Säästötalkoot

Kotimaan ralli- ja sprintkilpailujen ennakkopuinti, voittajaveikkaukset ja muu ennen kilpailua tapahtuva spekulointi.
JTH Racing Team
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 72
Liittynyt: 15.09.2011 09:13

Re: Säästötalkoot

Viesti Kirjoittaja JTH Racing Team » 29.06.2013 17:57

Kylmä totuus on, että mikäli ei ota ammattikoulua niin rallin aloittaminen omilla rahoilla 18v on kohtuullisen vaikeaa. Että toisaalta on hienoa, kun vanhemmat sijottaa harrastukseen, toisaalta arvostaako se nuori sitten niitä vehkeitä niin paljon kuin että ne olisi oman työn kautta saavutettu.

Mutta mikä pahiten särähti korvaan oli tuo, että harrastajat ja maailmalle pyrkijät pitäisi jotenkin eritellä. Ralli on urheilua ja urheiluun kuuluu kilpailu ja kilpailuhenki. Mikäli on mahdollista kilpailla edes jossain vaiheessa jotain tulevaa mahdollista tähteä vastaan ja vaikka pärjätä niin siitähän ne puheet kylillä syntyy. Ennemminki mä sanoisin, että mieluummin niin, että pidempään harrastajat ja huiput samassa luokassa. Esim. R2 luokassa pitäisi voida ajaa vaikka 1,6 a-ryhmän tai f-ryhmän vehkeellä. Tehot taitaa mennä jo niin että vaikka olisi harrastajalla 2,0 litran moottori. R2 auton hankkinut on jo niin vauhdissa urallaan, että ajelee pääasia nuotti SM-kisoja. Mikä olisi parempaa kuin annettaisiin harrastajien kilpailla siellä tasavertaisesti näitä vastaan. Nyt lisäluokat on varjona perässä. Miksei voisi avata kilpailua niin, että yleiskilpailussa korkealla voi olla se nopein kuski laitteella kuin laitteella. Ei f-ryhmän kärki yms. kyläsankarit pääse haastamaan minun mielestä tällä hetkellä tarpeeksi. SM-arvo on vain niiden käsissä joilla on hirvittävästi rahaa, tai hirvittävä organisaatio taustalla.

Kilpailuhan on se miksi rallia ajetaan ja kilpailuhenkisyys.

Kaikki kunnoitus ympäriajoille yms. Mutta ralli ei ole sellainen jonomuodostelma. Kyllä siellä lähdössä pohditaan, että miten se naapurin rane saatto voittaa sen pari sekuntia, ja nyt otetaan se kiinni. Tälläistä kovaa kilpailua kaikkiin luokkiin. Nythän on niin, että jos yksi mies ajaa testiä puoli tuhatta ja toinen ei, niin siinäkin on se kustannuskuvio taustalla. Parastahan koko lajissa on se, kun se rikas kaiken saanut kuljettaja huomaakin, että joku köyhä juntti jostai pikkupaikalta pistää luun kurkkuun ja puol minuuttia turpaan joka pätkä.

Juu, todellakin mieluiten rallia kestävällä pohjalla kalustolla mikä ei vie vararikkoon, ja useita ralleja tai miten nyt on mahdollista.

v1600 vehkeet on mun mielestä melko hinnakkaita. Siis ne valmiit yksilöt millä on paljon ajettu kisoja ja ehkä jopa menestytty. Missä vaiheessa sen aihion hinta on vaikka joku 15 000e, mikä sen nousun on aiheuttanut. Se että joku on sillä pärjännyt, vai se että se vakioauto on jatkuvasti kulunut. Etuveto on monesti nopeampi kuitenkin, koska sladissa se aika hukkuu.

Lähinnä mä kuuluttaisin lisää arvostusta perus ralliautoille. F-luokassakin taitaa olla jo kaikki vehkeet hyvinkin arvokkaita. Ei ole mitään perus Escorttia tai perus Asconaa yms. kun kaikissa on huippu osat ja huippu alustat. Myös huippu kalliit viat. Corolloista puhumattakaan..

Enemmän a-luokkia, oikeita kilpa-autoja järkevin kustannuksin. N-ryhmää, joka on kokenut hirveän inflaation kun kehitettiin FIN-R. Kaikki pitää olla FIN-R vaikka tekniikka muistuttaa eniten huippu kalliita kit careja, ainoa että ne ei vain kestä.

v1600 on hyvä luokka, mutta mm. yksi lajin jatkamista puntaroiva tuttu sanoi että ei kestä niitä vakiovälityksiä. Toinen vaihtoehto on sitten extreme Bemarit, ja sielläkin taas ne välitykset. Kyllä eniten kilpa-autossa on tunnelmaa kun se kumisee ja voimansiirto ulisee. Vaikka ei olisi tehoja maailman tappiin. Voin ihan rehellisesti sanoa että v1600 ei ole koskaan sytyttänyt, mutta esim. trophy a-ryhmäläinen kyllä sytyttää.

Onhan niitä vanhoja f-luokan ja a-ryhmän vehkeitä, mutta ei ole asennetta lähteä niillä ajamaan. Myös n-ryhmän vehkeet.. Entisaikaan oli jopa 1,3 moottorilla olevia n-ryhmän autoja. Tai vaikka n+

Jos ne säännöt saataisin sillä tavalla auki, että Euroopasta olisi mahdollista tuoda kaiken maailman tykkejä oikeilla kilpaosilla ja niille löytyisi vielä joku järkevä luokka.

Mikä on kaikkein pahin ongelma on se, että ralli on jakautunut kahtia. Minun mielestä 80-luvulla kilpailut oli kaikille auki ja menestyminen ei ollut siitä kiinni millä ja minkä luokan vehkeellä ajaa. Nyt on niin kovin tarkkaan rajattu millä autolla sä voit voittaa SM-mitalin. Miksei ralleista voi saada sellaisia, että kuka vain voi kilpailla mitaleista.

Nyt on f-cup ja sm-kisat ja molemmat muodostavat omat leirit. Kumpikaan porukka ei arvosta toisiaan tarpeeksi. Tälläinen kuilu kun saadaan yhteen, niin silloin ralli voi hyvin ja kaikki ikävät puheet puhtaasta rahasta voidaan lopettaa.

Avatar
petepee
KV
KV
Viestit: 707
Liittynyt: 11.06.2004 00:00

Re: Säästötalkoot

Viesti Kirjoittaja petepee » 29.06.2013 19:39

j67 kirjoitti:
Leipuri munkki oli ihmeissään että mikähän meni vikaan kun ei halvemmat munkit mennetkään kaupaksi vaikka olivat kalliinpia halvempia.
Olisiko jotain yhtenäistä rallin vähenevän kuljettaja tilanteen kanssa?
Jos munkkibisnes hiipui karppausbuumin myötä kun ei ollut kovin jees syödä pullaa?Onhan sitten tullut markkinoille halvempiakin leipureita jotka ajatteli aluksi että täytetään koko maapallo halpismunkeilla ja näytetään niille prkll.Ja vieläkään halpismunkit eivät ole levinneet kovin laajalti joten varmaan pitää vielä miettiä tätä munkkiteoriaa.

Ja jos tämän ketjun voisi lukita tai kenties kokonaan poistaa niin voisi olla kaikille leipureille ihan paras vaihtoehto.

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Säästötalkoot

Viesti Kirjoittaja j67 » 29.06.2013 21:48

JTH racing team kirjoituksessa oli varsin monia seikkoja tuotu hyvin esille.
Esim. tuo V-1600 luokan kaluston hinnat. Eikä kyseinen luokka ole ainut jossa on käsittämättömiä hintoja kalustossa.
Lienee vaikeaa yrittää kaupitella nykyiselle internet aikakauden ihmisille kalustoa ylihintaan. Parilla googletuksella saa palikoiden hinnat selviksi. Joten onkin aika vaikea selvittää mikä nostaa hinnat monikertaisiksi aihion ja osien hankintahintaan nähden. Ainut mikä on selitettävissä on nykyisen kaluston rakentamiseen tarvittavan ammattitaidon tarve. Mutta ei sitäkään voi myydä hinnalla millä tahansa. Tässä on varmaan yksi syy monien joukossa siihen miksi uusia tulijoita ei enää ole, ainakaan samalla mitalla kuin ennen.

Toinen asia mikä tuli esille on kaluston monen kirjava taso.
Esim. Nuo 1,3 litraiset n-ryhmän autot. Trophyyn niillä pääsee aloitteleva kaveri yleisen luokan kuskien joukkoon. Kiinnostaa varmaan vaihtoehtona hirveästi.

Kilpailuhan on se miksi rallia ajetaan ja kilpailuhenkisyys.
Tässä oli oikeastaan paras kommentti.
Miettikää ihan oikeasti miten hyvin nykyiseen luokkiin osuu vähänkin ikääntyvämpi kalusto. Siis sellaiset joilla ei kuitenkaan ole historicin puolelle asiaa viellä vuosiin. Ainakaan ikäryhmien puolesta.

Myös se että ennen oli a/n ryhmien ja miksei myös f ryhmän kalustoa pikkuluokissa. Johtui varmaan siitä että ennen luokiteltuja autoja oli enemmän jos vertaa siihen miten moni nykyisin maahantuotavista autoista on luokiteltu.

Petepee vois kertoa et mikähän mahtais olla halpismukkien vastine rallin puolella. Nää ylihintaisetko?

Avatar
Trophy
KV
KV
Viestit: 450
Liittynyt: 05.05.2004 00:00
Viesti:

Re: Säästötalkoot

Viesti Kirjoittaja Trophy » 29.06.2013 22:34

[quote="j67"]JTH racing team kirjoituksessa oli varsin monia seikkoja tuotu hyvin esille.
Esim. tuo V-1600 luokan kaluston hinnat. Eikä kyseinen luokka ole ainut jossa on käsittämättömiä hintoja kalustossa.


Jos V1600 autoja on ollut myynnissä ja myyty hintahaarukassa 4500 - vaikka tuo 15000 €, niin eikös siitä luulis löytyvän jokaisen kukkarolle sopiva kilpuri?.

Jos auto rakennettu uudesta tai käytetystä niin siinä on iso ero jatkoa ajatellen. Joku 180 tkm ajettu aihio niin palaa rahaa jo pelkästään huoltamiseen ja kuluneiden osien uusimiseen.

Jossain tämän foorumin syövereissä on paljon keskusteluita V auton käyttö- ja rakennuskuluista. Tehkää yksi V1600 auto ja niitatkaa kaikki kuitit ja laskukopiot tallin seinään. Kun olette ajaneet ekan kisan ottakaa laput pöydälle ja laskekaa yhteen, tulette yllätymään, mutta ette positiivisesti.

Muutenkin aina tuijotetaan sitä hintaa ja autoa, eikä yhtään katella mitä tulee mukaan kauppaan. Jos ostat vaikkapa n 12000 € auton missä tulee mukaan kilpavannetta ja rengasta niin että pääsee heti ajamaan uudella ostoksella, niin tottakai siitä kannattaa varmaan maksaa hitusen enemmän kuin autosta jossa ei tule mukaan mitään.

V1600 autoilla ajaneena voin sanoa että hinta ja merkki ei ratkaise mitään niinkuin on jo useampana vuotena nähty. Ongelma on korvien välissä eli siinä nukkaamattomassa koetaulussa 8)

Miksi se Alfa 147 jolla ajettiin 2010 Sm sarjan sc luokassa eniten pohja-aikoja on edelleen myymättä vaikka pyynti on pitkälti alta kympin ja auto aikanaan tehty uudesta autosta ja kokonais km n. 6000km ???

Ei ole ylihintaisia autoja, on vain kovia pyyntejä mutta pyytäähän saa...

Avatar
Rallimax
Yleinen
Yleinen
Viestit: 289
Liittynyt: 26.02.2005 00:00

Re: Säästötalkoot

Viesti Kirjoittaja Rallimax » 30.06.2013 00:15

...ja tyhmähän ei ole se joka pyytää vaan se joka maksaa.. ! :lol:

En vain ymmärrä tätä ajatusten kulkua edullisesta ralliautosta, jos joku on ihan tosissaan sitä mieltä että ralliauton voi rakentaa vaikka nyt esimerkiksi V1600 luokkaan muutamalla tonnilla.
Jos ensin ostaa aihion ja sen jälkeen rakentaa siitä turvallisen ja menestyskelpoisen V auton, voi laskutoimituksen aloittaa siitä että hyvä aihio maksaa jo ainakin heti sen 5000.00 euroa. Siihen kaikki korin rakentaminen kaarineen + se nukattu kojelauta heheee.... ja sen jälkeen korin maalaukset, alustapuslat + iskarit ja jouset, jarruosat, sähköt, tekniikan huolto, moottorin ohjausjärjestelmä tai alkuperäisen muutos, kaikki turvavarusteet ja lukematon määrä muuta osaa, nippeliä ja nappelia sekä pirusti töitä niin jos joku vielä sanoo että 12.000-15.000 euron hintainen V1600 auton ostaminen varaosineen ja renkaineen + vanteineen on kallista, niin kannattaa siirtyä jokkiksen harrastamiseen, sinne kun menestyvän auton tekee hintaan 5000.00 euroa ja ja sitten se myydään tonnilla, niin siinähän se harrastamisen järkevyys noin taloudellisesti katsottuna on enemmän kun järjissään, silti kaikkea hyvää jokkiksen harrastajille toivottaen, hieno laji ja sekin laji tarvitaan kaikkien muiden lajien joukossa.

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Säästötalkoot

Viesti Kirjoittaja j67 » 01.07.2013 21:12

Niinhän tuossa kävi kuin ajattelinkin. Halpa ei ollutkaan halpaa. Hyvinkin keskiverto/ voittaja trophy auton kasaa V-1600 auton rakennuskustannuksilla.

Rallimax:in vertaus jokkiksen 5000€ kalustoon oli silkäli ontuva ettei läheskään jokaisessa kyläkisassa ole kyseisiä viidentonnin voittaja autoja viivalla. Ja silti joku voitaa kyseiset kisat. Rallissa taas on miltein jokaisessa kisassa oltava tuo "5000 voittaja-auto" joten jokin ero lajeissa ja niiden harrastajissa on.

Se mikä rallissa tekee asian hankalaksi on se että kalustoa on hirvittävän monessa eri ryhmässä.Historic, n,a,f,finR,fiaR,wrc ja nämä viellä eri kuutio tilavuuksissa niin nykyisellä noin 20 kilpailuluokalla on aika vaikea tehdä luokkajakoa niin ettei suurinosa olisi ajamassa sillä tavallisella jokkisautolla viidentonnin voittaja autoa vastaan.

Se mikä on jäänyt käsittelemättä on ostettavan palveluiden määrä rallikilpailussa. Lienee suurin syy ilmojen suuruuteen.

Pelastuskalusto on yksi hyvinkin suuri meno erä. Turvallisuudesta on toki pidettävä huolta mutta ei ole ihan yksi eikä kaksi kertaa kun pätkälle tulee organisaation käyttöön kuulumaton ambulanssi ja silti lajin säännöt määrää että ambulansseja on oltava tietty määrä.
Tässä olisi saatavissa säästöä jos esim. paikallisen pelastusviranomaisen kanssa määriteltäisiin minimi tarve eikä sääntöjä nuodattamalla. En väitä etteikö lajiliiton puolella olisi tietotaitoa määritellä asiaa, paikalliset erot ovat kuitenkin hyvin suuria joten niitä lienee vaikea määritellä.

Lähes jokaisessa osa alueessa on nostettu vaatimustasoa joka ei varmaankaan ole syntynyt ilmaiseksi.
Yksi esimerkki on tuloslaskenta. Nykyään tarvitaan realiaikaista tulostietoa, lienee sekin jokin verran kalliinpaa kuin se aika jolloin ukot laski tuloksia ruutupaperin kulmaan. Enkä syytä kalleudesta tulospalvelu toimijoita, toki jokaisen on kulunsa saatava ja vähän leipänsä päällekkin. Mutta mikä on tavoite. Tulokset realiaikaisena vai pienellä viiveellä lienee siinäkin jokin hintaero. En ainakaan usko että realiaikaisuuskaan ilmaista on.

Nämä on asioita jotka ovat uudemmille kuskeille itsestään selvyyksiä mutta ehkä askeleen tai pari voisi jostain ottaa takaisin päinkin.
Tai luultavasti ei.

Hautsi86
B-junnu
B-junnu
Viestit: 44
Liittynyt: 15.09.2011 00:38
Viesti:

Re: Säästötalkoot

Viesti Kirjoittaja Hautsi86 » 02.07.2013 00:57

Oma kokemukseni tässä asiassa: tarkoitus oli aloittaa rallin ajaminen jo vuosia aiemmin, mutta sääntömuutokset tuntuivat tekevän lajia kokoajan kalliimmaksi, mitä oma lompakko silloin antoi myöden. Ennen Hans-tuen pakollisuutta oli kuitenkin päästävä osallistumaan ensimmäiseen ralliin. Ja niinhän siinä sitten kävi, että se hyväksi havaittu kallis niskatuki tuli ostettua ja jatkettua lajin harrastamista.

Autovalinta oli aluksi selkeä: joko V1600 tai Trophy. Mieli tahtoi takavetoista äffäläistä, mutta ajatus uudesta ajotyylistä sekä edullisuudesta veti etuvetoisen puolelle. Paljon puhuttiin silloin V1600 luokan edullisuudesta sekä kilpailukyvystä. V1600 luokan autolle ominaista on kuitenkin se, että ajaminen ja huoltaminen saattaa olla edullisempaa Trophyyn verrattuna, muu ei ole. Kilpuri itsessään voi olla huomattavasti kalliimpi, kuin kymmenenvuotta vanhempi nopeaksi koulutettu Trophyn A-ryhmäläinen. Lipsahduksen sattuessa kaikki korinosat ovat kalliimpia, sillä kyseessä on yli 2000 vuosimallin auto. On todistettu, että V1600 kilpurit ovat ällistyttävän nopeita, mutta mikäli tahtoo kajuutan puolelle aidon kilpa-auton fiiliksen, on trophyluokka erittäin hyvä vaihtoehto.

Olen koko harrastukseni ajan saanut kuulla monenlaisia mielipiteitä. Penkalla seisojatkin kyselevät vähän väliä, että koska laitan alleni tehokkaamman auton. Olen kuitenkin kaikille sanonut, että tämän hankinta kesti 25 vuotta, joten mistä luulette yhtäkkiä ilmestyvän rahoituksen kovemmalle kalustolle. Mitä järkeä on myöskään haaveilla tehokkaasta autosta, ellei sataheppaisellakaan uskalla pitää kokoaikaa kaasua pohjassa? Näillä mennään mitä sattuu olemaan, ja mikäli puska kutsuu, sitten ei välttämättä enää mennä. Asenteesta se vain on kiinni. Rallia pystyy helposti lähteä ajamaan edullisellakin kalustolla.

Avatar
emk
KV
KV
Viestit: 773
Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Viesti:

Re: Säästötalkoot

Viesti Kirjoittaja emk » 02.07.2013 09:19

No tässä mentiin taas kauas alkuperäsestä aiheesta, mutta puututaampa vähän tuohon autohommaan. Kukapa ei ajaisi ison luokan autolla jos siihen olisi mahdollisuus? Mutta sen rallin fiiliksen tekee kuitenkin se että ajetaan sen alla olevan auton äärirajoilla ja mielellään vielä luokasta löytyisi muitakin jotka ovat samalla tasolla.

Olen monesti myöskin sanonut että rallia pitää pystyä ajamaan niin, että jos (kun) kaatuu niin harmittaa korkeintaan menetetty hyvä sijoitus. Jos ulosajon jälkeen joutuu miettimään että mistä kaivaa pennit GT:n 1000e lokasuojapariin niin alla oleva auto on väärä... Joku saattaa olla eri mieltäkin toki. Ja voin kertoa että taaskaan ei lauantaina harmittanut, eli auto on vissiin edelleen oikea.

Ja tuohon V1600-keskusteluun koska tätä saattaa moni aloitteleva lukea, ei oikeasti tarvitse 5000e aihiota että saa kilpailukykysen auton. Itsekin aion seuraavan puolen vuoden aikana kokeilla kuinka edullisesti sen pystyy tekemään, mutta ihan huippuautoon ei nyt tähdätäkään toki. Mutta esim. Meganet ja Cliot ovat rallin puolella kova sana ja aihio huoltoineen ei varmasti maksa 5000e. Ja tällä hetkellähän kaupan on Megane, jolla oltaisiin ajettu lauantaina B-junnujen ison luokan neljänneksi hintaan 8500 kaikkine vanteineen, renkaineen ja osineen (ei mainos vaan esimerkki), joten lopetetaan se höpöttely vähintään 15000e autoista.

Avatar
Rallimax
Yleinen
Yleinen
Viestit: 289
Liittynyt: 26.02.2005 00:00

Re: Säästötalkoot

Viesti Kirjoittaja Rallimax » 02.07.2013 10:03

Tässä vähän videota siitä edullisemmasta rallista.
http://www.youtube.com/watch?v=XQWUwpUvGJc

Avatar
TienTukko
Yleinen
Yleinen
Viestit: 276
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Viesti:

Re: Säästötalkoot

Viesti Kirjoittaja TienTukko » 02.07.2013 11:15

emk kirjoitti: Ja tuohon V1600-keskusteluun koska tätä saattaa moni aloitteleva lukea, ei oikeasti tarvitse 5000e aihiota että saa kilpailukykysen auton. Itsekin aion seuraavan puolen vuoden aikana kokeilla kuinka edullisesti sen pystyy tekemään, mutta ihan huippuautoon ei nyt tähdätäkään toki. Mutta esim. Meganet ja Cliot ovat rallin puolella kova sana ja aihio huoltoineen ei varmasti maksa 5000e. Ja tällä hetkellähän kaupan on Megane, jolla oltaisiin ajettu lauantaina B-junnujen ison luokan neljänneksi hintaan 8500 kaikkine vanteineen, renkaineen ja osineen (ei mainos vaan esimerkki), joten lopetetaan se höpöttely vähintään 15000e autoista.
Meidän porukasta eräs rakensi V-auton n. 5000€:lla (sis. aihio), ajoi kolme kisaa ja kolmet pytyt. Eli melko kallista...

Saa kai sitä ostaa aihioksi vaikka 25000€ auton jos haluaa mutta turha on sanoa että onpas kallista. Jokainen tyylillään, tasollaan ja varojensa mukaan. UGH!

p.s. taasko sinä adonis-vartaloinen kilvanajaja-Elmeri tulet sotkemaan meidän luokkaa :P
TienTukko Racing, perinteinen autourheiluseura jo vuodesta 2008!

Avatar
emk
KV
KV
Viestit: 773
Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Viesti:

Re: Säästötalkoot

Viesti Kirjoittaja emk » 02.07.2013 15:23

No minä tykkään aina vähän sotkea ja hämmentää niin jos kävis ens talvena vähän kokeilemassa sitäkin luokkaa? Saa nähdä. Mutta voin kyllä pyytää järjestäjältä aina teitä isomman lähtönumeron niin ette taas menetä at-jonossa keskittymiskykyä tän jumalaisen ulkomuodon nähdessänne... Joudutte keksimään uusia syitä tappioon :lol:

Vastaa Viestiin