FIA R5 kuulumisia

Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
Avatar
ltr
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 139
Liittynyt: 08.02.2007 00:00

FIA R5 kuulumisia

Viesti Kirjoittaja ltr » 24.09.2012 16:40

Alustavat säännöt lipuivat silmien ohitse, tässä linkki millä N ja S2000 korvataan..

http://argent.fia.com/web/fia-public.ns ... 012%29.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;" on-click="window.open(this.href);return false;

JTH Racing Team
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 72
Liittynyt: 15.09.2011 09:13

Re: FIA R5 kuulumisia

Viesti Kirjoittaja JTH Racing Team » 27.09.2012 12:33

http://images.autosport.com/editorial/1348668435.jpg

Siinä kuvakin ensimmäisestä R5 autosta, jonka itse olen nähnyt.

Avatar
Rookie
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 112
Liittynyt: 16.05.2004 00:00

Re: FIA R5 kuulumisia

Viesti Kirjoittaja Rookie » 27.09.2012 13:20

Myös Peugeot esitteli Pariisissa 208 R5 version.

Avatar
Cossie
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 139
Liittynyt: 18.05.2004 00:00
Paikkakunta: HKI

Re: FIA R5 kuulumisia

Viesti Kirjoittaja Cossie » 27.09.2012 13:21

Nyt meni ihminen sekaisin näiden ärrien kanssa, R2, R3, R4, R5

Eli nämä on siis kuin S2000 mutta 1.6 ja turbolla? Mitäs sitten nämä jo IRC:ssä nähnyt fiestat on? Eli tämä Ford Fiesta RRC. kuuluuko se tähän ryhmään R5? Jyväskylässä tais olla yksi viivalla ajaen S2000 luokassa.
Forza Fabrizio De Sanctis !!

Avatar
Mopoilija
WRC
WRC
Viestit: 3125
Liittynyt: 25.07.2004 00:00
Viesti:

Re: FIA R5 kuulumisia

Viesti Kirjoittaja Mopoilija » 27.09.2012 14:58

RRC ja R5 ovat eri juttu.
RRC on liki WRC, eroja on vähän valoitettu täällä: http://www.fiestarrc.com/index.php/faqs
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli

Avatar
JM
WRC
WRC
Viestit: 1413
Liittynyt: 09.02.2004 00:00
Paikkakunta: Nokia

Re: FIA R5 kuulumisia

Viesti Kirjoittaja JM » 27.09.2012 17:28

Viitsiskö joku selittää kaikki R-ryhmät for dummies tyyliin. Siihen vielä lisäksi nämä Fin-R jutut. Kiitos.

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: FIA R5 kuulumisia

Viesti Kirjoittaja Frog » 27.09.2012 18:51

R1 lähes vakio auto
R2 1600 kuutioinen osakitillä luokiteltu kilpa-auto
R3 2000 kuutioinen osakitillä luokiteltu kilpa-auto
R3T 1600 kuutioinen turbo ja osakitillä luokiteltu kilpa-auto
R4 kitillä luokiteltu ryhmä N 4 WD kilpuri
RRC pikkukuristemella ja pienillä spoilereilla oleva WRC auto


FinR 2 wd ja 4 Wd ovat meitin omia kansallisia vapauksia lähinnä ryhmä N autoille

RR road racing :mrgreen:

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: FIA R5 kuulumisia

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 27.09.2012 21:23

Mopoilija kirjoitti:RRC ja R5 ovat eri juttu.
RRC on liki WRC, eroja on vähän valoitettu täällä: http://www.fiestarrc.com/index.php/faqs
RRC on ehkä enemmänkin kuin liki WRC. Fiestassa ainoa ero on tuo pienempi kuristin. Minissä myös spoilerit ovat riisutummat. Hintaero Minin kohdalla on muistaakseni joitain kymmeniä tuhansia. tai oli tässä taannoin, kun kyselin tarjouksia.

- hannulehessaari

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: FIA R5 kuulumisia

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 27.09.2012 21:40

Frog kirjoitti:R1 lähes vakio auto
R2 1600 kuutioinen osakitillä luokiteltu kilpa-auto
R3 2000 kuutioinen osakitillä luokiteltu kilpa-auto
R3T 1600 kuutioinen turbo ja osakitillä luokiteltu kilpa-auto
R4 kitillä luokiteltu ryhmä N 4 WD kilpuri
RRC pikkukuristemella ja pienillä spoilereilla oleva WRC auto


FinR 2 wd ja 4 Wd ovat meitin omia kansallisia vapauksia lähinnä ryhmä N autoille

RR road racing :mrgreen:
Tarkennuksia:

R4 kitti on pääosin kevennystä (pleksilasit, "leikatut luukut", lämmityslaite) noin 45 kilon verran. Lisäksi uniballit ripustuksiin ja ripustuksen muutoksia ja vahvistuksia (Subarussa vain taakse, Mitsussa molempiin päihin). Kutsuisin lopputulosta edelleen tuotantoautoksi enkä kilpuriksi ellei kilpuri tarkoita mitä vain, millä ajetaan kilpaa.

R5 on kokonaan uusi neliveto, jossa on samankokoinen moottori kuin WRC -autoissakin, joskin kymmeniä tuhansia halvempana ja melko maltillisesti viritettynä. Autossa on kiinnitetty huoltotarpeeseen ja tarvittavaan osavarastoon huomiota. FIA on asettanut autolle ja myös osille hintakaton. Taitaa olla nyt 180.000 euroa, mutta ennenkuin on viivalla niin 200 KEUR on täynnä. Näillä hintarajoituksilla on vain taipumus lähteä liukumaan, joten kyllä hintaluokka menee nopeasti sellaiseksi, ettei noita isosti meille varmaan tule, eikä autosta ole N-ryhmän korvaajaksi, vaikke se niin kovin paljon yli N-ryhmäläisen nykyhintoja olekaan.

FIN R4WD ja FIN R2WD autojen lähtökohtana voi olla paitsi N-ryhmän auto myös A-ryhmän mukainen luokitus. Tyypillisiä piirteitä ovat viritetty kilpamoottori ja rynsas kevennys sekä vahvistetut ripustukset. Osa FIN R autoista on varsin vähän rakennettuja ja esim. nelareissa niissä saattaa olla ihan vakiomoottorikin.

- hannulehessaari

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: FIA R5 kuulumisia

Viesti Kirjoittaja Frog » 27.09.2012 22:39

Perusluokitus on aina ryhmä A ja sen jälkeen tulee sitten N ! Eli N ryhmän autot on aina luokiteltu myös ryhmään A mutta uudemmat luokitukset ryhmässä A ei ole voimassa ! Helppoo vai mitä ? Esim Evo 9 ja 10 on luokiteltu ensiksi ryhmään A mutta luokitus ei ole voimassa ja niillä ei voi kilpailla ryhmä A luokituksella, niillä tulee ajaa ryhmä N tai R4 luokituksella ja suomessa voi sitten ajaa FinR vireisenä, muttei A vireisenä, ( voin olla väärässä mutten paljoo ) Subarussa taitaa olla samat sävelet joistain mallista alkaen oliskohan ollut N 12 ?

Onkos tuo R5 etuvetoauto mihin luokitellaan muutos osat ja siitä tulee neliveto ?

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: FIA R5 kuulumisia

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 27.09.2012 23:26

Frog kirjoitti:Perusluokitus on aina ryhmä A ja sen jälkeen tulee sitten N ! Eli N ryhmän autot on aina luokiteltu myös ryhmään A mutta uudemmat luokitukset ryhmässä A ei ole voimassa ! Helppoo vai mitä ? Esim Evo 9 ja 10 on luokiteltu ensiksi ryhmään A mutta luokitus ei ole voimassa ja niillä ei voi kilpailla ryhmä A luokituksella, niillä tulee ajaa ryhmä N tai R4 luokituksella ja suomessa voi sitten ajaa FinR vireisenä, muttei A vireisenä, ( voin olla väärässä mutten paljoo ) Subarussa taitaa olla samat sävelet joistain mallista alkaen oliskohan ollut N 12 ?

Onkos tuo R5 etuvetoauto mihin luokitellaan muutos osat ja siitä tulee neliveto ?
Ei R5 rakenneta etuvedosta, vaan kyllä se voimansiirtojärjestelmä on kokonaan omansa. Toki automalli (=koppa) voi olla siviilissä etuvetoisesta autosta. (Ei Sitikallakaan taida juuri olla nelareita kaupallisella puolella, vaikka niiden WRC:t ovatkin nelareita.) R5 on kyllä aika mielenkiintoinen tapaus, jos autoista todella onnistutaan saamaan huoltoystävällisiä. Noiden S2000 ja RRC autojen ikävä puoli ei ole niinkään hankintahinta kuin korkeat ylläpito- ja käyttökulut. R5:ssa on vähemmän tehoa, mutta moottori on helpompi ajaa, kun turbo antaa enemmän aluetta ja alavääntöä eli istuu paremmin ralliautoon. Vaikea silti sanoa, mikä on R5 suhde S2000:een. S2000 on saanut vuosien myötä rutkasti lisää puhtia ja noiden nykymallien suorituskykykin on aika kova erityisesti kiihtyvyyden osalta.

- hannulehessaari

Avatar
ltr
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 139
Liittynyt: 08.02.2007 00:00

Re: FIA R5 kuulumisia

Viesti Kirjoittaja ltr » 28.09.2012 19:34

Mistään en mitään tiedä, mutta perussetti näyttää tälle:

R5
Moottori 1.6l turbo
Nokan nosto 11mm
Kuristin 32mm
Kierroksienrajoitin 7500rpm
Ahtopaine rajoitettu FIA-tarkkailulla 2,5bar, mutta lontoon kielisillä sivuilla luki WRC:n puolella absolute eli itse suomentaisin sen silloin 1,5bar ahtopaineeksi.. ja olisihan se hassua jos R5 vetäisi wrc:tä kuonoon, nimittäin tuolla sääntöheitolla se olisi tosiasia..
5v-dogbox, spool keskellä ja lukot edessä sekä takana

S2000 viimeisimpien evojen tehot ovat hyvin tarkalleen 300hv kahta puolta Fia-bentsuunilla ja voimansiirto sekä alustapolitiikka kerrassaan kilpa-automaista. Ei mielestäni maalaishemmo mene metsään jos sanoo WRC eri moottorilla.

Jotakin specsejä
Alle 2000cc vapari,
12mm maks nosto
8500rpm max kierrokset ja
64mm yksiosainen läppärunko
6v-dogbox lukkoja luokitteluista riippuen erinäinen määrä.

Avatar
PS2009
KV
KV
Viestit: 455
Liittynyt: 31.05.2009 00:00
Viesti:

Re: FIA R5 kuulumisia

Viesti Kirjoittaja PS2009 » 04.08.2013 21:19

Mahosen ajatuksia...
Tulevaisuuden ajokista päätös ensi vuonna

MM-sarjalle rakennetaan myös pidemmän tähtäyksen tulevaisuutta. Ensi kaudella Hyundai-talli on tulossa sarjaan mukaan, Volkswagen ja Citroen jatkavat ja todennäköisesti myös Fordeja ajattava M-Sport talli.

Autonvalmistajat sopivat keskenään, että ensi kaudeksi ei luokitella uusia WRC-autoja, mutta jokainen talli voi käyttää neljä niin sanottua jokeriluokitusta, jolla autoihin voidaan tuoda rajoitetusti uusia osia. Ei kuitenkaan esimerkiksi uutta konetta.

–?Me olemme sitoutuneet jatkamaan WRC-autoilla vuoden 2016 loppuun. Päätös siitä, millaisilla autoilla sen jälkeen mennään, on tehtävä ensi vuonna, Mahonen sanoo.

Yhtenä vaihtoehtona on pidetty R5-luokkaa, jossa lähtökohtana on maksimissaan 180?000 euroa maksava 1,6-litrainen turboajokki.

–?R5 on tarkoitettu N-ryhmän korvaajaksi. En tiedä millainen tulevaisuuden luokka on, mutta henkilökohtaisesti haluaisin nähdä nykyistä voimakkaampia autoja, Mahonen sanoo.

TS–STT
http://www.ts.fi/moottoriurheilu/ralli/ ... n+rallissa

Avatar
Uuhis
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 113
Liittynyt: 26.09.2006 00:00

Re: FIA R5 kuulumisia

Viesti Kirjoittaja Uuhis » 04.08.2013 23:39

Eikö nykyistä voimakkaampia autoja saataisi yksinkertaisesti poistamalla nykyautojen turboista kuristukset?

PetriH
Yleinen
Yleinen
Viestit: 274
Liittynyt: 18.05.2004 00:00
Viesti:

Re: FIA R5 kuulumisia

Viesti Kirjoittaja PetriH » 05.08.2013 15:39

http://www.fia.com/global-search?search ... ulltext=r5

Tuolta download (lataa) article 261 jos lontoo tai pariisi taittuu.
3.7. 2013 julkaistu
Minimipainomuutoksia ym.ym....

Fian sivuilla hakuriville näppäilet numeron 251 ja siitä 290 asti, löytyy sääntöjä lontoolla ja pariisilla.

Vastaa Viestiin