hydr. kässäri

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Avatar
vilerace
Yleinen
Yleinen
Viestit: 193
Liittynyt: 05.11.2004 00:00

hydr. kässäri

Viesti Kirjoittaja vilerace » 15.05.2005 18:43

Autosssani on takajarrupiirin väliin asennettava wilvood käsijarrusylinteri
ja eilen reenipätkällä jarrutuksessa pullahti sylkystä mäntä pihalle ja nesteet lattialle. Petti sokka joka pitää männän sisällä.
Onko muilla ollut vastaavia ongelmia?
Jotenkin tuntuu hullulta että koko käyttöjarrun paine puskee käppärin mäntää pihalle kun painaa jarrua...
Onkohan asennuksessani jotain vikaa vai onko susi koko systeemi?
Tein stopparin kahvaan ni sit koko kahvasysteemi vääntyili ja jarrupoljin tuli kumipallomaiseksi...

Avatar
1403
Yleinen
Yleinen
Viestit: 273
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: hydr. kässäri

Viesti Kirjoittaja 1403 » 15.05.2005 19:24

Sylinterin letkut väärin päin..................? Eli polkimelta tulo pitäisi mennä siihen isompaan reikään ja käsijarrusylinterin pienemmästä liitännästä letku takajarrulle....

Avatar
vilerace
Yleinen
Yleinen
Viestit: 193
Liittynyt: 05.11.2004 00:00

Re: hydr. kässäri

Viesti Kirjoittaja vilerace » 15.05.2005 19:34

kyllä ne on juuri niinpäin...

Avatar
HBRteam
KV
KV
Viestit: 329
Liittynyt: 14.06.2004 00:00

Re: hydr. kässäri

Viesti Kirjoittaja HBRteam » 15.05.2005 20:33

vilerace kirjoitti:Autosssani on takajarrupiirin väliin asennettava wilvood käsijarrusylinteri
ja eilen reenipätkällä jarrutuksessa pullahti sylkystä mäntä pihalle ja nesteet lattialle. Petti sokka joka pitää männän sisällä.
Onko muilla ollut vastaavia ongelmia?
Jotenkin tuntuu hullulta että koko käyttöjarrun paine puskee käppärin mäntää pihalle kun painaa jarrua...
Onkohan asennuksessani jotain vikaa vai onko susi koko systeemi?
Tein stopparin kahvaan ni sit koko kahvasysteemi vääntyili ja jarrupoljin tuli kumipallomaiseksi...
siinäpä se! on se on sul oikein ja se vaara siin just on. mut kyl se pitäis toimia kun teet niin et se ei pääse sitä kässäri kahvaa työntää.ja kato et se tanko mikä on männän ja kahvan välis et se olis suht suorassa ettei sen takia jousta.

saxspeed
WRC
WRC
Viestit: 1096
Liittynyt: 29.05.2004 00:00

kässäri

Viesti Kirjoittaja saxspeed » 15.05.2005 20:36

En usko että letkut on väärinpäin kun se ei toimi sillai. kokemusta on että juuri wilwood sylinterissä ilmenee tätä ongelmaa. koittakaa nyt hyvät harrastajat ruveta ymmärtää että halvalla ei saa hyvää. siinä seekerin urassa ja seekerissä on sanomista. jarruissa EI SAA SÄÄSTÄÄ OSTAKAA VAIN KILPA KÄYTTÖÖN JA AUTOIHIN TARKOITETTUJA OSIA huom kaikki markkinoilla olevat ei ole turvallisia.
"Tuhatsatayksitoista"

htr
KV
KV
Viestit: 539
Liittynyt: 08.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja htr » 15.05.2005 20:57

Laitappa niihin jarruihin sellainen kolmitie-venttiili, niin rupee jarrut pelaan.

Elikkä: Jarrupolkimelta venttiilille(venttiilin päähän, aivan sama kumpaan). Sitte säiliöltä oma linja käsijarrusylinterin isompaan liittimeen, ja sylinteriltä lähtö siihen venttiilin toiseen päähän ja sitte venttiililtä taka-akselille.

Tämä on ainut oikea rakenne hydrauliselle kässärille. 95% rakenteissa jarrut on yhden ainoan sokan varassa, juuri niinkuin sinullakin. :!: Tämä kolmitieventtiili pitäs olla jo säännöissä pakollisena :idea:


PS.yllä oleva asennus ohje pätee ainakin kittelän myymiin kolmitieventtiileihin

BMWWBS
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 119
Liittynyt: 16.05.2004 00:00

Re: kässäri

Viesti Kirjoittaja BMWWBS » 15.05.2005 22:52

koittakaa nyt hyvät harrastajat ruveta ymmärtää että halvalla ei saa hyvää.. jarruissa EI SAA SÄÄSTÄÄ OSTAKAA VAIN KILPA KÄYTTÖÖN JA AUTOIHIN TARKOITETTUJA.

Olen pitkälti samaamieltä. Kuka halpa osta se paskasaa.
Mutta mistä tietää että osa on tarkoitettu kilpakäyttöön?
Kisaosia myyvien kauppojen hinnastoista löytyy usein, Wilwood merkkisiä
jarrusylintereitä, mahdollisesti samasta kaupasta voit ostaa vastaavan
sylinterin Girling tai AP merkkisenä.
Mikä on näistä se oikea kilpaosa?
Onko se Girling? Medänperheen tavallisissa käyttöautoissa (Volvoissa)
on ainakin tämänmerkkiset jarrut ollut jo
useamman vuosikymmenen ajan(ei kovin urheilulliselta kuulosta, hyvin on pelannut).
Entäs AP (nyt alkaa vissiin jo polttaa nimittäin sillointällöin hieman laahaa) Trailerissa jolla kilpuria vedetään on neste jarrut ja merkki on AP. Osat on otettu vanhasta TRANSITISTA :!:

Entäs kilpuri? Siinä on juuri nämä WilWood merkkiset jarrut(tietääksen ei mikään auton valmistaja käytä ko merkkiä) , jotka on ostettu siinäuskossa että nyt on oikeat kilpaosat.
Ainakin toistaiseksi on kaikki säätimet ja sylinterit ym hömpötykset hyvin toiminut hyvin :?:

Mitä sanoo tähän Saxspeed?

Avatar
TaVu_racing
Yleinen
Yleinen
Viestit: 177
Liittynyt: 01.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja TaVu_racing » 15.05.2005 22:54

En ymmärtänyt tuota kolmitieventtiilin toimintaperiaatetta kyl lainkaan, ei siitä sattuis olemaan mitään läpileikkauskuvaa? Mahdollistaakos tämä venttiili sellasen tilanteen että voi jarruttaa esim ysikymppiin normaalisti jalkajarrulla ja samaan aikaan nyppäistä käsijarrua vähän jos on tarvis?

Ainakin ilman venttiiliä noin tehdessä pääsee yleensä himskutti irti :lol:

Edit: Toiseks viimeinen sana muuttui näemmä hassusti. :?

htr
KV
KV
Viestit: 539
Liittynyt: 08.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja htr » 16.05.2005 12:02

Eli toi venttiilihän toimii niin että: Jarrupoljinta painettaessa venttiili sulkee käsijarrupiirin pois ja vastaavasti käsijarrua vedettäessä venttiili sulkee polkimen piirin. Sellaisiakin venttiileitä varmaan on mikä mahdollistaa jalka- ja käsijarrun samanaikaisen käytön mutta ei tämä kyseinen venttili.

Perimmäinen tarkoitushan tällä venttiilillä on se että jarrut toimii tilanteesta riippumatta aina samalla tavalla.

Esim. Jos poljin piiri kiertää käsijarrun kautta, niin kevyesti(ei pänkkä)jarruttaessa kevennät jarrua hieman ja polkaisen uudestaan niin silloin on jo takapyörät lukossa ja etupää ei jarruta vielä nimeksikään.

Tästä esimerrkinä pitkä loiva kurvi ennen risteystä ja huomaat jarruttavasi liian aikaisin ja kevennät ja sitten polkaisen uudestaa niin olo on sen jälkeen kuin lekan päällä istuis :lol: :arrow: tämä johtuu siitä että siihen käsijarrusylinteriin "varastoituu" paine hetkeksi eli se hidastaa nesteen takaisin virtaamista :!:

Kolmitie venttiilillä ei tätä ongelmaa ole ja poljin tuntumakin paranee paljon kun jää jalkajarrun piiristä ylimääräisiä säiliöitä(käsijarrusylinteri) pois.

Kommentteja... olenko aivan väärässä

PS.Kirjoitan omista kokemuksista :wink:

Jankos
KV
KV
Viestit: 417
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Jankos » 16.05.2005 12:17

No tässä myös kokemuksia hydekäkkäristä.

Olen joskus aikanaan tehnyt hydraulikäsijarrun takatuuppariskodan kytkimen pääsylinteristä. Tuossa molemmat liitokset on kartiokiristeiset.

Alunperin tuossa ei ole minkäänlaista estoa männän ulostunkeutumiselle, mutta tuohan on ratkaistu tietysti kiinnitystelineellä mikä estää männän ulostulemisen täysin. Eli latta missä kolme reikää, kaksi kiinnitykselle ja yksi käsijarrun tapille. Sitten vain sopivan paksuinen prikka väliin että mäntä tulee oikeaan kohtaan kun käkkäri pois päältä.

Tämä ainakin toimii ihan hyvin. Normaaleissa jarrutuksissa ei tuon käsijarrusylinterin olemassaoloa ei huomaa. Joskus oli ongelmia kun jarrutti ja samalla nykäisi käkkäriä, niin takajarrut jäi hieman päälle. Mutta tuokin loppui kun vaihtoi sen männän ulostuloa rajoittavan prikan ohuemmaksi.
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 16.05.2005 17:59

Itsellä on tarkoitus laittaa sprinttiautoon(SS) käsijarru siten että se vaikuttaa vaijerin välityksellä pedalboxin takapiirin sylinteriin,ei tarvitse lisäsylinteriä...

Jankos
KV
KV
Viestit: 417
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Jankos » 16.05.2005 18:29

northwest kirjoitti:Itsellä on tarkoitus laittaa sprinttiautoon(SS) käsijarru siten että se vaikuttaa vaijerin välityksellä pedalboxin takapiirin sylinteriin,ei tarvitse lisäsylinteriä...
Tää muuten on käynyt myös mun mielessä.
Tuolla saanee oikein hyvän käytön kannalta kun pystyy lisäämään kesken jarrutuksen painetta takajarruille.
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 16.05.2005 20:38

Tätä ajan takaa,mulla kun tulee työsylinterit(kytkin ja jarrut) penkin eteen lattiaan kiinni varret eteenpäin,siitä on helppo tehdä tarvittava vivusto :wink:

Avatar
TaVu_racing
Yleinen
Yleinen
Viestit: 177
Liittynyt: 01.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja TaVu_racing » 16.05.2005 21:19

northwest kirjoitti:Itsellä on tarkoitus laittaa sprinttiautoon(SS) käsijarru siten että se vaikuttaa vaijerin välityksellä pedalboxin takapiirin sylinteriin,ei tarvitse lisäsylinteriä...
No toi olis kyllä hitin hyvä keksintö, taas yks syy lisää askarrella pedalboxi :)

Avatar
jas
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 99
Liittynyt: 10.10.2004 00:00
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja jas » 12.03.2006 12:19

saako käsijarrukahvan tehä ite ja pitääkö siinä olla joku lukitus että saa jarrun jäämään päälle niinkuin mekaanisissa kässäreissä?
onhan muuten perinteisen mallisiin kahvoihin kans iät ajat laitettu ruuvi tai vastaava millä lukittu nappi sisään.. :roll:

Vastaa Viestiin