SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...
- Trophy
- KV

- Viestit: 450
- Liittynyt: 05.05.2004 00:00
- Viesti:
SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...
Voisiko joku kertoa mitä tällä nykyisellä SM rallien aikataulutuksella oikein haetaan?
Lähes kaikissa tämän vuoden kisoissa on tullut fiilis että kisaa venytetään keinotekoisesti. Mikkelin perjantaikokeilu meni ihan yes, mutta samalla olisi voitu ajaa enemmänkin perjantai-illan pimeydessä ja lauantaina aikaisemmin kotiin. Joensuussa olisi kannattanut ajaa molemmilla lenkeillä yksi ek lisää, niin ei olisi tarvinnut lähteä ajamaan kolmatta lyhyttä lenkkiä, kahden huoltotauon jälkeen, joka venytti kisaa lähes kolme tuntia.
Turussa eka siirtymä 63,35km, mutta onneksi siellä sentään ajettiin kaksi ihan kunnon mittaista (19,03km ja 16,78km) ek:ta, tosin yötauolle tultiin 02.00 aikoihin, toki osin lanssitauon aiheuttamana (1h)…
Tampereen aikataulu onkin jo sitten ihan omaa luokkaansa. Ensimmäinen päivä perjantai; erikoiskoetta yhteensä 2 x 8,45km ja siinä välissä ihan oikea tunnin huoltotauko!!!. Ensimmäinen auto lähtee liikkeelle klo 17:01 ja palaa tämän matkailuajon tuloksena yötauolle 21:37. Perjantain saldo: matkailuajoa 107,14km, josta ek:ta 16,90km = yhteensä 124,04 km. Sordo taisi mainita jotain tästä matkailuajosta torstain osalta NORF:ssa.
Noh, reitille startataan numerolla 86, joten itse olemme osamme valinneet :)
Ei se lauantai paljon fiksummalta näytä aikataulun suhteen. 8:19 eka auto reitille, kaksi huoltoa (yksi riittäisi) ja maalissa eka peli n.17:42. Siirtymää 283,72km, josta ek:ta 90,36km (HYVÄ!) yhteensä 374,08km.
Noh, saadaan Delfinaarioon näin lomasesongin ulkopuolella porukkaa käymään. Tosiasia on se että yhtään enempää katsojia ei ole vaikka sitä ns. rallisirkusta kuinka yrittäisi rakentaa muille kuin KILPAILIJOILLE ja varsinkaan noilla ”mikkihiiri” pätkillä. Turussa ”häväistiin” koko laji tuolla täysin järjettömällä donitsipätkällä…
Me kilpailijat maksamme tämän lystin ja toivomme että kilpailut tehdään kilpailijoille. Toki jos SM sarjan joku yhteistyöinstanssi vaatii tämän tyyppistä aikataulutusta ja formaattia, niin fine, kertokaa se meillekin.
Ensi vuoden kautta silmälläpitäen, toivon omasta puolestani että ilmoittautumisen yhteydessä olisi nähtävissä mikä on kilpailun aikataulu, jotta voin siinä vaiheessa päättää lähdenkö ajamaan rallia vai matkailuajoa. Jotenkin jopa motivaatio hankkia rahoitusta ensi kauden sarjaan SC6 luokkaan alkaa hiipua kun kisat ovat jotenkin ”väkisin väännettyjä”…
En saanut varmaankaan kaikkia ajatuksia tähän viestiin koska oli aikamoinen ”brainstorm” tuon Tampereen aikataulun nähtyäni, mutta toisin kuin Persut haluaisin antaa muutaman kehitysidean ja alla teksti jonka kirjoitin Turun sm:n palautteeseen:
Tähän kirjoitukseen toivoisin ihan henkilökohtaisen vastauksen jollain tasolla.
1. Kilpailun ”väkisin” venyttäminen
1.1 Jos ajetaan perjantaina ja lauantaina:
Miksi kisassa ei voida ajaa perjantaina jo puolet pätkistä ja lauantai aamupäivällä loput? Päästäisiin yhdellä ilta- ja aamuhuollolla, sekä oltaisiin kotimatkalla lauantaina varmaan jo ennen 15.00 Pimeässä ajaminen on ihan ok, mutta ajetaan sitten enemmän, vaikka puolet, kerralla ja nopeutetaan lauantaipäivän ohjelmaa. Nyt esim. Turussa saatiin menemään käytännössä koko lauantai neljään erikoiskokeeseen, ketä se palvelee?
1.2 Kun ajetaan vain lauantaina:
Ajetaan kaksi lenkkiä a`n. 50 km ja yksi vaikka tunnin huoltotauko. Kisa alkaisi lauantai aamuna esim. klo 10.00 ja loppuisi n klo 16.00???. Tällöin voitaisiin ajaa 2 x neljä ek:ta jolloin varmaan järjestäjän kulutkin pienenevät. Kotimatkalle pääsisi pätkän järjestäjät ja pitkämatkalaisetkin ”ihmisten” aikoihin. Tuo toinen huolto esim. Joensuussa venytti kisaa aivan turhaan lähes kolme tuntia ja taas hotellissa yksi yö lisää… Minä jo moni muukaan kilpailija emme ymmärrä miksi näitä päiviä pitää "väkisin" venyttää. Yhtään sen vähempää tai enempää siellä ei ole katsojia vaikka aikataulua nopeutettaisiin. Jos syy on jokin mitä emme ymmärrä niin senkin haluaisimme kuulla?
2. Yleisesti sarjasta
Tuntuu joskus että näitä kisoja ei tehdä meille kuljettajille jotka tämän lystin maksamme. Sen osoittaa myös SM kisojen vähenevät osallistujamäärät ja sitä myöten järjestäjän ahdinko tulorahoituksen suhteen. On harmi jos SM:n formaatti on menossa tähän suuntaan aikataulutukseltaan kuin Turun ja Tampereen kisat. Tämä järjestely ei ainakaan vähennä kuluja, koska nyt on läheltäkin tulevien autokuntien ”pakko” yöpyä paikkakunnalla. Toisaalta ei tuo Turun 500 € ilmo SC luokillekaan ainakaan lisää porukkaa. Olen melko varma että nämä em. seikat karsivat harrastajakilpailijoita niin SM luokista kuin ”täyteluokistakin”. Montako autoa on kilpailussa jos siellä on vain luokkien SM 1-3 autot? - ei puoliakaan…
Tämä oli tällainen vartissa kyhätty juttu joka toki meni vähän Turun kisan aihealueen ulkopuolelle, mutta tässä oli useammankin kuskin tuntoja kauden ajalta.
Lähes kaikissa tämän vuoden kisoissa on tullut fiilis että kisaa venytetään keinotekoisesti. Mikkelin perjantaikokeilu meni ihan yes, mutta samalla olisi voitu ajaa enemmänkin perjantai-illan pimeydessä ja lauantaina aikaisemmin kotiin. Joensuussa olisi kannattanut ajaa molemmilla lenkeillä yksi ek lisää, niin ei olisi tarvinnut lähteä ajamaan kolmatta lyhyttä lenkkiä, kahden huoltotauon jälkeen, joka venytti kisaa lähes kolme tuntia.
Turussa eka siirtymä 63,35km, mutta onneksi siellä sentään ajettiin kaksi ihan kunnon mittaista (19,03km ja 16,78km) ek:ta, tosin yötauolle tultiin 02.00 aikoihin, toki osin lanssitauon aiheuttamana (1h)…
Tampereen aikataulu onkin jo sitten ihan omaa luokkaansa. Ensimmäinen päivä perjantai; erikoiskoetta yhteensä 2 x 8,45km ja siinä välissä ihan oikea tunnin huoltotauko!!!. Ensimmäinen auto lähtee liikkeelle klo 17:01 ja palaa tämän matkailuajon tuloksena yötauolle 21:37. Perjantain saldo: matkailuajoa 107,14km, josta ek:ta 16,90km = yhteensä 124,04 km. Sordo taisi mainita jotain tästä matkailuajosta torstain osalta NORF:ssa.
Noh, reitille startataan numerolla 86, joten itse olemme osamme valinneet :)
Ei se lauantai paljon fiksummalta näytä aikataulun suhteen. 8:19 eka auto reitille, kaksi huoltoa (yksi riittäisi) ja maalissa eka peli n.17:42. Siirtymää 283,72km, josta ek:ta 90,36km (HYVÄ!) yhteensä 374,08km.
Noh, saadaan Delfinaarioon näin lomasesongin ulkopuolella porukkaa käymään. Tosiasia on se että yhtään enempää katsojia ei ole vaikka sitä ns. rallisirkusta kuinka yrittäisi rakentaa muille kuin KILPAILIJOILLE ja varsinkaan noilla ”mikkihiiri” pätkillä. Turussa ”häväistiin” koko laji tuolla täysin järjettömällä donitsipätkällä…
Me kilpailijat maksamme tämän lystin ja toivomme että kilpailut tehdään kilpailijoille. Toki jos SM sarjan joku yhteistyöinstanssi vaatii tämän tyyppistä aikataulutusta ja formaattia, niin fine, kertokaa se meillekin.
Ensi vuoden kautta silmälläpitäen, toivon omasta puolestani että ilmoittautumisen yhteydessä olisi nähtävissä mikä on kilpailun aikataulu, jotta voin siinä vaiheessa päättää lähdenkö ajamaan rallia vai matkailuajoa. Jotenkin jopa motivaatio hankkia rahoitusta ensi kauden sarjaan SC6 luokkaan alkaa hiipua kun kisat ovat jotenkin ”väkisin väännettyjä”…
En saanut varmaankaan kaikkia ajatuksia tähän viestiin koska oli aikamoinen ”brainstorm” tuon Tampereen aikataulun nähtyäni, mutta toisin kuin Persut haluaisin antaa muutaman kehitysidean ja alla teksti jonka kirjoitin Turun sm:n palautteeseen:
Tähän kirjoitukseen toivoisin ihan henkilökohtaisen vastauksen jollain tasolla.
1. Kilpailun ”väkisin” venyttäminen
1.1 Jos ajetaan perjantaina ja lauantaina:
Miksi kisassa ei voida ajaa perjantaina jo puolet pätkistä ja lauantai aamupäivällä loput? Päästäisiin yhdellä ilta- ja aamuhuollolla, sekä oltaisiin kotimatkalla lauantaina varmaan jo ennen 15.00 Pimeässä ajaminen on ihan ok, mutta ajetaan sitten enemmän, vaikka puolet, kerralla ja nopeutetaan lauantaipäivän ohjelmaa. Nyt esim. Turussa saatiin menemään käytännössä koko lauantai neljään erikoiskokeeseen, ketä se palvelee?
1.2 Kun ajetaan vain lauantaina:
Ajetaan kaksi lenkkiä a`n. 50 km ja yksi vaikka tunnin huoltotauko. Kisa alkaisi lauantai aamuna esim. klo 10.00 ja loppuisi n klo 16.00???. Tällöin voitaisiin ajaa 2 x neljä ek:ta jolloin varmaan järjestäjän kulutkin pienenevät. Kotimatkalle pääsisi pätkän järjestäjät ja pitkämatkalaisetkin ”ihmisten” aikoihin. Tuo toinen huolto esim. Joensuussa venytti kisaa aivan turhaan lähes kolme tuntia ja taas hotellissa yksi yö lisää… Minä jo moni muukaan kilpailija emme ymmärrä miksi näitä päiviä pitää "väkisin" venyttää. Yhtään sen vähempää tai enempää siellä ei ole katsojia vaikka aikataulua nopeutettaisiin. Jos syy on jokin mitä emme ymmärrä niin senkin haluaisimme kuulla?
2. Yleisesti sarjasta
Tuntuu joskus että näitä kisoja ei tehdä meille kuljettajille jotka tämän lystin maksamme. Sen osoittaa myös SM kisojen vähenevät osallistujamäärät ja sitä myöten järjestäjän ahdinko tulorahoituksen suhteen. On harmi jos SM:n formaatti on menossa tähän suuntaan aikataulutukseltaan kuin Turun ja Tampereen kisat. Tämä järjestely ei ainakaan vähennä kuluja, koska nyt on läheltäkin tulevien autokuntien ”pakko” yöpyä paikkakunnalla. Toisaalta ei tuo Turun 500 € ilmo SC luokillekaan ainakaan lisää porukkaa. Olen melko varma että nämä em. seikat karsivat harrastajakilpailijoita niin SM luokista kuin ”täyteluokistakin”. Montako autoa on kilpailussa jos siellä on vain luokkien SM 1-3 autot? - ei puoliakaan…
Tämä oli tällainen vartissa kyhätty juttu joka toki meni vähän Turun kisan aihealueen ulkopuolelle, mutta tässä oli useammankin kuskin tuntoja kauden ajalta.
-
j67
- KV

- Viestit: 721
- Liittynyt: 19.09.2011 18:56
Re: SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...
Vähän tuntuu vitsiltä tuo SM status noiden edellä mainittujen Turun ja Tampereen ensimmäisten päivien ajokilometrien suhteen.
Sm rallin ensimmäinen ajopäivä 35.81km erikoiskoetta tai Sm rallin ensimmäinen ajopäivä 16,90km erikoiskoetta.
Mitähän nämä olisi sitten kansallisen tason "arvottomassa" kisassa.
Ensimmäinen ajopäivä 2,7km VAI???
Eiköhän olisi parempi todeta reilusti että aika on ajanut (kustannukset) SM-rallin ohitse.
Vai olisiko lähtijöitä SM kisaan jossa perjantaina lähtö klo 16.01 ja yö tauolle 02.00. Lauantai lähtöaika 08.00 ja maaliin klo 18.00 vai mennäänkö kahdella miniralli päivän yhdistämisellä kuten tapana on ollut.
Sm rallin ensimmäinen ajopäivä 35.81km erikoiskoetta tai Sm rallin ensimmäinen ajopäivä 16,90km erikoiskoetta.
Mitähän nämä olisi sitten kansallisen tason "arvottomassa" kisassa.
Ensimmäinen ajopäivä 2,7km VAI???
Eiköhän olisi parempi todeta reilusti että aika on ajanut (kustannukset) SM-rallin ohitse.
Vai olisiko lähtijöitä SM kisaan jossa perjantaina lähtö klo 16.01 ja yö tauolle 02.00. Lauantai lähtöaika 08.00 ja maaliin klo 18.00 vai mennäänkö kahdella miniralli päivän yhdistämisellä kuten tapana on ollut.
- ariwalk
- KV

- Viestit: 587
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Re: SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...
ei muutaku vapaasti itte järjestämää kisoja ku tuntuu ideoita olevan.
-
Api
- A-Junnu

- Viestit: 111
- Liittynyt: 26.05.2004 00:00
Re: SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...
Ekaa kertaa Turussa SM rallin kartturin penkillä, ainoo asia mikä jäi vaivaamaa oli se suihku kontti kisan jälkeen... Vieressä oli kuitenkin jäähalli mihin varmaan olis päässy pesulle?
No eka siirtymä F-ryhmäläisellä ilman kuulosuojaimia oli hivenen raskas, mutta niinkuin kuljettaja totesi: Ei tällä lappiin viittis lähtee!"
Toivottavasti Tampereen yleisöpätkä on vähän onnistuneempi kun turun "Renkaansyöjä" assu pyöritys.
Tehdään kisa kuinka vaan niin aina on joku tyytyväinen ja toinen tyytymätön järjestelyihin.
Kustannukset puhuttaa aina, auto jossa kartturoin Turussa on jo monta vuotta nähty enemmän Viron puolella kisaamassa, kulujen ja kisojen järjestelyjen takia...
No eka siirtymä F-ryhmäläisellä ilman kuulosuojaimia oli hivenen raskas, mutta niinkuin kuljettaja totesi: Ei tällä lappiin viittis lähtee!"
Toivottavasti Tampereen yleisöpätkä on vähän onnistuneempi kun turun "Renkaansyöjä" assu pyöritys.
Tehdään kisa kuinka vaan niin aina on joku tyytyväinen ja toinen tyytymätön järjestelyihin.
Kustannukset puhuttaa aina, auto jossa kartturoin Turussa on jo monta vuotta nähty enemmän Viron puolella kisaamassa, kulujen ja kisojen järjestelyjen takia...
-En ole hullu, olen erikoinen-
-kupee oli upee-
-aina on kivaa kun on mukavaa-
-kupee oli upee-
-aina on kivaa kun on mukavaa-
- Wr2fast4you
- Yleinen

- Viestit: 186
- Liittynyt: 02.05.2004 00:00
Re: SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...
Oma mielipiteeni on, että kaikki kisat voisivat olla kunnon kaksipäiväisiä ralleja kuten Tunturi ja Hyvinkää ovat olleet ja Tampere on ensi vuodelle maininnut tekevänsä (150ekm min). Sen sijaan taas kilpailuiden kokonaismäärää voisi vaikka pudottaa 5-6 ralliin. Olen myös keskustellut parin järjestäjän kanssa niin töitä tekemällä ovat saaneet kilpailut kannattamaan.
Yleisöerikoiskokeet ovat varmasti tulleet Suomeenkin muualta Euroopasta jossa kaikkialla niitä ajellaan. Se missä pätkä ajetaan ja mihin aikaan, vaikuttaa hyvin paljon myös siihen onko siellä porukkaa vai vaan huoltomiehet katsomassa. Yleisö ek on mielestäni oikeutettu jos se on nimensä mukainen pätkä eikä väkisin tehty jonnekin kun semmoinen pitää nyt olla. Jos ei ole intoa tehdä makeeta yleisö ek:ta niin silloin kannattaa jättää tekemättä kokonaan. Itseäni ei haittaa kilpailla mikkihiiripyörityksiä jos siellä on tosiaan yleisöä katsomassa.
Mitä aikatauluihin tulee, niin olet aivan oikeassa että kisat voidaan viedä myös fiksusti aikataulullisesti läpi, eikä pakosta venyttämällä. Moni arvokisoja kiertänyt tietää, että niissä kisoissa monesti aikataulut ovat hyvinkin tiiviitä ja huoltojen väleissä ei notkuta missään, vaan koko ajan saa mennä ja tarinoimiselle ei ole suotu aikaa. Erikoiskokeita ajetaan myös se 60-100km huoltamatta, jonka kyllä tämän päivän renkaat ja autotkin kestävät hyvin.
Eli summasummarum oma esimerkkini olisi seuraavanlainen SM-rallista joita sarja käsittäisi esim. 5kpl (2 talvella ja 3 kesällä):
-160ekm, joista esim la 80km ja su 80km (nuotitus perjantaina)
-Molempina päivinä esim 3-4 pätkää kahteen kertaa ja välissä yksi huoltotauko (30min), päivän päätteeksi pidempi huolto vielä (45min) ja toisen kisapäivän aamuna lyhyt huolto (10-15min)
-Yleisö ek on hyvä lisä ja oikeutettu, jos se tehdään kunnolla ja yleisölle.
Saa kommentoida ja antaa palautetta. :)
Yleisöerikoiskokeet ovat varmasti tulleet Suomeenkin muualta Euroopasta jossa kaikkialla niitä ajellaan. Se missä pätkä ajetaan ja mihin aikaan, vaikuttaa hyvin paljon myös siihen onko siellä porukkaa vai vaan huoltomiehet katsomassa. Yleisö ek on mielestäni oikeutettu jos se on nimensä mukainen pätkä eikä väkisin tehty jonnekin kun semmoinen pitää nyt olla. Jos ei ole intoa tehdä makeeta yleisö ek:ta niin silloin kannattaa jättää tekemättä kokonaan. Itseäni ei haittaa kilpailla mikkihiiripyörityksiä jos siellä on tosiaan yleisöä katsomassa.
Mitä aikatauluihin tulee, niin olet aivan oikeassa että kisat voidaan viedä myös fiksusti aikataulullisesti läpi, eikä pakosta venyttämällä. Moni arvokisoja kiertänyt tietää, että niissä kisoissa monesti aikataulut ovat hyvinkin tiiviitä ja huoltojen väleissä ei notkuta missään, vaan koko ajan saa mennä ja tarinoimiselle ei ole suotu aikaa. Erikoiskokeita ajetaan myös se 60-100km huoltamatta, jonka kyllä tämän päivän renkaat ja autotkin kestävät hyvin.
Eli summasummarum oma esimerkkini olisi seuraavanlainen SM-rallista joita sarja käsittäisi esim. 5kpl (2 talvella ja 3 kesällä):
-160ekm, joista esim la 80km ja su 80km (nuotitus perjantaina)
-Molempina päivinä esim 3-4 pätkää kahteen kertaa ja välissä yksi huoltotauko (30min), päivän päätteeksi pidempi huolto vielä (45min) ja toisen kisapäivän aamuna lyhyt huolto (10-15min)
-Yleisö ek on hyvä lisä ja oikeutettu, jos se tehdään kunnolla ja yleisölle.
Saa kommentoida ja antaa palautetta. :)
- ahvenistofan
- A-Junnu

- Viestit: 67
- Liittynyt: 23.03.2010 00:00
Re: SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...
Teille kuljettajille? Esimerkiksi Rata-Sm sarjaa pitäis juurikin tehdä yleisölle jotta saadaan katsojia katsomoon. Eli tämä ajatus ei toimi ainakaan rata autoilu puolella. Rallicross on taas juttu erikseen, ei sekään hyvältä näytä. Mutta mistä järjestäjät saa rahaa kun järjestää Rallin - sm sarjaa?Trophy kirjoitti:Voisiko joku kertoa mitä tällä nykyisellä SM rallien aikataulutuksella oikein haetaan?
Lähes kaikissa tämän vuoden kisoissa on tullut fiilis että kisaa venytetään keinotekoisesti. Mikkelin perjantaikokeilu meni ihan yes, mutta samalla olisi voitu ajaa enemmänkin perjantai-illan pimeydessä ja lauantaina aikaisemmin kotiin. Joensuussa olisi kannattanut ajaa molemmilla lenkeillä yksi ek lisää, niin ei olisi tarvinnut lähteä ajamaan kolmatta lyhyttä lenkkiä, kahden huoltotauon jälkeen, joka venytti kisaa lähes kolme tuntia.
Turussa eka siirtymä 63,35km, mutta onneksi siellä sentään ajettiin kaksi ihan kunnon mittaista (19,03km ja 16,78km) ek:ta, tosin yötauolle tultiin 02.00 aikoihin, toki osin lanssitauon aiheuttamana (1h)…
Tampereen aikataulu onkin jo sitten ihan omaa luokkaansa. Ensimmäinen päivä perjantai; erikoiskoetta yhteensä 2 x 8,45km ja siinä välissä ihan oikea tunnin huoltotauko!!!. Ensimmäinen auto lähtee liikkeelle klo 17:01 ja palaa tämän matkailuajon tuloksena yötauolle 21:37. Perjantain saldo: matkailuajoa 107,14km, josta ek:ta 16,90km = yhteensä 124,04 km. Sordo taisi mainita jotain tästä matkailuajosta torstain osalta NORF:ssa.
Noh, reitille startataan numerolla 86, joten itse olemme osamme valinneet :)
Ei se lauantai paljon fiksummalta näytä aikataulun suhteen. 8:19 eka auto reitille, kaksi huoltoa (yksi riittäisi) ja maalissa eka peli n.17:42. Siirtymää 283,72km, josta ek:ta 90,36km (HYVÄ!) yhteensä 374,08km.
Noh, saadaan Delfinaarioon näin lomasesongin ulkopuolella porukkaa käymään. Tosiasia on se että yhtään enempää katsojia ei ole vaikka sitä ns. rallisirkusta kuinka yrittäisi rakentaa muille kuin KILPAILIJOILLE ja varsinkaan noilla ”mikkihiiri” pätkillä. Turussa ”häväistiin” koko laji tuolla täysin järjettömällä donitsipätkällä…
Me kilpailijat maksamme tämän lystin ja toivomme että kilpailut tehdään kilpailijoille. Toki jos SM sarjan joku yhteistyöinstanssi vaatii tämän tyyppistä aikataulutusta ja formaattia, niin fine, kertokaa se meillekin.
Ensi vuoden kautta silmälläpitäen, toivon omasta puolestani että ilmoittautumisen yhteydessä olisi nähtävissä mikä on kilpailun aikataulu, jotta voin siinä vaiheessa päättää lähdenkö ajamaan rallia vai matkailuajoa. Jotenkin jopa motivaatio hankkia rahoitusta ensi kauden sarjaan SC6 luokkaan alkaa hiipua kun kisat ovat jotenkin ”väkisin väännettyjä”…
En saanut varmaankaan kaikkia ajatuksia tähän viestiin koska oli aikamoinen ”brainstorm” tuon Tampereen aikataulun nähtyäni, mutta toisin kuin Persut haluaisin antaa muutaman kehitysidean ja alla teksti jonka kirjoitin Turun sm:n palautteeseen:
Tähän kirjoitukseen toivoisin ihan henkilökohtaisen vastauksen jollain tasolla.
1. Kilpailun ”väkisin” venyttäminen
1.1 Jos ajetaan perjantaina ja lauantaina:
Miksi kisassa ei voida ajaa perjantaina jo puolet pätkistä ja lauantai aamupäivällä loput? Päästäisiin yhdellä ilta- ja aamuhuollolla, sekä oltaisiin kotimatkalla lauantaina varmaan jo ennen 15.00 Pimeässä ajaminen on ihan ok, mutta ajetaan sitten enemmän, vaikka puolet, kerralla ja nopeutetaan lauantaipäivän ohjelmaa. Nyt esim. Turussa saatiin menemään käytännössä koko lauantai neljään erikoiskokeeseen, ketä se palvelee?
1.2 Kun ajetaan vain lauantaina:
Ajetaan kaksi lenkkiä a`n. 50 km ja yksi vaikka tunnin huoltotauko. Kisa alkaisi lauantai aamuna esim. klo 10.00 ja loppuisi n klo 16.00???. Tällöin voitaisiin ajaa 2 x neljä ek:ta jolloin varmaan järjestäjän kulutkin pienenevät. Kotimatkalle pääsisi pätkän järjestäjät ja pitkämatkalaisetkin ”ihmisten” aikoihin. Tuo toinen huolto esim. Joensuussa venytti kisaa aivan turhaan lähes kolme tuntia ja taas hotellissa yksi yö lisää… Minä jo moni muukaan kilpailija emme ymmärrä miksi näitä päiviä pitää "väkisin" venyttää. Yhtään sen vähempää tai enempää siellä ei ole katsojia vaikka aikataulua nopeutettaisiin. Jos syy on jokin mitä emme ymmärrä niin senkin haluaisimme kuulla?
2. Yleisesti sarjasta
Tuntuu joskus että näitä kisoja ei tehdä meille kuljettajille jotka tämän lystin maksamme. Sen osoittaa myös SM kisojen vähenevät osallistujamäärät ja sitä myöten järjestäjän ahdinko tulorahoituksen suhteen. On harmi jos SM:n formaatti on menossa tähän suuntaan aikataulutukseltaan kuin Turun ja Tampereen kisat. Tämä järjestely ei ainakaan vähennä kuluja, koska nyt on läheltäkin tulevien autokuntien ”pakko” yöpyä paikkakunnalla. Toisaalta ei tuo Turun 500 € ilmo SC luokillekaan ainakaan lisää porukkaa. Olen melko varma että nämä em. seikat karsivat harrastajakilpailijoita niin SM luokista kuin ”täyteluokistakin”. Montako autoa on kilpailussa jos siellä on vain luokkien SM 1-3 autot? - ei puoliakaan…
Tämä oli tällainen vartissa kyhätty juttu joka toki meni vähän Turun kisan aihealueen ulkopuolelle, mutta tässä oli useammankin kuskin tuntoja kauden ajalta.
- Trophy
- KV

- Viestit: 450
- Liittynyt: 05.05.2004 00:00
- Viesti:
Re: SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...
Teille kuljettajille? Esimerkiksi Rata-Sm sarjaa pitäis juurikin tehdä yleisölle jotta saadaan katsojia katsomoon. Eli tämä ajatus ei toimi ainakaan rata autoilu puolella. Rallicross on taas juttu erikseen, ei sekään hyvältä näytä. Mutta mistä järjestäjät saa rahaa kun järjestää Rallin - sm sarjaa?[/quote]
Tota noin, haetaanko ensin yleisö ja sitten aletaan huhuilla autojen perään?, vai miten meinasit?.
Rata ja Crossipuolen järjestelyt on aikalailla eri helppoustasolla kun se että rallissa ratamestari käyttää omaa aikaa puolivuotta saadakseen tiet käyttöön rallia varten ja siten me "kurjat" kipailijat mennään rikkomaan se hieno tie :). Älä vertaa jos et ole ollut näissä homissa tekemässä kisaa, sori vaan :)
Tota noin, haetaanko ensin yleisö ja sitten aletaan huhuilla autojen perään?, vai miten meinasit?.
Rata ja Crossipuolen järjestelyt on aikalailla eri helppoustasolla kun se että rallissa ratamestari käyttää omaa aikaa puolivuotta saadakseen tiet käyttöön rallia varten ja siten me "kurjat" kipailijat mennään rikkomaan se hieno tie :). Älä vertaa jos et ole ollut näissä homissa tekemässä kisaa, sori vaan :)
- Pilkunviilaaja
- A-Junnu

- Viestit: 104
- Liittynyt: 10.01.2009 00:00
Re: SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...
Tonkasempas talikkoni tähänkin sontakasaan vaikka tiedänkin että kohta on kärpäsiä ilma sakeena..
No minulla on kokemusta kilpailun järjestelypuolelta sellaiset 35 vuotta joskin viimeiset vuodet Suomen ulkopuolelta. Minulle suomalaisena oli varsinainen shokki ensimmäiset kilpailut Baltiassa kun ajettiin pari EKta about 10km ja sen jälkeen tunnin huoltotauko. Seuraavaksi 15 km ja sitten 2 tunnin tauko. Ja tätä rataa.. Kysyin CROlta että miksi helv... tällaiset tauot ja hän räpytteli kauniita silmiään hämmästyneenä ja kertoi että "eihän yleisö muuten ehtisi siirtyä seuraaville erikoiskokeille"... Aivan... Eli ajatusmailma jotain ihan muuta mihin me olemme Suomessa tottuneet..
No mitä tällä saavutettiin? Yleisöä oli joka kisassa vähintään 20 000, parhaimmillaan yli 50 000. Ja kun tälle katsojaporukalle annettiin mahdollisuus nähdä vaikka kaikki pätkät, niin kilpailijatkin tykkäs, kun joka pätkällä oli väkeä kuin Jyskälässä..
Toinen juttu on telkkari... Jos SM kisassa on yleisöä se muutama sata taikka tuhat, niin ei ole ihme ettei koko touhua normaali ihminen telkasta näe koskaan. Maksuteeveen hankkii rallin takia vain aktiivikatsojat ja heitä on vaan liian vähän yksistään. Avuksi tarvitaan sitä ns suurta yleisöä, jota ennen oli kun ralli oli enempi TV laji.. Mutta miettikääpä jos joka kisaan saataisiin se 30 000 uteliasta päätä, niin mediankin olisi ihan pakko alkaa kiinnostua... Toinen kysymys on tietysti ne TV oikeudet jotka minun mielestäni edes kokeiluluonteisesti pitäisi antaa pariksi vuodeksi ilmaiseksi YLElle ehdolla että SM rallista tulee vähintään 20 min lähetys viimeistään seuraavana päivänä rallista. Sillä se näkyvyys ilmaiskanavilla on mielestäni lajin ehdoton elinehto.. Nykyinen näkyvyyslinja on varmaan jo huomattu sponsorineuvotteluissa, vai?
Eli siis anteeksi nyt vaan, mutta minun mielestäni tuo Tampereen tämän vuoden kokeilu on erittäin tervetullut yritys piristää suomalaista SM rallia. Toivon sydämestäni että tuo kokeilu onnistuu. Kilpailijoilta toivon malttia ja kärsivällisyyttä. Vakaasti uskon, että jos tämä kokeilu saa liikkeelle sitä ns suurta yleisöä, niin siitä kyllä ajan kanssa hyötyy nimenomaan kilpailijat helpompina sponssineuvotteluina.. Tampereen konsepti on niin poikkeuksellinen ettei se kaikkea voi näyttää ensimmäisellä kerralla mutta toivottavasti edes suuntaviivat mihin suuntaan tuo ajaisi. Toivottavasti Särkänniemi on täynnä perheitä ja niitä joita normaalisti pelkkä ralli ei saisi liikkeelle. Jokaiselle jotain on hyvä konsepti. Jos jotakuta tästä yleisöstä ei ralli kiinnosta pätkääkään, mutta tämä persoona tuo kumminkin pennosensa meidän sportille, niin eikös se ole ihan hyvä asia? Vai onko tulipalo silloin väärin sammutettu...
No minulla on kokemusta kilpailun järjestelypuolelta sellaiset 35 vuotta joskin viimeiset vuodet Suomen ulkopuolelta. Minulle suomalaisena oli varsinainen shokki ensimmäiset kilpailut Baltiassa kun ajettiin pari EKta about 10km ja sen jälkeen tunnin huoltotauko. Seuraavaksi 15 km ja sitten 2 tunnin tauko. Ja tätä rataa.. Kysyin CROlta että miksi helv... tällaiset tauot ja hän räpytteli kauniita silmiään hämmästyneenä ja kertoi että "eihän yleisö muuten ehtisi siirtyä seuraaville erikoiskokeille"... Aivan... Eli ajatusmailma jotain ihan muuta mihin me olemme Suomessa tottuneet..
No mitä tällä saavutettiin? Yleisöä oli joka kisassa vähintään 20 000, parhaimmillaan yli 50 000. Ja kun tälle katsojaporukalle annettiin mahdollisuus nähdä vaikka kaikki pätkät, niin kilpailijatkin tykkäs, kun joka pätkällä oli väkeä kuin Jyskälässä..
Toinen juttu on telkkari... Jos SM kisassa on yleisöä se muutama sata taikka tuhat, niin ei ole ihme ettei koko touhua normaali ihminen telkasta näe koskaan. Maksuteeveen hankkii rallin takia vain aktiivikatsojat ja heitä on vaan liian vähän yksistään. Avuksi tarvitaan sitä ns suurta yleisöä, jota ennen oli kun ralli oli enempi TV laji.. Mutta miettikääpä jos joka kisaan saataisiin se 30 000 uteliasta päätä, niin mediankin olisi ihan pakko alkaa kiinnostua... Toinen kysymys on tietysti ne TV oikeudet jotka minun mielestäni edes kokeiluluonteisesti pitäisi antaa pariksi vuodeksi ilmaiseksi YLElle ehdolla että SM rallista tulee vähintään 20 min lähetys viimeistään seuraavana päivänä rallista. Sillä se näkyvyys ilmaiskanavilla on mielestäni lajin ehdoton elinehto.. Nykyinen näkyvyyslinja on varmaan jo huomattu sponsorineuvotteluissa, vai?
Eli siis anteeksi nyt vaan, mutta minun mielestäni tuo Tampereen tämän vuoden kokeilu on erittäin tervetullut yritys piristää suomalaista SM rallia. Toivon sydämestäni että tuo kokeilu onnistuu. Kilpailijoilta toivon malttia ja kärsivällisyyttä. Vakaasti uskon, että jos tämä kokeilu saa liikkeelle sitä ns suurta yleisöä, niin siitä kyllä ajan kanssa hyötyy nimenomaan kilpailijat helpompina sponssineuvotteluina.. Tampereen konsepti on niin poikkeuksellinen ettei se kaikkea voi näyttää ensimmäisellä kerralla mutta toivottavasti edes suuntaviivat mihin suuntaan tuo ajaisi. Toivottavasti Särkänniemi on täynnä perheitä ja niitä joita normaalisti pelkkä ralli ei saisi liikkeelle. Jokaiselle jotain on hyvä konsepti. Jos jotakuta tästä yleisöstä ei ralli kiinnosta pätkääkään, mutta tämä persoona tuo kumminkin pennosensa meidän sportille, niin eikös se ole ihan hyvä asia? Vai onko tulipalo silloin väärin sammutettu...
- Wr2fast4you
- Yleinen

- Viestit: 186
- Liittynyt: 02.05.2004 00:00
Re: SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...
Ja sitten kun mietitään vielä noita yleisö erikoiskokeita, niin kyllä nykyään karu fakta on että ralli pitää viedä tavallisen yleisön luokse (en tarkoita aktiivikatsojia jotka kyllä rämpii metsissä) eikä yleisöä rallin luokse.
-
Frog
- WRC

- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...
Ei se taida olla konseptista kiinni ! Eiköhän se johdu siitä että esiintyjät eli autot ja kuljettajat eivät vaan kiinnosta. Balttiassa on nykyauto kulttuuri vielä nuorta ja Ladojen, Mosejen ja Gatsien jälkeen tulleet modernimmat kilpurit on rohkeinekuljettajineen se juttu, mitä tuhatpäiset katsojat menee katsomaan.
Miettikää sitä että radalla ja sprinteissä ajetaan lähellä yleisöö ! Eikä niissäkään ole yleisöö, miten sitten sitä ralliin menis tai löytäis ? Minä uskon vielä että hommaan saadaan jotain helpotusta jos saatais lisää tulta ja pauketta ! Lainaan Markku Aleenia lissen to me ! This is real rallycar ! Markku oli just ajanut Sanremo rallissa tunneliin paukut päällä.
Miettikää sitä että radalla ja sprinteissä ajetaan lähellä yleisöö ! Eikä niissäkään ole yleisöö, miten sitten sitä ralliin menis tai löytäis ? Minä uskon vielä että hommaan saadaan jotain helpotusta jos saatais lisää tulta ja pauketta ! Lainaan Markku Aleenia lissen to me ! This is real rallycar ! Markku oli just ajanut Sanremo rallissa tunneliin paukut päällä.
- Rallimax
- Yleinen

- Viestit: 289
- Liittynyt: 26.02.2005 00:00
Re: SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...
Jos joku väittää että kilpailun aikataululla on jotakin tekemistä yhteistyökumppani neuvotteluiden tai TV tuotannon kanssa niin kannattaa vaihtaa lajia.
Olen Petterin kanssa aivan samaa mieltä.
Nykypäivän aikataulutus ja erikoiskokeiden kilometrien vähyys / siirtymien määrä on mennyt jo aivan huippuunsa.
Turussa ja Tampereella kummankaan kisan reitistä ei erikoiskokeiden kilometrimäärä täytä edes 25% kokonaiskilometrimäärästä, joten kysyn ihan samaa, mikä tämän formaatin tarkoitus on ?
Kilpailijat on se artisti joka maksaa tämän show:n joten katsoisin kyllä että kilpailijat on se ryhmä, jotka ovat kilpailujen kokonaisrakenteessa se etuoikeutettu ryhmä, joille ja joiden ehdolla kilpailu tulee tehdä ja kaikki muu rakennetaan itse kilpailun perusasioiden ympärille.
Nyt tosiaan tuntuu siltä, että kansallisella tasolla SM sarjassa rakennetaan ensin Neste Oil Rallyn pienoismalli joka perustuu yleisölle suunnattavaan kokonaisuuteen ja sen jälkeen mietitään miten kilpailijat saadaan mahtumaan tähän yhtälöön.
Viime syksyn Pohjanmaaralli ( F-Cup) oli todellinen taidonnäyte siitä, miten rallin voi edelleen tehdä oikein.
Hyvä määrä erikoiskokeita ja kohtuullisesti siirtymiä.
Joka pätkän jälkeen oli järjestäjä rakentanut huoltoalueen jossa sai huoltaa. Kilpailu josta jäi varmasti hyvä maku kilpailijoille. Onneksi olkoon jälleen Pohjalaiset.
Turku oli kyllä tämän vuoden SM osakilpailuista ihmeellisin, koska jo ensimmäinen erikoiskoe oli lähes 70 kilometrin siirtymän jälkeen ja samalla siirryttiin kokonaan toiseen kaupunkiin ???
Koko reitti oli niin väkisin tehty väännös, joten ihmettelen vain, miksi järjestää koko kilpailua, jos tietää etukäteen, ettei pysty tekemään kilpailuun kunnon reittiä.
Vai oliko Turun UA sitten edes oikeutettu saamaan SM rallia, kun kyseinen UA on järjestänyt viimeisen kymmenen vuoden aikana ehkä yhden pienoisrallin eikä mitään arvotason kilpailua vuosikausiin, edellinen SM ralli taitaa olla yli 20 vuotta sitten ?
Lounais-Suomen alueella on 3 seuraa, joilla on rutkasti ennemmän kokemusta arvotason kilpailujen järjestämisestä kun Turun Ua:lla.
Turun SM rallin järjestäjien "osaamista" tai osaamattomuutta kuvaa hyvin seuraava meitä kohdannut episodi.
Turussa keskeytin ek:lle 2 ja olimme kilpailukeskuksessa 02.15 kysymässä kilpailunjohtajalta että saammeko jatkaa kisaa lauantaina super-rallisäännöllä.
Kilpailunjohtajan ehdoton vastaus oli että ei, koska kilpailijaohjeen mukaan super-rallisäännöllä jatkamisen ilmoitus olisi tullut jättää kirjallisena kilpailutoimistoon kello 01.45 mennessä.
Kun sanoin kilpailunjohtajalle että kilpailu on 49 minuuttia myöhässä, joten kilpailijoiden oikeusturvaan jne, viitaten katson että kaikki kilpailun loppuosan aikataulu on myös siirtynyt yhtä paljon kun kisa on myöhässä ja jonka perusteella meillä on vielä jopa aikaa tehdä tämä super-rallisäännön jatkamisen ilmoitus, niin vastaus oli edelleen sama, ette jatka ! Lisäksi Kilpailunjohtajan mukaan seuraavan päivän lähtöluettelo oli jo laadittu.
Kilpailun aikatauluun nähden en ymmärrä, miten esimerkiksi kilpailutoimisto voi mennä kiinni 02,00 jos viimeinen kilpailija saapuu yötauolle 02,00 ?
Tai miten Kilpailunjohtaja voi sanoa kello 02.15 että seuraavan päivän lähtöluettelo on jo tehty, kun sen virallinen julkaisuaika oli vasta yöllä 02,30 ?
Lopuksi tuntuu, ettei Kilpailujohtaja edes enää tiennyt millä perustelee päätöksensä, koska todellisuudessa hän ei varmasti tiennyt päätöstä tehdessään miten tässä tilanteessa tulee toimia, kun kisa on myöhässä 49 minuuttia.
( Lähtöluettelo julkaistiin kilpailun virallisella ilmoitustaululla ja tämä ilmoitustaulu sijaitsi kilpailukeskuksen aulassa, johon ovet oli lukittuna jo ennen lähtöluettelon julkaisua )
Kilpailun järjestäjän toiminta ihmetyttää myös siksi että miten toiset kilpailijat saivat jatkaa kilpailua super-rallisäännöllä, jotka olivat tehneet ilmoituksen jatkamisestaan puhelimella, vaikka säännöt sanoivat että se tulee tehdä kirjallisesti, eikä missään mainittu että ilmoituksen voi tehdä puhelimella ?
Jos mitään olen säännöistä oppinut, niin eikö kilpailussa tule olla oikeus vastalauseaikaan viimeisen kilpailijan maaliin- tai yötauolle saapumisen jälkeen, jos vastalauseen tekemiseen on aihetta esimerkiksi tuloslaskentaan liittyen tms ?
Miten Turussa olisi toimittu, jos joku loppupään kilpailija olisi halunnut ilmoittaa tuloslaskentaan liittyvästä virheestä yö tauolle saapuessaan, kun kilpailun järjestäjällä ei ollut kokonaisaikatauluun laskettu ollenkaan mukaan vastalauseaikaa ?
Kun tähän kaikkeen liitetään se, että koska kilpailu oli 49 minuuttia myöhässä, niin oma mielipiteeni on, että joku kilpailun rakenteessa tai johto-organisaatiossa ei osaanut ajatella asioita oikein tai sitten ei osannut sääntöjä.
Kilpailunjohtajan päätöksen todelliset perusteet olisi / on mukava tietää !
Vaikka omalla kohdallani on turha enää Turun SM rallin tapahtumista valittaa, halusin kertoa tämän vain siksi, että vastaisuudessa kilpailujen järjestäjät ymmärtäisivät, ettei tämän harrastuksen tarkoitus ole olla piukkapipoista ja ilkeämielistä, vaan reilunpelin hengellä toimivaa hauskaa harrastamista.
Joskus vain tuntuu että kilpailun organisaatiossa on liian tärkeissä tehtävissä henkilöitä, joilla vapaa aikana on tekemisen pulaa niin sitten kilpailuun saamassaan toimessa on hirveä pätemisen tarve !
Terveisin
Timppa Rintanen
Olen Petterin kanssa aivan samaa mieltä.
Nykypäivän aikataulutus ja erikoiskokeiden kilometrien vähyys / siirtymien määrä on mennyt jo aivan huippuunsa.
Turussa ja Tampereella kummankaan kisan reitistä ei erikoiskokeiden kilometrimäärä täytä edes 25% kokonaiskilometrimäärästä, joten kysyn ihan samaa, mikä tämän formaatin tarkoitus on ?
Kilpailijat on se artisti joka maksaa tämän show:n joten katsoisin kyllä että kilpailijat on se ryhmä, jotka ovat kilpailujen kokonaisrakenteessa se etuoikeutettu ryhmä, joille ja joiden ehdolla kilpailu tulee tehdä ja kaikki muu rakennetaan itse kilpailun perusasioiden ympärille.
Nyt tosiaan tuntuu siltä, että kansallisella tasolla SM sarjassa rakennetaan ensin Neste Oil Rallyn pienoismalli joka perustuu yleisölle suunnattavaan kokonaisuuteen ja sen jälkeen mietitään miten kilpailijat saadaan mahtumaan tähän yhtälöön.
Viime syksyn Pohjanmaaralli ( F-Cup) oli todellinen taidonnäyte siitä, miten rallin voi edelleen tehdä oikein.
Hyvä määrä erikoiskokeita ja kohtuullisesti siirtymiä.
Joka pätkän jälkeen oli järjestäjä rakentanut huoltoalueen jossa sai huoltaa. Kilpailu josta jäi varmasti hyvä maku kilpailijoille. Onneksi olkoon jälleen Pohjalaiset.
Turku oli kyllä tämän vuoden SM osakilpailuista ihmeellisin, koska jo ensimmäinen erikoiskoe oli lähes 70 kilometrin siirtymän jälkeen ja samalla siirryttiin kokonaan toiseen kaupunkiin ???
Koko reitti oli niin väkisin tehty väännös, joten ihmettelen vain, miksi järjestää koko kilpailua, jos tietää etukäteen, ettei pysty tekemään kilpailuun kunnon reittiä.
Vai oliko Turun UA sitten edes oikeutettu saamaan SM rallia, kun kyseinen UA on järjestänyt viimeisen kymmenen vuoden aikana ehkä yhden pienoisrallin eikä mitään arvotason kilpailua vuosikausiin, edellinen SM ralli taitaa olla yli 20 vuotta sitten ?
Lounais-Suomen alueella on 3 seuraa, joilla on rutkasti ennemmän kokemusta arvotason kilpailujen järjestämisestä kun Turun Ua:lla.
Turun SM rallin järjestäjien "osaamista" tai osaamattomuutta kuvaa hyvin seuraava meitä kohdannut episodi.
Turussa keskeytin ek:lle 2 ja olimme kilpailukeskuksessa 02.15 kysymässä kilpailunjohtajalta että saammeko jatkaa kisaa lauantaina super-rallisäännöllä.
Kilpailunjohtajan ehdoton vastaus oli että ei, koska kilpailijaohjeen mukaan super-rallisäännöllä jatkamisen ilmoitus olisi tullut jättää kirjallisena kilpailutoimistoon kello 01.45 mennessä.
Kun sanoin kilpailunjohtajalle että kilpailu on 49 minuuttia myöhässä, joten kilpailijoiden oikeusturvaan jne, viitaten katson että kaikki kilpailun loppuosan aikataulu on myös siirtynyt yhtä paljon kun kisa on myöhässä ja jonka perusteella meillä on vielä jopa aikaa tehdä tämä super-rallisäännön jatkamisen ilmoitus, niin vastaus oli edelleen sama, ette jatka ! Lisäksi Kilpailunjohtajan mukaan seuraavan päivän lähtöluettelo oli jo laadittu.
Kilpailun aikatauluun nähden en ymmärrä, miten esimerkiksi kilpailutoimisto voi mennä kiinni 02,00 jos viimeinen kilpailija saapuu yötauolle 02,00 ?
Tai miten Kilpailunjohtaja voi sanoa kello 02.15 että seuraavan päivän lähtöluettelo on jo tehty, kun sen virallinen julkaisuaika oli vasta yöllä 02,30 ?
Lopuksi tuntuu, ettei Kilpailujohtaja edes enää tiennyt millä perustelee päätöksensä, koska todellisuudessa hän ei varmasti tiennyt päätöstä tehdessään miten tässä tilanteessa tulee toimia, kun kisa on myöhässä 49 minuuttia.
( Lähtöluettelo julkaistiin kilpailun virallisella ilmoitustaululla ja tämä ilmoitustaulu sijaitsi kilpailukeskuksen aulassa, johon ovet oli lukittuna jo ennen lähtöluettelon julkaisua )
Kilpailun järjestäjän toiminta ihmetyttää myös siksi että miten toiset kilpailijat saivat jatkaa kilpailua super-rallisäännöllä, jotka olivat tehneet ilmoituksen jatkamisestaan puhelimella, vaikka säännöt sanoivat että se tulee tehdä kirjallisesti, eikä missään mainittu että ilmoituksen voi tehdä puhelimella ?
Jos mitään olen säännöistä oppinut, niin eikö kilpailussa tule olla oikeus vastalauseaikaan viimeisen kilpailijan maaliin- tai yötauolle saapumisen jälkeen, jos vastalauseen tekemiseen on aihetta esimerkiksi tuloslaskentaan liittyen tms ?
Miten Turussa olisi toimittu, jos joku loppupään kilpailija olisi halunnut ilmoittaa tuloslaskentaan liittyvästä virheestä yö tauolle saapuessaan, kun kilpailun järjestäjällä ei ollut kokonaisaikatauluun laskettu ollenkaan mukaan vastalauseaikaa ?
Kun tähän kaikkeen liitetään se, että koska kilpailu oli 49 minuuttia myöhässä, niin oma mielipiteeni on, että joku kilpailun rakenteessa tai johto-organisaatiossa ei osaanut ajatella asioita oikein tai sitten ei osannut sääntöjä.
Kilpailunjohtajan päätöksen todelliset perusteet olisi / on mukava tietää !
Vaikka omalla kohdallani on turha enää Turun SM rallin tapahtumista valittaa, halusin kertoa tämän vain siksi, että vastaisuudessa kilpailujen järjestäjät ymmärtäisivät, ettei tämän harrastuksen tarkoitus ole olla piukkapipoista ja ilkeämielistä, vaan reilunpelin hengellä toimivaa hauskaa harrastamista.
Joskus vain tuntuu että kilpailun organisaatiossa on liian tärkeissä tehtävissä henkilöitä, joilla vapaa aikana on tekemisen pulaa niin sitten kilpailuun saamassaan toimessa on hirveä pätemisen tarve !
Terveisin
Timppa Rintanen
-
Joox
- Yleinen

- Viestit: 227
- Liittynyt: 16.08.2011 02:40
Re: SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...
Taas on Rintsulta viety tikkari:) Ja tiedetään että Rintsu ei ole niitä suurimpia Turun UA faneja, vaikka ihan asiaa kirjoituksessaan kertookin.
SM-ralli on liiton lempilapsi, sen tekijöitä palkitaan vuosittain mitaligaalassa. Eipä näy tässä gaalassa heita jotka tekevät oikeasti ne parhaat rallit, ainakaan palkittuina :(
SM-ralli on liiton lempilapsi, sen tekijöitä palkitaan vuosittain mitaligaalassa. Eipä näy tässä gaalassa heita jotka tekevät oikeasti ne parhaat rallit, ainakaan palkittuina :(
- Rallimax
- Yleinen

- Viestit: 289
- Liittynyt: 26.02.2005 00:00
Re: SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...
Ei minulla ole Turun Ua:ta mitään vastaan, olenhan aikanaan ajanut Tua:n lisenssillä paljon menestyksekkäästi kilpaa.
Tahtoo vain nämä tikkarit tulla aika kalliiksi.
Kisa oli vuoden kallein osanottomaksultaan, siihen kisa-auton vakuutus, hotelli ym kulut niin kyllä siinä olisi ajanut mielellään vielä lauantainkin.
Tahtoo vain nämä tikkarit tulla aika kalliiksi.
Kisa oli vuoden kallein osanottomaksultaan, siihen kisa-auton vakuutus, hotelli ym kulut niin kyllä siinä olisi ajanut mielellään vielä lauantainkin.
-
JTH Racing Team
- A-Junnu

- Viestit: 72
- Liittynyt: 15.09.2011 09:13
Re: SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...
Itseäni stressaa ajatus vapaasta aikataulusta vähempi, että tauoilla on paljon aikaa. Mikäli esim. yleisö on siirtynyt paikoilleen ja on paikoillaan tyytyväisenä ja niitä ei tarvitse väistellä. Yömyöhii homma menee usein, mutta minusta se kuuluu lajiin.
Tampereen SM-ralli vaikuttaa tosi upealta tapahtumalta ja Jarpin osallistuminen ja niiden ohjelma on minusta kivaa mainosta lajille. En oikein ymmärrä miksi sitä kritisoitiin VM: keltaisilla sivuilla. Jarppi ja Crazy Mike on kuitenkin siinä mielessä minusta enemmän harrastelijaa muistuttava parivaljakko kuin joku jolla ei ole pelinappulasta pulaa.
Eniten olisin huolissani SM-ralleissa siitä että viivalle saadaan n. 60 autoa mitkä ajaa SM pisteistä ja osallistujia on 172 (Tampere) . Itse oon aina seurannut kaikki autot kaikissa ralleissa, koska arvostan peräpään kuljettajia siinä missä kärkeä. Harva katsoja arvostaa. Hauskin rallimuisto liittyy juuri Volvo-sarjaan ja ruotsalaiseen ulosajoon. Kartturilla oli nimittäin komeat polvisukat..
Olisiko niin, että kärjen perässä ajetaa ek:paikoille tuhatta ja sataa mutta perä ei kiinnosta. Vaikka minusta perinteinen rallitunnelma on rennon letkeä, koostuu kylän ukoista ja en haluaisi liittää tunnelmaan olutta. Eli lisää rentoutta kisoihin ja tosiaan Ralli-SM Ylelle. Urheiluruutuun ja koosteeseen, vaikka Matti Kyllönen selostamaan
mr. Maximum Attack kommentoimaan.
Jos pikkasen voisi ees pakoputkistoa muuttaa, niin että autoista tulee ääni. Olisi aikamoinen turvallisuusseikkakin. Vehkeet mitkä ei paru, ei kovin etäältä kuule. Frozen tilanteet niin kuskille kuin katsojallekkin on epämiellyttäviä. Lisäksi rallinautintoon kuuluu kierrokset ja moottorin ääni. (vaikkei pelit sitte mihinkää kulkis)
Tampereen SM-ralli vaikuttaa tosi upealta tapahtumalta ja Jarpin osallistuminen ja niiden ohjelma on minusta kivaa mainosta lajille. En oikein ymmärrä miksi sitä kritisoitiin VM: keltaisilla sivuilla. Jarppi ja Crazy Mike on kuitenkin siinä mielessä minusta enemmän harrastelijaa muistuttava parivaljakko kuin joku jolla ei ole pelinappulasta pulaa.
Eniten olisin huolissani SM-ralleissa siitä että viivalle saadaan n. 60 autoa mitkä ajaa SM pisteistä ja osallistujia on 172 (Tampere) . Itse oon aina seurannut kaikki autot kaikissa ralleissa, koska arvostan peräpään kuljettajia siinä missä kärkeä. Harva katsoja arvostaa. Hauskin rallimuisto liittyy juuri Volvo-sarjaan ja ruotsalaiseen ulosajoon. Kartturilla oli nimittäin komeat polvisukat..
Olisiko niin, että kärjen perässä ajetaa ek:paikoille tuhatta ja sataa mutta perä ei kiinnosta. Vaikka minusta perinteinen rallitunnelma on rennon letkeä, koostuu kylän ukoista ja en haluaisi liittää tunnelmaan olutta. Eli lisää rentoutta kisoihin ja tosiaan Ralli-SM Ylelle. Urheiluruutuun ja koosteeseen, vaikka Matti Kyllönen selostamaan
Jos pikkasen voisi ees pakoputkistoa muuttaa, niin että autoista tulee ääni. Olisi aikamoinen turvallisuusseikkakin. Vehkeet mitkä ei paru, ei kovin etäältä kuule. Frozen tilanteet niin kuskille kuin katsojallekkin on epämiellyttäviä. Lisäksi rallinautintoon kuuluu kierrokset ja moottorin ääni. (vaikkei pelit sitte mihinkää kulkis)
-
JTH Racing Team
- A-Junnu

- Viestit: 72
- Liittynyt: 15.09.2011 09:13
Re: SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...
Niin ja SM-sarjasta vielä..
Ehdottomasti on saatava MM-tiimit takaisin testaamaan SM-sarjaan. Muistan, kun Tampereella oli Seatin ja Subarun tiimit. Lisäksi kovia yksityistiimejä ulkomailta. Näillä saadaan näkyvyyttä laajasti. 0-autoksi aivan uusi vielä luokittelematon tehdastykki?
Lisää kiinnostusta SM-luokissakin, kun on kansainvälistä väriä seassa ja näkee miten suomalaiset kerkiää. Syytä ois keretä. Kuitenki niin, että n tai a-ryhmän vehkeillä yms. voidaan ajaa maailman tappiin. Olisi äärettömän tylsää jos SM-rallissa tulisi ajamaan pelkät R-autot.
Onko liian kallista järjestää SM-sarjan kilpailun yhteydessä ERC-sarjan kilpailu?
Ehdottomasti on saatava MM-tiimit takaisin testaamaan SM-sarjaan. Muistan, kun Tampereella oli Seatin ja Subarun tiimit. Lisäksi kovia yksityistiimejä ulkomailta. Näillä saadaan näkyvyyttä laajasti. 0-autoksi aivan uusi vielä luokittelematon tehdastykki?
Lisää kiinnostusta SM-luokissakin, kun on kansainvälistä väriä seassa ja näkee miten suomalaiset kerkiää. Syytä ois keretä. Kuitenki niin, että n tai a-ryhmän vehkeillä yms. voidaan ajaa maailman tappiin. Olisi äärettömän tylsää jos SM-rallissa tulisi ajamaan pelkät R-autot.
Onko liian kallista järjestää SM-sarjan kilpailun yhteydessä ERC-sarjan kilpailu?