luokitellut kaaret?

Ralli- ja sprint autojen alustaan ja koriin yms. liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jummi-Jammi
B-junnu
B-junnu
Viestit: 31
Liittynyt: 30.10.2013 20:55

luokitellut kaaret?

Viesti Kirjoittaja Jummi-Jammi » 22.12.2013 18:17

miten nyt ensi vuonna menee kun f-ryhmässä on tupla ovi putki pakko? luokiteltuja kaaria kun ei saa muuttaa? käyvätkö sellaisenaan ensi vuonna vaikka on vaan 1 oviputki?
niistä ei lue mitään akk sääntökirjassa.

Avatar
casagrande
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 109
Liittynyt: 01.12.2004 00:00
Paikkakunta: Espoo

Re: luokitellut kaaret?

Viesti Kirjoittaja casagrande » 23.12.2013 10:20

Samaan kysymykseen olen myös etsinyt ensi vuoden säännöistä selkeää vastausta. AKK:n parissa viime lehdessä ovat jossain määrin olleet nuo ensi vuoden säännöt esillä. Lyhyt yhteenveto F-ryhmän osalta olisi tervetullut ja selitys koskeeko kaikkia vai esim. 2014 vuoden katsastuskortin omaavia.

Avatar
ignis
KV
KV
Viestit: 656
Liittynyt: 18.12.2005 00:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: luokitellut kaaret?

Viesti Kirjoittaja ignis » 23.12.2013 10:43

Eiköhän se mene niin kuin ennenkin eli luokiltellut kaaret luokitusten mukaan. Niihin kun ei muutoksia saa tehdä.

Mutta luokitelluthan saa halutessaan myös muuttaa omavalmisteeksi lisäämällä putkea eikä niitä papereita tarvitse käyttää jos ei halua. Huolehtii vaan sen että täyttävät sitten muuten säännöt... Ja varmaan tietty olisi hyvä varmistua siitä että tietää mitä ja miten tekee muutoksia niille putkille...
Missä vaiheessa on päässyt käymään niin kierosti että miehelle on kasvanut omatunto?

Jummi-Jammi
B-junnu
B-junnu
Viestit: 31
Liittynyt: 30.10.2013 20:55

Re: luokitellut kaaret?

Viesti Kirjoittaja Jummi-Jammi » 23.12.2013 11:18

Autoa olen ostamassa ja olisi kiva tietää miten niitten kaarien käy ennen kun auton menee ostamaan. Turha ostaa auto mikä tehty CrMo kaarilla että saatu minimipainon ja sit heti mennä repii kaaret ulos ja tehdä mustasta putkesta kaaret.

Avatar
ignis
KV
KV
Viestit: 656
Liittynyt: 18.12.2005 00:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: luokitellut kaaret?

Viesti Kirjoittaja ignis » 23.12.2013 11:39

Jummi-Jammi kirjoitti:Autoa olen ostamassa ja olisi kiva tietää miten niitten kaarien käy ennen kun auton menee ostamaan. Turha ostaa auto mikä tehty CrMo kaarilla että saatu minimipainon ja sit heti mennä repii kaaret ulos ja tehdä mustasta putkesta kaaret.
Itsellä kävi edellisen kaarimuutoksen aikaan niin että katsastuksessa katsoivat että löytyykö katosta ristikko/kaksi vahvike putkea ja kun ei ollut yhtäkään niin kysyivät että onko luokitellut kaaret. Ja kun vastaus oli että kyllä on ja paperit on tässä niin asia oli sillä selvä.

Kannattaa kysyä AKK:sta varmistus asialle jos ihan tarkan faktan haluat mutta mun näkemyksen mukaan luokitellut kaaret kelpaavat sellaisenaan myös tulevaisuudessa.
Missä vaiheessa on päässyt käymään niin kierosti että miehelle on kasvanut omatunto?

Avatar
Pilkunviilaaja
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 104
Liittynyt: 10.01.2009 00:00

Re: luokitellut kaaret?

Viesti Kirjoittaja Pilkunviilaaja » 24.12.2013 02:04

ignis kirjoitti:Eiköhän se mene niin kuin ennenkin eli luokiltellut kaaret luokitusten mukaan. Niihin kun ei muutoksia saa tehdä.

Mutta luokitelluthan saa halutessaan myös muuttaa omavalmisteeksi lisäämällä putkea eikä niitä papereita tarvitse käyttää jos ei halua. Huolehtii vaan sen että täyttävät sitten muuten säännöt... Ja varmaan tietty olisi hyvä varmistua siitä että tietää mitä ja miten tekee muutoksia niille putkille...

Olet oikeassa sikäli mikäli nämä "entiset luokitellut kaaret" sattuisivat kaikilta osin täyttämään art 253 määräykset mm rakenteen, putkimateriaalin ja ainevahvuuksien osalta... Mitä nämä luokitellut kaaret aniarvoin tekee... Joten malttia ja tarkkuutta...
Mutta totta on, että luokitellut kaaret käyvät sellaisenaan, jos ei sääntöihin tulevaisuudessa tehdä tältä osin muutoksia....

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: luokitellut kaaret?

Viesti Kirjoittaja MJT » 24.12.2013 12:11

ignis kirjoitti:Eiköhän se mene niin kuin ennenkin eli luokiltellut kaaret luokitusten mukaan. Niihin kun ei muutoksia saa tehdä.

Mutta luokitelluthan saa halutessaan myös muuttaa omavalmisteeksi lisäämällä putkea eikä niitä papereita tarvitse käyttää jos ei halua. Huolehtii vaan sen että täyttävät sitten muuten säännöt... Ja varmaan tietty olisi hyvä varmistua siitä että tietää mitä ja miten tekee muutoksia niille putkille...
Se on vaan sillä lailla että luokitellut kaaret on tehty yleensä ohuemmista CrMo-putkista joten ne eivät täytä seinämäpaksuudeltaan kotitekoisten kaarien putkivahvuuksia. Eli jos oviputket lisätään luokiteltuihin CrMo- kaariin ne voidaan tehdä irroitettavilla liitoksilla. Aivan samoin kuin kiinnitykset koriin.Sääntökirja s. 293 kohta 8.3.2.1 Oviputket.
Asennuksessa kuitenkin huomioitava kohta .8.3.2.4. Irrotettavat liitokst. jossa mallit liitoksista jotka hyväksytty. Näitä liitoksia ei missään nimessä saa hitsata.
Älkää missään nimessä pilatko ainakaan tehdasautojen luokiteltuja CrMo-turvakehikoita, muuten saattaa joutua uusimaan koko kehikon.
Muuten Hyvää ja Rauhallista Joulua sekä Vauhdikasta Vuotta 2014.
Toivoo Matti J. Tarvainen

Avatar
Rasvaranne
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 143
Liittynyt: 25.04.2007 00:00
Viesti:

Re: luokitellut kaaret?

Viesti Kirjoittaja Rasvaranne » 25.12.2013 22:54

Moro. Mites tämmönen tilanne kun f-ryhmäläisessä kadetissa on yksi oviputki molemmin puolin ja nythän siihen pitäis toiset saada, mutta a-pilarin kohdalla olevaan pääkaareen ei kyllä mahdu millään hitsaan toista putkee. Ei mitään mahkua vetää hitsisaumaa koko putken ympäri. Saako sen toisen oviputken lisätä pulttaamalla? Tai onko molempien oviputkien mentävä a-pilarista b-pilariin? Jos tekis niin että hitsaa b-pilarista niin pitkälle siihen vanhaan oviputkeen kun vaan pystyy? Pysyykö sääntöjen sisällä? Sääntökirjaa yritin lueskella mut en mä siitä taaskaan mitään ymmärtäny :lol: Ei ihan hirveesti hotsittais venyttää kukkaroo uusiin kaariin...

Vastaa Viestiin