Uusi Suomi kirjoitti:F1 oli virhe – Toyota palaa rallin MM-sarjaan
Vuoden 1999 päätteeksi rallin MM-sarjasta lähtenyt Toyota tekee uutta tulemistaan. Japanilaisvalmistaja panostaa jälleen ralliin tosissaan ja tuo uuden autonsa kaudelle 2015.
Kyse on tällä hetkellä R3-luokitellusta autosta, joka tulee saataville asiakaskäyttöön. TMG GT86 CS-R3 on perustaltaan takavetoinen urheiluauto, joka kilpailukäyttöön kuitenkin muutetaan kansainvälisen autoliitto FIA:n säännöt täyttäväksi ja MM-ralleihin kelpaavaksi.
Jo aiemmin Toyota oli väläytellyt paluuaikeitaan rallin korkeimmalle tasolle. Viime keväänä tiimi julkisti aloittaneensa 1,6-litraisen turboahdetun moottorin, eli ns. Global Race Enginen kehittämisen. Vastaavat moottorit ovat olleet WRC-autoissa kauden 2011 alusta alkaen, joten vaikuttaakin hyvin todennäköiseltä, että Toyotan suunnitelmissa on rakentaa WRC-auto.
- Ralli on meillä verissä, joten tuntuuhan se jännältä ilmoittaa, että rallitoimintomme laajenevat entisestään. Uusi automme on varmasti kova juttu erikoiskokeilla, onhan se takavetoinen. Ainakin katsojille homman pitäisi olla viihdyttävää, asiakaspuolen vastaava insinööri Nico Ehlert hersytteli.
Toyotan meriitteihin rallin parissa kuuluu mm. neljä kuljettajien maailmanmestaruutta sekä kolme autonvalmistajien MM-titteliä. Toyota Motorsport GmbH (TMG) toimi alkujaan nimellä Toyota Team Europe (TTE), jonka tarina alkoi Kölnistä vuonna 1979 nyt jo edesmenneen Ove Anderssonin johtamana.
Merkin kulta-aika rallissa osui 1990-luvun alkupuolelle, jolloin maailmanmestaruuteen Celicalla ylsivät Carlos Sainz (1990 ja 1992), Juha Kankkunen (1993) ja Didier Auriol (1994).
Sädekehää himmensi kuitenkin syksyllä 1995 paljastunut turbovilppi, mistä johtuen Toyota asetettiin vuoden kilpailukieltoon. Tiimi palasi 1997 uudella Corolla WRC:llä, jolla irtosi merkkimestaruus vuonna 1999 ennen kuin autotehdas päätti panostaa rallin sijaan formula ykkösiin.
Formula ykkösissä Toyota kilpaili 2002-09 heikolla menestyksellä. F1-talleista se kulutti eniten rahaa, mutta ei voittanut yhtään kilpailua. Maailman talouskriisin puhjettua loppuvuodesta 2008 päätti Toyota lopettaa F1-tallinsa toiminnan kokonaan.
Rallin MM-sarjalle Toyotan paluu on merkittävä uutinen. Viime vuosina mukana on ollut vähän tehdastalleja, mikä on vähentänyt sarjan kiinnostavuutta. Nyt MM-ralleihin on tulossa aivan uutta värinää, kun Volkswagen ja Citroen saavat seurakseen 2014 Hyundain ja 2015 Toyotan.