Pimeiden rallien "ennakko tutustuminen"
- Jylppy90
Re: Pimeiden rallien "ennakko tutustuminen"
Itse en ole ajanut metriäkään kilpaa, rallissa olen ollut mukana n.1kk syntymisen jälkeen isäni mukana tehden tallukka-rallia -90.. Jo silloin oli käyty keskustelua järjestäjän nuotista.. Onalin mutkissa kun tapahtui useampi auton tuho..
Meillä on hieno sarja nimeltä f-cup. Valitettavasti tiestö on vuodesta toiseen samaa ja kuskit tai heidän ystävät sahaa niitä läpi. Järjestäjän tekemällä nuotilla saataisiin kilpailu tasaväkisemmäksi ajatellen myös sitä aloittelevaa kaveria. Ja saataisi myös niitä kaluston täystuhoja pois, myös mahdolliset loukkaantumiset pienenisi. Onneksi turvavarusteet on kehittynyt ja niitä käytetään. Riksussakin oli tietojeni mukaan muutama pahempi täystuho josta selvittiin ilman sen suurempaa loukkaantumista. Toki voidaan jatkossakin ajaa pimeitä kisoja mutta olisi saatava poliisin sekä muiden tahojen osalta reitin julkistaminen pois. Ja myös kilpailunjärjestäjän osalta sellainen henkilöstö joka ei luovuttaisi reittiä eteenpäin. Mutta onko tämä mahdollista? Ei ole. Reitin saa tietoon suomi24-palstalta kuukauden ennen kilpailua.
Olen myös miettinyt hölmöä sääntöä josta en tosin nyt tiedä onko muuttunut eli korjatkaa jos olen väärässä. Minkä takia b-juniori ei voi ajaa nuotti kisoja? Eikö se olisi ihan jokaisen oma asia haluaako aloittaa ajamisensa nuoteilla vai ilman. Saataisiin ehkä suomesta vielä joskus huipulle kuskeja kun olisi jotain näyttöä.
Järjestäjän nuotti olisi hieno asia, esimerkiksi sen voisi toteuttaa sillä tavalla että palkataan pykälistön juuso vuodeksi akk-puolesta ja hän ajaa kilpailureitin läpi tehden sinne nuotin. Se jaetaan jokaiseen autoon ja ne käyttää ketkä haluaa.
Meillä on hieno sarja nimeltä f-cup. Valitettavasti tiestö on vuodesta toiseen samaa ja kuskit tai heidän ystävät sahaa niitä läpi. Järjestäjän tekemällä nuotilla saataisiin kilpailu tasaväkisemmäksi ajatellen myös sitä aloittelevaa kaveria. Ja saataisi myös niitä kaluston täystuhoja pois, myös mahdolliset loukkaantumiset pienenisi. Onneksi turvavarusteet on kehittynyt ja niitä käytetään. Riksussakin oli tietojeni mukaan muutama pahempi täystuho josta selvittiin ilman sen suurempaa loukkaantumista. Toki voidaan jatkossakin ajaa pimeitä kisoja mutta olisi saatava poliisin sekä muiden tahojen osalta reitin julkistaminen pois. Ja myös kilpailunjärjestäjän osalta sellainen henkilöstö joka ei luovuttaisi reittiä eteenpäin. Mutta onko tämä mahdollista? Ei ole. Reitin saa tietoon suomi24-palstalta kuukauden ennen kilpailua.
Olen myös miettinyt hölmöä sääntöä josta en tosin nyt tiedä onko muuttunut eli korjatkaa jos olen väärässä. Minkä takia b-juniori ei voi ajaa nuotti kisoja? Eikö se olisi ihan jokaisen oma asia haluaako aloittaa ajamisensa nuoteilla vai ilman. Saataisiin ehkä suomesta vielä joskus huipulle kuskeja kun olisi jotain näyttöä.
Järjestäjän nuotti olisi hieno asia, esimerkiksi sen voisi toteuttaa sillä tavalla että palkataan pykälistön juuso vuodeksi akk-puolesta ja hän ajaa kilpailureitin läpi tehden sinne nuotin. Se jaetaan jokaiseen autoon ja ne käyttää ketkä haluaa.
- petepee
- KV

Noniin.Nyt aletaan olla lähellä huipennusta tälläkin kertaa tässä aiheessa.Kaikki omilla avoillaan ajattelevat ymmärtävät että pimeiden kisojen ennakkoharjoittelu ei kovin paljon edistä lajin suosiota pätkien varrella asuvien keskuudessa.
Sitten juttu kääntyy siihen että ne on ne p******n penkkapellet jotka päättää että pimeitä kisoja ajetaan.Ja kun eivät maksa korinvaihtojakaan vaikka ovat aina syyllisiä kun tapahtuu ulosajo.
Ja voisi ajatella jotenkin niin että niin kauan kun säännöt on nykyiset niin näillä mennään.Ja eiköhän tää aihe taas ole käsittelyssä vuoden päästä kun ajetaan lähellä Riihimäkeä.
Sitten juttu kääntyy siihen että ne on ne p******n penkkapellet jotka päättää että pimeitä kisoja ajetaan.Ja kun eivät maksa korinvaihtojakaan vaikka ovat aina syyllisiä kun tapahtuu ulosajo.
Ja voisi ajatella jotenkin niin että niin kauan kun säännöt on nykyiset niin näillä mennään.Ja eiköhän tää aihe taas ole käsittelyssä vuoden päästä kun ajetaan lähellä Riihimäkeä.
- Kollo
- KV

Selvyyden vuoksi mainittakoon että olen henkeen ja vereen pimeiden kisojen kannattaja, sekä penkalla että kilpurissa. (Joo, on mulla muitakin tyhmiä periaatteita) Ja molemmista paikoista seuraan niitä niin tieheään kuin rahatilanne antaa myöden.petepee kirjoitti:Noniin.Nyt aletaan olla lähellä huipennusta tälläkin kertaa tässä aiheessa.Kaikki omilla avoillaan ajattelevat ymmärtävät että pimeiden kisojen ennakkoharjoittelu ei kovin paljon edistä lajin suosiota pätkien varrella asuvien keskuudessa.
Ja jos halutaan rauhottaa ennakkoliikenne niin lopetetaan kisat vaikka Jyväskylän eteläpuolelta
- jaki
- Yleinen

Onko tuosta tehty kyseltutkimiusta AKK:n toimesta lisenssin omaaville, kumpaa haluavat? En nyt muista enkä löytänyt sitä viime vuoden kyselyn lopputulemaa.
Se, mitä katsojat haluavat taitaa olla niin kauan sivuseikka, kun kilpailijat maksavat show:sta käytännössä kaiken.
Ja onko sitä tutkittu eroaako etukäteissahaus sellaisilla teillä missä ajetaan nuottikisa sellaisista missä ajetaan pimeeseen?
Se, mitä katsojat haluavat taitaa olla niin kauan sivuseikka, kun kilpailijat maksavat show:sta käytännössä kaiken.
Ja onko sitä tutkittu eroaako etukäteissahaus sellaisilla teillä missä ajetaan nuottikisa sellaisista missä ajetaan pimeeseen?
-
Joox
- Yleinen

Tutkimuksista tiedä sanoa. Tutkimatta on se selvää että F-Cup on kiinnostavampi kuin yksikään nuottikisa jos ei "Nestle Rallia" lasketa. Kiinnostavuus tuo siis lisää väkeä joten etukäteisliikennekkin on silloin suurempaa.jaki kirjoitti:...onko sitä tutkittu eroaako etukäteissahaus sellaisilla teillä missä ajetaan nuottikisa sellaisista missä ajetaan pimeeseen?
- Mopoilija
- WRC

- Viesti:
http://www.autourheilu.fi/attachements/ ... -02175.pdfjaki kirjoitti:Onko tuosta tehty kyseltutkimiusta AKK:n toimesta lisenssin omaaville, kumpaa haluavat? En nyt muista enkä löytänyt sitä viime vuoden kyselyn lopputulemaa.
Siinä se viime vuotinen kysely, kyllähän valtaosa näitä pimeitä ajelee.
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli
- jaki
- Yleinen

Eipäs nyt oiota mutkiaMopoilija kirjoitti:Onko tuosta tehty kyseltutkimiusta AKK:n toimesta lisenssin omaaville, kumpaa haluavat?
http://www.autourheilu.fi/attachements/ ... -02175.pdf
Siinä se viime vuotinen kysely, kyllähän valtaosa näitä pimeitä ajelee.
Sivulla 7 ainoastaan todetaan tilanne (70/21 pimeä/nuotti). ei kysytä mielipidettä.
Sivulla 20 on jotain häikkää, vastaukset eri kuin kysytty.
Sivulla 22 on erittäin oleellinen tieto, siinä kysytään kumpia haluaa:
60/40 nuotti/pimeä, ja tuo pitää suhteuttaa aikaisemmin olleeseen faktatietoon, kuinka nykyisin ajetaan. Tuosta saadaan se, että huomattava osa pimeitä ajavista haluaisi ajaa nuottikisoja, eikö?
Mutta: kyllä pimeilläkin on vankka kannattajakunta.
- henkka_ok
- WRC

Ei kai siitä tarvi mitään galluppeja katella kun kahtoo mihin kisaajat ilmottautuu, nuottiin vai pimeeseen. Näitä vertailuja voi tehdä ihan samojen kisojenkin kohdalla, kun on ajettu molempia samassa kisassa. (Ja mutulla aika harvoin on nuottiluokka ollu isompi kun vastaava paperiton luokka.)
Ei taitu!
-
kim75
- Yleinen

Minä ajan aina ilman ennakkotutustumista, mutta haluaisin ajaa nuotista. Syy miksi tahto ei toteudu on yksinkertaisesti se, että säännöt kieltävät ihan totaalisesti B-juniorien osallistumisen nuottikisoihin. Syytä tähän sääntöön en tiedä. Olisko joku joskus 60-luvulla arvellut, että näin on hyvä?henkka_ok kirjoitti:Ei kai siitä tarvi mitään galluppeja katella kun kahtoo mihin kisaajat ilmottautuu, nuottiin vai pimeeseen. Näitä vertailuja voi tehdä ihan samojen kisojenkin kohdalla, kun on ajettu molempia samassa kisassa. (Ja mutulla aika harvoin on nuottiluokka ollu isompi kun vastaava paperiton luokka.)
Toisaalta osaamista nuotittamiseen ja niistä ajamiseen ei meidän autossa ole. Eikä toisaalta ole niin aikaakaan käydä itse nuotittamassa. Kilpailujärjestäjän nuotti tai tarkka kartta auttais varmaan paljon.
Olisi kiva ajaa kovempaa kuin mitä nyt pimeään uskaltaa. Meillä tulee vain yksi kaato. Ensimmäinen ja viimeinen. Nimittäin ei ole osaamista eikä rahaa laittaa autoa kuntoon kunnon kaadon jälkeen. Siksi vauhti vois nousta jos nuotista pääsis ajamaan.
- henkka_ok
- WRC

B-junnu olen minäkin, ja luulen ymmärtäväni ihan hyvin miks nuotista ajetaan vasta myöhemmin. Ei nimittäin tulis itelle tällä kokemuksella ja ajotaidolla mieleenkään lähtee ajamaan kisaa paperista. Lähtis kokemattomalta vehkeet turhan hurjasta kyydistä kintaasta. Paree pumppailla ensin joka nypylle ja sitten kun alkaa kestää maaliin asti tiellä niin kauan että 10 pistettä on kasassa niin katellaan niitä paperijuttuja sitten. Sillonkin ekaks vihko käsissä eikä ratti.kim75 kirjoitti:Minä ajan aina ilman ennakkotutustumista, mutta haluaisin ajaa nuotista. Syy miksi tahto ei toteudu on yksinkertaisesti se, että säännöt kieltävät ihan totaalisesti B-juniorien osallistumisen nuottikisoihin. Syytä tähän sääntöön en tiedä. Olisko joku joskus 60-luvulla arvellut, että näin on hyvä?
Toisaalta osaamista nuotittamiseen ja niistä ajamiseen ei meidän autossa ole. Eikä toisaalta ole niin aikaakaan käydä itse nuotittamassa. Kilpailujärjestäjän nuotti tai tarkka kartta auttais varmaan paljon.
Olisi kiva ajaa kovempaa kuin mitä nyt pimeään uskaltaa. Meillä tulee vain yksi kaato. Ensimmäinen ja viimeinen. Nimittäin ei ole osaamista eikä rahaa laittaa autoa kuntoon kunnon kaadon jälkeen. Siksi vauhti vois nousta jos nuotista pääsis ajamaan.
Ei taitu!
- GreenSlide
- Yleinen

Ei se sitä automaattisesti tarkoita että jos ajaa nuotista niin ajais kovempaa, vielä jos se on jonkun toisen tekemä niin pystytkö luottamaan siihen yhtään sen enempää kuin pimeeseenkään ajamiseen? Ja loppuu se harrastaminen samanlailla kaatoon nuotista kuin ilman nuottiakin... Ei se nuotti sitä takaa että pysyy tiellä! Itse ainakin kannatan tätä nykyistä käytäntöa, pimeitä kisoja niille jotka niitä haluaa ajaa ja tutustuttavia niille jotka niitä haluaa!? Kovemmassa suosiossa pimeet kisat on kun vertaa nuotitettaviin! Se ei sitä tosiasiaa muuta miksikään vaikka täällä muutama huuteleekin kiihkoissaan että pimeät rallit on lopetettava! Se reitillä sahaaminen mihinkään lopu oli nuotista tai ei!kim75 kirjoitti:Minä ajan aina ilman ennakkotutustumista, mutta haluaisin ajaa nuotista. Syy miksi tahto ei toteudu on yksinkertaisesti se, että säännöt kieltävät ihan totaalisesti B-juniorien osallistumisen nuottikisoihin. Syytä tähän sääntöön en tiedä. Olisko joku joskus 60-luvulla arvellut, että näin on hyvä?henkka_ok kirjoitti:Ei kai siitä tarvi mitään galluppeja katella kun kahtoo mihin kisaajat ilmottautuu, nuottiin vai pimeeseen. Näitä vertailuja voi tehdä ihan samojen kisojenkin kohdalla, kun on ajettu molempia samassa kisassa. (Ja mutulla aika harvoin on nuottiluokka ollu isompi kun vastaava paperiton luokka.)
Järjestäjät/päättäjät vois tehdä sen asian eteen enemmän töitä että nää reitin haistelijat saataisiin pois sieltä reitiltä ennen kisaa, esim. Just sillä että se kartta pidetään piilossa paremmin ja jokainen sahaaja kuvataan ja kuvat julki! itse en usko siihen että kilpailijat siellä sahaavat, se pitää vaan jostain se syyllinen aina löytää toisen vauhtiin mielummin kun peilistä....
- emppu
- KV

Sahaajien kuvien julkaiseminen netissä ei ole niin yksiselitteinen juttu kun oletamme. Näiden kuvien julkaisuun kun liittyy ongelmia, kuvan kohde esitetään epäilyksen alaiseksi, syytetään häntä jostain.
Taitaa laitkin estää tuollaisen menettelyn.
Reitti on lain edessä julkista materiaalia. Jotkut viranomaiset julkaisee jopa karttoja reitistä, käytännöt vaihtelee paljon. Järjestäjälle ei jää tässä suhteessa paljon tehtäväksi.
Aktiivinen ja osaava saa reitin tietoonsa jos vain haluaa.
Parantamisen varaa olisi monen järjestäjän omissa kartoissa ja niiden ”salassapidossa”. Useasti oma pesä vuotaa ensimmäisenä. Kaverille kerrotaan ja esitetään karttoja, jopa kopioidaan sähköiseen muotoon - lumipallo efekti on valmis.
Seurat yrittävät pitää reitin pimennossa, ja ompa tästä tullut riitaa seuran sisällekkin.
Tähän on jonkinlainen ratkaisu olemassa. Jokainen etukäteen luovutettu kartta merkitään sähköisesti, tämä merkki seuraa myös skannattaessa ja kopioitaessa. Tosin tämänkin tekee turhaksi se jos viranomainen saattaa kartan julkiseksi.
Taitaa laitkin estää tuollaisen menettelyn.
Reitti on lain edessä julkista materiaalia. Jotkut viranomaiset julkaisee jopa karttoja reitistä, käytännöt vaihtelee paljon. Järjestäjälle ei jää tässä suhteessa paljon tehtäväksi.
Aktiivinen ja osaava saa reitin tietoonsa jos vain haluaa.
Parantamisen varaa olisi monen järjestäjän omissa kartoissa ja niiden ”salassapidossa”. Useasti oma pesä vuotaa ensimmäisenä. Kaverille kerrotaan ja esitetään karttoja, jopa kopioidaan sähköiseen muotoon - lumipallo efekti on valmis.
Seurat yrittävät pitää reitin pimennossa, ja ompa tästä tullut riitaa seuran sisällekkin.
Tähän on jonkinlainen ratkaisu olemassa. Jokainen etukäteen luovutettu kartta merkitään sähköisesti, tämä merkki seuraa myös skannattaessa ja kopioitaessa. Tosin tämänkin tekee turhaksi se jos viranomainen saattaa kartan julkiseksi.
-
AP
[quote="
B-junnu olen minäkin, ja luulen ymmärtäväni ihan hyvin miks nuotista ajetaan vasta myöhemmin. Ei nimittäin tulis itelle tällä kokemuksella ja ajotaidolla mieleenkään lähtee ajamaan kisaa paperista. Lähtis kokemattomalta vehkeet turhan hurjasta kyydistä kintaasta. Paree pumppailla ensin joka nypylle ja sitten kun alkaa kestää maaliin asti tiellä niin kauan että 10 pistettä on kasassa niin katellaan niitä paperijuttuja sitten. Sillonkin ekaks vihko käsissä eikä ratti.[/quote]
Tästä kaverista kuullaan vielä...!!....asenne kohdallaan.
Paljon kilometrejä alle ja nuotit kohdalleen kun niiden aika tulee eteen. Kun et ala heti suunnittelemaan mitsukkaa
B-junnu olen minäkin, ja luulen ymmärtäväni ihan hyvin miks nuotista ajetaan vasta myöhemmin. Ei nimittäin tulis itelle tällä kokemuksella ja ajotaidolla mieleenkään lähtee ajamaan kisaa paperista. Lähtis kokemattomalta vehkeet turhan hurjasta kyydistä kintaasta. Paree pumppailla ensin joka nypylle ja sitten kun alkaa kestää maaliin asti tiellä niin kauan että 10 pistettä on kasassa niin katellaan niitä paperijuttuja sitten. Sillonkin ekaks vihko käsissä eikä ratti.[/quote]
Tästä kaverista kuullaan vielä...!!....asenne kohdallaan.
Paljon kilometrejä alle ja nuotit kohdalleen kun niiden aika tulee eteen. Kun et ala heti suunnittelemaan mitsukkaa
-
Pumppis
Eihän se väärin ois jos joku haluaa ajaa järjestäjän nuotista... Tai sit jos kisapvän aamuna tehtäis yks nuotituskierros ja tokal kiepil ajettais kilpaa.. Suomes ei ole tarjolla muuta ku f-cup sarja.. Se oli tarkoitettu alun alkaen köyhille.. Nyt se on karannu rukkasesta.. Ite en ajele mittää, mut kyl mä tykkäisin köyhänä ajaa kisoja jonku toisen nuotilla.. Joku kerto et ei voi luottaa toisen tekemään nuottiin.. Ei se ole tarkoituskaan.. Mut jos esim. Pasi Hagström tai Juuso Pykälistö tekee sulle nuotin ja siel on huomio vasen eri yli... Ni et kai sä sinne täyttä vedä?? Nyt kun sä ajelet pimeetä cuppia niin sä uskot niit känniääliö kavereita jokka on ajanu reitin etukäteen läpi ja ne sanoo sulle et 3km kohal on nypyn pääl vasen.. Niin kysymys kuuluukin että muuttuisiko se huonommaksi sil järjestäjän nuotilla? Saataisiinko järjestäjän nuotilla ehkäistyä vakavia onnettomuuksia? Olisiko kilpailu reilumpaa? Eikä kenenkään ole pakko ajaa sil järjestäjän nuotilla.. Sä saat ajaa pimeeseen jos sä haluut... Kyl mä luulen et wirman & lavikainen haluis ajaa pari seuraavaa kisaa järjestäjän nuotilla...
Homman pitää olla simppeliä. Yks päivä varataan kilpailuun. Eli ei nuotiteta edellisenä pvänä. Syy: kellään ei oo varaa (rahaa) ja ne kenel on siihen varaa niin ne ajelee sm-srjan yhteydessä. Yks pvä on vara olla pois kotoota ja sinä pvänä pitää hoitua se ralli..
Viel ku joku koittais siviilirengas rallia niin nähtäis oikeesti et ketkä on vetomiehiä ja ketkä ei! Siviili renkaal ku ajellaan ni lompakon paksuudella ei ole mitään merkitystä.. Semmoisen kisan voi voittaa vakio opel kadetilla tai 1,6l ford sierral.. Siel ei hevosvoimat ja lisäsäiliö iskarit auta!! Yks rallipyörä maksaa vaik 250e eli kierros 1000e.. Se tekee 3000e/ralli jos et halua antaa muille tasoitusta renkaissa... Cupis on 6kisaa se on 18000e/f-cup.. Ei mitään järkee.. Ei mitään järkee.. Ei siel köyhät enää pärjää..
Ku nimimiehetki itkee nykyisin kulurakenetta. Karavaani kulkee ja homman pitää jatkua ne kenel ei rahat riitä ni pitäkööt turpasa kiinni.. Tapetaa pari ihmistä kerta 10-vuotee ihan vaa sen takia et yleisö viihtyy ja lopuille kilpailijoille hen. Koht konkursseja kaatojen myötä...
Homman pitää olla simppeliä. Yks päivä varataan kilpailuun. Eli ei nuotiteta edellisenä pvänä. Syy: kellään ei oo varaa (rahaa) ja ne kenel on siihen varaa niin ne ajelee sm-srjan yhteydessä. Yks pvä on vara olla pois kotoota ja sinä pvänä pitää hoitua se ralli..
Viel ku joku koittais siviilirengas rallia niin nähtäis oikeesti et ketkä on vetomiehiä ja ketkä ei! Siviili renkaal ku ajellaan ni lompakon paksuudella ei ole mitään merkitystä.. Semmoisen kisan voi voittaa vakio opel kadetilla tai 1,6l ford sierral.. Siel ei hevosvoimat ja lisäsäiliö iskarit auta!! Yks rallipyörä maksaa vaik 250e eli kierros 1000e.. Se tekee 3000e/ralli jos et halua antaa muille tasoitusta renkaissa... Cupis on 6kisaa se on 18000e/f-cup.. Ei mitään järkee.. Ei mitään järkee.. Ei siel köyhät enää pärjää..
Ku nimimiehetki itkee nykyisin kulurakenetta. Karavaani kulkee ja homman pitää jatkua ne kenel ei rahat riitä ni pitäkööt turpasa kiinni.. Tapetaa pari ihmistä kerta 10-vuotee ihan vaa sen takia et yleisö viihtyy ja lopuille kilpailijoille hen. Koht konkursseja kaatojen myötä...
-
Pumppis
Pointtini on se et köyhälle ei ole mitään sarjaa tarjolla.
F-cup oli ennen tarkoitettu köyhälle. Kukaan ei hyödy reitin varressa asumisesta jos kaikille on tarjota edes järjestäjän nuotti.. Nuotista tapahtunut mahdollinen kaato on ajovirhe ei arviointivirhe.. Tunnen yhen joka ajaa rallia ja se on sitä mieltä et nykyises cupis ei oo mitään järkee, mutta kun ei suomessa ole fiksumpaa ja halvempaakaan sarjaa tarjolla f-ryhmän kalustolle.. Eli f-cupil on monopoliasema. Siel jos haluais pärjätä niin kulut ja riskit on ihan älyttömät.
F-cup oli ennen tarkoitettu köyhälle. Kukaan ei hyödy reitin varressa asumisesta jos kaikille on tarjota edes järjestäjän nuotti.. Nuotista tapahtunut mahdollinen kaato on ajovirhe ei arviointivirhe.. Tunnen yhen joka ajaa rallia ja se on sitä mieltä et nykyises cupis ei oo mitään järkee, mutta kun ei suomessa ole fiksumpaa ja halvempaakaan sarjaa tarjolla f-ryhmän kalustolle.. Eli f-cupil on monopoliasema. Siel jos haluais pärjätä niin kulut ja riskit on ihan älyttömät.