Onko kenelläkään jotain arvoja miten paljo takaveto escortin pyörät kääntyy haritukselle pyöriä käännettäessä? Siis tietenki rallikäytössä!
Ja rupeaako heti kääntymään haritukselle vai vasta kun kääntynyt tarpeeksi,
Auto on tällähetkellä kauhea ajettava ja syykin selvisi pyörät menee käännettäessä miten sattuu ja sen syytä vielä etsitään mut tänään uudet kääntövarret jos ne ovat vääntyneet, silmällä ja mitalla ei ainakaan heti syytä paikannettu!
Netistä kyl löytyy paljon tietoa aiheesta mut olis helpompi kun tietäis vähän escortin arvoja tohon
kaarto haritus
- Unto
- KV
- Viestit: 728
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Valkeakiski
- Viesti:
Re: kaarto haritus
Raidetangon pää pitää olla samalla linjalla alapallon kanssa (auton pitkittäislinja) tällöin on eliminoitu ns. Åkerman ohjaus jossa siis sisempi etupyörä kääntyy enemmän kuin ulompi... Åkerman on hankala sivuluistossa ajettaessa jolloin vastaohjattaessa auto ei ole looginen ajettava... itsellä kun oli vuosituhannen alussa "välikopassa" irrotettavat kääntövarret, niin ne vaan prikotettiin oikealle paikalle...
jos tästä samasta asiasta oli kysymys???
jos tästä samasta asiasta oli kysymys???
- 2000
- Yleinen
- Viestit: 262
- Liittynyt: 02.05.2004 00:00
Re: kaarto haritus
joo samasta asiasta mutta onko kukaan testannu miten aurauskulmat menee oikeasti käännettäessä, eilen sain jo jotenkin pelaan kun pyöriä käännetty noin puolet niin haritusta noin 2mm ja sitten pienikin lisäkääntö nostaa haritusta pirusti. se vähän kysymys et pitäiskö kaartoharituksen nousta tasaisesti vai nouseeko kääntymisen lisääntyessä pirusti? Vai meneeköhän mulla ohjausvarret aivan väärään kulmaan kun kääntää pirusti?
-
- A-Junnu
- Viestit: 98
- Liittynyt: 23.08.2004 00:00
Re: kaarto haritus
Jouset irti ja sitten vain tunkilla pumppailemaan ylös-alas. Laita renkaisiin kiinni jotkin tangot joiden liikkeestä mittailet harituksen muutosta auton joustaessa.
Raidetangon kulma suhteessa alatukivarteen vaikuttaa harituksen muuttumiseen. Mutta myös caster vaikuttaa kuinka pyörän etäisyys akselivälin suhteen muuttuu ja näin ollen myös raidetangon linjalla auton etu-taka suunnassa on merkitystä.
Muuttamalla raidetangon kiinnitysetäisyyttä pyörän napaan tai koko hammastangon paikkaa, voidaan kys. ongelma korjata. Kuten Unto sanoikin, raidetangon pitää yleensä olla samassa linjassa alatukivarren kanssa, mutta myös raidetangon ja alatukivarren pituuksien suhde vaikuttaa linjaukseen.
Raidetangon kulma suhteessa alatukivarteen vaikuttaa harituksen muuttumiseen. Mutta myös caster vaikuttaa kuinka pyörän etäisyys akselivälin suhteen muuttuu ja näin ollen myös raidetangon linjalla auton etu-taka suunnassa on merkitystä.
Muuttamalla raidetangon kiinnitysetäisyyttä pyörän napaan tai koko hammastangon paikkaa, voidaan kys. ongelma korjata. Kuten Unto sanoikin, raidetangon pitää yleensä olla samassa linjassa alatukivarren kanssa, mutta myös raidetangon ja alatukivarren pituuksien suhde vaikuttaa linjaukseen.
- 2000
- Yleinen
- Viestit: 262
- Liittynyt: 02.05.2004 00:00
Re: kaarto haritus
Joo tota joustossa tapahtuvaa on mittailtu pirustikin, nelipyörä suuntaimet kiinni näkee helpoiten, se kyllä pelaa suht oikein mutta nyt ollu ongelma että kääntyessä vasemmalle pyörät menee haritukselle ja kääntyessä oikealle auraukselle, senkin sain ratkaistua mutta nyt vielä pitäis tietää kuinka paljon pyörät yleensä menee käännettäessä haritukselle! Toi auton tukivarsigeometria ei ole aivan simppeli juttu kun kaikki vaikuttaa!