään. Ja ennen tarkistusta ei voi julkaista virallisia tuloksia.... siis tämä on se syy.
P.S. Tänävuonna on yksi kilpailija jättänyt jälkikatsastuksen väliin ja saanut siitä sanktion.
-
ariwalk
- KV

- Viestit: 587
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja ariwalk » 14.06.2013 20:28
aika mukavaltahan toi näyttää. laitoin kyllä sähköpostia sillo aikanaa, ja siitä unohtu toi että miu mielestä sais tota raidetangon kotelon vaihtaa mihin huvittaa oikeestaan, ni sillä sais pientä säästöä ja vaikka ladaanki kunnon ohjauksen.
ihmettelen vaan että minkätakia on noi jyrkkä ei noille lasikuitu-loksuille?
ja moottorisääntö on kyllä ruuvattu vaa corolla miehiä silmällä pitäen. laitoin silloin että konetta sais vaihtaa samasta merkistä, vastaavan kokoisella koneella. esim toho 16v escortin koneeseen ei meinaa ees löytää kiertokangen laakereita enää ni jos siihe sais ruuvata zetecin tai duratecin koneen ni huomattavasti paremmin sais osia.
-
mikahele
- Yleinen

- Viestit: 237
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja mikahele » 14.06.2013 22:48
Oikein huvittavaa luettavaa nämä "(selvennykset)".
"Sallitaan 2-ryhmään hyväksyttyjä osia esim. alumiininapa Escorttiin (käytännössä ollut käytössä)..."
"Perustelu: Sääntömuutos tekee nykyisistä moottoreista sääntöjen mukaisia,..."
"Perustelu: Muuttaa olemassa olevia kansia sääntöjenmukaiseksi..."
"Perustelu: Nykyaikaistetaan sääntö, monissa autoissa alkup. ohjaustehostimen mekaaninen pumppu korvattu sähköisellä pumpulla, jota vanha sääntö ei ole sallinut."
"Perustelu: Sallitaan nykyaikainen pedal box lattiakiinnityksellä, jo käytössä oleva ratkaisu."
Ei minulla mitään näitä muutoksia vastaan ole, mutta miksei niitä autoja voi tehdä sääntöjen mukaan, niin ei tarvitsisi muuttaa sääntöja autoja vastaaviksi??
Ja sitten kun halutaan V1600 autoon kattoventtiiliä ohjaamon ilmansaannin lisäämiseksi, niin sitä vastaan on puolet v1600 harrastajista ja AIK... Vaikka se ei lisäisi edes kustannuksia, kun ei se kerran ole pakollinen ja helpottaisi sitä hytissä työskentelyä varsinkin rallissa huomattavasti. Siellä kun ei ajeta repsikanpuolen sivulasi auki niin kun radalla. Vai onnistuisiko se niin kun näyttää olevan "maa tapa", eli kaikki halukkaat laittaa tötterön katolle, niin sitten AIK:sta tulee sääntömuutos että kun se kerran on: "käytännössä ollut käytössä", "tekee nykyisistä sääntöjen mukaisia", "Muuttaa olemassa olevia ... sääntöjenmukaiseksi...", "jota vanha sääntö ei ole sallinut.", "jo käytössä oleva ratkaisu."
Että semmosta touhua..
Moniko F-ryhmän harrastajista on näitä 2014 sääntömuutoksia vastaan? Ei ainakaan varmaan ne joiden autot on tänävuonna sääntöjen vastaisia.
Ja heti tuli sopivia visioita tuohon lohko sääntöön. Aivan erimerkkiseen ja maalaiseen autoon saa laittaa lohkon jossa ei ole mitään muuta samaa kun kannen kiinnitys ja kampiakseli sopii suoraan... Saa melkoisen voima moottorin..
-
saana
- KV

- Viestit: 420
- Liittynyt: 13.12.2010 00:00
Viesti
Kirjoittaja saana » 15.06.2013 15:11
mikahele kirjoitti:Oikein huvittavaa luettavaa nämä "(selvennykset)".
"Sallitaan 2-ryhmään hyväksyttyjä osia esim. alumiininapa Escorttiin (käytännössä ollut käytössä)..."
"Perustelu: Sääntömuutos tekee nykyisistä moottoreista sääntöjen mukaisia,..."
"Perustelu: Muuttaa olemassa olevia kansia sääntöjenmukaiseksi..."
"Perustelu: Nykyaikaistetaan sääntö, monissa autoissa alkup. ohjaustehostimen mekaaninen pumppu korvattu sähköisellä pumpulla, jota vanha sääntö ei ole sallinut."
"Perustelu: Sallitaan nykyaikainen pedal box lattiakiinnityksellä, jo käytössä oleva ratkaisu."
Ei minulla mitään näitä muutoksia vastaan ole, mutta miksei niitä autoja voi tehdä sääntöjen mukaan, niin ei tarvitsisi muuttaa sääntöja autoja vastaaviksi??
Siksi että muutos on paljon helpompi tehdä koneelle ja paperille! Mun mielestä parempi kysymys on se.miksi siellä säännöissä lukee niin?? Jos ratkaisut ovat olleet käytössä ja kilpurit monessa kisassa katsastetuina kilpailu käytössä,miten nämä asiat voivat aina tulla "yllätyksinä"??Minkä takia ne säännöt eivät pysy reaalimaailmassa mukana??Mielestäni tulisi vakavasti pohtia kilpailukatsatuksen vastuuta suhteessa kilpailijan vastuuseen.Onko sieltä puolelta ojeistus ja valvonta ja yhteistyö kunnossa?Yhteen hiileen puhaltaminen olisi hyvä tässäkin asiassa.Epäilen sitä vahvasti.

-
j67
- KV

- Viestit: 721
- Liittynyt: 19.09.2011 18:56
Viesti
Kirjoittaja j67 » 15.06.2013 17:32
Jos haetaan kilpailukatsastuksen vastuulla sitä että autot on sääntöjen mukaisia niin ensi talven järjestäjät voivat laittaa sääntöihin että katsastus alkaa viikko ennen kisaa.
On kohtalainen savotta selvittää parin sadan auton sääntöjen mukaisuus. Ei onnistu nykyisellä aikataulutuksella.
Jopa niinkin yksinkertainen tehtävä kuin alustan sääntöjen mukaisuus vaatii parin sadan auton noston nosturilla, jos monttua ei ole kats.paikalla.
Kyllä sääntöjen mukaisuus kuuluu yksinomaan kilpailijan vastuulle, jos ketään ei osaa epäillä kanssakilpailijan auton sääntöjen vastaisuutta niin ongelmaa ei kaiketi silloin ole. Ei kilpailunjärjestäjä voi alkaa tutkimaan kaikkia autoja perinpohjaisesti varsinkaan jos epäilyyn ei ole syytä. Nykyiset säännöt antaa mahdollisuuden tutkintaan jos on esittää muutakin kuin hevosmiesten tietotoimiston tietoja.
-
markomartini
- KV

- Viestit: 803
- Liittynyt: 29.03.2004 00:00
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja markomartini » 15.06.2013 18:59
Escortin alunapa a-ryhmän luokkarissa joten sallitu aikaisemminkin.
Harmi ettei 16v kantta saa asentaa ohc päälle vai salliko toi uusi sääntö selkeytys nyt sen ?
-
saana
- KV

- Viestit: 420
- Liittynyt: 13.12.2010 00:00
Viesti
Kirjoittaja saana » 15.06.2013 20:10
j67 kirjoitti:Jos haetaan kilpailukatsastuksen vastuulla sitä että autot on sääntöjen mukaisia niin ensi talven järjestäjät voivat laittaa sääntöihin että katsastus alkaa viikko ennen kisaa.
On kohtalainen savotta selvittää parin sadan auton sääntöjen mukaisuus. Ei onnistu nykyisellä aikataulutuksella.
Jopa niinkin yksinkertainen tehtävä kuin alustan sääntöjen mukaisuus vaatii parin sadan auton noston nosturilla, jos monttua ei ole kats.paikalla.
Kyllä sääntöjen mukaisuus kuuluu yksinomaan kilpailijan vastuulle, jos ketään ei osaa epäillä kanssakilpailijan auton sääntöjen vastaisuutta niin ongelmaa ei kaiketi silloin ole. Ei kilpailunjärjestäjä voi alkaa tutkimaan kaikkia autoja perinpohjaisesti varsinkaan jos epäilyyn ei ole syytä. Nykyiset säännöt antaa mahdollisuuden tutkintaan jos on esittää muutakin kuin hevosmiesten tietotoimiston tietoja.
j67.Kilpailija ei laadi sääntöjä.Jos kaikilla autoilla on ajettu esim 10 vuotta kilpaa ja yhtäkkiä sääntöjen laatija "huomaa"että näähän onkin erilailla kuin kuuluisi niin ei kai se voi kilpailijan vastuulla olla.Kyllä kai kilpailunjärjestäjän täytyy tietää minkälaisia autoja kilpailuunsa päästää??Jos resursseja ei ole,ei sekään ole kilpailijoiden syytä.

-
Marko Tähkä
- KV

- Viestit: 488
- Liittynyt: 30.12.2006 00:00
Viesti
Kirjoittaja Marko Tähkä » 15.06.2013 20:26
Eikös toi sinetöiti ole helppoa kuormaliina koneen ja kannen ympäri sinetti lukkoon. kilpailija kotiin ja tarkastaja tallille määrätyn ajan putitteissa ,kilpailija ei vaadi koneen aukaisua vai kuinka?.
-
Kollo
- KV

- Viestit: 351
- Liittynyt: 02.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja Kollo » 15.06.2013 20:28
saana kirjoitti:j67 kirjoitti:Jos haetaan kilpailukatsastuksen vastuulla sitä että autot on sääntöjen mukaisia niin ensi talven järjestäjät voivat laittaa sääntöihin että katsastus alkaa viikko ennen kisaa.
On kohtalainen savotta selvittää parin sadan auton sääntöjen mukaisuus. Ei onnistu nykyisellä aikataulutuksella.
Jopa niinkin yksinkertainen tehtävä kuin alustan sääntöjen mukaisuus vaatii parin sadan auton noston nosturilla, jos monttua ei ole kats.paikalla.
Kyllä sääntöjen mukaisuus kuuluu yksinomaan kilpailijan vastuulle, jos ketään ei osaa epäillä kanssakilpailijan auton sääntöjen vastaisuutta niin ongelmaa ei kaiketi silloin ole. Ei kilpailunjärjestäjä voi alkaa tutkimaan kaikkia autoja perinpohjaisesti varsinkaan jos epäilyyn ei ole syytä. Nykyiset säännöt antaa mahdollisuuden tutkintaan jos on esittää muutakin kuin hevosmiesten tietotoimiston tietoja.
j67.Kilpailija ei laadi sääntöjä.Jos kaikilla autoilla on ajettu esim 10 vuotta kilpaa ja yhtäkkiä sääntöjen laatija "huomaa"että näähän onkin erilailla kuin kuuluisi niin ei kai se voi kilpailijan vastuulla olla.Kyllä kai kilpailunjärjestäjän täytyy tietää minkälaisia autoja kilpailuunsa päästää??Jos resursseja ei ole,ei sekään ole kilpailijoiden syytä.

Siis hetkinen, jos ajaa 10 vuotta sääntöjenvastaisella autolla niin se ei ole kilpailijan vika??? Just.
-
j67
- KV

- Viestit: 721
- Liittynyt: 19.09.2011 18:56
Viesti
Kirjoittaja j67 » 15.06.2013 21:24
saana kirjoitti:j67 kirjoitti:Jos haetaan kilpailukatsastuksen vastuulla sitä että autot on sääntöjen mukaisia niin ensi talven järjestäjät voivat laittaa sääntöihin että katsastus alkaa viikko ennen kisaa.
On kohtalainen savotta selvittää parin sadan auton sääntöjen mukaisuus. Ei onnistu nykyisellä aikataulutuksella.
Jopa niinkin yksinkertainen tehtävä kuin alustan sääntöjen mukaisuus vaatii parin sadan auton noston nosturilla, jos monttua ei ole kats.paikalla.
Kyllä sääntöjen mukaisuus kuuluu yksinomaan kilpailijan vastuulle, jos ketään ei osaa epäillä kanssakilpailijan auton sääntöjen vastaisuutta niin ongelmaa ei kaiketi silloin ole. Ei kilpailunjärjestäjä voi alkaa tutkimaan kaikkia autoja perinpohjaisesti varsinkaan jos epäilyyn ei ole syytä. Nykyiset säännöt antaa mahdollisuuden tutkintaan jos on esittää muutakin kuin hevosmiesten tietotoimiston tietoja.
j67.Kilpailija ei laadi sääntöjä.Jos kaikilla autoilla on ajettu esim 10 vuotta kilpaa ja yhtäkkiä sääntöjen laatija "huomaa"että näähän onkin erilailla kuin kuuluisi niin ei kai se voi kilpailijan vastuulla olla.Kyllä kai kilpailunjärjestäjän täytyy tietää minkälaisia autoja kilpailuunsa päästää??Jos resursseja ei ole,ei sekään ole kilpailijoiden syytä.

Eihän sääntöjä ole muutettu niin että autoista olisi tullut laittomia. Kyllä se laittomuus on lähtenyt siitä että jokainen venyttää mistä parhaiten osaa. Ja tämän pitäisi sitten olla kilpailunjärjestäjän vastuulla. Moniko haluaa tämäkin vastuun kilpailun muiden vastuiden lisäksi.
Mutta niihän se on että jos venyttää sääntöä ja jää kiinni niin suurin syyllinen on katsastaja ei säännön venyttäjä.
Mitähän seuraavaksi tarjotaan kilpailunjärjestäjän vastuulle??????
-
ratakettu
- Viestit: 10
- Liittynyt: 15.05.2011 09:40
Viesti
Kirjoittaja ratakettu » 15.06.2013 22:10
Voi meitä poikia! Milläs nyt selität ku ei fordsonilla kerkee, ku ei voi ensvuonna laittaa lehitijousien piikkiin.. keksittävä uusia selityksiä, tai sit ruvettava koittaa ajamista.. No katotaa sit ku on säännöt kirjoitettu kiveen.