Galluppi ! Kilpailun järjestämisestä !

Kotimaan ralli- ja sprintkilpailujen ennakkopuinti, voittajaveikkaukset ja muu ennen kilpailua tapahtuva spekulointi.
Vastaa Viestiin
Avatar
piippalakki
Yleinen
Yleinen
Viestit: 210
Liittynyt: 26.07.2004 00:00

Galluppi ! Kilpailun järjestämisestä !

Viesti Kirjoittaja piippalakki » 22.11.2015 18:57

Ihan vaan näin osakilpailu järjestäjän näkökulmasta pakko tehdä teille auto urheilun ystäville pikkuinen galluppi !

-Kuljettaja parit :
1.Monta Ek ta / kilpailu ?

2.Monta Ek kilometriä ?

3.Isoa ja nopeaa valtion tietä
vai yksityisiä pikku teitä ?

4.Kilpailun lähtöaika ?
Toivottu maaliin tuloaika?

5.Valoisassa vai täysin pilkkopimeällä ?

6.Huoltoparkki vai kiertävä huolto ?

7.ehdotuksia ja ideoita ?

8.Kilpailussa jaettavat tavarapalkinnot ?
Minkälainen palkinto motivoi ?

Katsojille

1.Reittikartta nettiin aamulla ja
Ek lle lippu mennessä pätkälle ?

2.vai perinteinen rallipaketti ?

3.Minkälainen ralli on katsojan näkökulmasta hyvä ralli ?

4.Mikä asia on hyvä kannustin tulla katsomaan rallia ?

Parhain ralli terveisin :

Lahden Ua psta.
Kimmo Häkkinen

Ps.. Tämä kysely vain siksi että meitä lahden Ua ssa kiinnostaa mitä mieltä olette ja haluamme toteuttaa kilpailun toiveita kuunnellen Lahdessa !

#Infra10ralli 01.10.2016

www.lahdenua.com

Ps.2 jos joku ei halua ehdotustaan julkisesti kirjoittaa niin voi laittaa myös sähköpostilla:
piippalakki@Gmail.com

-Kiitos jo etukäteen palautteista-
Ralli on reteetä :=)

TapaniJaakkola
Viestit: 7
Liittynyt: 25.10.2015 15:59

Re: Galluppi ! Kilpailun järjestämisestä !

Viesti Kirjoittaja TapaniJaakkola » 23.11.2015 18:37

Moi.
Mielestäni sopiva pituus rallille ainakin näissä vanhoissa äffäläisissä olisi 5-6 ek, yhteispituudeltaan noin 60-75 ek km. Pienet tiet on mukavia, sikälimikäli ne kestävät hyvässä kunnossa. Eli jos vähänkin arveluttaa,niin sitten mielummin isoa latua. Huoltoparkki on mun mielestä parempi, aina tulee hieman ylimääräistä sähellystä kiertävistä huolloista. Paras jos kilpailukeskus, huoltoparkki ja maali olisi yksi ja sama paikka. Siis mun mielipide. Ja nämä niinsanotut yleisö-eekoot pois ohjelmistosta, ellei ole erittäin hyvät puitteet siihen. Normaaliaikataulu on meille sopinut hyvin, ehkä pieni aikaistus voisi olla ihan ok.
Palkinnot ei taida tähän hommaan paljoa motivoida, eli ainakin meille ihan pelkkä pokaali riittäisi, jolloin kilpailunjärjestäjät voisivat hieman tarkistaa osallistumismaksuja...?
Kiitos mielenkiinnostasi!

Tapani Jaakkola

KimiH
Viestit: 1
Liittynyt: 24.11.2015 08:14
Paikkakunta: Lahest

Re: Galluppi ! Kilpailun järjestämisestä !

Viesti Kirjoittaja KimiH » 24.11.2015 10:27

Moi.

Hissessä touhuttu mukana muutama vuosi joten siltä pohjalta milipiteitä.. Kauden päätöksessä 10ek:ta oli mun mielestä liikaa. 3km pätkät ei hirveesti sytytä, mielummin ajaisimme vähemmän pätkiä ja pidempinä.. Toki ymmärrämme asian haasteellisuuden varsinkin pk-seudulla, mutta mielipidettähän tässä kysyttiinkin.. Kisat voisi alkaa siten että pääsisi ajamaan sekä valossa että pimeellä.. Palkinnoista ei omalla kohdalla ainakaan ole väliä, perus pytty riittää.. Tätä lajia harrastetaan tällä iällä ihan muista syistä kuin palkinnoista :)
Mielummin yksi huolto, eikä kiertävää.. samaan huoltoparkkiin makkaran myynnit ja kahvit ja systeemit jos vaikka paikalle eksyis katsojia..
Edellisessä kommentoitiin noita yleisö-erikoiskokeita... Se 1km siinä hiekkakentällä on mulle ihan ok jos järjestäjä saa sillä (yleensä aika pieneen) kassaan muutaman euron kahvimyynnistä ja eihän se haittaa jos vaikka katsoja innostuu seuramaan lajia enemmänkin.. En usko että se on keltään kuskilta/kilpailijaparilta pois.

Kim Heinonen
Kal Ua
Kim Heinonen
Kal Ua

Avatar
ariwalk
KV
KV
Viestit: 587
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: Galluppi ! Kilpailun järjestämisestä !

Viesti Kirjoittaja ariwalk » 24.11.2015 12:11

1.Monta Ek ta / kilpailu ?

5-6

2.Monta Ek kilometriä ?

65-75 ja yritetään tehä siitä reitistä mahollisimman lyhyt muutenki kun ei noilla kilpureilla oo mitään kivaa ajella siirtymää. varsinkin keskustakurvailut on inhottavia ku ei sieltä taho nähäkkä mitää.

3.Isoa ja nopeaa valtion tietä
vai yksityisiä pikku teitä ?


Sekä että. Jos on ajettavaa pikkutietä ettei se oo ysikymppisestä ysikymppiseen ni kivaahan se on. Isokin on kivaa nii kaua ku se kääntyilee.

4.Kilpailun lähtöaika ?
Toivottu maaliin tuloaika?


No tällä nyt ei oo suurta väliä. Vaihtelu virkistää.

5.Valoisassa vai täysin pilkkopimeällä ?

sama kuin edellisessä.

6.Huoltoparkki vai kiertävä huolto ?

Kyllähän se helpompi huollolle on että ei tarvii niitä kamoja siirrellä montaa kertaa. Tähä voisin vielä sanoa että traileriparkkiki sais olla aika lähellä ku kattoo meikän kilpailuhistoriaa. :D

7.ehdotuksia ja ideoita ?

Välttäkää kaikin keinoin turhaa rahastusta, eli ei missää nimessä kahteen kertaan ajettavia pätkiä. Ne ei kuulu miusta pimeisiin kisoihin.

8.Kilpailussa jaettavat tavarapalkinnot ?
Minkälainen palkinto motivoi ?


Sehän riippuu rahasta, jos on vaa jotai kylmälaukkuja varaa ostaa ni mielummi jättäkää ne kauppaa ja laittakaa seki raha pyttyihi. Mutta sit jos on käytännöllisiä tavaroita kuten jotain painepesureita ni ne saa vaikka sitte myytyä jos niille ei käyttöä löydy. Ainahan hyvät palkinnot tietysti paremmalle tuntuu.

Katsojille

1.Reittikartta nettiin aamulla ja
Ek lle lippu mennessä pätkälle ?


No täähän vois olla ihan toimiva idea, mutta nykyään ois hyvä jos sen lipunkin sais netistä jo hommattua. Harva nykyään enää kantaa käteistä.

2.vai perinteinen rallipaketti ?

En tiiä enää yhtää mikä o nykyinen rallipakettien myynti, mutta ilmeisestihän se on kokoajan alaspäin mennyt.

3.Minkälainen ralli on katsojan näkökulmasta hyvä ralli ?

Kova kilpailu tekee rallin. Sekin että kerkee mahollisimman monta pätkää kattomaan ni on aina parempi.

4.Mikä asia on hyvä kannustin tulla katsomaan rallia ?

No mainostetaan sitä kisaa. Yleensä ku noilla kilpailupaikkakunnilla käy niin ei niitä ees kadulla huomaa mitenkään. Kukaan ei ees tiiä et siel joku ralli on.

heha
Viestit: 3
Liittynyt: 18.05.2011 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Galluppi ! Kilpailun järjestämisestä !

Viesti Kirjoittaja heha » 01.12.2015 08:58

Antaisin vielä tähän tällaisen lähes ammattikatsojan näkökannan. Joitakin vuosia sitten oli F-cup:lla sellainen "vuosipassi" jonka hintaan sisältyi kartat ja liput , hintaa en nyt juuri muista mutta kohtuullinen.Ehdotankin sen käyttönottoa mielestäni hieman paranneltuna. Siinä maksettaisiin ensin ns perusmaksu ja niinkuin ennenkin päivä/pari ennen tulisi e-mail mistä saisi kartat haettua , nyt sillä erotuksella että ns VIP karttoja olisi jaossa kahdessa eri paikassa erisuunnilta tulevia varten, aiemmin niitä sai kilpailukeskuksesta ja oli joskus haastavaa löytää niiden jakopaikka. Jakopaikasta haettavat kartat maksettaisiin normaalisti lisättynä vaikka pienellä P-maksulla , mutta VIP etuna olisi mukana järjestäjien valitsemat hyvät katsomiskohteet siten että ovat hyvin saavutettavissa ja siiman taakse varattu muutama parkkipaikka ko katsojille jolloin olisi saavutettavissa useampikin pikis kisan aikana.Kartan saanti vasta lähellä kilpailualuetta on sikäli parempi vaihtoehto ainkin pitkämatkalaisille jotka joutuvat lähtemään liikkeelle jo kukonlaulun aikaan . Karttojen jaosta vielä , järjestäjän sähköpostiin voisi vaikka laittaa rasti ruutuun menetelmällä mistä kukin hakee karttansa ja niin saataisiin karttojen kappalemääräkin selville kun sähköpostiin vastattaisiin. Passin hinta voisi olla esim 50 ,- ja siihen voisi sisältyä joitain etuja.... mitä en osaa sanoa.Tämä systeemi palvelisi ainakin pidempimatkalaisia ja useita ralleja vuodessa katsomassa käyviä paremman saavuttavuuen vuoksi hyvin.
Mitä tulee hyvään ralliin niin se on mielestäni silloin kun on paljon osanottajia .Käsittäkseni hyvä pikisten saavutettavuus on paras kannustin tulla katsomaan

Yhteistyöterveisin

Heikki H

Avatar
Rallimax
Yleinen
Yleinen
Viestit: 289
Liittynyt: 26.02.2005 00:00

Re: Galluppi ! Kilpailun järjestämisestä !

Viesti Kirjoittaja Rallimax » 03.12.2015 22:30

Kuljettaja parit :
1.Monta Ek ta / kilpailu ?


Erikoiskokeiden lukumäärä ei ole ehkä tärkein pointti vaan se, että erikoiskokeiden ja siirtymien kilometrimäärä pysyy hyvässä suhteessa.
Mieluiten reitti jossa siirtymien pituudet ovat kohtuullisia.

2.Monta Ek kilometriä ?
75-? kilpailusta riippuen.

3.Isoa ja nopeaa valtion tietä
vai yksityisiä pikku teitä ?


Teknisiä vaativia teitä, joissa vauhdit ei nouse liian korkealle. ( Turvallisuusriski )

4.Kilpailun lähtöaika ?
Toivottu maaliin tuloaika?


Ehdottomasti vasta iltapäivällä kello 14.00-15.00 jälkeen.
Kun saadaan kilpailut starttaamaan vasta iltapäivällä, silloin saadaan mukaan erikoiskokeita, joita ei anneta mukaan kun kilpailu starttaa liikkeelle aamulla.
Kilpailujen aikaisin starttaaminen on suurin syy, miksi ajetaan jatkuvasti nopeilla valtion teillä.
Useilta ratamestareilta on saanut kuulla, että teiden omistajat ovat kertoneet, että he haluavat tehdä aamulla omat kauppareissunsa, liikkeellä on maatalouslomittajia, kesämökkiläisiä ym, joiden täytyy päästä käyttämään tietä aamupäivällä tai paivällä, joten jos kilpailu tuodaan vasta illalla co, seutukunnalle, silloin sieltä on muu liikenne pois ja tietä voidaan käyttää erikoiskokeena.
Tällä siis saataisiin takaisin paljon sellaisia hyviä ja teknisiä erikoiskokeita, joita ei saa käyttöön kun rallit starttaavat aamulla.

Toinen seikka on myös taloudelliset näkökohdat kilpailijoiden osalta.
Kun kilpailu starttaa liikkeelle vasta iltapäivällä, voi kilpailijat lähteä melko kaukaakin kilpailupaikalle vasta aamulla, silloin säästetään majoituskuluissa jne.
Monelle kynnys lähteä perjantain puolella kilpailupaikalle on suuri myös siksi, että huoltomiehet eivät voi olla pois töistä eivätkä näin pääse lähtemään mukaan, kun täytyy lähteä kilpailupaikalle jo perjantaina niin että täytyy olla poissa töistä.
Sama on kyllä rajoitteena usein kilpailijoillekin, joille perjantaina töistä pois oleminen on liian suuri taloudellinen kynnys.

5.Valoisassa vai täysin pilkkopimeällä ?

Sekä että !

6.Huoltoparkki vai kiertävä huolto ?

Kiertävä huolto !
Mikään sääntö ei vaadi kilpailujen järjestäjää järjestämään huoltoparkkia paitsi SM- ralleihin.
Kiertävä huolto parantaa yhdessä kilpailun iltapäivällä starttaamisen kanssa osanottajamäärää, koska miksi lähteä ajamaan kaukaa kilpaa, jos joutuu ykköspätkän jälkeen keskeyttämään markan vikaan, joka olisi voitu korjata kiertävällä huollolla.
On myös tehty kalluppi asiasta huoltomiesten osalta, johon kysymys oli seuraava.
Onko vaikeaa saada huoltomiehiä ralliin ?
Vastaus: Huoltomiehien mukaan saaminen ralliin on vaikeaa, koska perjantaina töistä poissaolo ei ole mahdollista tai jos on töistä pois, se tulee liian kalliiksi.
Sama koskee myös kuljettajia.
Huoltomiehiä saa paljon helpommin mukaan kun on kiertävä huolto, koska huollossa ei ole mitään tekemistä kun kilpailussa on huoltoparkki, jossa saa olla koko pitkän päivän ja tehdä 2x20minuuttia kauhealla kiireellä huoltöitä.
Kiertävä huolto mielekkäämpi koska saa olla liikkeellä ja tehdä huoltoa joka pikataipaleen jälkeen.

Mainttakoon että tänä- ja viime vuonna mm, on ajettu isojakin ralleja ( esim, 1000 Lakes yli 170 kilpailijaa ) joissa on ollut kiertävä huolto ja joka on todfettu toimivan edelleen erittäin hyvin.
Jokaisen erikoiskokeen siirtymällä on kerralla vain noin 20 huoltoautoa hakemassa huoltopaikaa ja ne paikat löytyvät edelleen erittäin hyvin, ihan samalla tavalla kun ne ovat löytyivät aikaa ennen huoltoparkkeja.

7.ehdotuksia ja ideoita ?

Mitä kilpailun järjestäjän tulisi huomioida kilpailijoiden osalta.
Ralli on siitä kummallinen harrastamisen ja esillä olon laji, että siinä artisti maksaa että saa esiintyä.
Siksi kilpailut tulee järjestää kilpailijoiden ehdoilla ja toiveita noudattaen.
Kaikki mitä voidaan tehdä kilpailujärjestäjien ja kilpailijoiden välisen kommunikoinnin parantamiseksi tulisi ottaa ensiarvoisen tärkeänä asiana huomioon.

8.Kilpailussa jaettavat tavarapalkinnot ?

Minkälainen palkinto motivoi ?
Sellaiset tavara palkinnot motivoi, joista on selvästi hyötyä joko harrastuksen parissa tai elämässä yleensä.
Kaikissa luokissa minimi palkittavien määrä 3.

Terveisin
Timo Rintanen

marzek
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 51
Liittynyt: 12.11.2013 23:21

Re: Galluppi ! Kilpailun järjestämisestä !

Viesti Kirjoittaja marzek » 04.12.2015 16:36

Katsojan/kuvaajan näkö kulmasta.

Nykyinen rallipaketti toiminut mielestäni hyvin, kunhan sen saa riittävän aikaisin. Hyvä ralli koostuu monesta asiasta. Yksi piirre minkä olen joissain ralleissa huomannut on järjestyksen valvojien toiminta. Tuntuvat olevan jotain suurempiakin johtajia ja kuvittelevat voivansa tehdä mitä vaan. Ja koulutuksessa ollut jotain häikkää?, kun ei tiedetä mitä pitäisi tehdä jos joku ajaa ulos tai muuta vastaavaa sattuu. Eli mukava ilmapiiri kiteytettynä tuo hyvän ralli fiiliksen. Kilpailijoita ei tämän hintaisessa harrastuksessa mielestäni kannata pois sulkea kuten jossain tehty, että max. 140 kuljettajaa. Vaan pitäisi ottaa kaikki halukkaat kuskit mukaan ajamaan. Hyvästä kannustimesta en niin tiedä, kun itsellä omasta tahdosta tulee lähdettyä. Katsojia ja myyntiä voisi saada lisää jos vaikka kaikkien rallipakettien ostaneille joku arvonta tai vastaavaa. Mainostaminen yksi tärkeä osa myöskin ja kylttejä teille missä suunnassa mm. kilpailukeskus. Ikävä kyllä joissakin ralleissa aika suunnistusta jo sinnekkin löytäminen.

MIL Rallyvids

marzek
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 51
Liittynyt: 12.11.2013 23:21

Re: Galluppi ! Kilpailun järjestämisestä !

Viesti Kirjoittaja marzek » 04.12.2015 16:44

Lisäystä vielä edelliseen että mielestäni valoisat rallit paljon mukavempia kuin pimeät.

Avatar
Eeri
Yleinen
Yleinen
Viestit: 299
Liittynyt: 08.05.2009 00:00
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Galluppi ! Kilpailun järjestämisestä !

Viesti Kirjoittaja Eeri » 11.12.2015 15:19

Katsojalta:

1/2: Ei suurta merkitystä kumpi, mutta saisi ilmestyä sellaisella aikataululla, että reittiin on mahdollista tutustua KUNNOLLA etukäteen netissä karttoja selaillen ja välimatkoja mittaillen ja/tai maastossa siten, että esim. reitin ehtii ajaa kertaalleen läpi ja ehtii vielä EK1 sulkuun. Perinteiseltä rallipaketilta odotan muutakin kuin vain reittikarttaa ja lähtölistaa, esim. "rallilehti" ek-kuvauksineen ja/tai "katsojien tiekirja".

3: Minulle hyvä ralli on sellainen, jossa kilpailua ehtii kiireettömästi seuraamaan vähintään kahdella (eri) erikoiskokeella. SM-kilpailulta odotan/toivon kaksipäiväisyyttä. Ralliradio myös luo mukavasti tunnelmaa ja mahdollistaa reaaliaikaisen seuraamisen vaikkei penkalla olisikaan, nettiradio riittää mainioisti.

4: Houkuttimena minulle henkilökohtaisesti toimii parhaiten milenkiintoinen ja monipuolinen reitti, johon on mahdollista tutustua hyvin ennakkoon tai kilpailuaamuna.

Vastaa Viestiin