hydraulinen käsijarru BMW E36
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 17.07.2011 11:48
hydraulinen käsijarru BMW E36
Elikkä nyt olis ostettuna hydrauli käsijarru mutta kuinka ootte kytekeneet jarru piiriin?
Kun eikö periaatteessa käsi jarrun pitäisi toimia jos tehostajalta (ABS sulake on otettu pois) otetaan taka-akselin jarru putket yhdeksi isoksi putkeksi ja viedään hytin sillä missä ne kuljetetaan käsi jarrun läpi ja sen jäkeen haaroitetaan uudestaan taka-akselille, pitäs käsi jarru toimia mutta jos jalka jarrua painaa samalla kun vetää käsi jarrusta niin jää ilmeisesti paine putkeen ja jarrut päälle taka-akselilla. Ilmeisesti auttaa paine ongelmaan jos pistää ns. kolmitie venttiiliin väliin??
Kun eikö periaatteessa käsi jarrun pitäisi toimia jos tehostajalta (ABS sulake on otettu pois) otetaan taka-akselin jarru putket yhdeksi isoksi putkeksi ja viedään hytin sillä missä ne kuljetetaan käsi jarrun läpi ja sen jäkeen haaroitetaan uudestaan taka-akselille, pitäs käsi jarru toimia mutta jos jalka jarrua painaa samalla kun vetää käsi jarrusta niin jää ilmeisesti paine putkeen ja jarrut päälle taka-akselilla. Ilmeisesti auttaa paine ongelmaan jos pistää ns. kolmitie venttiiliin väliin??
- BLUEORANGE
- KV
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20.10.2010 00:00
Re: hydraulinen käsijarru BMW E36
Ainakin pedalboxilla toimii wilwoodin käsijarru suoraan takapiirin välissä ilman 3-tie venttiiliä.Ei ole jäänyt jarrut päälle.
En oo purkanu sylinteriä koskaan mut eikös siellä pitäs olla juorureikä jos on käkkä käyttöön nimenomaan tarkoitettu.?
En oo purkanu sylinteriä koskaan mut eikös siellä pitäs olla juorureikä jos on käkkä käyttöön nimenomaan tarkoitettu.?
-
- KV
- Viestit: 539
- Liittynyt: 08.05.2004 00:00
Re: hydraulinen käsijarru BMW E36
Ehdottomasti venttiili väliin, niin saat polkea jarrua, etkä ilmapalloa

- TeemuPetteri
- A-Junnu
- Viestit: 94
- Liittynyt: 19.02.2010 00:00
- Viesti:
Re: hydraulinen käsijarru BMW E36
Eikös tuon ikäisessä ABS pumpussa ole kaksi piiriä. Toinen vaikuttaa vas. etu ja oik. taka jarruun ja toinen vastaavasti oik. et ja vas. taka. tästä syystä taakse tulee kaksi erillistä putkea. Mielestäni oikea kytkentä vaatisi käsijarrusysteemin missä olisi kaksi erillistä sylinteriä.
Jos säännöt antavat periksi voisi putkituksen muuttaa niin että tulisi etupiiri ja takapiiri, jolloin voi laittaa yhden sylinterin kässärin. (huomaa laittaa putket oikeinpäin sylinteriin. Eli pääsylinteriltä tuleva putki sylinterin päässä olevaan reikään.)
Ymmärrykseni mukaan ei kolmitie venttiilillä ei ole muuta ajatusta kuin. Poljinjarrutuksen aikana kun vedetään käsijarrusta ei poljin "lukitu", vaan voidaan polkimella lisätä etupiirin jarruvoimaa.
Jos säännöt antavat periksi voisi putkituksen muuttaa niin että tulisi etupiiri ja takapiiri, jolloin voi laittaa yhden sylinterin kässärin. (huomaa laittaa putket oikeinpäin sylinteriin. Eli pääsylinteriltä tuleva putki sylinterin päässä olevaan reikään.)
Ymmärrykseni mukaan ei kolmitie venttiilillä ei ole muuta ajatusta kuin. Poljinjarrutuksen aikana kun vedetään käsijarrusta ei poljin "lukitu", vaan voidaan polkimella lisätä etupiirin jarruvoimaa.
- BLUEORANGE
- KV
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20.10.2010 00:00
Re: hydraulinen käsijarru BMW E36
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=34&fg=25
Tossa on 325 -92 pääsylinteri eikä näyttäs olevan kun 2 lähtöö
Taitaapa muuten olla alunperin ristiin eli oikee taka ja vasen etu.
Tossa on 325 -92 pääsylinteri eikä näyttäs olevan kun 2 lähtöö
Taitaapa muuten olla alunperin ristiin eli oikee taka ja vasen etu.
- TeemuPetteri
- A-Junnu
- Viestit: 94
- Liittynyt: 19.02.2010 00:00
- Viesti:
Re: hydraulinen käsijarru BMW E36
olettaisin sylinterissä olevan kaksi samantehoista piiriä jotka menevät ABS pumppuun, jossa jakautuvat ristikkäisiksi jarrupiireiksi. Nyt kun pumppu on pois käytöstä (sulake pois) Jarrupaine kiertää ns. emergency venttiilien kautta. Asiasta ei ole muuta haittaa kuin piirien hitaus ja mahdollisuus siihen että jarrut jäävät laahaamaan.
- BLUEORANGE
- KV
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20.10.2010 00:00
Re: hydraulinen käsijarru BMW E36
En ihan lukenu ajatuksella sun edellistä kirjotusta.Tässä joutuu tekemään muutakin :) Just noin ja jos haluaa käkän pelaamaan niin suoraan pääsylkältä yhdellä taakse josa sitten haaroittaa senTeemuPetteri kirjoitti:olettaisin sylinterissä olevan kaksi samantehoista piiriä jotka menevät ABS pumppuun, jossa jakautuvat ristikkäisiksi jarrupiireiksi. Nyt kun pumppu on pois käytöstä (sulake pois) Jarrupaine kiertää ns. emergency venttiilien kautta. Asiasta ei ole muuta haittaa kuin piirien hitaus ja mahdollisuus siihen että jarrut jäävät laahaamaan.
- TeemuPetteri
- A-Junnu
- Viestit: 94
- Liittynyt: 19.02.2010 00:00
- Viesti:
Re: hydraulinen käsijarru BMW E36
BLUEORANGE kirjoitti:En ihan lukenu ajatuksella sun edellistä kirjotusta.Tässä joutuu tekemään muutakin :) Just noin ja jos haluaa käkän pelaamaan niin suoraan pääsylkältä yhdellä taakse josa sitten haaroittaa senTeemuPetteri kirjoitti:olettaisin sylinterissä olevan kaksi samantehoista piiriä jotka menevät ABS pumppuun, jossa jakautuvat ristikkäisiksi jarrupiireiksi. Nyt kun pumppu on pois käytöstä (sulake pois) Jarrupaine kiertää ns. emergency venttiilien kautta. Asiasta ei ole muuta haittaa kuin piirien hitaus ja mahdollisuus siihen että jarrut jäävät laahaamaan.
Juurikin näin, mutta saattaa joutua laittamaan myös jarrupaineen säätimen takapiiriin. Koska pääsylinterissä on kaksi samankokoista mäntää. Jolloin takapiiristä voi tulla aika hätäinen. Alkuperäisessä asennuksessa kun taitaa olla takapiirissä myös ALP venttiili. Siis kuorman tunnistus venttiili?
-
- A-Junnu
- Viestit: 57
- Liittynyt: 04.05.2004 00:00
Re: hydraulinen käsijarru BMW E36
Bemarissa ei ole kuormantunnistusventtiiliä. Kuten ei varmaan missään abs-jarruilla varustetussa autossa.
- BLUEORANGE
- KV
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20.10.2010 00:00
Re: hydraulinen käsijarru BMW E36
Farkuissa ja pakuissa aika useesti on.