SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...
-
j67
- KV

- Viestit: 721
- Liittynyt: 19.09.2011 18:56
Re: SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...
Sm rallien formaatti on kehitetty sillä perusteella että kilpailun tulos on selvillä alkuillasta. Syynä se että saadaan tulokset tuoreltaan medialle eikä päivän vanhana.
Onko joku nähnyt lauantai-illan tv tarjonnassa sanaakaan sm rallin tuloksista?
Väittäisin että tuon perjantain voisi pyhittää nuotille ja ajaa lauantain reilusti kymppiuutisten yli. Eikä tästä uutisointi karsisi.
Saako kannatusta?
Onko joku nähnyt lauantai-illan tv tarjonnassa sanaakaan sm rallin tuloksista?
Väittäisin että tuon perjantain voisi pyhittää nuotille ja ajaa lauantain reilusti kymppiuutisten yli. Eikä tästä uutisointi karsisi.
Saako kannatusta?
- Rallimax
- Yleinen

- Viestit: 289
- Liittynyt: 26.02.2005 00:00
Re: SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...
Kun on aika läheltä nähnyt moottoriurheiluun liittyvien töitteni merkeissä muutama sata kisaa tehdyn, arvostan yli kaiken niitä kaikkia ihmisiä, jotka uhraavat vapaa-, työ- ja jopa omalle perheelleen kuuluvaa aikaa kilpailujen tekemiseen.
Olen jopa nähnyt ihan vierestä tapauksen, jossa kilpailunjohtaja sai potkut työpaikastaan kilpailun järjestämiseen palaneen työajan vuoksi.
Meillä tehdään valtavia uhrauksia henkilökohtaisella tasolla moottoriurheilun eteen ja uskallan jopa sanoa, että aika moni kilpailijakin saisi vähän katsoa peiliin, kun aika kuluu motorsportin merkeissä samaan aikaan, kun pienet lapset kaipaavat omaa isäänsä heidän kanssaan viettämään aikaa.
Halausin vain heittää ilmaan edellen tämän topicin alkuperäisen kysymyksen, kenelle tämä nykyinen formaatti kuuluu ja miksi näin tehdään, tähän ketjuun kun ei ole kentältä tullut vielä yhtään oikeaa vastausta.
Kiitokset myös täältä Teille kaikille, jotka jaksatte edelleen uhrata aikaanne meille kaikille kilpailijoille, jotta saamme ajaa teidän järjestämiä kilpailuja.
Tämän co, keskustelun lähtökohta ei varmasti ole haukkua ketään tai kenenkään tekemisiä vaan saada asioita edistymään rakentavasti, jotta
... meillä kaikilla olisi niin mukavaa...
Terveisin
Timppa Rintanen
Olen jopa nähnyt ihan vierestä tapauksen, jossa kilpailunjohtaja sai potkut työpaikastaan kilpailun järjestämiseen palaneen työajan vuoksi.
Meillä tehdään valtavia uhrauksia henkilökohtaisella tasolla moottoriurheilun eteen ja uskallan jopa sanoa, että aika moni kilpailijakin saisi vähän katsoa peiliin, kun aika kuluu motorsportin merkeissä samaan aikaan, kun pienet lapset kaipaavat omaa isäänsä heidän kanssaan viettämään aikaa.
Halausin vain heittää ilmaan edellen tämän topicin alkuperäisen kysymyksen, kenelle tämä nykyinen formaatti kuuluu ja miksi näin tehdään, tähän ketjuun kun ei ole kentältä tullut vielä yhtään oikeaa vastausta.
Kiitokset myös täältä Teille kaikille, jotka jaksatte edelleen uhrata aikaanne meille kaikille kilpailijoille, jotta saamme ajaa teidän järjestämiä kilpailuja.
Tämän co, keskustelun lähtökohta ei varmasti ole haukkua ketään tai kenenkään tekemisiä vaan saada asioita edistymään rakentavasti, jotta
... meillä kaikilla olisi niin mukavaa...
Terveisin
Timppa Rintanen
- Wr2fast4you
- Yleinen

- Viestit: 186
- Liittynyt: 02.05.2004 00:00
Re: SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...
Veikkaanpa että kentältä ei tänne ralli.nettiin edes tule hirveästi kirjoituksia. Sitä voi sitten jokainen itse miettiä että mistähän se mahtaa johtua. Selvempi ja takuulla vaikutusvaltaisempi tapa vaikuttaa on ottaa yhteyttä vaikka suoraan sarjatyöryhmään. Sinne olen itsekin asioista kirjoitellut ja esimerkiksi tuo lähtöjärjestyskokeiluehdotukseni otti tuulta purjeisiin ja koen sen onnistuneeksi kokeiluksi myös. Todennäköisesti sille seuraa jatkoakin kaudella 2014. :)Rallimax kirjoitti:Kun on aika läheltä nähnyt moottoriurheiluun liittyvien töitteni merkeissä muutama sata kisaa tehdyn, arvostan yli kaiken niitä kaikkia ihmisiä, jotka uhraavat vapaa-, työ- ja jopa omalle perheelleen kuuluvaa aikaa kilpailujen tekemiseen.
Olen jopa nähnyt ihan vierestä tapauksen, jossa kilpailunjohtaja sai potkut työpaikastaan kilpailun järjestämiseen palaneen työajan vuoksi.
Meillä tehdään valtavia uhrauksia henkilökohtaisella tasolla moottoriurheilun eteen ja uskallan jopa sanoa, että aika moni kilpailijakin saisi vähän katsoa peiliin, kun aika kuluu motorsportin merkeissä samaan aikaan, kun pienet lapset kaipaavat omaa isäänsä heidän kanssaan viettämään aikaa.
Halausin vain heittää ilmaan edellen tämän topicin alkuperäisen kysymyksen, kenelle tämä nykyinen formaatti kuuluu ja miksi näin tehdään, tähän ketjuun kun ei ole kentältä tullut vielä yhtään oikeaa vastausta.
Kiitokset myös täältä Teille kaikille, jotka jaksatte edelleen uhrata aikaanne meille kaikille kilpailijoille, jotta saamme ajaa teidän järjestämiä kilpailuja.
Tämän co, keskustelun lähtökohta ei varmasti ole haukkua ketään tai kenenkään tekemisiä vaan saada asioita edistymään rakentavasti, jotta
... meillä kaikilla olisi niin mukavaa...
Terveisin
Timppa Rintanen
- emppu
- KV

- Viestit: 667
- Liittynyt: 01.05.2004 00:00
Re: SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...
Media on paljon muutakin kuin TV. Ajateltu on varmasti myös printtimediaa, eli lehtiä.j67 kirjoitti:Sm rallien formaatti on kehitetty sillä perusteella että kilpailun tulos on selvillä alkuillasta. Syynä se että saadaan tulokset tuoreltaan medialle eikä päivän vanhana.
Onko joku nähnyt lauantai-illan tv tarjonnassa sanaakaan sm rallin tuloksista?
Tosin ei päivälehdet juurikaan SM-rallista kerro, poikkeuksiakin toki on - pisteet heille.
TV-lähetykset on viety korttien taakse, joten ei edes kai haluta että näkyvyys olisi suurempaa?
- Rallimax
- Yleinen

- Viestit: 289
- Liittynyt: 26.02.2005 00:00
Re: SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...
Vanha ajatusmalli median tarpeista siinä, että kisat täytyy startata aikaisin aamulla liikkeelle, jotta media ehtii laittamaan jutut seuraavan päivän lehtiin tai TV tekee kisasta jutun, ovat kaikki yhtä menneen talven lumia kun Nokian Lumia.
Printtimedian- / sanomalehtimedian siivu nykypäivän valtakunnallisesta mediakartasta on muutaman prosentin luokkaa, joten printtimedian merkitys on vain ajan myötä muuttunut vähäisemmäksi ja samalla varsinkin sanomalehtimedian halu kirjoittaa motorsportista on lähestulkoon kadonnut. Sähköisen median osalta meillä on Suomessa ainoastaan kaksi TV kanavaa, jotka joskus hyvän hetken ja oikeiden kuunsirppien asentojen osuessa kohdalleen, tekevät sen 30sek jutun heidän Tulos- tai Urheiluruutuun, jossa näkyy yksi tai kaksi autoa, joten sähköisen median kautta saatava näkyvyys-, julkisuus- yms, hyöty on lähes olematon.
Sosiaalinen media on se, joka luo tämän päivän journalistisen tiedon tekstinä tai liikkuvana kuvana.
Ensimmäiset kirjoitukset, valokuvat ja videot kilpailusta löytyy netistä, ennen kun kilpailijat ovat päässeet kilpailusta kotiin.
Olisi paljon järkevämpää aloittaa kilpailut vasta iltapäivällä niin kuin ennen.
Hyötytekijöinä tästä olisi ensinnäkin monet aikataulut.
Pikkuteiden varsilla asuu ihmisiä, joiden lauantai ohjelmaan kuuluu asioita, joihin he tarvitsevat sen oman kotitien, on se sitten kaupassa käyntiä, omalla kotitilalla valmistettujen tuotteiden viemistä asiakkaille, maatalouslomittajia, mökkiläisiä jne.
Kilpailut saataisiin pienemmille teille, kun annetaan ensin muiden käyttää tietä päiväkäytössä ja sen jälkeen tulevat vasta kilpailijat, kun päivä käyttö on ohi.
Hyötyä olisi myös vauhtien laskun myötä.
Kun kilpailut siirretään pienemmille- / hitaamille teille turvallisuus kasvaa.
Kun vielä ajetaan näitä pienempiä Teitä pimeässä lisävaloilla, vauhdit putoavat edelleen ja turvallisuus kasvaa entisestään.
Juuri tätähän on haettu jo pitkään millä vauhtia saataisiin alaspäin.
Nämä kaksi edellä mainittua keinoa ovatkin oikeastaan ainoita asioita, joilla vauhtia saadaan alas järkevästi, koska teknisillä keinoilla vauhdin laskeminen ei onnistu, kuten ei myöskään rengas-, alusta- tms rajoituksilla, koska silloin tulee turvallisuus kysymykset vastaan.
Uskon myös, että kun kilpailut starttaavat myöhemmin, silloin myös kilpailuja tekevää henkilökuntaa on helpompi saada mukaan. Sulkumiehien osalta myöhempi ajankohta auttaisi varmaan todella paljon, meillä kaikilla kun on vain omia asioita jotka täytyy hoitaa aamulla, mutta illalla aikaa on enemmän.
Poikkesi vähän aiheesta mutta tätäkin kysyttiin.
Terveisin
Timppa Rintanen
Printtimedian- / sanomalehtimedian siivu nykypäivän valtakunnallisesta mediakartasta on muutaman prosentin luokkaa, joten printtimedian merkitys on vain ajan myötä muuttunut vähäisemmäksi ja samalla varsinkin sanomalehtimedian halu kirjoittaa motorsportista on lähestulkoon kadonnut. Sähköisen median osalta meillä on Suomessa ainoastaan kaksi TV kanavaa, jotka joskus hyvän hetken ja oikeiden kuunsirppien asentojen osuessa kohdalleen, tekevät sen 30sek jutun heidän Tulos- tai Urheiluruutuun, jossa näkyy yksi tai kaksi autoa, joten sähköisen median kautta saatava näkyvyys-, julkisuus- yms, hyöty on lähes olematon.
Sosiaalinen media on se, joka luo tämän päivän journalistisen tiedon tekstinä tai liikkuvana kuvana.
Ensimmäiset kirjoitukset, valokuvat ja videot kilpailusta löytyy netistä, ennen kun kilpailijat ovat päässeet kilpailusta kotiin.
Olisi paljon järkevämpää aloittaa kilpailut vasta iltapäivällä niin kuin ennen.
Hyötytekijöinä tästä olisi ensinnäkin monet aikataulut.
Pikkuteiden varsilla asuu ihmisiä, joiden lauantai ohjelmaan kuuluu asioita, joihin he tarvitsevat sen oman kotitien, on se sitten kaupassa käyntiä, omalla kotitilalla valmistettujen tuotteiden viemistä asiakkaille, maatalouslomittajia, mökkiläisiä jne.
Kilpailut saataisiin pienemmille teille, kun annetaan ensin muiden käyttää tietä päiväkäytössä ja sen jälkeen tulevat vasta kilpailijat, kun päivä käyttö on ohi.
Hyötyä olisi myös vauhtien laskun myötä.
Kun kilpailut siirretään pienemmille- / hitaamille teille turvallisuus kasvaa.
Kun vielä ajetaan näitä pienempiä Teitä pimeässä lisävaloilla, vauhdit putoavat edelleen ja turvallisuus kasvaa entisestään.
Juuri tätähän on haettu jo pitkään millä vauhtia saataisiin alaspäin.
Nämä kaksi edellä mainittua keinoa ovatkin oikeastaan ainoita asioita, joilla vauhtia saadaan alas järkevästi, koska teknisillä keinoilla vauhdin laskeminen ei onnistu, kuten ei myöskään rengas-, alusta- tms rajoituksilla, koska silloin tulee turvallisuus kysymykset vastaan.
Uskon myös, että kun kilpailut starttaavat myöhemmin, silloin myös kilpailuja tekevää henkilökuntaa on helpompi saada mukaan. Sulkumiehien osalta myöhempi ajankohta auttaisi varmaan todella paljon, meillä kaikilla kun on vain omia asioita jotka täytyy hoitaa aamulla, mutta illalla aikaa on enemmän.
Poikkesi vähän aiheesta mutta tätäkin kysyttiin.
Terveisin
Timppa Rintanen
- emppu
- KV

- Viestit: 667
- Liittynyt: 01.05.2004 00:00
Re: SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...
Kyllä printtimedialla on vielä iso siivu hallussaan, noin puolet, jos on uskomista tahoihin jotka ammatikseen mainostaa ja markkinoi.
Mediamainontaan käytettiin 2012 yhteensä 1 353 miljoonaa euroa josta printtimedian osuus on 683 miljoonaa euroa, eli noin 50%. Printtimainontaan käytettiin siis eniten rahaa eri markkinointiviestimistä. Aikakausilehdistön osuus 145 ja sanomalehtien 461 miljoonaa.
Nuo luvut puhuu puolestaan mitä mediaa markkinointiväki uskoo luettavan, ja markkinointiahan lajeille on myös tulosuutisointi.
Samat lainalaisuudet koskee kaikkea markkinointia ja uutisointia.
Somesta paljon höyrytään mutta minä en sen varaan paljoa laskisi enkä panostaisi, ainakaan autourheilussa. Ja someakin pitää osata käyttää, olla siellä missä muutkin, esimerkiksi täällä Ralli.netissä.
Naamakirja on enemmänkin ajanvietettä ja hupilointia, kuin tiedotuskanava.
Mediamainontaan käytettiin 2012 yhteensä 1 353 miljoonaa euroa josta printtimedian osuus on 683 miljoonaa euroa, eli noin 50%. Printtimainontaan käytettiin siis eniten rahaa eri markkinointiviestimistä. Aikakausilehdistön osuus 145 ja sanomalehtien 461 miljoonaa.
Nuo luvut puhuu puolestaan mitä mediaa markkinointiväki uskoo luettavan, ja markkinointiahan lajeille on myös tulosuutisointi.
Samat lainalaisuudet koskee kaikkea markkinointia ja uutisointia.
Somesta paljon höyrytään mutta minä en sen varaan paljoa laskisi enkä panostaisi, ainakaan autourheilussa. Ja someakin pitää osata käyttää, olla siellä missä muutkin, esimerkiksi täällä Ralli.netissä.
Naamakirja on enemmänkin ajanvietettä ja hupilointia, kuin tiedotuskanava.
- petepee
- KV

- Viestit: 707
- Liittynyt: 11.06.2004 00:00
Re: SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...
Aiemmin tuossa heitettiin ajatusta siitä että SM-sarjaa olisi viety median ehdoilla jonnekin suuntaan.Samalla kyseltiin onko kukaan nähnyt Sm-rallia esim urheiluruudussa kisapäivänä.Itse olen joskus bongannut muutaman sekunnin ajonäytteen jossa Juha Salo kaasuttelee tai joskus jopa ajaa mainosten ohi.Siinä sitten samalla mainitaan kuka voitti ja kuka tuli toiseksi.Lienee luvattu Sm-sarjan yhteistyökumppaneille että näkyy päivittäisessäkin uutisoinnissa ja näkyy.
Sitten mainittiin että näkyy ja kuuluu somessa niin näkyy sielläkin jotain.Twitterissä on Rallin Sm-sarjalla 317 seuraajaa ja jonkun mielestä se voi olla paljon ja toisen mielestä vähän.
Urheilulehden Ex-toimittajalla on 18 000 seuraajaa.Ja voi sanoa että kuuluu.
Ja sitten jos ajatellaan printtimediaa niin ehkä niiden aikataulut ei loppupeleissä määrää sitä mihin aikaan ajetaan Sm-sarjan osakilpailu.Uskon ja toivon että sarjatyöryhmässä on täysijärkisiä ihmisiä jotka koittavat saada jotain hyvää aikaiseksi.Olisi aika pelottavaa jos päätökset tehtäisiin rallinetin perusteella.Täällä kun aina välillä esiintyy ihmisiä jotka toimivat omien juttujen mukaan suuren joukun äänitorvena.
Sitten mainittiin että näkyy ja kuuluu somessa niin näkyy sielläkin jotain.Twitterissä on Rallin Sm-sarjalla 317 seuraajaa ja jonkun mielestä se voi olla paljon ja toisen mielestä vähän.
Urheilulehden Ex-toimittajalla on 18 000 seuraajaa.Ja voi sanoa että kuuluu.
Ja sitten jos ajatellaan printtimediaa niin ehkä niiden aikataulut ei loppupeleissä määrää sitä mihin aikaan ajetaan Sm-sarjan osakilpailu.Uskon ja toivon että sarjatyöryhmässä on täysijärkisiä ihmisiä jotka koittavat saada jotain hyvää aikaiseksi.Olisi aika pelottavaa jos päätökset tehtäisiin rallinetin perusteella.Täällä kun aina välillä esiintyy ihmisiä jotka toimivat omien juttujen mukaan suuren joukun äänitorvena.
-
Joox
- Yleinen

- Viestit: 227
- Liittynyt: 16.08.2011 02:40
Re: SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...
Sitä miksi autourheilu ei näy esim Ylen Urheiluruudussa täytyy hämmästellä. Meillä on liiton oma markkinointiyhtiö joka omistaa kaikkien autourheilun SM-kilpailujen TV-oikeudet. Liitto on ne sille luovuttanut täysin ilmaiseksi. Jopa niin että kilpailijat ja järjestäjät joutuvat maksamaan markkinointiyhtiölle että kilpailu saisi ohjelma-aikaa TV:ssä.petepee kirjoitti:Aiemmin tuossa heitettiin ajatusta siitä että SM-sarjaa olisi viety median ehdoilla jonnekin suuntaan.Samalla kyseltiin onko kukaan nähnyt Sm-rallia esim urheiluruudussa kisapäivänä.Itse olen joskus bongannut muutaman sekunnin ajonäytteen jossa Juha Salo kaasuttelee tai joskus jopa ajaa mainosten ohi.Siinä sitten samalla mainitaan kuka voitti ja kuka tuli toiseksi.Lienee luvattu Sm-sarjan yhteistyökumppaneille että näkyy päivittäisessäkin uutisoinnissa ja näkyy.
Siinä syitä miksi autourheilua ei näy televisiossa enempää.
Yle näyttäisi mutta kun ei saa materiaalia kuin rahalla, uutispätkiä lukuunottamatta. Miksi siis uutisoidakkaan jos ei muutakaan saa näyttää?
-
M.Sport
- Yleinen

- Viestit: 208
- Liittynyt: 27.02.2011 21:19
Re: SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...
Joku täällä renkuva ehkä muistaa jo edesmenneen arvostetun freelancer motorsport toimittaja Jussi Frimanin. Hänen henkilökohtainen panos ja peräänantamattomuus johti joskus muinoin siihen että esim, Turun seudun kuljettajat olivat he sitten rallin tai vaikkapa roadracingin harrastajia saivat melko mukavasti palstatilaa monissakin eri julkaisuissa! Tällaiset persoonat ovat toimittajien joukosta harvenneet mielestäni! Ps. kyllä Jussin jutuissa huomioitiin muitakin kuin Turun seudun kuljettajia! Jussi oli aina ajan hermoilla eri tapahtumissa huolimatta vakinaisesta päivätyöstä! Mistä tulee uudet toimittajat jotka omalla toiminallaan varmistavat näkyvyyden lajille ja edes pikkaisen pitävät yleisön mielenkiintoa yllä!?
-
basso
- KV

- Viestit: 542
- Liittynyt: 10.05.2004 00:00
Re: SM rallien formaatti 2013 ja jatkossa...
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... vL38#t=236j67 kirjoitti: Onko joku nähnyt lauantai-illan tv tarjonnassa sanaakaan sm rallin tuloksista?
Ennen oli paremmin.
If in doubt - flat out