Takavetoauton pyöränkulmat

Ralli- ja sprint autojen alustaan ja koriin yms. liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
TaVu_racing
Yleinen
Yleinen
Viestit: 177
Liittynyt: 01.07.2004 00:00

Takavetoauton pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja TaVu_racing » 21.08.2004 15:30

Millaisia pyöränkulmia olette käyttäneet esim. eskortissa? Ja etupäätä siis tarkoitan ja soralla/talvella ajettaessa. Oma auto on c-mallin kadett, mut eiköhän nuo ainakin jossain määrin ole yleispäteviä :?

Avatar
jarouski
Yleinen
Yleinen
Viestit: 172
Liittynyt: 14.06.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja jarouski » 21.08.2004 16:39

Varmaan aika turha kysymys koska kuka omia kilpa "salaisuuksia" vastustajille antaisi?!
:wink:

Avatar
voittaja1
Viestit: 12
Liittynyt: 11.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja voittaja1 » 21.08.2004 21:14

Niin tota en oo kyll näitä juttuja niin koskaan aatellu minään "salaisuutena". Enkä oikein ymmärrä mitä siinä sit oikein hävvii jos toiselle tommosia kertoilee. :) Niin ite oon Käyttäny edessä vähän aurausta n. 3mm tai ainakin sinne päin :roll: Ittelle sopiva löytyy vain kokeilemalla.

Avatar
TaVu_racing
Yleinen
Yleinen
Viestit: 177
Liittynyt: 01.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja TaVu_racing » 21.08.2004 23:23

camber ja caster lähinnä olis kysymysmerkkejä, niin no eihän näitä tietty kannata kertoa, näiden avulla tulee heti ylivoimaiseksi :lol: :lol:

Avatar
jari-t
B-junnu
B-junnu
Viestit: 29
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja jari-t » 22.08.2004 01:34

Paras säätö löytyy varmaan vaan kokeilemalla mutta eiköhän camper olisi jotain 3-4 astetta ja auraus 1-3 . Asiaan vaikuttaa erittäin paljon pyöränkulmien muuttuminen auton joustoliikkeiden mukaan ja tästä johtuen joutuu joskus tekemään kompromisseja.Eräs tärkeä asia on löytää oikea kaarteenajokulma eli pyörien keskinäinen kääntyvyys.Jos sisempi pyörä jostain syystä kääntyy vähemmän kuin ulompi asuu autossa ongelma ja se on varmasti vaikea ajaa.Geometrian opinnot auttavat tähän ongelmaan ja tietenkin pienet muutokset. Joskus oli VM:ssä hyviä juttuja mm kyseisestä ackermanin kulmasta Timo Mäkelän neuvoilla höystettynä.
Casterkulman lisäys parantaa varmasti ohjattavuutta,herkkyyttä ja ohjauksen palauttamista mutta myös jäykentää ohjausta.
Jos auto on herkkä puskemaan voi casterin lisääminen auttaa. Tärkeä asia on myös taka-akseli jolla voi olla suurikin merkitys auton käyttäytymiseen varsinkin jäykässä akselissa.
Takanakin pitäisi olla hieman aurausta joka auttaa auton kääntymisherkkyyteen. Tässä jotakin omia mielipiteitä. Kommentoikaa ja kritisoikaa vapaasti sillä eiköhän olisi aika avata omia EX-files kansioita ja auttaa kavereita autojen rakenteluissa sekä estää turhat pään hakkaamiset männyn kylkeen. T Jari :D

Avatar
TaVu_racing
Yleinen
Yleinen
Viestit: 177
Liittynyt: 01.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja TaVu_racing » 22.08.2004 09:31

Joo toi olis varmaan tärkeetä et auraus pysyis ainakin suunnilleen vakiona pyörät käännettynäkin, noh pitäänee vaan kokeilla mitä mikäkin vaikuttaa.

Avatar
Juke
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 04.05.2004 00:00
Paikkakunta: Ilmajoki
Viesti:

Pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja Juke » 22.08.2004 16:37

Itselläni on Mantassa käytetty seuraavia kulmia, ja tuntuu toimivan.
( eikös sen C-Kadetin ripustukset nyt kuitenkin ole jotain sukua Mantan vastaaville :D )

Etuaksila;
Camper -1 aste
Caster 6 astetta
Haritusta 1mm

Taka-aksila;
Camber 0
Aurausta 1-2mm

Avatar
TaVu_racing
Yleinen
Yleinen
Viestit: 177
Liittynyt: 01.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja TaVu_racing » 23.08.2004 11:45

Todellakin on samanlainen ripustussysteemi kadetissa kuin mantassakin, ja askonassakin vielä, toi camperin -1aste tarkoittaa varmaankin et pyörä on sisäänpäin kallellaan(tietenkin?) Jonkinlainen muistikuva on, et mulla olis tällä hetkellä 3 astetta casteria, tulee varmaan huomattavasti rauhallisemmaksi ajaa jos sitä kallistais vielä noin paljon lisää :D

Avatar
Juke
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 04.05.2004 00:00
Paikkakunta: Ilmajoki
Viesti:

kulmat

Viesti Kirjoittaja Juke » 23.08.2004 18:48

totta on että rauhoittuu,
ja ohjauskin palauttaa paremmin, mutta toisaalta tietenkin tulee raskaammaksi käännellä :?

en kylläkään ole itse moittinut liian raskaaksi, mutta mulla onkin tällä hetkellä vaan 4 astetta, kun en itse ollut paikalla viimeksi säädettäessä ja säätäjä ei tiennyt että casteria voi opelissa säätää :wink:
( sehän tapahtuu siellä ylätukivarren ja poikittaispalkin välissä olevien prikkojen paikkaa vaihtelemalla )

Tarkoitus on nyt laittaa takaisin siihen 6 asteeseen kun auto käy robotissa välillä. ( kankaanpään 5 pätkän kivikon jäljiltä ) :oops:

Avatar
NikoN
Yleinen
Yleinen
Viestit: 199
Liittynyt: 02.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NikoN » 25.08.2004 00:15

Vähän off topic, mut onko mitään konstia pyöränkulmien mittaukseen näin kotipajalla ilman tarkoituksen mukaisia laitteita? siis muiden kuin aurauksen...

Ainakin täällä verstaalla jossa nelipyöräsuuntaukseen tarkoitettu laite maksaa 60 e /kerta, joten kalliiksi tulee jos ihan hakuammuntana lähtee säätöjä alusta asti hakemaan ja välillä kokeilemaan. :)

Vastaa Viestiin