entäs se RAHA...??

Kaikki muu keskustelu mikä ei kuulu muille foorumiosastoillemme! Esim. linkkivinkit, ilmoitukset vioista, kehitysehdotukset yms keskustelu. Sana on vapaa!
ainakaatuu
B-junnu
B-junnu
Viestit: 35
Liittynyt: 14.09.2004 00:00

entäs se RAHA...??

Viesti Kirjoittaja ainakaatuu » 20.06.2005 21:12

elikkäs kertokaatten kokeneemmat.
mikä(siis eihän mikään ole tarpeeksi)olisi riittävä/sopiva kasa seteleitä tuon f-cup:in läpi ajamiseen..? harrastus mielessä tietysti ei kai rallin tarvii niin vakavaa olla? :?: 8)
Emmää tiärä...joo

Avatar
KRT
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 77
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Pattijoki
Viesti:

Raha???

Viesti Kirjoittaja KRT » 20.06.2005 22:09

Jos kerran harrastusmielessä niin pakkoko sitä f-cuppiin. Sillä osallistumismaksulla ilmoittaudut jo kahteen tai kolmeen "kyläkisaan". Siellä on kuitenkin helpompi menestyä koska kaikkihan sen tietää että kun kypärä vedetään päähän ja lähtölippu heilahtaa niin unohtuu se "harrastaminen". :twisted:
Ei sen tarvi iso vika olla ku sattuu päähän tulemaan.

Avatar
pat
Yleinen
Yleinen
Viestit: 185
Liittynyt: 20.10.2004 00:00

Re: entäs se RAHA...??

Viesti Kirjoittaja pat » 21.06.2005 08:11

ainakaatuu kirjoitti:elikkäs kertokaatten kokeneemmat.
mikä(siis eihän mikään ole tarpeeksi)olisi riittävä/sopiva kasa seteleitä tuon f-cup:in läpi ajamiseen..? harrastus mielessä tietysti ei kai rallin tarvii niin vakavaa olla? :?: 8)
laskin äkkiseltään, että 9000 - 11 000 euroa riittänee juuri ja juuri, kun ei riko mitään ja löytyy paljon ymmärtäväisiä ja ralliystävällisiä kavereita.

tämä siis tuollaisella vuokra-escortilla ja käytetyillä michelinin renkailla. luulenpa, että omalla autolla ei taida tulla yhtään halvemmaksi koska täytyyhän sitä autoakin joskus huoltaa...

ja mä olen samaa mieltä, että kun kypärä laitetaan päähän niin muisti alkaa kyllä kovasti pätkimään ja "harrastus" unohtuu sanavarastosta. eri asia on sitten, että mihin ranteet riittävät... 8)

Avatar
pete1
WRC
WRC
Viestit: 992
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pete1 » 21.06.2005 13:57

Kyllä mielestäni pitää varata minimissään!!! sellainen 8000-10000euroa.
Lappu lattiaan ja NIMI LEHTEEN... www.kortesuo.com

Avatar
kprt
KV
KV
Viestit: 735
Liittynyt: 09.05.2004 00:00
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kprt » 21.06.2005 16:50

Kyllä mielestäni pitää varata minimissään!!! sellainen 8000-10000euroa.

Jaa mihinkäs se tuommoinen määrä rahaa tarvitaan ? 8O Eikö nyky piikkipyörillä aja koko talven jos kelit on hyvät. Ja tarviiko harraste mielellä ajava joka pätkälle uudet kesärenkaat ? Voihan jokainen heittää SUUR piirteisiä hintoja, mutta kysyjä varmaan haluaisi tietää realista hintaa, eli kulut minimoiden harraste pohjalta. Ymmärrän niitä jotka haluaisi osallistua sarjaan vain ollakseen osa sarjan kiertäneistä kuljettajista, eikä vain ON / OFF periaatteella kilpaillen. Meinaan että itselläkin kävi mielessä harraste pohjainen osallistuminen sarjaan, mutta Pohjoisen rallisarja vaikuttaa osallistumismaksultaan paljon FIKSUMMALTA kuin F-cup. :oops: PS. ehkä jossain sarjassa mukana 2007 :wink:

Avatar
make76
Viestit: 4
Liittynyt: 29.10.2004 00:00

raha

Viesti Kirjoittaja make76 » 21.06.2005 20:26

Kun ajattelet että osallistumismaksu * 4 on lähellä sellaista hintaa jolla pystyy kisan ajamaan. Puhutaan että ajat edullisilla käytetyillä kumeilla, polttoaineet sekä kilpuriin että huoltoautoon, nortti aski huollon kavereille ja itse teet eväät kotona. Silloin tuo summa voi olla kohdallaan.
Mutta jos kaadat, tai tekniikka prakaa niin lasket äkkiä os.maksu * 10...

Avatar
ErPe
Yleinen
Yleinen
Viestit: 202
Liittynyt: 31.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ErPe » 21.06.2005 22:57

kprt kirjoitti:Kyllä mielestäni pitää varata minimissään!!! sellainen 8000-10000euroa.

Jaa mihinkäs se tuommoinen määrä rahaa tarvitaan ? 8O Eikö nyky piikkipyörillä aja koko talven jos kelit on hyvät. Ja tarviiko harraste mielellä ajava joka pätkälle uudet kesärenkaat ? Voihan jokainen heittää SUUR piirteisiä hintoja, mutta kysyjä varmaan haluaisi tietää realista hintaa, eli kulut minimoiden harraste pohjalta. Ymmärrän niitä jotka haluaisi osallistua sarjaan vain ollakseen osa sarjan kiertäneistä kuljettajista, eikä vain ON / OFF periaatteella kilpaillen. Meinaan että itselläkin kävi mielessä harraste pohjainen osallistuminen sarjaan, mutta Pohjoisen rallisarja vaikuttaa osallistumismaksultaan paljon FIKSUMMALTA kuin F-cup. :oops: PS. ehkä jossain sarjassa mukana 2007 :wink:
Valitettavasti 8000-10000¤ on ihan realistinen hinta Cupin kiertämisestä.
Ite tuli kierrettyä ihan harrastepohjalla ajaen koko sarja läpi. Käytettyjä pyöriä alla ja välillä uutta. Ulosajoja tai suuria kalustovaurioita ei tullut.
Ei sitä ittekkään aluksi uskonut mitä summia siihen meneee, mutta tuli pidettyä vähän kirjaa menoista josta voi nyt tarkastaa koko laskun.
Pienimmistä menoista tulikin suurimpia kun laski mitä vuodenaikana on ostanut. Yksi satanen sinne, toinen tänne ja oho, tonni meni!
Eikä tunnu missään.
Mutta mukavat asiat maksavat rahaa! :P

Avatar
pat
Yleinen
Yleinen
Viestit: 185
Liittynyt: 20.10.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja pat » 22.06.2005 07:33

ErPe kirjoitti:
kprt kirjoitti:Kyllä mielestäni pitää varata minimissään!!! sellainen 8000-10000euroa.

Jaa mihinkäs se tuommoinen määrä rahaa tarvitaan ? 8O Eikö nyky piikkipyörillä aja koko talven jos kelit on hyvät. Ja tarviiko harraste mielellä ajava joka pätkälle uudet kesärenkaat ? Voihan jokainen heittää SUUR piirteisiä hintoja, mutta kysyjä varmaan haluaisi tietää realista hintaa, eli kulut minimoiden harraste pohjalta. Ymmärrän niitä jotka haluaisi osallistua sarjaan vain ollakseen osa sarjan kiertäneistä kuljettajista, eikä vain ON / OFF periaatteella kilpaillen. Meinaan että itselläkin kävi mielessä harraste pohjainen osallistuminen sarjaan, mutta Pohjoisen rallisarja vaikuttaa osallistumismaksultaan paljon FIKSUMMALTA kuin F-cup. :oops: PS. ehkä jossain sarjassa mukana 2007 :wink:
Valitettavasti 8000-10000¤ on ihan realistinen hinta Cupin kiertämisestä.
Ite tuli kierrettyä ihan harrastepohjalla ajaen koko sarja läpi. Käytettyjä pyöriä alla ja välillä uutta. Ulosajoja tai suuria kalustovaurioita ei tullut.
Ei sitä ittekkään aluksi uskonut mitä summia siihen meneee, mutta tuli pidettyä vähän kirjaa menoista josta voi nyt tarkastaa koko laskun.
Pienimmistä menoista tulikin suurimpia kun laski mitä vuodenaikana on ostanut. Yksi satanen sinne, toinen tänne ja oho, tonni meni!
Eikä tunnu missään.
Mutta mukavat asiat maksavat rahaa! :P
juu. sitä ei äkkiseltään tajua kuinka paljon sitä rahaa meneekään. mä en edes laskenut tuohon 9000 - 11000 euron arvioon hotellikuluja, joihin on pakko varautua koska joskus cuppia ajetaan kemissäkin. täältä helsingistä lähtiessä on vaan pakko varautua yöpymiseen. ja kalliimpaa on varmaan monella pohjoisen pojalla, kun suurin osa kisoista on kuitenkin täällä etelämpänä.

tässä hieman kuluja aukaistuna:
- cupin ilmoittautumismaksu 480 euroa
- kisat 6 x 170 = 1020 euroa
- 8 kpl käytettyjä piikkipyöriä n. 1300 euroa
- 12 kpl käytettyjä sorapyöriä n. 1500 euroa
- naftakuluja huoltoautolle n. 500 euroa
- kilpa-auton bensat n. 500 euroa
- ruokailu ja virvokkeet (4 hlö) n. 800 euroa
yhteensä n. 6 100 euroa

lisäksi

- auton huoltokulut (kuluvien osien vaihtaminen, turvavarusteiden vaihto ja huolto, auton säätäminen ja testaus)

- varusteiden uusiminen (kypärät, ajovarusteet jne.)

- sekä muut kiinteät kulut (vakuutukset, lisenssit, seurojen jäsen maksut jne.)

- kilpailijaparin kohtuulliset ajovarusteet maksaa (kypärät, kypärähuput, ajopuvut, kengät, ajohanskat) helposti 3000 euroa ja ne alkaa olla aika säleinä viimeistään kolmen vuoden käytön jälkeen.

näin niitä kuluja syntyy. pakko auton ja varusteiden kulumisellekin on laskea hinta koska niitä on pakko uusia, jos aikoo kiertää muutenkin kuin koko ajan keskeyttämällä.

ja minusta totuus piikkipyöristä on, että uusien ja käytettyjen piikkipyörien ero on ihan kauhea. kyllähän se käytetty pyörä näyttää kolmenkin kisan jälkeen "ihan hyvältä", mutta totuus on, ettei sillä KILPAA voi ajaa. ja tästä on kenenkään turha vetää herneitä nenään... tosin huonoihinkin pyöriin voi tyytyä, mutta kyllä minusta tuntuisi kurjalta lähtöviivalla, kun tietäisi, ettei ole edes mahdollista pärjätä. jos on tullut hankkineeksi edes kohtuullisen kilpa-auton niin olisi se kai ihan kivaa myös pystyä sillä ajamaan. edes puoliksi tosissaan...

samoin sorapyörät (varsinkin, jos ajaa valmiiksi käytetyillä) ovat yhden kisan jälkeen jo ihan kuralla.

no, nämä olivat vain minun ajatuksiani ja laskelmiani aiheesta. jokainen voi poimia siitä itselleen sopivia kohtia ja päätellä itse miten paljon niitä voi omaan harrastamiseensa soveltaa. ja kaikkihan tietää, että kustannusten rajaa ei ole olamassakaan...

p.s. mulla itselläni on lisänä vielä kilpa-auton ja kuljetuskaluston vuokrakuluja... =)

Vastaa Viestiin