SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...

Kotimaan ralli- ja sprintkilpailujen ennakkopuinti, voittajaveikkaukset ja muu ennen kilpailua tapahtuva spekulointi.
Avatar
Wr2fast4you
Yleinen
Yleinen
Viestit: 186
Liittynyt: 02.05.2004 00:00

Re: SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...

Viesti Kirjoittaja Wr2fast4you » 21.09.2013 16:37

Tehdastiimit ja muutenkin ulkomaalaiset ovat perustelleet syytä monesti poissaololle juuri kisojen pituudella. Logistiikka yms. kulut ovat aivan samat tulla ajamaan 80ekm kilpailu tai 200ekm kilpailu.

Avatar
Trophy
KV
KV
Viestit: 450
Liittynyt: 05.05.2004 00:00
Viesti:

Re: SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...

Viesti Kirjoittaja Trophy » 21.09.2013 16:54

Pilkunviilaaja kirjoitti:Tonkasempas talikkoni tähänkin sontakasaan vaikka tiedänkin että kohta on kärpäsiä ilma sakeena.. :roll:

No minulla on kokemusta kilpailun järjestelypuolelta sellaiset 35 vuotta joskin viimeiset vuodet Suomen ulkopuolelta. Minulle suomalaisena oli varsinainen shokki ensimmäiset kilpailut Baltiassa kun ajettiin pari EKta about 10km ja sen jälkeen tunnin huoltotauko. Seuraavaksi 15 km ja sitten 2 tunnin tauko. Ja tätä rataa.. Kysyin CROlta että miksi helv... tällaiset tauot ja hän räpytteli kauniita silmiään hämmästyneenä ja kertoi että "eihän yleisö muuten ehtisi siirtyä seuraaville erikoiskokeille"... Aivan... Eli ajatusmailma jotain ihan muuta mihin me olemme Suomessa tottuneet..
No mitä tällä saavutettiin? Yleisöä oli joka kisassa vähintään 20 000, parhaimmillaan yli 50 000. Ja kun tälle katsojaporukalle annettiin mahdollisuus nähdä vaikka kaikki pätkät, niin kilpailijatkin tykkäs, kun joka pätkällä oli väkeä kuin Jyskälässä..

Toinen juttu on telkkari... Jos SM kisassa on yleisöä se muutama sata taikka tuhat, niin ei ole ihme ettei koko touhua normaali ihminen telkasta näe koskaan. Maksuteeveen hankkii rallin takia vain aktiivikatsojat ja heitä on vaan liian vähän yksistään. Avuksi tarvitaan sitä ns suurta yleisöä, jota ennen oli kun ralli oli enempi TV laji.. Mutta miettikääpä jos joka kisaan saataisiin se 30 000 uteliasta päätä, niin mediankin olisi ihan pakko alkaa kiinnostua... Toinen kysymys on tietysti ne TV oikeudet jotka minun mielestäni edes kokeiluluonteisesti pitäisi antaa pariksi vuodeksi ilmaiseksi YLElle ehdolla että SM rallista tulee vähintään 20 min lähetys viimeistään seuraavana päivänä rallista. Sillä se näkyvyys ilmaiskanavilla on mielestäni lajin ehdoton elinehto.. Nykyinen näkyvyyslinja on varmaan jo huomattu sponsorineuvotteluissa, vai?

Eli siis anteeksi nyt vaan, mutta minun mielestäni tuo Tampereen tämän vuoden kokeilu on erittäin tervetullut yritys piristää suomalaista SM rallia. Toivon sydämestäni että tuo kokeilu onnistuu. Kilpailijoilta toivon malttia ja kärsivällisyyttä. Vakaasti uskon, että jos tämä kokeilu saa liikkeelle sitä ns suurta yleisöä, niin siitä kyllä ajan kanssa hyötyy nimenomaan kilpailijat helpompina sponssineuvotteluina.. Tampereen konsepti on niin poikkeuksellinen ettei se kaikkea voi näyttää ensimmäisellä kerralla mutta toivottavasti edes suuntaviivat mihin suuntaan tuo ajaisi. Toivottavasti Särkänniemi on täynnä perheitä ja niitä joita normaalisti pelkkä ralli ei saisi liikkeelle. Jokaiselle jotain on hyvä konsepti. Jos jotakuta tästä yleisöstä ei ralli kiinnosta pätkääkään, mutta tämä persoona tuo kumminkin pennosensa meidän sportille, niin eikös se ole ihan hyvä asia? Vai onko tulipalo silloin väärin sammutettu... :mrgreen:
Moi, kirjoitat paljon asiaa, mutta näkemyksesi on juuri se kilpailun järjestäjän näkökulma, jossa kisaa tehdään katsojille, ei kilpailijoille. Arvostan suuresti kilpailun järjestäjiä, jotka tekevät pyyteetöntä talkootyötä kilpailun eteen. Itsekin olen monesti mukana ollut osana kisaorganisaatiota.

Mutta, mutta, mitäs jos kisan järjestäjä tekee paljon duunia kisan eteen ja unohtaa sen ketä tämän lystin maksaa, niin kuinkas sitten saattaa käydä?. Ilman kisan järjestäjiä ei ole kisoja, mutta ilman kilpailijoita ei tarvita kisojakaan. Vähän sama tilanne myyntiyrityksessä; jos ei ole myyntiä ei tarvita muutakaan porukkaa firmassa…

Toinen asia joka ei liity tähän SM kisojen formaattiin on tuo sinun mainitsemasi näkyvyys / sponssineuvottelu asia. Nyt on viimeistään tajuttava se että tämä laji ei kiinnosta juuri ketään, ellei sitä tavalla tai toisella läheltä seuraa. Yksittäisen autokunnan sponssineuvottelu ei perustu yhtään mihinkään julkiseen näkyvyyteen, ei nyt eikä tulevaisuudessa. Olen työskennellyt koko ikäni myynnin ja markkinoinnin parissa ja siinä hyvin menestynyt, niin voin hyvällä omallatunnolla sanoa että sen turhempaa touhua kuin rallin sponsorointi autokuntatasolla ei ole olemassakaan. Se että joku antaa tiimille X rahaa perustuu aivan muihin kriteereihin kuin näkyvyyteen. Sponssaaminen perustuu monesti ”hyväntekeväisyyteen”, businekseen tai sitten kuten meillä täysin suorituspohjaiseen toimintaan. Järjestämme vuoden aikana x määrän asiakaskyyditystilaisuuksia, joista keräämme kauden budjetista kasaan lähes 80% ja se ei edes edellytä mihinkään kisoihin osallistumista. TV näkyvyydet sun muut jutut ei tätä touhua pelasta.

Lajin jatkuvuuden kannalta olisi ensiarvoisen tärkeää että kilpailun järjestäjät ja kilpailijat tekisivät yhteistyötä jotta kulut pidettäisiin kurissa ja kisat tehdään fiksusti niin että kuskit tykkää ja kisan järjestävä seura saa tuottoa toimintaansa. Yleisöä tulee olemaan aina rallireitin varrella ja esim Turun kisan lähtö torilta oli tosi kiva juttu, siellä oli jopa ihan KV fiilis…

Terveisin

Petteri Koskenala

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...

Viesti Kirjoittaja j67 » 22.09.2013 21:37

Petterille ja Timpalle kysymys jonka vastaus kiinnostaa varmasti monia.

Kun ilmoittautumismaksut on laskettu yhteen ja siitä vähennetty kaikki kilpailijoille (kilpailulle) pakolliset kulut niin paljonko arvelette olevan tulos. Siis se rahamäärä joka jää kilpailunjärjestäjälle.

Itse laskeskelin tuloksen olevan lähes + - 0 eli se minkä saa tekemättäkin.
Joten mikä taho tuo tuloksen kilpailunjärjestäjälle?

Avatar
Rallimax
Yleinen
Yleinen
Viestit: 289
Liittynyt: 26.02.2005 00:00

Re: SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...

Viesti Kirjoittaja Rallimax » 22.09.2013 22:17

Jospa minä sitten aloitan !

Liikemaailmassa yrityksen liiketoiminta perustuu tulokseen.
Jotta tulokseen päästään, tule olla budjetti, joka taasen perustuu tulo- ja menotekijöihin.
Liikevaihto verollisena on vain lukukokonaisuus jolla ei sinällään ole merkitystä, vaan nimenomaan sillä, onko saavutettu tulos niin suuri että sillä katetaan kulut.

Rallikilpailun tekeminen alkaa noin vuosi ennen varsinaista H- hetkeä, joten uskoakseni jokainen kilpailunjärjestäjä laskee kilpailun kokonaisbudjetin ennen kilpailua ja yrittää saavuttaa tuloksen, jolla katetaan kulut ja tehdään ehkä voittoa.

Varmasti useimmat kilpailunjärjestäjät ottaa budjetin lähtökohdaksi osanottomaksut.
Ilmoittautumismaksujen keskiarvio pyörii SM rallissa noin 400,00 euroa per kilpailija, 150 kilpailijaa=60,000 euroa.

Esitän nyt vain kysymyksen, miksi ajattaa väkisin kaksipäiväistä kilpailua ja nostaa kuluja huomattavasti ?
Kaksipäiväisessä kilpailussa on suuri vaara siinä, että kilpailussa on mukana vain sata kilpailijaa, jolloin perustulot jääkin 40.000 euroon ?
Eikö kannattaisi pelata varmoilla, ja järjestää yksipäiväinen kilpailu ja koittaa saada mahdollisimman paljon kilpailijoita mukaan ?

Suomessa on ajettu ralleja, joissa kaikki kulut on katettu erilaisilla yhteistyökumppani- ym tuloilla ennen kun yhtäkään ilmoittautumista on tullut kisaan.
Jos olisin kilpailunjohtaja, lähtisin liikkeelle siitä, miten kulut voidaan kattaa ilman että lasketaan ilmoittautumismaksuja mukaan !

Heitän tässä ajatuksen arvoisen pallon kaikille kilpailujen järjestäjille !

Tämän päivän liikemailmassa sana ulkoistaminen on monenkin eri toimialan ydin juttu.
VIP-kylä kahteen kertaan ajettavalle erikoiskokeelle voisi olla monelle iso pelastus.
Aivan ehdoton lähtökohta VIP-kylän rakentamiselle on yhteistyösopimus alan ammattilaisen kanssa, joka rakentaa koko VIP-kylän telttoineen, cateringit jne, koska kenelläkään kilpailunjärjestäjällä ei ole aikaa tehdä kunnollista Vippiä.
Kun VIP lippuja myydään hintaan 80,00 euroa, jää siitä seuralle helposti 30,00 euroa.
1000 VIP vierasta ja seuralla on huomattavasti enemmän rahaa kilpailun tekemiseen ja samaan aikaan VIP järjestelyiden ammattilaset rakentaa laadukkaan ja kaikille VIP vieraille mieleenpainuvan tilaisuuden.

Miksi siis kuluttaa aikaa yksittäisiin pieniin yhteistyökumppanikuvioihin tms, tulonlähteiden hankintaan, kun keskittyy kerralla yhteen suureen ja käyttää voimavarat siihen yhdessä alan ammattilaisen kanssa.
Näitä VIP järjestelyiden ammattilaisia meillä on Suomessa useita, jotka jopa auttavat omien suhteidensa kautta VIP lippujen myynnissä.

En silti tiedä, mitä tällä esitetyllä peruskysymyksellä on tekemistä ylipitkien siirtymien-, vähäisten erikoiskoekilometrien- ja pitkiksi venytettyjen aikataulujen kanssa, totean vain edelleen, että ainakin kilpailijoiden kulut kasvaa huomattavasti kun kilpailu on kaksipäiväinen.

En myöskään ala esittämään kilpailun järjestämisen budjettia mutta uskon, että yksipäiväisen nuottikisan voi järjestää hintaan 60,000 euroa.
Tämän vuoden paras nuottikisa minkä olen ajanut oli Sastamalaralli, joka meni ainakin minun kaikkien ajamieni rallien listassa laakista TOP kolmoseen.
Kaikki toiminnot yhdessä paikassa, nuotitus aamulla ja kilpailu liikkeelle iltapäivällä.
Hieno reitti, hyvät tiet, ehdottomasti kymppi+ arvoinen kokonaisuus, kiitos Tuomiston Jarille ja hänen taustatiimilleen hienosta kisasta.

Terveisin
Timppa Rintanen

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...

Viesti Kirjoittaja j67 » 23.09.2013 19:01

Ylipitkät kilpailut on varmaan osaksi ylipitkiä sillä ajatuksella että saadaan katselijoita reitille.
Ongelma on vaan siinä ettei niitä katselijoita kuitenkaan hyödynnetä kerättäessä kilpailun tulopuolta. Harvassa on ne kilpailut jotka ovat hyödyntäneet maksavat katselijat.

Varmasti kivuttomampaa on myydä kohtuuhintaisia pääsylippuja pätkille kuin järjestää VIP tapahtumaa.
VIP tapahtumaa ja sen järjestämistä kuitenkaan ketään ei haluaa ostaa siten että riski tapahtumasta olisi tapahtuman järjestäjällä.
Pääsylippujen myynti sinänsä ei vaadi suurtakaan rahallista panostusta järjestävältä seuralta.

Oma ehdotukseni olisi se että kartta julkastaisiin edellisenä päivänä netissä ja varsinainen rahastus tapahtuisi kilpailupäivänä reitillä.
Reittikartat ovat kuitenkin suhteellisen julkista tavaraa tänäpäivänä joten eikö sitä voisi hyödyntää kaikkien katselijoiden saatavaksi.
Itselleni kuten varmaan monelle muullekkin on suuri merkitys ennakkotieto reitistä ainakin jos kisa on jossain muualla kuin kotinurkilla. Jos tiedossa on että kisassa ehtii katsomaan useamman pätkän yhden sijasta niin tekee se lähtemispäätöksestä helpomman.
Jos tiedossa on yhden pätkän jonopyörä esitys niin eipä se juurikaan kiinnosta.
Sopivan väljä reittiaikataulu tuo varmasti katselijoita ainakin jos ennakkomarkkinointi on hoidettu oikein.
Lipunmyyntiä pitäisi myös kehittää. EK:lla olisi oltava ostettavissa joko yhden tai useamman ek:n lippuja. Esim. 1ek 5ekee ja koko kisan 15 ekee. Ei liene vaikeaa. Tuo lipunmyynti pitäisi vaan aloittaa hyvissä ajoin ennen sulkua. Useasti lipunmyyjät on paikalla vasta kun suurin ryntäys ek:lle on jo tapahtunut.
Mistä sitten lipunmyyjät? Oliko ideaa myydä lipunmyynti paikallisille rallikuskeille. Esim. Paikallinen B-junnu saisi helposti rallikassaan täytettä myymällä lippuja SM rallissa. Vaikka jako olisi 50/50 myyjälle ja järjestäjälle niin saisi järjestäjä kohtuullisia summia ilman isoja ponnisteluja.
Paikalliset ompeluseurat yms. saisivat hoitaa kioskimyyntiä joten paikallisille seuroille ja yhdistyksillekkin tulisi tuloja. Tässäkin on hyvä muistaa että pikku vihje oikeasta myynti paikasta kisanjärjestäjältä toisi hyödyn kioskin pitäjälle samoin kuin katsojillekin. Tämäkään ei vaadi rahallista panosta kilpailunjärjestäjältä. Tälläiset kioski yms. palvelut on kuitenkin osa sitä pakettia jolla katselijoita saa houkuteltua paikalle.

Uskon että kilpailijoillekkin olisi mieluisaa ajaa täysille katsomoille eikä hiukan venytety kilpailu olisikaan välttämättä venytetyltä tuntuva.
Joten hiukan venytetty kilpailu kyllä ajaisi asiansa jos siitä otettaisiin hyöty irti.

Avatar
petepee
KV
KV
Viestit: 707
Liittynyt: 11.06.2004 00:00

Re: SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...

Viesti Kirjoittaja petepee » 24.09.2013 07:56

j67 kirjoitti:
Kun ilmoittautumismaksut on laskettu yhteen ja siitä vähennetty kaikki kilpailijoille (kilpailulle) pakolliset kulut niin paljonko arvelette olevan tulos. Siis se rahamäärä joka jää kilpailunjärjestäjälle.

Itse laskeskelin tuloksen olevan lähes + - 0 eli se minkä saa tekemättäkin.
Joten mikä taho tuo tuloksen kilpailunjärjestäjälle?
No nyt olisi mielenkiintoista jos laitat ihan mustetta internettiin ja laitat laskelmasi näkyviin?

Tää on ollut aika vekkuli aihe kaikkine faktoineen.Joku haluaa ajaa nuottikisaa,mutta ei saisi olla kaksipäiväiväinen.Pitäisi päästä kotimatkalle klo 15,että ei joudu olemaan pois kotoa !!! Tässä kohtaa ainakin minun kellosta loppuu minuutit jos tuollainen aikataulu on tavoitteena.

Ja minun mielestä jos harrastustuksessa on kaikki pielessä niin kannattaisi kokeilla jotain toista harrastusta.

Avatar
ignis
KV
KV
Viestit: 656
Liittynyt: 18.12.2005 00:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...

Viesti Kirjoittaja ignis » 24.09.2013 09:06

Pitäisiköhän jossain kokeilla esim. Englannissa olevaa käytäntöä kaksipäiväisissä kisoissa eli osa porukasta(SM-luokat) ajaa koko kisan mutta muut(SC/historic/muut lisäluokat) ajaisi vain toisen päivän?
Missä vaiheessa on päässyt käymään niin kierosti että miehelle on kasvanut omatunto?

Avatar
Wr2fast4you
Yleinen
Yleinen
Viestit: 186
Liittynyt: 02.05.2004 00:00

Re: SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...

Viesti Kirjoittaja Wr2fast4you » 24.09.2013 12:28

ignis kirjoitti:Pitäisiköhän jossain kokeilla esim. Englannissa olevaa käytäntöä kaksipäiväisissä kisoissa eli osa porukasta(SM-luokat) ajaa koko kisan mutta muut(SC/historic/muut lisäluokat) ajaisi vain toisen päivän?
Erittäin hyvä pointti!!!

Ja hieman aiheesta poiketen mielestäni SM luokkien pistelaskujärjestelmään olisi tervetullut uudistus, että jokaisesta erikoiskoe pohja-ajasta saisi yhden ylimääräisen pisteen esimerkiksi. Tällöin kilpailua ajettaisiin varmasti loppuun saakka.

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...

Viesti Kirjoittaja j67 » 24.09.2013 18:52

petepee kirjoitti:
j67 kirjoitti:
Kun ilmoittautumismaksut on laskettu yhteen ja siitä vähennetty kaikki kilpailijoille (kilpailulle) pakolliset kulut niin paljonko arvelette olevan tulos. Siis se rahamäärä joka jää kilpailunjärjestäjälle.

Itse laskeskelin tuloksen olevan lähes + - 0 eli se minkä saa tekemättäkin.
Joten mikä taho tuo tuloksen kilpailunjärjestäjälle?
No nyt olisi mielenkiintoista jos laitat ihan mustetta internettiin ja laitat laskelmasi näkyviin?

Tää on ollut aika vekkuli aihe kaikkine faktoineen.Joku haluaa ajaa nuottikisaa,mutta ei saisi olla kaksipäiväiväinen.Pitäisi päästä kotimatkalle klo 15,että ei joudu olemaan pois kotoa !!! Tässä kohtaa ainakin minun kellosta loppuu minuutit jos tuollainen aikataulu on tavoitteena.

Ja minun mielestä jos harrastustuksessa on kaikki pielessä niin kannattaisi kokeilla jotain toista harrastusta.
Tiekustannukset on helposti (paikkakunnasta riippuen) kokonaiskustannuksena yli 200 € /km.
Esim. 90 km ek:ta 18000€ ja tämä on viellä keskiverto hinta.

Tuloslaskenta/ajanotto 2500-4000 €

Numerot 500-1000€

Kilpailukeskus yms. vuokrat (tarvii yleensä vaki siivoojan) 1000€

Palokunnat 200-500 /ek
Ambulanssit 500€/kpl (halpa) tarve 3-5kpl

Viestintä ek- johtokeskus
500-1000 (halpa)

Painokustannukset kartat,tiekirjat,yms. 500-1000 €
opasteet yms. paksulle pahville painetut materiaalit 500e

Palkinnot 3000€

Matkakorvaukset päätoimihenkilöille ja pakollisille toimitsijoille kilp.päivänä 1000-? € (tekeekö ketään kaikkea talkoilla?)
Jokaisesta kilpailun vahinkovakuutuksesta korvattavasta vahingosta omavastuu 500€.

Siinä sitä vähän alkuun. Läheskään kaikkea ei ole listalla. Mutta noidenkin maksimien mukaan tarvitaan 90 kpl kilpailijoita 400€ osallistumismaksulla.
Tuo siis 8 EK kisana.

Saa toki oikaista jos on parempaa tietoa.

Edelleen olen sitä mieltä ettei näillä lähtijämäärillä pidetä kilpailua plussalla.

Avatar
Trophy
KV
KV
Viestit: 450
Liittynyt: 05.05.2004 00:00
Viesti:

Re: SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...

Viesti Kirjoittaja Trophy » 24.09.2013 19:15

petepee kirjoitti:
j67 kirjoitti:
Kun ilmoittautumismaksut on laskettu yhteen ja siitä vähennetty kaikki kilpailijoille (kilpailulle) pakolliset kulut niin paljonko arvelette olevan tulos. Siis se rahamäärä joka jää kilpailunjärjestäjälle.

Itse laskeskelin tuloksen olevan lähes + - 0 eli se minkä saa tekemättäkin.
Joten mikä taho tuo tuloksen kilpailunjärjestäjälle?
No nyt olisi mielenkiintoista jos laitat ihan mustetta internettiin ja laitat laskelmasi näkyviin?

Tää on ollut aika vekkuli aihe kaikkine faktoineen.Joku haluaa ajaa nuottikisaa,mutta ei saisi olla kaksipäiväiväinen.Pitäisi päästä kotimatkalle klo 15,että ei joudu olemaan pois kotoa !!! Tässä kohtaa ainakin minun kellosta loppuu minuutit jos tuollainen aikataulu on tavoitteena.

Ja minun mielestä jos harrastustuksessa on kaikki pielessä niin kannattaisi kokeilla jotain toista harrastusta.
Jos luetun ymmärtäminen on vaikeaa, niin siihen en osaa apua antaa.
Nuottikisat on ihan ykkösjuttu itselleni, kaksipäiväiset kisatkin ovat ok jos MOLEMPINA päivinä ajettaisiin kunnolla ek:ta EI vain yhtenä päivänä.
Yksipäiväisten kisojenkin kesto on aina kaksi päivää kun ollaan se perjantai nuotilla. Kysymys on aikataulujen turhasta venyttämisestä n 100 ek km reitillä.

ps. kotiin ei ole ikinä kiire :mrgreen:

ps2. harrastuksia on onneksi jo muitakin...

Avatar
Rallimax
Yleinen
Yleinen
Viestit: 289
Liittynyt: 26.02.2005 00:00

Re: SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...

Viesti Kirjoittaja Rallimax » 24.09.2013 19:36

Ja PS 3. Paras tutkanpaljastin on vaimonkuva kojelaudassa !
Sitä kun katsoo ei ole mikään kiire kotiin ! :)

Avatar
saana
KV
KV
Viestit: 420
Liittynyt: 13.12.2010 00:00

Re: SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...

Viesti Kirjoittaja saana » 24.09.2013 19:58

j67 kirjoitti:
Saa toki oikaista jos on parempaa tietoa.

Edelleen olen sitä mieltä ettei näillä lähtijämäärillä pidetä kilpailua plussalla.
No kuka sen "tappion/miinuksen sitten maksaa ja mistä??? No ,me pojat vaan ajetaan kun kerran kisoja järjestetään ja sillä "jollain "vielä rahat riittää. :roll:

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...

Viesti Kirjoittaja j67 » 24.09.2013 20:44

saana kirjoitti:
j67 kirjoitti:
Saa toki oikaista jos on parempaa tietoa.

Edelleen olen sitä mieltä ettei näillä lähtijämäärillä pidetä kilpailua plussalla.
No kuka sen "tappion/miinuksen sitten maksaa ja mistä??? No ,me pojat vaan ajetaan kun kerran kisoja järjestetään ja sillä "jollain "vielä rahat riittää. :roll:
Sen tappion maksaa seurat.
Jopa toisen lajin tuotoilla, mutta kuten olet varmaan huomannut niin näitä miinus riskin ottajia on aina vaan vähemmän.

Mutta siihen aikataulutukseen.

Kilpailu lähtee klo 18.00 pe. iltana.
Nro 1 tulee yötauolle klo 23.00 kuulostaa järkevältä eikö?
Jospa autoja onkin 150, niin nro 150 tulee tauolle klo 01.30. Miten paljon tuon nro1 yötauolle sitten voi siirtää, tunnin?
Silloin nro150 on tauolla 02.30.
Siihen viellä lähtöjärjestys yms. valmiiksi aamulle.

Aamulla lähtö 08.00, toimisto aukin vähintään klo 6.30.

Siis kilpailijoiden toiminta on pysähdyksissä 02.30- 8.00.
Kilpailun järjestäjän 03.30- 6.30, ruhtinaalliset 3tuntia.
Minkähän takia ei ajeta enempää perjantai osuuksissa?

Avatar
petepee
KV
KV
Viestit: 707
Liittynyt: 11.06.2004 00:00

Re: SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...

Viesti Kirjoittaja petepee » 24.09.2013 20:53

Trophy kirjoitti:



Nuottikisat on ihan ykkösjuttu itselleni, kaksipäiväiset kisatkin ovat ok jos MOLEMPINA päivinä ajettaisiin kunnolla ek:ta EI vain yhtenä päivänä.
Yksipäiväisten kisojenkin kesto on aina kaksi päivää kun ollaan se perjantai nuotilla. Kysymys on aikataulujen turhasta venyttämisestä n 100 ek km reitillä.



ps2. harrastuksia on onneksi jo muitakin...

Ja jos nuottipäivän iltana on kaksi pätkää niin se on ihan siis katastrooffi?

Kyllä tässä on ymmärretty melkeen kaikki mitä täällä on kehitelty vuosien varrella.Tottakai ois hienoa vetää vaan pätkää eikä siirtymiä.Siitäkin on käyty monet keskustelut että ei ole ihan helppo tehdä reittejä jotka kelpaa sitten kaikille.

Ja melkeen voisin heittää sellaisen väitteen että jos tällä nykymallilla ei löydy jokaiselle mieleistä kisaa ajettavaksi niin vika voisi olla vaikka muualla kuin järjestäjissä.

Onko historiikkia,on cuppia,on nuottikisaa,on rallispesiaalia,on sprinttiä pikipinnalla ja soralla.Ja nyt sitten pitäisi keksiä jotain uutta että kaikilla olisi harrastaminen helppoa...

Avatar
Trophy
KV
KV
Viestit: 450
Liittynyt: 05.05.2004 00:00
Viesti:

Re: SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...

Viesti Kirjoittaja Trophy » 24.09.2013 21:27

petepee kirjoitti:
Trophy kirjoitti:



Nuottikisat on ihan ykkösjuttu itselleni, kaksipäiväiset kisatkin ovat ok jos MOLEMPINA päivinä ajettaisiin kunnolla ek:ta EI vain yhtenä päivänä.
Yksipäiväisten kisojenkin kesto on aina kaksi päivää kun ollaan se perjantai nuotilla. Kysymys on aikataulujen turhasta venyttämisestä n 100 ek km reitillä.



ps2. harrastuksia on onneksi jo muitakin...

Ja jos nuottipäivän iltana on kaksi pätkää niin se on ihan siis katastrooffi?

Kyllä tässä on ymmärretty melkeen kaikki mitä täällä on kehitelty vuosien varrella.Tottakai ois hienoa vetää vaan pätkää eikä siirtymiä.Siitäkin on käyty monet keskustelut että ei ole ihan helppo tehdä reittejä jotka kelpaa sitten kaikille.

Ja melkeen voisin heittää sellaisen väitteen että jos tällä nykymallilla ei löydy jokaiselle mieleistä kisaa ajettavaksi niin vika voisi olla vaikka muualla kuin järjestäjissä.

Onko historiikkia,on cuppia,on nuottikisaa,on rallispesiaalia,on sprinttiä pikipinnalla ja soralla.Ja nyt sitten pitäisi keksiä jotain uutta että kaikilla olisi harrastaminen helppoa...
Niin, 2010 kun viimeksi ajoin kaikki sm osakilpailut samassa SC6 luokassa, ei tällaisia aikataulutuksia ollut ja kaikki tuolloin luokassamme ajavat kuskit vaikuttivat hyvin tyytyväisiltä kilpailuiden kulkuun, mm Hyvinkään kaksipäiväiseen kisaan.

Ja haluan huomauttaa että en todellakaan ole yksin tämän mielipiteen suhteen. Mutta kun suurimmalla osalla kuljettajista ei ole halua antaa palautetta julkisesti tai silloin kun sitä kysytään, niin yleensä yhdet ja samat kuskit, kuten minä, haluan tuoda mielipiteeni ja ajatukseni julki, haluttiin sitä tai ei.

Ei ole todellakaan mikään katastrofi ajaa niitä kahta pätkää, mutta kuten olen aikaisemmin kirjoittanut niin ajetaan sitten enemmän JOS se on mahdollista tai ajetaan lauantai aamusta iltaan sitten koko päivä...

Esmes Turussa JOS olisi ajettu vain lauantaina niin aika moni suht lähellä asuva kuljettajapari olisi voinut ajaa yöksi kotiin perjantaina nuotituksen jälkeen ja tulla sitten porukalla lauantai aamuksi katsatukseen ja siitä reitille. Taas olisi säästynyt monelta hotellikuluja, tämä on kait aika selvää säästöä kauden kustannuksiin, eikö vain?

Mutta eihän tämä täällä ratkea ja kuskit sitten "äänestävät osallistumisellaan jos ko. sarjan tarjonta ei miellytä. Talous ei ole paranemassa pariin vuoteen ja jos kustannuksia kisoissa lisätään "väärällä" tarjonnalla, niin jokainen sen ymmärtää että osallistujat ei varmasti lisäänny...

Ja edelleen kiitos kaikille teille jotka ralleja järjestätte.

Terveisin

Petteri Koskenala

Vastaa Viestiin