SM Vaakuna-Ralli 26.-27.2.2016
- jasunen
- Viestit: 3
- Liittynyt: 19.06.2006 00:00
SM Vaakuna-Ralli 26.-27.2.2016
Kilpailun reitin valmistelut ovat loppusuoralla ja reittitiimi tiedottaa, että kilpailussa ajetaan 8 erikoiskoetta, joista perjantaina 2 ja lauantaina 6, yhteensä n. 115 km. Kaikki ek:t ajetaan vain kertaalleen! Viime vuotiseen tapaan kilpailuun voi tulla ajamaan joko nuotista, jolloin kilpailu starttaa perjantaina raviradalta tai "pimeään" jolloin kilpailu alkaa lauantai-aamuna katsastuksella ja startti torilta. Lauantaina ajetaan 6 ek:ta joiden yhteispituus on 94,60 km.
-
Rallyfan94
- A-Junnu

- Viestit: 71
- Liittynyt: 25.08.2008 00:00
Re: SM Vaakuna-Ralli 26.-27.2.2016
Onko rivien välistä siis luettavissa, että kun lauantai oletettavasti vietetään metsässä, niin perjantaina ajetaan ravirataa kahteen otteeseen ympäri?
- jasunen
- Viestit: 3
- Liittynyt: 19.06.2006 00:00
Re: SM Vaakuna-Ralli 26.-27.2.2016
Perjantaina ajetaan ravirata parilähtönä ja sen perään yksi metsä-ek 15 km.
Lauantaina ajetaan 6 ek:ta yht. 94 km.
Raviskalle on jo rakennettu silta "ristiinajoa" varten.
Lauantaina ajetaan 6 ek:ta yht. 94 km.
Raviskalle on jo rakennettu silta "ristiinajoa" varten.
- Trophy
- KV

- Viestit: 450
- Liittynyt: 05.05.2004 00:00
- Viesti:
Re: SM Vaakuna-Ralli 26.-27.2.2016
Tämä kirjoitus ei ole kritisointia Mikkelin kisaa kohtaan, mutta v-käyrä jotenkin meni rajoille koskien SM ralleja ja piti vähän avautua :)
Arvostan suuresti kilpailujärjestäjien, kaikkien heidän, toimintaa jotta saadaan ralleja nykyään edes järjestettyä. Mutta…
2010 ja 2013 SM-sarjan SC6 (V1600) luokassa ajaneena ihmettelen edelleen suuresti sitä miksi näitä ns. ”kaksipäiväisiä” kisoja pitää väkisin järjestää? (ei koske Tunturia)
2013 jokaisen kisan jälkeen tuli kysely ”rakkaalta” kattojärjestöltämme, mitä mieltä olet tästä SM kisasta ja sen järjestelyistä. Jokaiseen kyselyyn vastasin ja niin taisi vastata moni muukin meidän luokasta. Koskaan en ole nähnyt kyselyistä mitään tuloksia tai en ole osannut niitä sitten etsiä.
Keskustelujen perusteella moni oli vastaan näitä ns. kaksipäiväisiä kisoja. Jos SM rallissa on keskimäärin n. 120 osallistujaa, niin niistä on keskimäärin SM luokkiin osallistuvia n. 40 – 50 autokuntaa! Joten ketkä maksaa näiden rallien kustannukset, oheisluokat jotka ”hyytyy” kisa kisalta, johtuen mm. samasta osallistumismaksusta kuin SM luokilla. Reilua vai ei?
Ymmärtääkseni kisat järjestetään kilpailijoita varten ja heidän mielipiteitään kannattaisi varmaan kuunnella. Ei ole kuunneltu pariin vuoteen mielestäni…
”Perinteinen” SM ralli kulkee seuraavasti; perjantai nuottia ja perjantai-illalla vapaaehtoinen katsastus. Mitä tämä tarkoittaa persaukiselle yksityistiimille? Kuljettajat menevät, paikkakunnasta riippuen paikanpäälle joko torstai-iltana tai heti perjantai aamusta. Ns. huolto voi tulla paikalle perjantai-iltana, toki riippuu matkasta, koska yleensä nuo katsastukset ovat olleet jopa klo 19.00 – 21.00 asti. Elikkä huoltohemmot jotka vapaaehtoisesti ovat mukana, eivät välttämättä menetä koko perjantain työpäivää tämän SM rallin takia.
Niin sanottu kaksipäiväinen SM ralli, jossa ajetaan ravirataa jonka lämmitetyssä katsomossa ei ole kuin huoltohemmoja ja kuskien tyttöystäviä jotka vielä jaksavat tulla mukaan. Kenelle nämä ns yleisöpyöritykset on tehty, koska niissä ei todistettavasti ole montaa ”maksanutta” katsojaa, saatika median edustajaa????. Toki voi olla kilpailun yhteistyökumppaneiden edustajia näkemässä lajista sen puolen mitä se ei ole…
Sitten tulee se kulupuoli. Yksi hotellihuone lisää, huollon tultava kilpurin kanssa jo to iltana tai viimeistään pe aamupäivällä.
Jos on tarve ajaa pe ja la, niin silloin n. puolet kisasta pitäisi ajaa perjantaina vaikka puoleen yöhön lisävaloilla niin kuin ”ennen vanhaan” tehtiin. Lauantaina aloitetaan aamusta klo 10.00 eteenpäin ja loput pätkät yhdellä huollolla. Silloin kaikki, myös ”sulkuhenkilöt”, ovat kotimatkalla viimeistään klo 15.00.
SM rallien pahin trendi on mielestäni ollut tarpeeton kisojen venyttäminen, ei kenenkään pyynnöstä tai tarpeesta ja ei varsinkaan kuljettajien jotka tämän lystin maksavat. 90 luvulla tätä perjantaita perusteltiin sillä että kärkikolmikon tulos (=yleiskilpailu) ehtii lauantain lehtiin ennen painoon menoa. No, tätä ongelmaa ei enää ole, kun mikään valtalehti ei ole pätkääkään kiinnostunut rallista, joten sitäkään ei mielestäni tarvitse enää murehtia. Tämä laji ei kiinnostaa mediaa juurikaan tänä päivänä, ellei joku taho sitten omaa kovia kontakteja mediaan ja kisasta saattaa tulla primetime aikaan muutama sekunti omasta tiimistä?
Mitäs jos 2017 palattaisiin juurille ja otettaisiin vähän happee ja paluuta menneisyyteen? Spekulaatiota, mutta olisiko mahdollista että kisat olisivat yksipäiväisiä ilman turhia huoltotaukoja, venytyksiä, donitsin polttamisesta puhumattakaan (ei oo rallii). Katsojat ovat metsässä eivät korkokengissä Messukeskuksen parkkipaikalla, vai mitä mieltä?
Plus juttuja SC6 luokan silmin:
-saa ajaa nuotista tehottomalla autolla välillä kovempaa kuin F / SM :)
-todella hyvä henki luokan sisällä, kaveria autetaan
-ehdottomasti halvin ja vähimmin töitä teettävä luokka harrastaa rallia tällä tasolla, silti autoja vähän???
Miinus
-ei voi olla sama ilmoittautumisen hinta kuin SM luokissa
-missä kuskit vaikka halvin luokka?
ps. ilolla totean V1600 sivuilta että Tunturiin olisi lähdössä jopa kolme kuskia. Se olisi jo kaksi enemmän kuin tänä vuonna!
Kiitos ja Anteex
Petteri Koskenala
Arvostan suuresti kilpailujärjestäjien, kaikkien heidän, toimintaa jotta saadaan ralleja nykyään edes järjestettyä. Mutta…
2010 ja 2013 SM-sarjan SC6 (V1600) luokassa ajaneena ihmettelen edelleen suuresti sitä miksi näitä ns. ”kaksipäiväisiä” kisoja pitää väkisin järjestää? (ei koske Tunturia)
2013 jokaisen kisan jälkeen tuli kysely ”rakkaalta” kattojärjestöltämme, mitä mieltä olet tästä SM kisasta ja sen järjestelyistä. Jokaiseen kyselyyn vastasin ja niin taisi vastata moni muukin meidän luokasta. Koskaan en ole nähnyt kyselyistä mitään tuloksia tai en ole osannut niitä sitten etsiä.
Keskustelujen perusteella moni oli vastaan näitä ns. kaksipäiväisiä kisoja. Jos SM rallissa on keskimäärin n. 120 osallistujaa, niin niistä on keskimäärin SM luokkiin osallistuvia n. 40 – 50 autokuntaa! Joten ketkä maksaa näiden rallien kustannukset, oheisluokat jotka ”hyytyy” kisa kisalta, johtuen mm. samasta osallistumismaksusta kuin SM luokilla. Reilua vai ei?
Ymmärtääkseni kisat järjestetään kilpailijoita varten ja heidän mielipiteitään kannattaisi varmaan kuunnella. Ei ole kuunneltu pariin vuoteen mielestäni…
”Perinteinen” SM ralli kulkee seuraavasti; perjantai nuottia ja perjantai-illalla vapaaehtoinen katsastus. Mitä tämä tarkoittaa persaukiselle yksityistiimille? Kuljettajat menevät, paikkakunnasta riippuen paikanpäälle joko torstai-iltana tai heti perjantai aamusta. Ns. huolto voi tulla paikalle perjantai-iltana, toki riippuu matkasta, koska yleensä nuo katsastukset ovat olleet jopa klo 19.00 – 21.00 asti. Elikkä huoltohemmot jotka vapaaehtoisesti ovat mukana, eivät välttämättä menetä koko perjantain työpäivää tämän SM rallin takia.
Niin sanottu kaksipäiväinen SM ralli, jossa ajetaan ravirataa jonka lämmitetyssä katsomossa ei ole kuin huoltohemmoja ja kuskien tyttöystäviä jotka vielä jaksavat tulla mukaan. Kenelle nämä ns yleisöpyöritykset on tehty, koska niissä ei todistettavasti ole montaa ”maksanutta” katsojaa, saatika median edustajaa????. Toki voi olla kilpailun yhteistyökumppaneiden edustajia näkemässä lajista sen puolen mitä se ei ole…
Sitten tulee se kulupuoli. Yksi hotellihuone lisää, huollon tultava kilpurin kanssa jo to iltana tai viimeistään pe aamupäivällä.
Jos on tarve ajaa pe ja la, niin silloin n. puolet kisasta pitäisi ajaa perjantaina vaikka puoleen yöhön lisävaloilla niin kuin ”ennen vanhaan” tehtiin. Lauantaina aloitetaan aamusta klo 10.00 eteenpäin ja loput pätkät yhdellä huollolla. Silloin kaikki, myös ”sulkuhenkilöt”, ovat kotimatkalla viimeistään klo 15.00.
SM rallien pahin trendi on mielestäni ollut tarpeeton kisojen venyttäminen, ei kenenkään pyynnöstä tai tarpeesta ja ei varsinkaan kuljettajien jotka tämän lystin maksavat. 90 luvulla tätä perjantaita perusteltiin sillä että kärkikolmikon tulos (=yleiskilpailu) ehtii lauantain lehtiin ennen painoon menoa. No, tätä ongelmaa ei enää ole, kun mikään valtalehti ei ole pätkääkään kiinnostunut rallista, joten sitäkään ei mielestäni tarvitse enää murehtia. Tämä laji ei kiinnostaa mediaa juurikaan tänä päivänä, ellei joku taho sitten omaa kovia kontakteja mediaan ja kisasta saattaa tulla primetime aikaan muutama sekunti omasta tiimistä?
Mitäs jos 2017 palattaisiin juurille ja otettaisiin vähän happee ja paluuta menneisyyteen? Spekulaatiota, mutta olisiko mahdollista että kisat olisivat yksipäiväisiä ilman turhia huoltotaukoja, venytyksiä, donitsin polttamisesta puhumattakaan (ei oo rallii). Katsojat ovat metsässä eivät korkokengissä Messukeskuksen parkkipaikalla, vai mitä mieltä?
Plus juttuja SC6 luokan silmin:
-saa ajaa nuotista tehottomalla autolla välillä kovempaa kuin F / SM :)
-todella hyvä henki luokan sisällä, kaveria autetaan
-ehdottomasti halvin ja vähimmin töitä teettävä luokka harrastaa rallia tällä tasolla, silti autoja vähän???
Miinus
-ei voi olla sama ilmoittautumisen hinta kuin SM luokissa
-missä kuskit vaikka halvin luokka?
ps. ilolla totean V1600 sivuilta että Tunturiin olisi lähdössä jopa kolme kuskia. Se olisi jo kaksi enemmän kuin tänä vuonna!
Kiitos ja Anteex
Petteri Koskenala