Takavetoauton pyöränkulmat
- TaVu_racing
- Yleinen
Takavetoauton pyöränkulmat
Millaisia pyöränkulmia olette käyttäneet esim. eskortissa? Ja etupäätä siis tarkoitan ja soralla/talvella ajettaessa. Oma auto on c-mallin kadett, mut eiköhän nuo ainakin jossain määrin ole yleispäteviä :?
- voittaja1
- TaVu_racing
- Yleinen
- jari-t
- B-junnu
Paras säätö löytyy varmaan vaan kokeilemalla mutta eiköhän camper olisi jotain 3-4 astetta ja auraus 1-3 . Asiaan vaikuttaa erittäin paljon pyöränkulmien muuttuminen auton joustoliikkeiden mukaan ja tästä johtuen joutuu joskus tekemään kompromisseja.Eräs tärkeä asia on löytää oikea kaarteenajokulma eli pyörien keskinäinen kääntyvyys.Jos sisempi pyörä jostain syystä kääntyy vähemmän kuin ulompi asuu autossa ongelma ja se on varmasti vaikea ajaa.Geometrian opinnot auttavat tähän ongelmaan ja tietenkin pienet muutokset. Joskus oli VM:ssä hyviä juttuja mm kyseisestä ackermanin kulmasta Timo Mäkelän neuvoilla höystettynä.
Casterkulman lisäys parantaa varmasti ohjattavuutta,herkkyyttä ja ohjauksen palauttamista mutta myös jäykentää ohjausta.
Jos auto on herkkä puskemaan voi casterin lisääminen auttaa. Tärkeä asia on myös taka-akseli jolla voi olla suurikin merkitys auton käyttäytymiseen varsinkin jäykässä akselissa.
Takanakin pitäisi olla hieman aurausta joka auttaa auton kääntymisherkkyyteen. Tässä jotakin omia mielipiteitä. Kommentoikaa ja kritisoikaa vapaasti sillä eiköhän olisi aika avata omia EX-files kansioita ja auttaa kavereita autojen rakenteluissa sekä estää turhat pään hakkaamiset männyn kylkeen. T Jari :D
Casterkulman lisäys parantaa varmasti ohjattavuutta,herkkyyttä ja ohjauksen palauttamista mutta myös jäykentää ohjausta.
Jos auto on herkkä puskemaan voi casterin lisääminen auttaa. Tärkeä asia on myös taka-akseli jolla voi olla suurikin merkitys auton käyttäytymiseen varsinkin jäykässä akselissa.
Takanakin pitäisi olla hieman aurausta joka auttaa auton kääntymisherkkyyteen. Tässä jotakin omia mielipiteitä. Kommentoikaa ja kritisoikaa vapaasti sillä eiköhän olisi aika avata omia EX-files kansioita ja auttaa kavereita autojen rakenteluissa sekä estää turhat pään hakkaamiset männyn kylkeen. T Jari :D
- TaVu_racing
- Yleinen
- Juke
- A-Junnu
- Viesti:
Pyöränkulmat
Itselläni on Mantassa käytetty seuraavia kulmia, ja tuntuu toimivan.
( eikös sen C-Kadetin ripustukset nyt kuitenkin ole jotain sukua Mantan vastaaville :D )
Etuaksila;
Camper -1 aste
Caster 6 astetta
Haritusta 1mm
Taka-aksila;
Camber 0
Aurausta 1-2mm
( eikös sen C-Kadetin ripustukset nyt kuitenkin ole jotain sukua Mantan vastaaville :D )
Etuaksila;
Camper -1 aste
Caster 6 astetta
Haritusta 1mm
Taka-aksila;
Camber 0
Aurausta 1-2mm
- TaVu_racing
- Yleinen
Todellakin on samanlainen ripustussysteemi kadetissa kuin mantassakin, ja askonassakin vielä, toi camperin -1aste tarkoittaa varmaankin et pyörä on sisäänpäin kallellaan(tietenkin?) Jonkinlainen muistikuva on, et mulla olis tällä hetkellä 3 astetta casteria, tulee varmaan huomattavasti rauhallisemmaksi ajaa jos sitä kallistais vielä noin paljon lisää :D
- Juke
- A-Junnu
- Viesti:
kulmat
totta on että rauhoittuu,
ja ohjauskin palauttaa paremmin, mutta toisaalta tietenkin tulee raskaammaksi käännellä :?
en kylläkään ole itse moittinut liian raskaaksi, mutta mulla onkin tällä hetkellä vaan 4 astetta, kun en itse ollut paikalla viimeksi säädettäessä ja säätäjä ei tiennyt että casteria voi opelissa säätää
( sehän tapahtuu siellä ylätukivarren ja poikittaispalkin välissä olevien prikkojen paikkaa vaihtelemalla )
Tarkoitus on nyt laittaa takaisin siihen 6 asteeseen kun auto käy robotissa välillä. ( kankaanpään 5 pätkän kivikon jäljiltä )
ja ohjauskin palauttaa paremmin, mutta toisaalta tietenkin tulee raskaammaksi käännellä :?
en kylläkään ole itse moittinut liian raskaaksi, mutta mulla onkin tällä hetkellä vaan 4 astetta, kun en itse ollut paikalla viimeksi säädettäessä ja säätäjä ei tiennyt että casteria voi opelissa säätää
( sehän tapahtuu siellä ylätukivarren ja poikittaispalkin välissä olevien prikkojen paikkaa vaihtelemalla )
Tarkoitus on nyt laittaa takaisin siihen 6 asteeseen kun auto käy robotissa välillä. ( kankaanpään 5 pätkän kivikon jäljiltä )

- NikoN
- Yleinen
- Viesti:
Vähän off topic, mut onko mitään konstia pyöränkulmien mittaukseen näin kotipajalla ilman tarkoituksen mukaisia laitteita? siis muiden kuin aurauksen...
Ainakin täällä verstaalla jossa nelipyöräsuuntaukseen tarkoitettu laite maksaa 60 e /kerta, joten kalliiksi tulee jos ihan hakuammuntana lähtee säätöjä alusta asti hakemaan ja välillä kokeilemaan. :)
Ainakin täällä verstaalla jossa nelipyöräsuuntaukseen tarkoitettu laite maksaa 60 e /kerta, joten kalliiksi tulee jos ihan hakuammuntana lähtee säätöjä alusta asti hakemaan ja välillä kokeilemaan. :)