Incar kamerat...
- jokke78
- Yleinen
- Viestit: 272
- Liittynyt: 29.10.2006 00:00
Re: Incar kamerat...
https://vimeo.com/96994443
Tässä myös yksi esimerkki/vaihtoehto kameraksi. Paina HD niin videon laatu paranee.
Kypäräkamerana Veho Muvi HD jota saa ainakin verkkokaupasta alle 200€. Äänet myös sen kautta videossa. Kiinnitys vaihtoehtoja monia ja tulee paketin mukana useita kiinnikkeitä joka lähtöön sekä kaukosäädin.
Takakamerana Sony Countour
Tässä myös yksi esimerkki/vaihtoehto kameraksi. Paina HD niin videon laatu paranee.
Kypäräkamerana Veho Muvi HD jota saa ainakin verkkokaupasta alle 200€. Äänet myös sen kautta videossa. Kiinnitys vaihtoehtoja monia ja tulee paketin mukana useita kiinnikkeitä joka lähtöön sekä kaukosäädin.
Takakamerana Sony Countour
-
- Yleinen
- Viestit: 182
- Liittynyt: 20.02.2015 23:54
- Paikkakunta: Nokia
Re: Incar kamerat...
Osaisko Otto tai joku muu enemmän näihin perehtynyt sanoa kameroiden kuvakulmista?
Oon aattellut kokeilun vuoksi tilata Kiinasta erittäin halvan "penkkakameran", niissä on melko yleisesti 140 tai 170 astetta kuvan leveys, mahtaako sopia inkkari käyttöön ollenkaan? Tai edes puskurikameraksi?
Oon aattellut kokeilun vuoksi tilata Kiinasta erittäin halvan "penkkakameran", niissä on melko yleisesti 140 tai 170 astetta kuvan leveys, mahtaako sopia inkkari käyttöön ollenkaan? Tai edes puskurikameraksi?
-
- Yleinen
- Viestit: 182
- Liittynyt: 20.02.2015 23:54
- Paikkakunta: Nokia
Re: Incar kamerat...
Tjaa, kuulemma nykyään pitäisi olla autoon kiinnitettyjen (sisä- tai ulkopuolelle) kameroiden olla vaijerilla varmistettu. En kuitenkaan löytänyt tälläistä esim. AKK:n säännöistä.
Olisko jollain tietoa, linkkiä tai suoraa lainausta niin voisi suunnitella varmasti laillista kiinnitystä?
Olisko jollain tietoa, linkkiä tai suoraa lainausta niin voisi suunnitella varmasti laillista kiinnitystä?
- hannuk
- Viestit: 1
- Liittynyt: 14.03.2010 00:00
Re: Incar kamerat...
SK2016 Art 253:kohdan 2 jälkeen seuraava teksti
"Kansallinen lisäys:
Mikäli vaaditaan palamatonta materiaalia, niin muovia
ei hyväksytä.
Autoissa olevien sisä- ja ulkopuolisten kameroiden
kiinnitys tulee aina olla varmistettu metallisella
vaijerilla (ei nippusitein). Kaikki auton sisällä olevat kamerat
tulee kiinnittää auton
runkoon tai turvakehikkoon. (ei koske historic-autoja,
kts. historic-autojen määräykset)".
sivu 290 ylälaita
"Kansallinen lisäys:
Mikäli vaaditaan palamatonta materiaalia, niin muovia
ei hyväksytä.
Autoissa olevien sisä- ja ulkopuolisten kameroiden
kiinnitys tulee aina olla varmistettu metallisella
vaijerilla (ei nippusitein). Kaikki auton sisällä olevat kamerat
tulee kiinnittää auton
runkoon tai turvakehikkoon. (ei koske historic-autoja,
kts. historic-autojen määräykset)".
sivu 290 ylälaita
-
- Yleinen
- Viestit: 182
- Liittynyt: 20.02.2015 23:54
- Paikkakunta: Nokia
Re: Incar kamerat...
Hienoa, kiitoksia.
Tää on toiminut ainakin fillarissa, ehkä sitten kamerassakin;
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... 000017424/
Tää on toiminut ainakin fillarissa, ehkä sitten kamerassakin;
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... 000017424/
- MasaLe
- KV
- Viestit: 305
- Liittynyt: 21.01.2011 21:00
- Viesti:
Re: Incar kamerat...
Taas on onnistuttu luomaan epäselvyyttä aiheuttava sääntöpykälä. Kameran kiinnitys tulee varmistaa vaijerilla, mutta pitääkö vaijeri ollahannuk kirjoitti:Autoissa olevien sisä- ja ulkopuolisten kameroiden kiinnitys tulee aina olla varmistettu metallisella vaijerilla (ei nippusitein). Kaikki auton sisällä olevat kamerat tulee kiinnittää auton runkoon tai turvakehikkoon. (ei koske historic-autoja, kts. historic-autojen määräykset)".
a) kamerasta runkoon/turvakehikkoon
b) kameran ja kiinnitystelineen välillä
c) kiinnitystelineestä runkoon/turvakehikkoon
vai
d) kamerasta kiinnitystelineeseen ja kiinnitystelineestä runkoon/turvakehikkoon?
Kypäräkamerat ovat siis jatkossa kiellettyjä, samoin imukuppikiinnitys sisäpuolella, mutta myös ulkopuolella jos et poraa koriin reikää popniitille tai läpipultille...
Mielenkiintoista seurata tämän pykälän noudattamista ja valvontaa. Myöskin jos AKK:n leivissä oleva mediafirma tulee tyrkyttään incar-kameraa ilman vaijerivarmistusta niin eihän ole pakko hyväksyä nojaten turvallisuuteen ja sääntöpykälään, vai tuleeko penalty?
Sinällään ihan hyvä, ettei kamera pääse lentelemään ulosajossa tms. Mutta toisaalta, kun isompi vahinko sattuu niin on ilmassa paljon muutakin rompetta kuin kamera.
Ps. Onhan kaikilla jo kuljettajien nimet molemmin puolin järjestyksessä kuljettaja ylhäällä, kartturi alhaalla, ja läpinäkyvällä pohjalla, onhan?

JM-MOTORMEDIA.COM | @Facebook | Yhteys
En vastaa foorumikyselyihin.
_________________
JM-MOTORSPORT | @Facebook
En vastaa foorumikyselyihin.
_________________
JM-MOTORSPORT | @Facebook
- PMM
- WRC
- Viestit: 1842
- Liittynyt: 29.03.2004 00:00
- Paikkakunta: Tervajoki
- Viesti:
Re: Incar kamerat...
Incar-asia on aiheuttanut meilläkin päänvaivaa.
Kysymys on (johon ei ole saatu AKK'lta vastausta) että saako auton sisällä käyttää imukuppikiinnikettä (tuulilasissa) jos se on varmistettu vaijerilla turvakaareen.
Kysymys on (johon ei ole saatu AKK'lta vastausta) että saako auton sisällä käyttää imukuppikiinnikettä (tuulilasissa) jos se on varmistettu vaijerilla turvakaareen.
http://www.rallikuvat.net" onclick="window.open(this.href);return false; @ Facebook
En vastaa foorumin kuvakyselyihin. Jos haluat kuvia, ota yhteyttä tämän linkin kautta.
En vastaa foorumin kuvakyselyihin. Jos haluat kuvia, ota yhteyttä tämän linkin kautta.
- pena1212
- Yleinen
- Viestit: 225
- Liittynyt: 13.01.2007 00:00
Re: Incar kamerat...
kukahan viisas taas tuonkin säännön keksiny,kamera 40x8x15mm paino ehkä40g,VAIJERILLA KIINNI,voi taivas näitä älykköjä....no ymmärettävää kun kyse akk
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 15.07.2011 21:06
Re: Incar kamerat...
Eikös säännöissä sanota, että kamera ei saa olla lasissa,istuimessa tai kypärässä. Itse ainakin tulkitsen nnäin, että ei imukupilla ikkunassa., vaikka olisi sitten vaijerilla varmistettu.
- Kollo
- KV
- Viestit: 351
- Liittynyt: 02.05.2004 00:00
Re: Incar kamerat...
Mites äffässä, tän mukaanko mennään?
AUTOJEN TEKNISET
MÄÄRÄYKSET JA
KULJETTAJIEN
AJOVARUSTEET
LIITE J
Kansalliset lisäykset:
Avo- ja umpikorisissa autoissa In-car kamerat tulee
sijaita ohjaamossa ja sen kiinnityksen tulee olla varmistettu
metallisella vaijerilla tai tukevalla hihnalla
(ei nippusitein).
Kamera kypärään kiinni ja siitä vaijeri tai tukeva hihna turvakaareen. Problem solved.
AUTOJEN TEKNISET
MÄÄRÄYKSET JA
KULJETTAJIEN
AJOVARUSTEET
LIITE J
Kansalliset lisäykset:
Avo- ja umpikorisissa autoissa In-car kamerat tulee
sijaita ohjaamossa ja sen kiinnityksen tulee olla varmistettu
metallisella vaijerilla tai tukevalla hihnalla
(ei nippusitein).
Kamera kypärään kiinni ja siitä vaijeri tai tukeva hihna turvakaareen. Problem solved.
- hannulehessaari
- WRC
- Viestit: 1557
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Re: Incar kamerat...
Laitoin tästä muutaman rivin facebookiin tammikuussa, joten en toista tähän. https://www.facebook.com/HannusRallyTeam/
Pari lisäystä kuitenkin noiden edellä olevien kommenttien johdosta:
Alunalkaen sääntö on lisätty nimenomaan auton ulkopuolisten kameroiden kiinnitysten varmistamiseen. Jos imukuppi irtoaa, niin kamera lähtee tangentin suuntaan auton nopeudella ja voi osua katselijoihin. Jos sisäkamera irtoaa, se putoaa lattialle. Toki kamera voi irrota törmäyksessäkin, jolloin se jatkaa matkaa eteenpäin tai jos auto ottaa nokkaperät, heiluu siellä autossa satunnaisesti. Autossa on monta muutakin rompetta, joiden kiinnityksiä ei ole vaijerilla varmistettu. Jo nuottikuulokkeet ovat painavampi koje kuin nykyiset kamerat. Sammuttimelle ja akullekin on määritelty kiinnitystapa, mutta ei varmistettu kiinnitystä vaijerein. Autossa voi olla muutakin tavaraa (työkaluja, varaosia, juomapulloja, jne) joiden kiinnityksestä on määrätty jotain yleistä (esim. tukevasti) tai ei mitään. Esim. kolmen vartin vesipullo on auton sisällä irtonaisena seikkaillessaan pahempi juttu kuin alle 100 gramman kamera.
Siinä mielessä, että halutaan kieltää hentoiset kiinnitykset, säännön tarkoitus on kyllä ihan OK. Mutta tuollaisenaan se ei aidosti lisää turvallsuutta kaikessa epämääräisyydessään. Itse olen sitä mieltä, että jos tämä olisi varsinaisesti turvallisuusriskiksi koettu juttu, niin se olisi kv-säännöissä. Kansallisesti ei ehkä pitäisi lähteä parantelemaan sääntöjä, joihin ei liity mitään meidän kansallisia erityispiirteitä (esim. talvi)
Sääntö ei määritä, miten kiinnityksen varmistaminen tulee tehdä. Jotkut kynäkamerat (esim. VBOXin Sonyt) ovat metallilieriöitä, joissa ei ole mitään kohtaa vaijerin kiinnitykselle. Joku kuuden millin ruuvi kestää vaikka 200 G kiihtyvyyden eli jos se on kameran kiinnitys, niin turha sitä on 1 mm vaijerilla varmistaa. Noissa kiihtyvyyksissä on kuskin niskassa jo varapyörän piikit ja akkukin.
Toivottavasti tämä lisäys muuttuu muotoon, jossa vaijereita vaaditaan vain imkuppi tai tarranauhakiinnitysten varmistamiseen yli 250 gr kameroille ... tai jotain vastaavaa.
Mutta niin kauan kuin sääntö on voimassa, on sitä tietysti noudatettava. Tämä koskee myös järjestäjän kameroita. Eli ne eivät voi kiinnityksen osalta olla turvallisuussääntöjen vastaisia. Sellaisesta voi kieltäytyä ilman seuraamuksia. Tuskin sääntöjenvastaisia kyllä tyrkytelläänkään.
Kuskien nimien kohdalla on pitkien seikkailujen jälkeen palattu meilläkin vanhaan ja selkeään käytäntöön, jossa molemmilla puolilla on kilpailijaparin nimet samassa järjestyksessä. Kv- säännöissä tähän palatttiin jo joku aika sitten. Kansallisessa nimisäännössä on vielä kirjasinkoko isompi kuin kv-käytännössä. Ralli SM:ssä hyväksytään myös kv-käytännön noudattaminen eli autoa ei näiltä osin tarvitse välttämättä teipata erikseen kansallisiin ja kv-kisohin.
Pari lisäystä kuitenkin noiden edellä olevien kommenttien johdosta:
Alunalkaen sääntö on lisätty nimenomaan auton ulkopuolisten kameroiden kiinnitysten varmistamiseen. Jos imukuppi irtoaa, niin kamera lähtee tangentin suuntaan auton nopeudella ja voi osua katselijoihin. Jos sisäkamera irtoaa, se putoaa lattialle. Toki kamera voi irrota törmäyksessäkin, jolloin se jatkaa matkaa eteenpäin tai jos auto ottaa nokkaperät, heiluu siellä autossa satunnaisesti. Autossa on monta muutakin rompetta, joiden kiinnityksiä ei ole vaijerilla varmistettu. Jo nuottikuulokkeet ovat painavampi koje kuin nykyiset kamerat. Sammuttimelle ja akullekin on määritelty kiinnitystapa, mutta ei varmistettu kiinnitystä vaijerein. Autossa voi olla muutakin tavaraa (työkaluja, varaosia, juomapulloja, jne) joiden kiinnityksestä on määrätty jotain yleistä (esim. tukevasti) tai ei mitään. Esim. kolmen vartin vesipullo on auton sisällä irtonaisena seikkaillessaan pahempi juttu kuin alle 100 gramman kamera.
Siinä mielessä, että halutaan kieltää hentoiset kiinnitykset, säännön tarkoitus on kyllä ihan OK. Mutta tuollaisenaan se ei aidosti lisää turvallsuutta kaikessa epämääräisyydessään. Itse olen sitä mieltä, että jos tämä olisi varsinaisesti turvallisuusriskiksi koettu juttu, niin se olisi kv-säännöissä. Kansallisesti ei ehkä pitäisi lähteä parantelemaan sääntöjä, joihin ei liity mitään meidän kansallisia erityispiirteitä (esim. talvi)
Sääntö ei määritä, miten kiinnityksen varmistaminen tulee tehdä. Jotkut kynäkamerat (esim. VBOXin Sonyt) ovat metallilieriöitä, joissa ei ole mitään kohtaa vaijerin kiinnitykselle. Joku kuuden millin ruuvi kestää vaikka 200 G kiihtyvyyden eli jos se on kameran kiinnitys, niin turha sitä on 1 mm vaijerilla varmistaa. Noissa kiihtyvyyksissä on kuskin niskassa jo varapyörän piikit ja akkukin.
Toivottavasti tämä lisäys muuttuu muotoon, jossa vaijereita vaaditaan vain imkuppi tai tarranauhakiinnitysten varmistamiseen yli 250 gr kameroille ... tai jotain vastaavaa.
Mutta niin kauan kuin sääntö on voimassa, on sitä tietysti noudatettava. Tämä koskee myös järjestäjän kameroita. Eli ne eivät voi kiinnityksen osalta olla turvallisuussääntöjen vastaisia. Sellaisesta voi kieltäytyä ilman seuraamuksia. Tuskin sääntöjenvastaisia kyllä tyrkytelläänkään.
Kuskien nimien kohdalla on pitkien seikkailujen jälkeen palattu meilläkin vanhaan ja selkeään käytäntöön, jossa molemmilla puolilla on kilpailijaparin nimet samassa järjestyksessä. Kv- säännöissä tähän palatttiin jo joku aika sitten. Kansallisessa nimisäännössä on vielä kirjasinkoko isompi kuin kv-käytännössä. Ralli SM:ssä hyväksytään myös kv-käytännön noudattaminen eli autoa ei näiltä osin tarvitse välttämättä teipata erikseen kansallisiin ja kv-kisohin.
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 17.06.2011 16:59
Re: Incar kamerat...
Kuinkas tämä kameroiden kiinnitys varmennus pykälä on toiminut tänä vuonna käytännössä?
Joutuuko siis pienenkin wasp, go pro yms. kameran kiinnityksen varmistamaan vaijeri/hihna virityksellä jos kamera on auton sisällä turvakaareen kiinnitettynä?
Kuinka olette lisävarmistuksia asentaneet käytännössä?
Joutuuko siis pienenkin wasp, go pro yms. kameran kiinnityksen varmistamaan vaijeri/hihna virityksellä jos kamera on auton sisällä turvakaareen kiinnitettynä?
Kuinka olette lisävarmistuksia asentaneet käytännössä?
-
- Yleinen
- Viestit: 182
- Liittynyt: 20.02.2015 23:54
- Paikkakunta: Nokia
Re: Incar kamerat...
Ainakin muutamassa jokkiskisassa niitä on lähdönkeräilyssä tarkastettu.
GoProta malliltaan ja kooltaan vastaavaan kameraan laitoin fillarin jarruvaijerin kuoren läpi. "Linssitornissa" on tilaa lyijymötille kun on hieman kulmikas. Kameraa ei saa pelkältään kiinnitettyä muutenkaan ja vaijerin lyijymötti pitää vaijerin kiinni kuoressa.

Toiseen missä ei ole takanäyttöä, laitoin samanlaisen vaijerin metallisen takakuoren läpi.
Vaijerin olen aina laittanut kaariputken ympäri kiinni vaikka noihin klemmareihin on tullutkin tehtyä reiät, että saa vaijerin niistä läpi ja kiinni.
GoProta malliltaan ja kooltaan vastaavaan kameraan laitoin fillarin jarruvaijerin kuoren läpi. "Linssitornissa" on tilaa lyijymötille kun on hieman kulmikas. Kameraa ei saa pelkältään kiinnitettyä muutenkaan ja vaijerin lyijymötti pitää vaijerin kiinni kuoressa.

Toiseen missä ei ole takanäyttöä, laitoin samanlaisen vaijerin metallisen takakuoren läpi.
Vaijerin olen aina laittanut kaariputken ympäri kiinni vaikka noihin klemmareihin on tullutkin tehtyä reiät, että saa vaijerin niistä läpi ja kiinni.