Olen kuullut puhuttavan että 2,5 bar on raja jonka ylittymisen jälkeen alkaa piikit irrota! Eli "kylmän" renkaan paine ek:n alussa oltava väh. 0,5 vähemmän mielellään, jopa 1,6-1,8 bar. Ja renkaat lämpiää kaikissa autoissa, myös vee, ja silloin myös paine tottakai nousee!kim75 kirjoitti:Juu varmaan lämpiää. En minä sitä epäile, mutta lämpiääkö niin paljon, että nastojen kiinnitys heikkenee.Mopoilija kirjoitti:Siitä esimerkkinä nyt Peurungassa laitettiin ennen lähtöä 1,7bar kauttaltaan. Tauolle tultaessa 2,2 - 2,4bar joka renkaassa. Eli kyllä ne vaan lämpeää pienessäkin autossa tämän talven kelillä.
Olen kyllä huomannut, että vielä 5 asteen pakkasessa rengas lämpenee sen verran, että lumi alkaa sulamaan renkaan päällä. Mutta ei kai ne nyt mihkään useampaan kymmeneen plus asteeseen lämpiä? Vai?
Satunnaiselle harrastajalle KESTÄVÄT piikkipyörät?
- MasaLe
- KV
- Viestit: 305
- Liittynyt: 21.01.2011 21:00
- Viesti:
Re: Satunnaiselle harrastajalle KESTÄVÄT piikkipyörät?
- ignis
- KV
- Viestit: 656
- Liittynyt: 18.12.2005 00:00
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Satunnaiselle harrastajalle KESTÄVÄT piikkipyörät?
MM-tason renkaita ei tahdo saada edes rahalla. Vaikka myydään rengasta sanoilla "samaa rengasta mitä Hirvonen käyttää" niin samaa ei ole kuin merkki... Edelleenkään vaikka renkaat ovatkin rajoitetummat kuin joskus ennenvanhaan...kim75 kirjoitti:
No mutta eikö ne oo jo valmiiksi huonot jos ne laitetaan eteenpäin?
Minkälaisia ne MM-tason miesten treenirenkaat on? Saako sellaisia uutena jostakin ja saako niillä ajaa kisaa?
Mutta kuten Jone totesi paras sulle lienee tuo että ostat käytetyt jääkuvion pyörät joltain SM-sarjan kuskilta jos et uusia halua ostaa. Niillä on ajettu muutama pätkä mutta se ei tarkoita sitä että ne on loppuun ajettu. Kyllä niillä vetomies ajaa SM1 luokankin voitosta mutta aika harva kuitenkaan sitä tasoitusta haluaa antaa joten uutta pyörää sinne aina laitetaan. Mutta varmasti niillä pyörillä ajetaan V1600 luokan voitosta...
Missä vaiheessa on päässyt käymään niin kierosti että miehelle on kasvanut omatunto?
Re: Satunnaiselle harrastajalle KESTÄVÄT piikkipyörät?
[quoteMinkälaisia ne MM-tason miesten treenirenkaat on? Saako sellaisia uutena jostakin ja saako niillä ajaa kisaa?[/quote]
Saa ajaa kisaa niinkuin muillakin timeillä ja takeilla. Ovat niitä renkaita joilla ajetaan MM:sta. En tiedä mistä saa uutena. Ei varmaan mistään ??
Saa ajaa kisaa niinkuin muillakin timeillä ja takeilla. Ovat niitä renkaita joilla ajetaan MM:sta. En tiedä mistä saa uutena. Ei varmaan mistään ??
-
- KV
- Viestit: 539
- Liittynyt: 08.05.2004 00:00
Re: Satunnaiselle harrastajalle KESTÄVÄT piikkipyörät?
Jos renkaan lämpötila muuttuu 10 astetta= paine muuttuu 0,1 bar. Eli noilla lukemilla rengas on lämmenyt 50-70 astetta lähtötilanteestaMopoilija kirjoitti:Siitä esimerkkinä nyt Peurungassa laitettiin ennen lähtöä 1,7bar kauttaltaan. Tauolle tultaessa 2,2 - 2,4bar joka renkaassa. Eli kyllä ne vaan lämpeää pienessäkin autossa tämän talven kelillä.

- JarnoG
- B-junnu
- Viestit: 45
- Liittynyt: 06.10.2009 00:00
Re: Satunnaiselle harrastajalle KESTÄVÄT piikkipyörät?
Paineen säätely ja seuraaminen on ensiarvoisen tärkeää jos haluaa saada pyörän kestämään ja pitämään. Siirtymällä paine nousee helpostikin sen 0,5bar ja pätkällä lisää. Itse laitan yleensä huollosta lähdettäessä 1,7bar vetäviin pyöriin ja 1,9 toiseen päähän. Sitten ajaa pätkän lähtöön ja jos mahdollista vaikka vähän lämmittää rengasta mutkittelemalla ja jarruttelemalla. Sit AT jonossa tiputtaa paineet kauttaaltaan siihen vaikka 2,0bar, niin yleensä ei enää sit pätkällä lämpiä yli sen 2,4-2,5barin.
Itse olen ollut tosi tyytyväinen black rocketin talvipyörään tuollaisessa keveässä autossa. Kokemusta etuveto polosta ja takaveto escortista ja aika monta luokkavoittoakin noilla ajettu. Ovat edullisia ja kestävät hyvin ja pitokin on mielestäni ollut hyvä.
Itse olen ollut tosi tyytyväinen black rocketin talvipyörään tuollaisessa keveässä autossa. Kokemusta etuveto polosta ja takaveto escortista ja aika monta luokkavoittoakin noilla ajettu. Ovat edullisia ja kestävät hyvin ja pitokin on mielestäni ollut hyvä.
- henkka_ok
- WRC
- Viestit: 1187
- Liittynyt: 12.01.2005 00:00
Re: Satunnaiselle harrastajalle KESTÄVÄT piikkipyörät?
Jos ei jääkuvion Misukasta ja Pirellistä oo painavalla nelikolla yhessä SM-rallin lenkissä piikit pudonnu ni etköhän ajele veebemarilla ihan hyvän aikaa niillä ennenkun ne alkaa varista. Toki voi myös panostaa kerran sen reilu 1600e uusiin, kestää varmasti nekin. Käytetyillä säästää useamman satasen, ja väitän että ei vaikuta vauhtiin sinulla tai minulla lainkaan.kim75 kirjoitti:No mutta eikö ne oo jo valmiiksi huonot jos ne laitetaan eteenpäin?
Ei taitu!