Pedalbox vai ei?

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Vastaa Viestiin
AlluL
Viestit: 17
Liittynyt: 20.11.2015 06:29
Paikkakunta: Jyväskylä

Pedalbox vai ei?

Viesti Kirjoittaja AlluL » 24.11.2015 21:00

Kannattaako pedalbox vai ei?

Auto on Nissan Almera GTI ryhmä F
Muutokset jarruihin tulevat olemaan teräspunosletkut, kisapalat ja nesteet.

Eli kannattaako ajaa vakio tehostetuilla jarruilla vai ostaa konehuoneeseen pedalbox
kun muita muutoksia jarruihin ei vielä ainakaan ole tulossa.
Onko vakiojarrut paremmat ajaa vakio sylinterillä ja tehostuksella?

Tehostetussa sylinterissä varmaan hyviä puolia on se että valmistaja sen siihen suunnitellut.
Ja jarru balanssi varmaan hyvä vakio jarruille?

Pedalbox edut taas ovat varmasti balansin säädettävyys, kilpa käyttöön suunniteltu ja
Kovempi jarruteho.
Mutta onko kovemmalla jarruteholla mitään merkitykstä jos kuitenkin vakio jarrut?

Itselläni ei kokemusta ole kilpaautoilusta vaan ensi auto rakenteilla hyvää vauhtia.
Onko tällä vaikutusta asiaan? Kannattaako heti opetella pedalbox: illa ajaa vai onko helpompi aloittaa tehostetulla?

Kannattaako käydä kokeilemassa tehostetuilla? Saahan sen sitten vaihdettua.
Monilla 150-200 heppasissa etuveto kipoissa näyttäisi olevan vakio tehostus paikallaan
eli ilmeisesti silläkin voi ajella ihan hyvin??

Ja tarkoitushan on harrastaa vaan omaksi iloksi.
Ei paineita taikka tavoitteita kärki sijoista :) En ainakaan myönnä :)


Iso kiitos kaikille asiallisille vastauksille jo etukäteen!

Avatar
markomartini
KV
KV
Viestit: 803
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Viesti:

Re: Pedalbox vai ei?

Viesti Kirjoittaja markomartini » 24.11.2015 21:45

Kokeile ajaa treeniä niillä jarruilla mitä on ja muutoksia sitten jos ei tunnu hyvältä, silloin on vertailu pohjaa myös mihin suuntaan muutokset menee.

Avatar
ariwalk
KV
KV
Viestit: 587
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: Pedalbox vai ei?

Viesti Kirjoittaja ariwalk » 25.11.2015 00:43

no en kyllä opettelis ajaa sillä tehostajalla. otat sen vaa pois toiminnasta ja ajelet sellai. Pedalboxia voit alkaa sit suunnittelee ku vaihdat isommat jarrut etkä meinaa saada balanssia toimimaa.

Avatar
hootee
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 28.06.2008 00:00

Re: Pedalbox vai ei?

Viesti Kirjoittaja hootee » 25.11.2015 08:05

Tehostin pois käytöstä, paremman jarrutuntuman vuoksi, teräspunosletkut, kisapalat ja nesteet. seuraavaksi sitten eteen isommat/paremmat jarrut.

Avatar
ripez12r
Yleinen
Yleinen
Viestit: 194
Liittynyt: 19.09.2004 00:00

Re: Pedalbox vai ei?

Viesti Kirjoittaja ripez12r » 25.11.2015 11:46

Yhteenveto 8)

1) aja vakiojarruilla tankillinen tai niin kauan kuin huvittaa. Näet kun /milloin jarrut loppuu

2) laita kisapalat eteen ja aja tankillinen tai niin kauan kuin huvittaa. Jossain vaiheessa koitat ottaa tehostinta pois käytöstä niin näet eron.

3) laita kisapalat taakse ja sama testi kuin yllä

4) paineensäätö takapiirille tai bedalbox

Ei se ajaminen niin mullistavasti muutu bedalboxi asentamisella. Poljintuntuma muuttuu tarkemmaksi. Kokeile ja erehdy! Ja kokeile uudelleen.

Avatar
rabbi
B-junnu
B-junnu
Viestit: 29
Liittynyt: 22.08.2007 00:00

Re: Pedalbox vai ei?

Viesti Kirjoittaja rabbi » 25.11.2015 13:07

Laita bedalbox heti jos siitä haaveilet. Tulee äkkiä tuplatyöt ja kulut jos esim. jarruletkunpäät ei sovikkaaan boxsiin ja pullo kisanestettäkin menee helposti. Lisäksi voit joutua poraamaan ja hitsaamaan juuri valmistunutta koria että saat boxsin asennettua.

gt-olli
Viestit: 10
Liittynyt: 05.06.2011 11:51

Re: Pedalbox vai ei?

Viesti Kirjoittaja gt-olli » 25.11.2015 19:57

Meillä oli hupi-autona Almera Gti. Otettiin kaikki abs romut pois.
Jätettiin vakio pääsylinteri, jarrutehostin ja vakio jarrusylinterit. Ilman tehostinta joutui polkemaan
jarrua ihan hullun kovaa joten ajettiin tehostuksella. Jarru balanssi oli hyvä
noin muuten. Meillä oli paineensäädin mutta sitä ei olisi tarvinnut.

Avatar
js1
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 58
Liittynyt: 20.09.2005 00:00

Re: Pedalbox vai ei?

Viesti Kirjoittaja js1 » 26.11.2015 08:32

Varmasti huonoin mahdollinen vaihtoehto on jättää se tehostin pakalleen,mutta pois käytöstä.ei riitä voima ja poljin tuntuu kun olis kivi alla.itse olen ottanut tehostimen pois ja laittanut oman pääsylkyn suoraan rintapeltiin kiinni.racing-palat eteen ja taa sekä paineensäädin tietysti takapäähän.olen ajanut joskus tehostimellakin,mutta ajotilanteesta riippuen alipaineen riittävyys on ongelma.pitkä mutka mitä ajat vasurilla ja lopussa kirraa eikä ole enää jarruja....tai on jarrut,mutta et jaksa painaa.poljintuntuma siis vaihtelee enkä ainakaan itse pidä siitä.

Avatar
SunnyGti
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 69
Liittynyt: 12.10.2007 00:00
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Pedalbox vai ei?

Viesti Kirjoittaja SunnyGti » 26.11.2015 13:47

Laitettiin aikoinaan heti tuohon pykälää vanhempaan Datsuniin pedalboksi ja edessä on ns kisapalat muuten vakiokilkkeet. Onhan sen alkuun kun sitä poljet oudoksesta niinkun pässinotta mutta kyllä se kilvanajossa vaan on niin mukavan tunnokas. Meillä sattui nuo pääsylinetrien koot arvalla melko hyvin kohdalleen vakiojarruille mutta niillähän pystyy pelaamaan niin ei tartte laittaa säädintä. Eikös se vanha viisaus hydrauliikassa ollut että aina kun jotain väkisin rajoitetaan niin se olisi hyvä, tiedä sitte mutta isoot pojat sanoo. Joka tapauksessa kulueränähän tuo on tässä harrastuksessa pienimmästä päästä.

AlluL
Viestit: 17
Liittynyt: 20.11.2015 06:29
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pedalbox vai ei?

Viesti Kirjoittaja AlluL » 26.11.2015 16:52

Minkä kokoiset pääsylinterit laitoitte GTI Sunnyyn?

Avatar
SunnyGti
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 69
Liittynyt: 12.10.2007 00:00
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Pedalbox vai ei?

Viesti Kirjoittaja SunnyGti » 26.11.2015 23:08

Ne oli Wilwoodin sylinterit ja muistelisin että olivat molemmat kokoa 0.70". Ehkä jos jotain haluais hifistellä niin en tiedä tulisko jarrubalanssin säätö paremmin keskelle optimisäädöissä pienemmällä etusylinterillä jos sillä nyt on merkitystä. Riippuen varmaan paljon omasta ajotyylistäkin esim kuinka paljon hivelee sitä jarrua vasemmalla tennarilla jne. Viisaammat voi tarkentaa.

AlluL
Viestit: 17
Liittynyt: 20.11.2015 06:29
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pedalbox vai ei?

Viesti Kirjoittaja AlluL » 14.12.2015 19:54

Pedalbox ostettu.

Wilwoodin sylintereillä.
Koot 0.625 ja 0.750.

Onko ollut jotain ongelmaa, joskus nuissa wilwoodin sylintereissä?
Joskus muistaakseni luin jostain että jotain on ollut.
Kasattu ilman rasvaa tai jotain. Että pitäis avata ennen käyttöä???

Vähän erikoiselta kuulostaa. 8O

Avatar
AnttiP
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 56
Liittynyt: 20.02.2005 00:00

Re: Pedalbox vai ei?

Viesti Kirjoittaja AnttiP » 15.12.2015 00:09

On niissä joskus ollut häikkää. Ainakin noissa ''kiinalaisissa'' hydr.kässäreissä..
Käytä vaan auki ja putsaa kunnolla. Eihän tuo paha homma ole...

Avatar
ariwalk
KV
KV
Viestit: 587
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: Pedalbox vai ei?

Viesti Kirjoittaja ariwalk » 15.12.2015 17:43

Wilwoodin sylintereillä.
Koot 0.625 ja 0.750.

Onko ollut jotain ongelmaa, joskus nuissa wilwoodin sylintereissä?
Joskus muistaakseni luin jostain että jotain on ollut.
Kasattu ilman rasvaa tai jotain. Että pitäis avata ennen käyttöä???

Vähän erikoiselta kuulostaa.
Itellä oli ainaki sellane hengenvaarallinen vika että se oli iha letkua tavaraa se "pultti" mikä työntää sitä mäntää. meni molemmista sylkistä iha mutkalle ja jarrut lukkoo ku kerra kunnolla polkas. teki sen 10.9 vahvusesta pultista uusiks ni sit toimi. en tiiä mitä tavaraa noi oli mut meni ruuvipenkissä vähä turhan kevyesti takas suoraks jotta ne ois ollu jotai vahvempaa rautaa.

Vastaa Viestiin