MIKSI RALLI PERUTAAN??

Kotimaan ralli- ja sprintkilpailujen ennakkopuinti, voittajaveikkaukset ja muu ennen kilpailua tapahtuva spekulointi.
Avatar
Kurreliini
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 52
Liittynyt: 17.02.2009 00:00

MIKSI RALLI PERUTAAN??

Viesti Kirjoittaja Kurreliini » 20.02.2014 15:55

:roll:
Rallit ja osin myös sprintit on tänä talvena jouduttu perumaan ennätystahtia ja syyksi ilmoitetaan lumen puute.Oikea syy on ettei minkäänlaiset tiet kestä nykysäännön mukaisilla TOLKUTTOMAN pitkillä nastoilla ajamista. Tilanne on sama onko pätkällä sitten lunta tai ei.
Kun 0-autot ja mahdollisesti VIP-auto ovat mennet on tiet joka tapauksessa puhki oli tiellä sitten lunta/jäätä tai ei.
Tämän jälkeen koko porukka , siis kilpailijat, ajavat samaa jälkeä sulassa spooreissa ja erona on vain se että jos on vielä lunta niin spoorit ovat entistä syvemmät.Tien pinta/runko on kuitenkin yleensä jäässä joten tien tai renkaisen kulumiseen lumen määrällä ei siis ole vaikutusta.
Asia ei korjaannu muutoin kun talvirengas/nastasääntöä muuttamalla lähemmäs siviilirenkaan nastasääntöä.
Jos näin ei tehdä ei tielupia kohta irtoa talvella lainkaan ja talvirallit ovat historiaa..Toisekseen onhan se ihme jos nykypiikkejä lyhemmällä nastalla varustetulla renkaalla tiellä pysytä!

Avatar
markomartini
KV
KV
Viestit: 803
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Viesti:

Re: MIKSI RALLI PERUTAAN??

Viesti Kirjoittaja markomartini » 20.02.2014 16:57

Pohjoisjärvisprint rata-alue ei kestäisi tällä viikolla vaikka ajettaisiin kesäpyörillä. Penkaton tiealue ja oikomiset nurmialuilla olisi ollut kallista korjausta lisäksi lukuisat valopylväät ilman penkka suojaa.
Joka paikkakunalla omat murheensa oli puutetta lumesta tai jäästä.

Nastan kesto voisi parantua pienemmällä ulkonemalla oliko niitä saatavilla eri pituuksilla muistaakseni Pirellillä on entä muilla?

Talvea 2015 odotellessa. En muista 45v aikana tällaista talvea.

Nibe
Viestit: 7
Liittynyt: 19.02.2011 22:24

Re: MIKSI RALLI PERUTAAN??

Viesti Kirjoittaja Nibe » 20.02.2014 16:59

Mun mielestä esimerkiks jämsässä tie oli melkein samassa kunnossa ennen 000 autoa kun viimesen kilpailijan jälkeen. Ei se siitä kauheesti muuttunu kun tie oli jäässä. Ja mites ne nyt yhtäkkiä kuluttaa tietä? Onhan samantyylisillä piikkipyörillä jo muutama vuos ajettu? Veikkaan että syy löytyy siitä että tällä kelillä teiden kunnostusmaksut vain nousevat liian isoiksi.

Avatar
JUSE
Yleinen
Yleinen
Viestit: 164
Liittynyt: 16.06.2004 00:00
Paikkakunta: Pösölandia
Viesti:

Re: MIKSI RALLI PERUTAAN??

Viesti Kirjoittaja JUSE » 20.02.2014 17:00

Minunkin mielestä voitas kokeilla noita välikelin renkaita. Jos se on kustannus kysymys pelkästää yhteen kisaan niin voishan ajaa jonkun sarjan? esim. xtreme tai joku historic luokka noilla kyseisillä pyörillä. Ajoissa jos siitä ilmoitettaisiin niin ei varmaan olisi ongelma. Vaihtuuhan toimittaja esim. xtremissä sponsorin mukaan. Ja hyvä niin. Kaikilla kun ois sama niin eikös se ois tasaväkistä silloin?

Avatar
ToPo
B-junnu
B-junnu
Viestit: 20
Liittynyt: 01.12.2004 00:00

Re: MIKSI RALLI PERUTAAN??

Viesti Kirjoittaja ToPo » 20.02.2014 17:32

Aika harvoin tulee tänne rustailtua, mutta saanen tässä esittää erimielisyyteni. Kemirallissa viime viikonloppuna ajaneena niin ei ollut tiet todellakaan huonossa kunnossa toisellakaan kierroksella, en myöskään muista milloin arcticissa olisi tiet olleet niin hyvässä kunnossa kuin tänä vuonna. Johtuen siitä että siellä on talvi, ja pakkasta riittänyt läpi koko talven. Ei mikään tie kestä jos ollaan koko ajan plussan puolella ja ei ole lunta joka tiehen tamppautuisi. Mitä tulee renkaisiin niin minulla on kuvia 60-luvulta tähän päivään ralleista ja ihan samalla lailla se tie on rikki monessa kuvassa kuin nykyisinkin. Se että mitä ylläpito maksaa en osaa sanoa, mutta voisin kuvitella että nykypäivän hinta on omaa luokkaansa verrattuna menneisiin vuosiin.

Avatar
GreenSlide
Yleinen
Yleinen
Viestit: 279
Liittynyt: 20.06.2004 00:00

Re: MIKSI RALLI PERUTAAN??

Viesti Kirjoittaja GreenSlide » 20.02.2014 17:34

Kyllä niitä pyöriä taitaa joka merkiltä löytyä lyhyemmälläkin ulkonemalla, jokainen ostaa mitä haluaa ja ajaa millä haluaa, siinä ei oo mitään järkeä että ruvetaan rajoittamaan jokaisen halua ajaa millä pyörällä ja ulkonemalla haluaa(se karsii osallistujia enemmän), ne jotka käytetyllä renkaalla haluaa ajaa saavat käytettynä ostaa mitä haluavat, oli ulkonema mikä tahansa, kulut pysyy kurissa ja myöskin tarjontaa riittää käytetyn pyörän suhteen! Ja niinkuin ennenkin oon sanonu mitään siviilipyörää en kilpurin alle kilpailuihin enkä edes reeneihin tule ikinä laittamaan en talvella enkä edes kesällä muuta kun siirtymille. kulut ei siitä pienene yhtään päin vastoin menot suurenee! Esim. Uuden sorapyörän hinta ei ole tähtitieteellinen verrattuna siviilikumin. Kyllä noilla "linglongeilla" saa liukastella ihan tarpeeksi siviiliautollakin.

Jos joku niillä kilpaa haluaa ajaa tai harrastaa niin siitä vaan kokeilemaan, mikään sääntöhän ei sitä kiellä? Jokainen niiden siviili pyörien perään haikaileva varmaan omistaa kilpa auton??? Ja kun niiden perään niin paljon "itkee" niin ei muutakun ruuvvaa alle vaan tuskin siihen tarvii muita "pakottaa" tai mitään erillistä kokeilu sarjaa tehdä?

Pyörä ei syö tietä jos tie on kunnolla jäässä! Se nyt on jo nähty tämänkin vuoden ralleissa, riihimäki ja jämsä! Mutta se tie kovapohjainen lumeton tie syö kyllä pyörää!

Jos taas keli on mikä se tällä hetkellä on, ja tiet ovat sulat, oli ulkonema mikä tahansa niin tiet kyllä menee paskaksi, oli siellä vaikka sorapyörää alla..

Ihan oikeita päätöksia perua kisoja , siihen en sano mitään että oisko ollu vähän hätäsiä ratkasuja valkealan ja hankiksen suhteen nää kelit kun voi muuttua päivässä, eikä noihin ennustuksiin oo ennenkään ollut luottamista, mutta jos vettä vaan tulee ja tiet on velliä, niin turha niitä teitä on puhki ajaa ja kalustoa ja renkaita hajottaa.

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: MIKSI RALLI PERUTAAN??

Viesti Kirjoittaja j67 » 20.02.2014 17:59

Pääkaupunkiseudulla routa noin 30-40cm auraamattomalla alueella.
Tiepohjissa enemmän. Pinta sulaa noin 3-5cm jonka jälkeen jää/routainen maa.

Aloituksen kysymykseen Miksi ralli perutaan vastaus on yksinkertainen.
a) liian vähän osallistujia
b)liian pienet osallistumismaksut

Selvää on se ettei yksikään järjestäjä halua maksaa kisan tekemisestä mikä em. syistä johtuen on vaan kylmä tosi asia nykyisellä kustannustasolla.

Ongelmaan on yksinkertainen ratkaisu.
a)lisää kilpailijoita
b)isommat ilmoittautumismaksut

Kumpikaan ei vaan ole kovinkaan todennäköistä nykyisillä käytännöillä.

Avatar
saana
KV
KV
Viestit: 420
Liittynyt: 13.12.2010 00:00

Re: MIKSI RALLI PERUTAAN??

Viesti Kirjoittaja saana » 20.02.2014 19:49

Olen j67:skan kanssa täysin eri mieltä osallistumismaksujen suuruudesta.Aina kun olen niitä kommentoinut aivan liian suuriksi joku ampuu ajatukseni alas ja sanotaan ettei pidä ajaa jos ei ole rahaa sitä maksaa.Valkealaan ennakkoilmoittautumalla säästi rahaa 70 e ja 53 paria käytti tilaisuuden hyväkseen eli j67:skan logiikalla järjestäjä menetti rahaa 3710 e.Toivakka rallissa maksu määräytyy kilpailija määrän mukaan eli puhutaan jopa isommasta summasta.Ei tällästä tehdä jos rahasta on tiukkaa.Kyllä kilpailun peruuttamiseen vaikuttaa ainoastaan keli ja terve järki.Mitä järkeä pistää ajamaan kilpailijat panssarin varassa,sitten korjata tiet ja saada haukut päälle paskasta kisasta.Onneks siellä on jäkimiehet järjestämässä eikä amatöörit,keleille ei kukaan voi mitään.

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: MIKSI RALLI PERUTAAN??

Viesti Kirjoittaja j67 » 20.02.2014 20:17

saana kirjoitti:Olen j67:skan kanssa täysin eri mieltä osallistumismaksujen suuruudesta.Aina kun olen niitä kommentoinut aivan liian suuriksi joku ampuu ajatukseni alas ja sanotaan ettei pidä ajaa jos ei ole rahaa sitä maksaa.Valkealaan ennakkoilmoittautumalla säästi rahaa 70 e ja 53 paria käytti tilaisuuden hyväkseen eli j67:skan logiikalla järjestäjä menetti rahaa 3710 e.Toivakka rallissa maksu määräytyy kilpailija määrän mukaan eli puhutaan jopa isommasta summasta.Ei tällästä tehdä jos rahasta on tiukkaa.Kyllä kilpailun peruuttamiseen vaikuttaa ainoastaan keli ja terve järki.Mitä järkeä pistää ajamaan kilpailijat panssarin varassa,sitten korjata tiet ja saada haukut päälle paskasta kisasta.Onneks siellä on jäkimiehet järjestämässä eikä amatöörit,keleille ei kukaan voi mitään.
Kyllä kai järjestäjät olisivat kisan järjestänet jos se olisi ollut mahdollista, taloudellisesti.
Vaikea on kuvitella että järjestäjälle miinus merkkinen päätös tehtiin sillä perusteella ettei kenenkään tarvi ajaa panssarin varassa. Tai siksi että pelättiin palautetta.
Väitän että päätös oli 99% varmuudella taloudellinen.

Jos saana tietää järjestäjiä jotka ovat valmiit ottamaan miinusta kisasta, niin ei muuta kuin tietoa jakoon. Saattaa olla tämän talven jälkeen pulaa sarjakisojen järjestäjistä.

Laskukone on oiva apuväline jolla voi selvittää tuon pienenevän osallistumismaksun kilpailijamäärän kasvaessa.
Kyllä siihen selvä logiikka löytyy.

Avatar
citikka1
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 116
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Paikkakunta: Rauvanniemi
Viesti:

Re: MIKSI RALLI PERUTAAN??

Viesti Kirjoittaja citikka1 » 20.02.2014 20:35

Ootsä j67 kumma sälli hetki sitten oli kisat liian kallita ja nyt ne onkin liian halpoja :lol:
Ota se rautakanki käteen ja mee tutkiin ne tie pohjat ja soita sitten kisa järjestäjille miksi ne peruu kisoja ennen ku latelet niitä faktoja

Avatar
markomartini
KV
KV
Viestit: 803
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Viesti:

Re: MIKSI RALLI PERUTAAN??

Viesti Kirjoittaja markomartini » 20.02.2014 20:38

Alennettu maksu aikaisemmalla ilmottautumisella on järjestäjän halu saada tietoon kilpailijoiden tuleva määrä.
Jokaisella kilpailulla on maksujen kipuraja verrattuna kilpailijoiden määrään.
Siksi viimetinkaan jätetty ilmottautuminen on kilpailun järjestäjälle tuskaa. Ja perutaan kilpailu kun katsotaan että taloudellinen pohja lipee, alle 100 auton tulo ei ole kannattavaa jos tienhoitokulut kasvaa.
Jokainen kilpailu erilainen kulurakenteeltaan riippuu tekijöistä on kuulema 12 000e budjetilla jääny voittoa ja 40 000 e kilpailu mennyt nolille.
Uskokoon ken tahtoo ton viimeisen esimerkin.

Avatar
saana
KV
KV
Viestit: 420
Liittynyt: 13.12.2010 00:00

Re: MIKSI RALLI PERUTAAN??

Viesti Kirjoittaja saana » 20.02.2014 20:40

j67.Kerroppa sitten se logiikka kun sinulla sitä näyttää riittävän.Eli kilpailja määrä kasvaa ja tie kuluu enemmän ja silti osallistumismaksu pienenee joka mielestäsi on jo lähtökohtaisesti kannattamaton???? :roll: Osamoilleen erikoiset logiikat! :lol:

Avatar
garde
Viestit: 11
Liittynyt: 12.10.2009 00:00

Re: MIKSI RALLI PERUTAAN??

Viesti Kirjoittaja garde » 20.02.2014 21:30

Ihan vaan vinkiksi että jopa 70000€ budjetilla mennään viisinumeroisesti pakkaselle,eikä eka numero ole ykkönen...siis silloin kun kelit oikeasti ahistaa.. :|

Avatar
rallyteampaimio.com
Viestit: 15
Liittynyt: 26.01.2014 20:48

Re: MIKSI RALLI PERUTAAN??

Viesti Kirjoittaja rallyteampaimio.com » 20.02.2014 22:41

Eipä kilpailuun kiva ole lähteä ajamakaan jos kelit ovat näin surkeat. Mielestäni päätös perumisesta (Valkeala) oli oikea. Mitä rengasasioihin tulee niin eipä toi siviilirengas kilpa-auton alle kuulu. Määrätyllä kelillä se mahdollisimman lyhyt nasta nopein on ja tie kuluu sen mitä kuluu, kun on hyvät talvi kelit tietkin pysyy hyvässä kondiksessa.

Avatar
ohc
Yleinen
Yleinen
Viestit: 222
Liittynyt: 08.07.2004 00:00
Paikkakunta: Lapua

Re: MIKSI RALLI PERUTAAN??

Viesti Kirjoittaja ohc » 20.02.2014 23:01

rallyteampaimio.com kirjoitti: Mitä rengasasioihin tulee niin eipä toi siviilirengas kilpa-auton alle kuulu.
Aivan. Ei nyt, eikä koskaan. Ennemmin ollaan ajamatta kuin siviilirenkaalla kokeiltais.

Vastaa Viestiin