starletin linkit/vetopito

Ralli- ja sprint autojen alustaan ja koriin yms. liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tonppa70
Viestit: 12
Liittynyt: 06.05.2008 00:00

starletin linkit/vetopito

Viesti Kirjoittaja tonppa70 » 03.12.2014 19:13

voisko joku alusta guru jeesata miten pääsen pito ongelmista vai pääsenkö ollenkaan starletin omilla linkeillä?? tällä hetkellä iskareina turtiaisen tuomon tekemät öhlärit eli se puoli on kyllä kunnossa..lähinnä kiinnostaa mikä on ylä ja alalinkin tarkotus tai pituuden vaikutus perän toimintaan ym.muut perän säädöt.akselina volvo ja taka akselipaino tais olla 640kg ja crossia ois tarkotus ajella.jos et halua tietojasi yleisesti levitellä voit myös soittaa 040-5553042.

ksi
KV
KV
Viestit: 360
Liittynyt: 10.06.2004 00:00

Re: starletin linkit/vetopito

Viesti Kirjoittaja ksi » 09.12.2014 22:00

linkeillähän säädetään näin yksinkertaistettuna akselin kiertymäpistettä suhteessa auton painopisteeseen.mitä taaempana ja mieluusti vielä alempana kiertymäpiste on,sitä suuremman rataan painavan voiman tuenta välittää/nopeammin paino "siirtyy" taakse.

kiertymä-piste= linkkien "kuvitteellisten jatkojen" leikkauspiste.(linkin päistä keulaa kohti)

painopisteen laskeminen:jos auton kokonaispaino on 1400kg ja etu-akseli paino on 800kg tulee etu-akselin paino% 800kg/1400kg*100%=57%.

painopisteen sijainti pituus-suunnassa: painopisteen sijainti etu-akselista X on taka-akselin painoprosentti kertaa akseli-väli, esim.X=43%*280cm=120cm.

korkeuden määritys: nyrkkisääntönä voidaan pitää 0.2*akseli-väli.
kirraa,kirraa..... OSU!!!

Avatar
rasvasammakko
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 69
Liittynyt: 24.07.2006 00:00

Re: starletin linkit/vetopito

Viesti Kirjoittaja rasvasammakko » 10.12.2014 09:54

korkeuden määritys: nyrkkisääntönä voidaan pitää 0.2*akseli-väli....
mitataanko korkeus maasta vai alalinkin kiinnitys pisteestä vai???
Näyttäis jatkuvan suoraan!!!

ksi
KV
KV
Viestit: 360
Liittynyt: 10.06.2004 00:00

Re: starletin linkit/vetopito

Viesti Kirjoittaja ksi » 14.12.2014 08:22

maasta mitaten ns.vakio-autoissa,mikäli moottorin kiinnitys korkeus on muuttunut niin lähtökohtana käytetään nokka-akselin korkeutta maasta.jos vielä tarkempaa tietoa painopisteen paikasta haluaa niin silloin aletaan nostella keulaa ja perää ylös vuorotellen,sekä punnitaan akselipainojen muutos.. tuo nostelu menee sitten jo noihin kiihdytys-autojen 1000-osa sekuntien hakemisen puolelle..

tuolla kiihdytys puolella viitseliäät tekee talven pimeinä tallissa hyvinkin tarkat taulukot alustan eri asetuksista joka ei nyt niin hirveä homma ole,siitä on sitten aika helppo lähteä säätään alustaa valmiiksi radan mukaan kun näkee suoraan kaaviosta mihin "reikään" mikäkin tanko nostetaan/lasketaan radan pidon mukaan.. soveltaahan tätä voi esm:sprintissä sen mukaan ajetaanko soraa vai asfalttia ja oikein tarkkana ollessa vanha/uusi asfaltti.. sekä tietenkin sade vai kuiva.
kirraa,kirraa..... OSU!!!

Vastaa Viestiin