hydraulinen käsijarru BMW E36

Ralli- ja sprint autojen alustaan ja koriin yms. liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kracingteam
Viestit: 5
Liittynyt: 17.07.2011 11:48

hydraulinen käsijarru BMW E36

Viesti Kirjoittaja kracingteam » 04.12.2013 08:35

Elikkä nyt olis ostettuna hydrauli käsijarru mutta kuinka ootte kytekeneet jarru piiriin?

Kun eikö periaatteessa käsi jarrun pitäisi toimia jos tehostajalta (ABS sulake on otettu pois) otetaan taka-akselin jarru putket yhdeksi isoksi putkeksi ja viedään hytin sillä missä ne kuljetetaan käsi jarrun läpi ja sen jäkeen haaroitetaan uudestaan taka-akselille, pitäs käsi jarru toimia mutta jos jalka jarrua painaa samalla kun vetää käsi jarrusta niin jää ilmeisesti paine putkeen ja jarrut päälle taka-akselilla. Ilmeisesti auttaa paine ongelmaan jos pistää ns. kolmitie venttiiliin väliin??

Avatar
BLUEORANGE
KV
KV
Viestit: 362
Liittynyt: 20.10.2010 00:00

Re: hydraulinen käsijarru BMW E36

Viesti Kirjoittaja BLUEORANGE » 04.12.2013 21:04

Ainakin pedalboxilla toimii wilwoodin käsijarru suoraan takapiirin välissä ilman 3-tie venttiiliä.Ei ole jäänyt jarrut päälle.

En oo purkanu sylinteriä koskaan mut eikös siellä pitäs olla juorureikä jos on käkkä käyttöön nimenomaan tarkoitettu.?

htr
KV
KV
Viestit: 539
Liittynyt: 08.05.2004 00:00

Re: hydraulinen käsijarru BMW E36

Viesti Kirjoittaja htr » 04.12.2013 21:05



Ehdottomasti venttiili väliin, niin saat polkea jarrua, etkä ilmapalloa :?:

Avatar
TeemuPetteri
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 94
Liittynyt: 19.02.2010 00:00
Viesti:

Re: hydraulinen käsijarru BMW E36

Viesti Kirjoittaja TeemuPetteri » 04.12.2013 21:25

Eikös tuon ikäisessä ABS pumpussa ole kaksi piiriä. Toinen vaikuttaa vas. etu ja oik. taka jarruun ja toinen vastaavasti oik. et ja vas. taka. tästä syystä taakse tulee kaksi erillistä putkea. Mielestäni oikea kytkentä vaatisi käsijarrusysteemin missä olisi kaksi erillistä sylinteriä.

Jos säännöt antavat periksi voisi putkituksen muuttaa niin että tulisi etupiiri ja takapiiri, jolloin voi laittaa yhden sylinterin kässärin. (huomaa laittaa putket oikeinpäin sylinteriin. Eli pääsylinteriltä tuleva putki sylinterin päässä olevaan reikään.)

Ymmärrykseni mukaan ei kolmitie venttiilillä ei ole muuta ajatusta kuin. Poljinjarrutuksen aikana kun vedetään käsijarrusta ei poljin "lukitu", vaan voidaan polkimella lisätä etupiirin jarruvoimaa.

Avatar
BLUEORANGE
KV
KV
Viestit: 362
Liittynyt: 20.10.2010 00:00

Re: hydraulinen käsijarru BMW E36

Viesti Kirjoittaja BLUEORANGE » 04.12.2013 21:46

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=34&fg=25
Tossa on 325 -92 pääsylinteri eikä näyttäs olevan kun 2 lähtöö

Taitaapa muuten olla alunperin ristiin eli oikee taka ja vasen etu.

Avatar
TeemuPetteri
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 94
Liittynyt: 19.02.2010 00:00
Viesti:

Re: hydraulinen käsijarru BMW E36

Viesti Kirjoittaja TeemuPetteri » 04.12.2013 22:06

olettaisin sylinterissä olevan kaksi samantehoista piiriä jotka menevät ABS pumppuun, jossa jakautuvat ristikkäisiksi jarrupiireiksi. Nyt kun pumppu on pois käytöstä (sulake pois) Jarrupaine kiertää ns. emergency venttiilien kautta. Asiasta ei ole muuta haittaa kuin piirien hitaus ja mahdollisuus siihen että jarrut jäävät laahaamaan.

Avatar
BLUEORANGE
KV
KV
Viestit: 362
Liittynyt: 20.10.2010 00:00

Re: hydraulinen käsijarru BMW E36

Viesti Kirjoittaja BLUEORANGE » 04.12.2013 22:23

TeemuPetteri kirjoitti:olettaisin sylinterissä olevan kaksi samantehoista piiriä jotka menevät ABS pumppuun, jossa jakautuvat ristikkäisiksi jarrupiireiksi. Nyt kun pumppu on pois käytöstä (sulake pois) Jarrupaine kiertää ns. emergency venttiilien kautta. Asiasta ei ole muuta haittaa kuin piirien hitaus ja mahdollisuus siihen että jarrut jäävät laahaamaan.
En ihan lukenu ajatuksella sun edellistä kirjotusta.Tässä joutuu tekemään muutakin :) Just noin ja jos haluaa käkän pelaamaan niin suoraan pääsylkältä yhdellä taakse josa sitten haaroittaa sen

Avatar
TeemuPetteri
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 94
Liittynyt: 19.02.2010 00:00
Viesti:

Re: hydraulinen käsijarru BMW E36

Viesti Kirjoittaja TeemuPetteri » 04.12.2013 22:36

BLUEORANGE kirjoitti:
TeemuPetteri kirjoitti:olettaisin sylinterissä olevan kaksi samantehoista piiriä jotka menevät ABS pumppuun, jossa jakautuvat ristikkäisiksi jarrupiireiksi. Nyt kun pumppu on pois käytöstä (sulake pois) Jarrupaine kiertää ns. emergency venttiilien kautta. Asiasta ei ole muuta haittaa kuin piirien hitaus ja mahdollisuus siihen että jarrut jäävät laahaamaan.
En ihan lukenu ajatuksella sun edellistä kirjotusta.Tässä joutuu tekemään muutakin :) Just noin ja jos haluaa käkän pelaamaan niin suoraan pääsylkältä yhdellä taakse josa sitten haaroittaa sen

Juurikin näin, mutta saattaa joutua laittamaan myös jarrupaineen säätimen takapiiriin. Koska pääsylinterissä on kaksi samankokoista mäntää. Jolloin takapiiristä voi tulla aika hätäinen. Alkuperäisessä asennuksessa kun taitaa olla takapiirissä myös ALP venttiili. Siis kuorman tunnistus venttiili?

Leinonen
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 57
Liittynyt: 04.05.2004 00:00

Re: hydraulinen käsijarru BMW E36

Viesti Kirjoittaja Leinonen » 06.12.2013 21:15

Bemarissa ei ole kuormantunnistusventtiiliä. Kuten ei varmaan missään abs-jarruilla varustetussa autossa.

Avatar
BLUEORANGE
KV
KV
Viestit: 362
Liittynyt: 20.10.2010 00:00

Re: hydraulinen käsijarru BMW E36

Viesti Kirjoittaja BLUEORANGE » 07.12.2013 12:04

Farkuissa ja pakuissa aika useesti on.

Vastaa Viestiin