Ke20 Corolla Äffään.

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Ke20 Corolla Äffään.

Viesti Kirjoittaja Frog » 11.08.2014 15:01

solex45 kirjoitti:Eli se on tyytyminen 2t ja poraus. Jos voisit laittaa mulle luokkarit tulemaan. @@ siivoan hiukan sähköpostia ensin. Perhana kun saisi varmuuden tuohon takaakselisto-hommaan visioita olisi 3 linkki tai tarletissahan on lähes sinällään ok vetopito josko sovittaisi corollaan palan starlettia pohjaan ;)
Siis mitä varmuutta tarviit ?
TG kansi OK
3 tai 4 linkki OK
Lehtijousta et tarvii
Ei muuta kuin rälläkkä soimaan ja micci tulille :P

LahtiRacing
B-junnu
B-junnu
Viestit: 42
Liittynyt: 01.06.2004 00:00
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Ke20 Corolla Äffään.

Viesti Kirjoittaja LahtiRacing » 11.08.2014 15:22

3T lohkoa saat varmasti käyttää ja saat tuon 8v twin cam kannen laittaa jopa Styffin Antti ajoi 3TG patilla..

st seitenkaks
Viestit: 14
Liittynyt: 03.09.2011 22:38

Re: Ke20 Corolla Äffään.

Viesti Kirjoittaja st seitenkaks » 12.08.2014 00:29

Tee siihen 2tg! Paa lujemmat männät(omat tahtoo murentua!). Teräsveivit, nokat, teetä kansi ammattilaisella. Ruiskut yms. Kyllä siitä saa 160-180hp varmasit. 2tg:hen saa T50 vaihdelaatikon jota tehdään paljon myös suorakytkyksi! Volvon alumiiniperä tai foortin enkku tai ladan! linkit tietenkin. Alusta kuntoon ja jarrut.

Avatar
bax
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 56
Liittynyt: 15.08.2009 00:00

Re: Ke20 Corolla Äffään.

Viesti Kirjoittaja bax » 12.08.2014 12:38

Paljon on säännöt sitten muuttunut jos tosiaan saa 2tg laittaa ke20 corollaan ! ja vielä jos 3t kampuran niin huh huh ! sillai saa jonkun moisen 2t:n tehtyä 89 poraus ja 2t kampura ja teräsveivit nekin täytyy olla alkuperäisiä aavistuksen pidemmät . en enää muista minkä verran mutta sillä konstilla saa kampikulman hiukan rauhallisemmaksi :!:

Avatar
bax
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 56
Liittynyt: 15.08.2009 00:00

Re: Ke20 Corolla Äffään.

Viesti Kirjoittaja bax » 12.08.2014 13:05

Saako nykyään sitten muka ajaa esim f-cuppia vaikka BDAlla taiBDG llä tai 400 satasella Mantalla :roll: mun mielestä ei !! tohon ke 20 juttuun vielä sen verran lisää että se venttiili homma ok mutta tg:n kannessa on kaksi yläpuolista nokkaa eli onko se sallittu lisäys jos semmosen koneen laittaa ke20 corollaan!rallisprintti sääntö sen sallii mutta ei mielestäni ralli :!:

LahtiRacing
B-junnu
B-junnu
Viestit: 42
Liittynyt: 01.06.2004 00:00
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Ke20 Corolla Äffään.

Viesti Kirjoittaja LahtiRacing » 12.08.2014 13:24

No niin eli TG kannen saat laittaa. 3T akselia ei, mutta 3T lohko hieman kestävämpi kun 2T. Pidemmillä veiveillä parempi kulma kiertokangille.
Voi soittaa AKK:hon jos ei muuten sääntöä usko. Ja fordiin jos on 8v kansii jotka vakio lohkoon käy niin siitä sitten vaan ajamaan.

Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Re: Ke20 Corolla Äffään.

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 12.08.2014 13:39

3.1. Moottori
3.1.1 Alkuperäinen sylinterilohko voidaan vaihtaa toiseen
seuraavin edellytyksin
• sylinterilohkon materiaalia ei saa vaihtaa
• luokiteltu sylinterinkansi pitää sopia käytettävään
sylinterilohkoon ilman sylinterilohkoon tai sylinterinkanteen
tehtäviä muutoksia
• luokiteltu kampiakseli pitää sopia käytettävään sylinterilohkoon
ilman sylinterilohkoon tai kampiakseliin
tehtäviä muutoksia
• sylinterilohko pitää olla sarjavalmisteisesta autosta
Sylinterilohkon kiinnityspisteitä koriin voidaan muuttaa
ja lisätä.
3.1.2 Mikäli ei käytetä autoon luokiteltua sylinterilohkoa,
niin autoon luokiteltua iskunpituutta ei saa muuttaa,
muuten alkuperäistä sylinteritilavuutta saa vapaasti
muuttaa putkittamalla, uudelleen putkittamalla, poraamalla
ja iskunpituutta pienentämällä.
3.1.3 Alkuperäistä iskunpituutta ei saa suurentaa. Muuten
kampiakseli on vapaa. Kiertokanget ovat vapaat.
3.1.4 Kampiakselin laakerien tyyppi ja lukumäärä on
säilytettävä, muuten ne ovat vapaat.
3.1.5 Sylinterinkansi on vapaa seuraavin rajoituksin:
A) Ainoastaan 2 venttiiliä sylinteriä kohti sallitaan,
paitsi niissä A-ryhmän autoissa, joihin on luokiteltu
moniventtiilimoottori. Venttiilien maksimilukumäärä
on korkeintaan neljä/sylinteri tai luokiteltu. Venttiilien
koko ja muoto on vapaa.
B) Moniventtiilisylinterikannen saa korvata kannella,
jossa on korkeintaan vastaava määrä venttiilleitä/
sylinteri kuin alkuperäisessä.
C) Sylinterikannen (-kansien) tulee olla sarjavalmisteisesta
autosta.
D) Mikäli käytetään sylinterikantta (luokiteltuakin), jossa
on enemmän kuin 2 venttiiliä/sylinteri, korjaushitsaaminen
on sallittu, mutta aineen lisääminen alkuperäiseen
sylinterikanteen verrattuna kielletty.
E) Jos käytetään 2 venttiiliä/sylinteri sylinterikantta,
on aineen lisääminen sallittu ainoastaan imu- tai
pakokanaviin (venttiili-istukan ja kyseisen kanavan
sarjan liitostason väliselle alueelle, venttiili-istukka
mukaan lukien), palotilaan, vesikanaviin sekä kannessa
sijaitseviin nokkapukkeihin.
F) Imusarjan liitostason tulee olla sijainniltaan sylinterikannen
mukainen - alkuperäinen - joskin kanavien
paikkaa kyseisessä tasossa voidaan muuttaa edellä
mainittuja kohtia noudattaen. Imusarjan liitos sylinterikanteen
sekä mahdollinen imusarjan tiiviste
tulee olla tasomainen (ei ulko- tai sisämittoja liitoksessa)
tai sylinterikannen mukainen alkuperäinen.
Tasojen oikaisuhionta on sallittu.
G) Automalliin luokittelematonta sylinterinkantta
käytettäessä on kilpailijan pystyttävä osoittamaan
kyseinen automerkki- ja malli, josta sylinterikansi
on peräisin. Pyydettäessä on kilpailijan pystyttävä
todistamaan kohdan F) mukainen alkuperäinen
asennus.
H) Sylinterikannen tiiviste on vapaa.

Nuo kun lukee ja sisäistää, niin ei pitäs joutua hirveesti arpomaan. Sellanen kehitysidea mulla olis kuitenkin näihin keskusteluihin, että väitteet perusteltais jollakin. Jos sanotaan, että "saa laittaa 3tg" niin informaatioarvo on paljon isompi jos kerrotaan myös syy. Eli tähän tyyliin "saa laittaa, koska poraus ja kannen kiinnitys on sama kuin luokitellussa, tosin kampuran joutuu vaihtamaan koska 3-TG:ssä on pitempi isku". Tai jos ei saa, niin kerrotaan edes että miksi ei saa tai miksi luullaan ettei saa laittaa. Jooko?
Ei taitu!

Avatar
jake74
Yleinen
Yleinen
Viestit: 174
Liittynyt: 04.03.2007 00:00
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Ke20 Corolla Äffään.

Viesti Kirjoittaja jake74 » 12.08.2014 14:40

henkka_ok kirjoitti:3.1. Moottori
3.1.1 Alkuperäinen sylinterilohko voidaan vaihtaa toiseen
seuraavin edellytyksin
• sylinterilohkon materiaalia ei saa vaihtaa
• luokiteltu sylinterinkansi pitää sopia käytettävään
sylinterilohkoon ilman sylinterilohkoon tai sylinterinkanteen
tehtäviä muutoksia
• luokiteltu kampiakseli pitää sopia käytettävään sylinterilohkoon
ilman sylinterilohkoon tai kampiakseliin
tehtäviä muutoksia
• sylinterilohko pitää olla sarjavalmisteisesta autosta
Sylinterilohkon kiinnityspisteitä koriin voidaan muuttaa
ja lisätä.
3.1.2 Mikäli ei käytetä autoon luokiteltua sylinterilohkoa,
niin autoon luokiteltua iskunpituutta ei saa muuttaa,
muuten alkuperäistä sylinteritilavuutta saa vapaasti
muuttaa putkittamalla, uudelleen putkittamalla, poraamalla
ja iskunpituutta pienentämällä.
3.1.3 Alkuperäistä iskunpituutta ei saa suurentaa. Muuten
kampiakseli on vapaa. Kiertokanget ovat vapaat.
3.1.4 Kampiakselin laakerien tyyppi ja lukumäärä on
säilytettävä, muuten ne ovat vapaat.
3.1.5 Sylinterinkansi on vapaa seuraavin rajoituksin:
A) Ainoastaan 2 venttiiliä sylinteriä kohti sallitaan,
paitsi niissä A-ryhmän autoissa, joihin on luokiteltu
moniventtiilimoottori. Venttiilien maksimilukumäärä
on korkeintaan neljä/sylinteri tai luokiteltu. Venttiilien
koko ja muoto on vapaa.
B) Moniventtiilisylinterikannen saa korvata kannella,
jossa on korkeintaan vastaava määrä venttiilleitä/
sylinteri kuin alkuperäisessä.
C) Sylinterikannen (-kansien) tulee olla sarjavalmisteisesta
autosta.
D) Mikäli käytetään sylinterikantta (luokiteltuakin), jossa
on enemmän kuin 2 venttiiliä/sylinteri, korjaushitsaaminen
on sallittu, mutta aineen lisääminen alkuperäiseen
sylinterikanteen verrattuna kielletty.
E) Jos käytetään 2 venttiiliä/sylinteri sylinterikantta,
on aineen lisääminen sallittu ainoastaan imu- tai
pakokanaviin (venttiili-istukan ja kyseisen kanavan
sarjan liitostason väliselle alueelle, venttiili-istukka
mukaan lukien), palotilaan, vesikanaviin sekä kannessa
sijaitseviin nokkapukkeihin.
F) Imusarjan liitostason tulee olla sijainniltaan sylinterikannen
mukainen - alkuperäinen - joskin kanavien
paikkaa kyseisessä tasossa voidaan muuttaa edellä
mainittuja kohtia noudattaen. Imusarjan liitos sylinterikanteen
sekä mahdollinen imusarjan tiiviste
tulee olla tasomainen (ei ulko- tai sisämittoja liitoksessa)
tai sylinterikannen mukainen alkuperäinen.
Tasojen oikaisuhionta on sallittu.
G) Automalliin luokittelematonta sylinterinkantta
käytettäessä on kilpailijan pystyttävä osoittamaan
kyseinen automerkki- ja malli, josta sylinterikansi
on peräisin. Pyydettäessä on kilpailijan pystyttävä
todistamaan kohdan F) mukainen alkuperäinen
asennus.
H) Sylinterikannen tiiviste on vapaa.

Nuo kun lukee ja sisäistää, niin ei pitäs joutua hirveesti arpomaan. Sellanen kehitysidea mulla olis kuitenkin näihin keskusteluihin, että väitteet perusteltais jollakin. Jos sanotaan, että "saa laittaa 3tg" niin informaatioarvo on paljon isompi jos kerrotaan myös syy. Eli tähän tyyliin "saa laittaa, koska poraus ja kannen kiinnitys on sama kuin luokitellussa, tosin kampuran joutuu vaihtamaan koska 3-TG:ssä on pitempi isku". Tai jos ei saa, niin kerrotaan edes että miksi ei saa tai miksi luullaan ettei saa laittaa. Jooko?
kannen saa noiten sanojen mukaan vaihtaa luokittelemattomaan mutta missä kohtaa sallitaa muuttaa nokkaakseleiten lukumäärä ja paikka?
muistaakseni sääntöissä lukee että mitä ei sallita ni on kiellettyä.

sylinteritilavuuksitsa:

2T kampiakseli + 89mm mäntä = 1740cc
3T kampiakseli + 89mm mäntä = 1940cc

mutta kaikki lohkot ei kestä 89mm porausta ku jää sylinteriputki ohueksi.

solex45
Viestit: 10
Liittynyt: 10.08.2014 18:50

Re: Ke20 Corolla Äffään.

Viesti Kirjoittaja solex45 » 12.08.2014 15:17

Kyllä ajatus itsellä meinaa kallistua työntötanko moottoriin. Tuossa tg:ssä kun on 2 metriä nokkaketjua ja priimat laaharit vaikeita löytää tänäpäivänä ja liikkuvaa rojua muutoinkin liikaa. Onhan se oikeesti moottorin-näkönen perus teehen verrattuna. :D

Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Re: Ke20 Corolla Äffään.

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 12.08.2014 15:28

jake74 kirjoitti:
henkka_ok kirjoitti:3.1.5 Sylinterinkansi on vapaa seuraavin rajoituksin:
kannen saa noiten sanojen mukaan vaihtaa luokittelemattomaan mutta missä kohtaa sallitaa muuttaa nokkaakseleiten lukumäärä ja paikka?
muistaakseni sääntöissä lukee että mitä ei sallita ni on kiellettyä.
Jokseenkin tuossa lainaukseen jätetyssä kohdassa.
Ei taitu!

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Ke20 Corolla Äffään.

Viesti Kirjoittaja Frog » 12.08.2014 15:50

Nokkaakseli(t) ovat vapaat ja 2t moottorissa sen nokkakepin jättää sinne lohkoon.
Venttiilikoneisto on vapaa joten uuden kannen nokat ja venttiilikoneisto tulee sallituksi noiden vapautuksien kautta. Näin minä sen ymmärrän.

Avatar
jake74
Yleinen
Yleinen
Viestit: 174
Liittynyt: 04.03.2007 00:00
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Ke20 Corolla Äffään.

Viesti Kirjoittaja jake74 » 12.08.2014 16:13

Frog kirjoitti:Nokkaakseli(t) ovat vapaat ja 2t moottorissa sen nokkakepin jättää sinne lohkoon.
luin uudestaa äffän säänöt ja nyt löysin kohan joka kieltää nokkaakselin paikan vaihtamisen

Avatar
bax
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 56
Liittynyt: 15.08.2009 00:00

Re: Ke20 Corolla Äffään.

Viesti Kirjoittaja bax » 12.08.2014 16:27

Ei onnistu kyllä sillä konstilla tehdä 2t koneesta 2tg:n konetta että jättää nokka kepin sinne paikalleen ! sattuu olemaan 2tg:ssä ns apunokka mikä tulee sen sen tilalle ja siitä lähtee ketju kahdelle kannen yläpuoliselle akseleille :!:joo ja kyllä se sääntö kieltää jos ei ole ikinä luokiteltu kyseiseen autoon !

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Ke20 Corolla Äffään.

Viesti Kirjoittaja Frog » 12.08.2014 16:32

jake74 kirjoitti:
Frog kirjoitti:Nokkaakseli(t) ovat vapaat ja 2t moottorissa sen nokkakepin jättää sinne lohkoon.
luin uudestaa äffän säänöt ja nyt löysin kohan joka kieltää nokkaakselin paikan vaihtamisen
Ei sitä paikkaa vaihdeta ! Se jää lohkoon.
P.S. Toki se onnistuu ! Se apuakseli pyörä missä on yläketjunrivi laitetaan siihen 2t akseliin ! ( olen tehnyt ja toimii hienosti )

Avatar
bax
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 56
Liittynyt: 15.08.2009 00:00

Re: Ke20 Corolla Äffään.

Viesti Kirjoittaja bax » 12.08.2014 16:43

Frog kirjoitti:
jake74 kirjoitti:
Frog kirjoitti:Nokkaakseli(t) ovat vapaat ja 2t moottorissa sen nokkakepin jättää sinne lohkoon.
luin uudestaa äffän säänöt ja nyt löysin kohan joka kieltää nokkaakselin paikan vaihtamisen
Ei sitä paikkaa vaihdeta ! Se jää sinne ja kun akseli (t) on vapaat niin niitä voi lisätä, samoin venttiilikoneisto on vapaa.
P.S. Toki se onnistuu ! Se apuakseli pyörä missä on yläketjunrivi laitetaan siihen 2t akseliin ! ( olen tehnyt ja toimii hienosti )
ei mahda olla kovin pitkäikäinen moottori silläkonstia :lol:

Vastaa Viestiin