hydr. kässäri
- vilerace
- Yleinen

- Viestit: 193
- Liittynyt: 05.11.2004 00:00
hydr. kässäri
Autosssani on takajarrupiirin väliin asennettava wilvood käsijarrusylinteri
ja eilen reenipätkällä jarrutuksessa pullahti sylkystä mäntä pihalle ja nesteet lattialle. Petti sokka joka pitää männän sisällä.
Onko muilla ollut vastaavia ongelmia?
Jotenkin tuntuu hullulta että koko käyttöjarrun paine puskee käppärin mäntää pihalle kun painaa jarrua...
Onkohan asennuksessani jotain vikaa vai onko susi koko systeemi?
Tein stopparin kahvaan ni sit koko kahvasysteemi vääntyili ja jarrupoljin tuli kumipallomaiseksi...
ja eilen reenipätkällä jarrutuksessa pullahti sylkystä mäntä pihalle ja nesteet lattialle. Petti sokka joka pitää männän sisällä.
Onko muilla ollut vastaavia ongelmia?
Jotenkin tuntuu hullulta että koko käyttöjarrun paine puskee käppärin mäntää pihalle kun painaa jarrua...
Onkohan asennuksessani jotain vikaa vai onko susi koko systeemi?
Tein stopparin kahvaan ni sit koko kahvasysteemi vääntyili ja jarrupoljin tuli kumipallomaiseksi...
- 1403
- Yleinen

- Viestit: 273
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Re: hydr. kässäri
Sylinterin letkut väärin päin..................? Eli polkimelta tulo pitäisi mennä siihen isompaan reikään ja käsijarrusylinterin pienemmästä liitännästä letku takajarrulle....
- vilerace
- Yleinen

- Viestit: 193
- Liittynyt: 05.11.2004 00:00
Re: hydr. kässäri
kyllä ne on juuri niinpäin...
- HBRteam
- KV

- Viestit: 329
- Liittynyt: 14.06.2004 00:00
Re: hydr. kässäri
siinäpä se! on se on sul oikein ja se vaara siin just on. mut kyl se pitäis toimia kun teet niin et se ei pääse sitä kässäri kahvaa työntää.ja kato et se tanko mikä on männän ja kahvan välis et se olis suht suorassa ettei sen takia jousta.vilerace kirjoitti:Autosssani on takajarrupiirin väliin asennettava wilvood käsijarrusylinteri
ja eilen reenipätkällä jarrutuksessa pullahti sylkystä mäntä pihalle ja nesteet lattialle. Petti sokka joka pitää männän sisällä.
Onko muilla ollut vastaavia ongelmia?
Jotenkin tuntuu hullulta että koko käyttöjarrun paine puskee käppärin mäntää pihalle kun painaa jarrua...
Onkohan asennuksessani jotain vikaa vai onko susi koko systeemi?
Tein stopparin kahvaan ni sit koko kahvasysteemi vääntyili ja jarrupoljin tuli kumipallomaiseksi...
-
saxspeed
- WRC

- Viestit: 1096
- Liittynyt: 29.05.2004 00:00
kässäri
En usko että letkut on väärinpäin kun se ei toimi sillai. kokemusta on että juuri wilwood sylinterissä ilmenee tätä ongelmaa. koittakaa nyt hyvät harrastajat ruveta ymmärtää että halvalla ei saa hyvää. siinä seekerin urassa ja seekerissä on sanomista. jarruissa EI SAA SÄÄSTÄÄ OSTAKAA VAIN KILPA KÄYTTÖÖN JA AUTOIHIN TARKOITETTUJA OSIA huom kaikki markkinoilla olevat ei ole turvallisia.
"Tuhatsatayksitoista"
-
htr
- KV

- Viestit: 539
- Liittynyt: 08.05.2004 00:00
Laitappa niihin jarruihin sellainen kolmitie-venttiili, niin rupee jarrut pelaan.
Elikkä: Jarrupolkimelta venttiilille(venttiilin päähän, aivan sama kumpaan). Sitte säiliöltä oma linja käsijarrusylinterin isompaan liittimeen, ja sylinteriltä lähtö siihen venttiilin toiseen päähän ja sitte venttiililtä taka-akselille.
Tämä on ainut oikea rakenne hydrauliselle kässärille. 95% rakenteissa jarrut on yhden ainoan sokan varassa, juuri niinkuin sinullakin.
Tämä kolmitieventtiili pitäs olla jo säännöissä pakollisena
PS.yllä oleva asennus ohje pätee ainakin kittelän myymiin kolmitieventtiileihin
Elikkä: Jarrupolkimelta venttiilille(venttiilin päähän, aivan sama kumpaan). Sitte säiliöltä oma linja käsijarrusylinterin isompaan liittimeen, ja sylinteriltä lähtö siihen venttiilin toiseen päähän ja sitte venttiililtä taka-akselille.
Tämä on ainut oikea rakenne hydrauliselle kässärille. 95% rakenteissa jarrut on yhden ainoan sokan varassa, juuri niinkuin sinullakin.
PS.yllä oleva asennus ohje pätee ainakin kittelän myymiin kolmitieventtiileihin
-
BMWWBS
- A-Junnu

- Viestit: 119
- Liittynyt: 16.05.2004 00:00
Re: kässäri
koittakaa nyt hyvät harrastajat ruveta ymmärtää että halvalla ei saa hyvää.. jarruissa EI SAA SÄÄSTÄÄ OSTAKAA VAIN KILPA KÄYTTÖÖN JA AUTOIHIN TARKOITETTUJA.
Olen pitkälti samaamieltä. Kuka halpa osta se paskasaa.
Mutta mistä tietää että osa on tarkoitettu kilpakäyttöön?
Kisaosia myyvien kauppojen hinnastoista löytyy usein, Wilwood merkkisiä
jarrusylintereitä, mahdollisesti samasta kaupasta voit ostaa vastaavan
sylinterin Girling tai AP merkkisenä.
Mikä on näistä se oikea kilpaosa?
Onko se Girling? Medänperheen tavallisissa käyttöautoissa (Volvoissa)
on ainakin tämänmerkkiset jarrut ollut jo
useamman vuosikymmenen ajan(ei kovin urheilulliselta kuulosta, hyvin on pelannut).
Entäs AP (nyt alkaa vissiin jo polttaa nimittäin sillointällöin hieman laahaa) Trailerissa jolla kilpuria vedetään on neste jarrut ja merkki on AP. Osat on otettu vanhasta TRANSITISTA
Entäs kilpuri? Siinä on juuri nämä WilWood merkkiset jarrut(tietääksen ei mikään auton valmistaja käytä ko merkkiä) , jotka on ostettu siinäuskossa että nyt on oikeat kilpaosat.
Ainakin toistaiseksi on kaikki säätimet ja sylinterit ym hömpötykset hyvin toiminut hyvin
Mitä sanoo tähän Saxspeed?
Olen pitkälti samaamieltä. Kuka halpa osta se paskasaa.
Mutta mistä tietää että osa on tarkoitettu kilpakäyttöön?
Kisaosia myyvien kauppojen hinnastoista löytyy usein, Wilwood merkkisiä
jarrusylintereitä, mahdollisesti samasta kaupasta voit ostaa vastaavan
sylinterin Girling tai AP merkkisenä.
Mikä on näistä se oikea kilpaosa?
Onko se Girling? Medänperheen tavallisissa käyttöautoissa (Volvoissa)
on ainakin tämänmerkkiset jarrut ollut jo
useamman vuosikymmenen ajan(ei kovin urheilulliselta kuulosta, hyvin on pelannut).
Entäs AP (nyt alkaa vissiin jo polttaa nimittäin sillointällöin hieman laahaa) Trailerissa jolla kilpuria vedetään on neste jarrut ja merkki on AP. Osat on otettu vanhasta TRANSITISTA
Entäs kilpuri? Siinä on juuri nämä WilWood merkkiset jarrut(tietääksen ei mikään auton valmistaja käytä ko merkkiä) , jotka on ostettu siinäuskossa että nyt on oikeat kilpaosat.
Ainakin toistaiseksi on kaikki säätimet ja sylinterit ym hömpötykset hyvin toiminut hyvin
Mitä sanoo tähän Saxspeed?
- TaVu_racing
- Yleinen

- Viestit: 177
- Liittynyt: 01.07.2004 00:00
En ymmärtänyt tuota kolmitieventtiilin toimintaperiaatetta kyl lainkaan, ei siitä sattuis olemaan mitään läpileikkauskuvaa? Mahdollistaakos tämä venttiili sellasen tilanteen että voi jarruttaa esim ysikymppiin normaalisti jalkajarrulla ja samaan aikaan nyppäistä käsijarrua vähän jos on tarvis?
Ainakin ilman venttiiliä noin tehdessä pääsee yleensä himskutti irti
Edit: Toiseks viimeinen sana muuttui näemmä hassusti. :?
Ainakin ilman venttiiliä noin tehdessä pääsee yleensä himskutti irti
Edit: Toiseks viimeinen sana muuttui näemmä hassusti. :?
-
htr
- KV

- Viestit: 539
- Liittynyt: 08.05.2004 00:00
Eli toi venttiilihän toimii niin että: Jarrupoljinta painettaessa venttiili sulkee käsijarrupiirin pois ja vastaavasti käsijarrua vedettäessä venttiili sulkee polkimen piirin. Sellaisiakin venttiileitä varmaan on mikä mahdollistaa jalka- ja käsijarrun samanaikaisen käytön mutta ei tämä kyseinen venttili.
Perimmäinen tarkoitushan tällä venttiilillä on se että jarrut toimii tilanteesta riippumatta aina samalla tavalla.
Esim. Jos poljin piiri kiertää käsijarrun kautta, niin kevyesti(ei pänkkä)jarruttaessa kevennät jarrua hieman ja polkaisen uudestaan niin silloin on jo takapyörät lukossa ja etupää ei jarruta vielä nimeksikään.
Tästä esimerrkinä pitkä loiva kurvi ennen risteystä ja huomaat jarruttavasi liian aikaisin ja kevennät ja sitten polkaisen uudestaa niin olo on sen jälkeen kuin lekan päällä istuis
tämä johtuu siitä että siihen käsijarrusylinteriin "varastoituu" paine hetkeksi eli se hidastaa nesteen takaisin virtaamista
Kolmitie venttiilillä ei tätä ongelmaa ole ja poljin tuntumakin paranee paljon kun jää jalkajarrun piiristä ylimääräisiä säiliöitä(käsijarrusylinteri) pois.
Kommentteja... olenko aivan väärässä
PS.Kirjoitan omista kokemuksista
Perimmäinen tarkoitushan tällä venttiilillä on se että jarrut toimii tilanteesta riippumatta aina samalla tavalla.
Esim. Jos poljin piiri kiertää käsijarrun kautta, niin kevyesti(ei pänkkä)jarruttaessa kevennät jarrua hieman ja polkaisen uudestaan niin silloin on jo takapyörät lukossa ja etupää ei jarruta vielä nimeksikään.
Tästä esimerrkinä pitkä loiva kurvi ennen risteystä ja huomaat jarruttavasi liian aikaisin ja kevennät ja sitten polkaisen uudestaa niin olo on sen jälkeen kuin lekan päällä istuis
Kolmitie venttiilillä ei tätä ongelmaa ole ja poljin tuntumakin paranee paljon kun jää jalkajarrun piiristä ylimääräisiä säiliöitä(käsijarrusylinteri) pois.
Kommentteja... olenko aivan väärässä
PS.Kirjoitan omista kokemuksista
-
Jankos
- KV

- Viestit: 417
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Jokioinen
No tässä myös kokemuksia hydekäkkäristä.
Olen joskus aikanaan tehnyt hydraulikäsijarrun takatuuppariskodan kytkimen pääsylinteristä. Tuossa molemmat liitokset on kartiokiristeiset.
Alunperin tuossa ei ole minkäänlaista estoa männän ulostunkeutumiselle, mutta tuohan on ratkaistu tietysti kiinnitystelineellä mikä estää männän ulostulemisen täysin. Eli latta missä kolme reikää, kaksi kiinnitykselle ja yksi käsijarrun tapille. Sitten vain sopivan paksuinen prikka väliin että mäntä tulee oikeaan kohtaan kun käkkäri pois päältä.
Tämä ainakin toimii ihan hyvin. Normaaleissa jarrutuksissa ei tuon käsijarrusylinterin olemassaoloa ei huomaa. Joskus oli ongelmia kun jarrutti ja samalla nykäisi käkkäriä, niin takajarrut jäi hieman päälle. Mutta tuokin loppui kun vaihtoi sen männän ulostuloa rajoittavan prikan ohuemmaksi.
Olen joskus aikanaan tehnyt hydraulikäsijarrun takatuuppariskodan kytkimen pääsylinteristä. Tuossa molemmat liitokset on kartiokiristeiset.
Alunperin tuossa ei ole minkäänlaista estoa männän ulostunkeutumiselle, mutta tuohan on ratkaistu tietysti kiinnitystelineellä mikä estää männän ulostulemisen täysin. Eli latta missä kolme reikää, kaksi kiinnitykselle ja yksi käsijarrun tapille. Sitten vain sopivan paksuinen prikka väliin että mäntä tulee oikeaan kohtaan kun käkkäri pois päältä.
Tämä ainakin toimii ihan hyvin. Normaaleissa jarrutuksissa ei tuon käsijarrusylinterin olemassaoloa ei huomaa. Joskus oli ongelmia kun jarrutti ja samalla nykäisi käkkäriä, niin takajarrut jäi hieman päälle. Mutta tuokin loppui kun vaihtoi sen männän ulostuloa rajoittavan prikan ohuemmaksi.
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D
-
Jankos
- KV

- Viestit: 417
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Jokioinen
Tää muuten on käynyt myös mun mielessä.northwest kirjoitti:Itsellä on tarkoitus laittaa sprinttiautoon(SS) käsijarru siten että se vaikuttaa vaijerin välityksellä pedalboxin takapiirin sylinteriin,ei tarvitse lisäsylinteriä...
Tuolla saanee oikein hyvän käytön kannalta kun pystyy lisäämään kesken jarrutuksen painetta takajarruille.
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D
- TaVu_racing
- Yleinen

- Viestit: 177
- Liittynyt: 01.07.2004 00:00
- jas
- A-Junnu

- Viestit: 99
- Liittynyt: 10.10.2004 00:00
- Paikkakunta: Jämsä