Onkohan FIA menossa säästöissä jo liian pitkälle turvallisuuden kustannuksella. Neste Rallissa ja nyt Saksan Rallissa tuntuu tulevan kova vauhtisia ulosajoa.
Onko mitään järkeä alkaa säästämään renkaista ja etuautoista jotka ovat kuitenkin ennakoivan turvallisuuden kannalta erittäin tärkeässä asemassa.
Turvavarusteet autoissa ovat niin hyvät kuin vaan voi olla, eli ne suojaavat ulosajossa, mutta pitäisiköhän hieman tarkentaa kohteita missä oikein aletaan säästämään.
Mielestäni etuautot pitäis ottaa välittömästi käyttöön jotta kuljettajat saisivat reitiltä viimehetken tiedot. Ja turvallisuuden kannalta voisi olla myös järkevää järjestää erikoiskokeen alkuun mahdollisuus renkaiden vaihtoon, koska joissakin tapauksissa kuljettajat ajavat kymmenien kilometrien päähän huollosta huollon jälkeiselle erikoiskokeelle..ja siellä voi sää olla jo ihan toinen. Onko järkeä päästää kuljettajat "leikkimään" kuivan kelin renkailla märälle asfaltille?
Joten taas tuntuu sille että mitään ei tehdä ennen kuin sattuu jotain vastaavaa kuin Toukokuun 2.päivä vuonna 1986. Sitä kukaan rallin ystävä ei halua nähdä.
jostakin muusta ne säästöt on löydyttävä kuin turvallisuudesta. Olisiko autojen teknisiin ratkaisuihin löydettävä jotain halvempia ratkaisuja...ei taida WRC auto kovinkaan halpa olla tekniikan osalta. Tietysti ei pidä mennä sitten ihan toiseenkaan ääripäähän jossa tekniikkaa rajoitetaan kivikauden tasolle.
Rallin turvallisuus vs. säästöt
-
toniol
- WRC

- Viestit: 1622
- Liittynyt: 04.08.2004 00:00
- Viesti:
- Cosworth
- KV

- Viestit: 788
- Liittynyt: 12.05.2004 00:00
Aivan, olen samaa mieltä. Tänään Panizzin ja Solbergin ulosajot kertovat, että jotain olisi tehtävä. Etuautot vain takasin ja sillä selvä. Tosin se renkaidenvaihto-sääntö, minkä äsken ehdotettiin, olisi turha, koska autossako kuskit pitäisivät varalta sadekelin renkaat, jos vaikka alkaisi satamaan...
- J_Mantyla
- KV

- Viestit: 685
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Vähän kaksipiippuinen juttu. Yleisellä tasolla etuautojen poisto tasaa tilannetta tehdaskuskien ja privaattien välillä, nythän tilanne on kaikille noilta osin sama. Kyllä pirtissä pitää pystyä suhteuttamaan otettujen riskien suhde saavutettavaan tulokseen, samoin isojen poikien pitää itse privaattien tapaan jo nuotitusvaiheessa haistella paikkaa sillä perusteella että josko vaikka sattuisi satamaan. Loppupelissä kabiinissa on se vastuu jos kisa päätyy lepän kylkeen. Tekniikan pettämiselle ei tietenkään kukaan voi mitään.
Toinen vaihtoehto on sallia etuautot, mutta ne pitää sitten sallia kaikille.
Toinen vaihtoehto on sallia etuautot, mutta ne pitää sitten sallia kaikille.
- Mopoilija
- WRC

- Viestit: 3125
- Liittynyt: 25.07.2004 00:00
- Viesti:
Etuautot pitäis sallia ja autojen tekniikkaa muuttaa. Tekniikkasta pitäis poistaa suurin osa elektronisista laitteista, sillä saadaan kustannukset alemmas. Vähän saman lailla kuin formuloissa taitaa olla että autojen kurvi nopeudet on kasvanut niin suuriksi, siksi sattuu näin vakavia onnettomuuksia.
-
toniol
- WRC

- Viestit: 1622
- Liittynyt: 04.08.2004 00:00
- Viesti:
Pari omaa muutosehdotusta:
-Vähemmän autoihin elektroniikkaa ja erikoismateriaaleja
-Etuautot takaisin välittömästi
-Renkaan vaihtomahdollisuus asfalttikisoihin (Pirelli&Michelin järjestäis jonkun rengasrekan EK:n lähelle, jos sää muuttuu ennen ek:n alkua. EI tietysti mitään merkitystä jos alkaa satamaan juuri lähdön hetkellä)
-Ei mitään rengasmäärärajoituksia
-Kahteen kertaan ajettavat EK:t kokonaan pois
(Ralli ja RalliSprint ovat eri asia
)
-Pitkät siirtymätaipaleetkin voisi lyhentää esim.päiväkohtaisella huoltoparkilla
Näillä toimenpiteillä voisi tulla enemmän säästöjä kuin nykyisillä FIA:n tekemillä "pelle"-säännöilllä joissa säästöjä haetaan rajoittamalla rengasmääriä ja muilla aivan keinotekoisilla "säästöratkaisuilla". Ja kahdella viimeisellä ehdotuksella Ralli olisi RALLIA eikä mitään Sprinttiä.
ai niin..ja sen Mille Pistes-säännön voi kaivaa niin syvälle maahan kuin vaan voi!
-Vähemmän autoihin elektroniikkaa ja erikoismateriaaleja
-Etuautot takaisin välittömästi
-Renkaan vaihtomahdollisuus asfalttikisoihin (Pirelli&Michelin järjestäis jonkun rengasrekan EK:n lähelle, jos sää muuttuu ennen ek:n alkua. EI tietysti mitään merkitystä jos alkaa satamaan juuri lähdön hetkellä)
-Ei mitään rengasmäärärajoituksia
-Kahteen kertaan ajettavat EK:t kokonaan pois
(Ralli ja RalliSprint ovat eri asia
-Pitkät siirtymätaipaleetkin voisi lyhentää esim.päiväkohtaisella huoltoparkilla
Näillä toimenpiteillä voisi tulla enemmän säästöjä kuin nykyisillä FIA:n tekemillä "pelle"-säännöilllä joissa säästöjä haetaan rajoittamalla rengasmääriä ja muilla aivan keinotekoisilla "säästöratkaisuilla". Ja kahdella viimeisellä ehdotuksella Ralli olisi RALLIA eikä mitään Sprinttiä.
ai niin..ja sen Mille Pistes-säännön voi kaivaa niin syvälle maahan kuin vaan voi!
- SPH
- Yleinen

- Viestit: 252
- Liittynyt: 22.06.2004 00:00
- Paikkakunta: Littoinen
Turvallisuus
Mä en näe etuautokysymyksen tuovan tässä mitään pysyvää patenttiratkaisua, kaikki muistamme Saksan kisan rajut ulosajot kolmen viime vuoden aikana, etuautoilla ja ilman.. Etuatot saattavat jopa lisätä riskejä kun mennään ennakkoluulottomasti paikkoihin, joista etuautokaan ei tarjoa kuin tiedon ennen ensimmäisiä autoja. Asfalttiralleissa ongelman tuovat monesti lähinnä tielle leikkaamalla tullut hiekka ja muta...
Tuo rengasvalintaproblematiikka onkin sitten visaisempi kysymys. Perusongelma on slicks-tyyppisen pyörän käyttäytyminen kostealla: kun pyörä lukiutuu, muodostuu pyörän ja tien pinnan väliin nopeasti vesipatsas, ja vaikka jarrutus lopetetaan saavuttaa pyörä erittäin hitaasti pidon uudelleen olemattomasta kitkasta johtuen. Taas kun pyörä on pidolla, sadekelin pyörä tarttuu mahtavasti. Tästä esimerkkinä monia vasaranheittoulosajoja, joissa pieni ajovirhe saa rajut seuraukset. Grönholm sortui tähän, Paasonen viime vuonna, Catalonian rajut kaadot viime ja edellisvuonna ja yhtenä klassisena esimerkkinä mainittakoon vielä Juha Kangas aikanaan. Erityispiirteenä näissä on ollut vielä kylmä pyörä ja kova nopeus...
Ratkaisu löytyy mielestäni rengastuksesta, johon pitäisi löytää muita arvoja kuin puhdas nopeus. JWRC:ssä on yksityyppirengastus kilpavarustelua hillitsemässä, jotain tällaista on keksittävä asfaltilla ennen kuin sattuu pahasti. Kuviota pitää lisätä ja rengasta kaventaa entisestään! Panizzin ilmeen katseleminen kertoo niistä kauhun hetkistä, joita kostea nurmikko alamäkeen slicks-pyörällä saa aikaan. Siinä oli kauan aikaa odottaa isoa tälliä, ei kiva!
Nopeat asfalttirallit ovat tällä hetkellä liian riskialttiita, erityisesti Saksa, mutta toki sorallakin on riskejä, erityisesti Australiaa pidän todella vaarallisena kisana...
Riskit on olemassa, tietyllä tavalla ne ovat lajin suola niin katsojan kuin kuljettajankin kannalta, mutta rajansa kaikella! Tällä kertaa tuuria oli mukana ja FIA saa nyt kuin annettuna tilaisuuden tehdä ratkaisuja ennen uhreja! Katsokaa se Solbergin ulosajo hidastettuna in-carina, jossei käynyt noutaja lähellä Phil Millssiä, niin sitten ei missään!
Tuo rengasvalintaproblematiikka onkin sitten visaisempi kysymys. Perusongelma on slicks-tyyppisen pyörän käyttäytyminen kostealla: kun pyörä lukiutuu, muodostuu pyörän ja tien pinnan väliin nopeasti vesipatsas, ja vaikka jarrutus lopetetaan saavuttaa pyörä erittäin hitaasti pidon uudelleen olemattomasta kitkasta johtuen. Taas kun pyörä on pidolla, sadekelin pyörä tarttuu mahtavasti. Tästä esimerkkinä monia vasaranheittoulosajoja, joissa pieni ajovirhe saa rajut seuraukset. Grönholm sortui tähän, Paasonen viime vuonna, Catalonian rajut kaadot viime ja edellisvuonna ja yhtenä klassisena esimerkkinä mainittakoon vielä Juha Kangas aikanaan. Erityispiirteenä näissä on ollut vielä kylmä pyörä ja kova nopeus...
Ratkaisu löytyy mielestäni rengastuksesta, johon pitäisi löytää muita arvoja kuin puhdas nopeus. JWRC:ssä on yksityyppirengastus kilpavarustelua hillitsemässä, jotain tällaista on keksittävä asfaltilla ennen kuin sattuu pahasti. Kuviota pitää lisätä ja rengasta kaventaa entisestään! Panizzin ilmeen katseleminen kertoo niistä kauhun hetkistä, joita kostea nurmikko alamäkeen slicks-pyörällä saa aikaan. Siinä oli kauan aikaa odottaa isoa tälliä, ei kiva!
Nopeat asfalttirallit ovat tällä hetkellä liian riskialttiita, erityisesti Saksa, mutta toki sorallakin on riskejä, erityisesti Australiaa pidän todella vaarallisena kisana...
Riskit on olemassa, tietyllä tavalla ne ovat lajin suola niin katsojan kuin kuljettajankin kannalta, mutta rajansa kaikella! Tällä kertaa tuuria oli mukana ja FIA saa nyt kuin annettuna tilaisuuden tehdä ratkaisuja ennen uhreja! Katsokaa se Solbergin ulosajo hidastettuna in-carina, jossei käynyt noutaja lähellä Phil Millssiä, niin sitten ei missään!
-
Vieras
- JJnen
- B-junnu

- Viestit: 35
- Liittynyt: 10.08.2004 00:00
Juuri näin...kt8610 kirjoitti:Pari omaa muutosehdotusta:
-Vähemmän autoihin elektroniikkaa ja erikoismateriaaleja
-Etuautot takaisin välittömästi
-Renkaan vaihtomahdollisuus asfalttikisoihin (Pirelli&Michelin järjestäis jonkun rengasrekan EK:n lähelle, jos sää muuttuu ennen ek:n alkua. EI tietysti mitään merkitystä jos alkaa satamaan juuri lähdön hetkellä)
-Ei mitään rengasmäärärajoituksia
-Kahteen kertaan ajettavat EK:t kokonaan pois
(Ralli ja RalliSprint ovat eri asia)
-Pitkät siirtymätaipaleetkin voisi lyhentää esim.päiväkohtaisella huoltoparkilla
Näillä toimenpiteillä voisi tulla enemmän säästöjä kuin nykyisillä FIA:n tekemillä "pelle"-säännöilllä joissa säästöjä haetaan rajoittamalla rengasmääriä ja muilla aivan keinotekoisilla "säästöratkaisuilla". Ja kahdella viimeisellä ehdotuksella Ralli olisi RALLIA eikä mitään Sprinttiä.
ai niin..ja sen Mille Pistes-säännön voi kaivaa niin syvälle maahan kuin vaan voi!
Ajotaito kunniaan, turhat elektroniset hömpötykset poijes.
Toi keskitetty huolto ei oo hyvä...
Neste rallissakin siirtymää oli tosi paljon...liikaa..
Lauantaina Jämsässä ois voinu olla huoltoparkki, ei ois tarvinu ajaa aina j:kylään...
Ja kolme päivää ajetaan kilpaa, eikä jaeta päivittäisiä pisteitä....