Ralliauton päävirtakytkin...

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Avatar
Rubberduck
B-junnu
B-junnu
Viestit: 33
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Rubberduck » 25.01.2005 09:40

Hohhoijaa...

Mikä kumma siinä on, että jos turvallisuusvarusteesta on kyse, alkaa tällä foorumilla jumalaton valitus? Ja aina joku löytää mielestään halvan ja näppärän konstin kiertää uudet säännöt. Täsäkin tapauksessa uuden säännön vaikutus on rahassa 5¤ ja ajassa 20 minuuttia.

Tehkää ne päävirran ulkopuoliset laukaisimet vaikka kuminauhasta, mutta ajakaa sitten ihan keskenänne. Kyseisiä ulkopuolisia sammutusvaijereita on joissakin luokissa ollut käytössä maailman sivu, ei niitäkään tarvitse ihan itse enää keksiä.

Avatar
ariwalk
KV
KV
Viestit: 587
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja ariwalk » 25.01.2005 09:58

Rubberduck kirjoitti:Hohhoijaa...

Mikä kumma siinä on, että jos turvallisuusvarusteesta on kyse, alkaa tällä foorumilla jumalaton valitus? Ja aina joku löytää mielestään halvan ja näppärän konstin kiertää uudet säännöt. Täsäkin tapauksessa uuden säännön vaikutus on rahassa 5¤ ja ajassa 20 minuuttia.

Tehkää ne päävirran ulkopuoliset laukaisimet vaikka kuminauhasta, mutta ajakaa sitten ihan keskenänne. Kyseisiä ulkopuolisia sammutusvaijereita on joissakin luokissa ollut käytössä maailman sivu, ei niitäkään tarvitse ihan itse enää keksiä.
Muttakun mitä hyötyä on siitä katkasimesta, kun yleensä kun sitä tarvitsee auto on katollaan mättäässä, milloin sitä vipua ei voi vetäistä.

Milloin viimeksi on tarvittu päävirtakatkaisijaa ulosajon jälkeen ulkopuolella?

Avatar
tertsi
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 72
Liittynyt: 21.06.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tertsi » 25.01.2005 10:11

Kiitokset infosta puikkis ja PeteJ. Ei muutakuin muutellaan katkasija. Onhan osa harrastusta rakentaminen ja ennenkaikkea sääntöjen mukaan.

Avatar
citikka1
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 116
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Paikkakunta: Rauvanniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja citikka1 » 26.01.2005 20:00

ariwalk kirjoitti:Joop. Missäs kohtaa muuten sääntökirjassa lukee että sen pitää olla vaijeria? voisha sen iha härskisti tehä siimasta ja puukapulasta. ja tarra vaan kylkeen. Noissa uusissa autoissa on se ongelma, että ekaks sieltä hajoo laturi, ja sen jälkeen kallis boxi, jos kierrokset on yläällä, jos ei hommaa kunnon katkasijaa.

Nyt voi tehä kaverille vilppia lähössä, kun käy nykäsee päävirtanupikan lähtöpaikalla ylös, ni johan kello käy. Elikkä, onkohan taas AKK:lla tarpeeks mietitty tätäkin asiaa, kun tuntuu että toikin on nii sekavasti taas sääntökirjaan merkitty kuin saattaa. Jossain kohtaa lukee, että ei koske rallisprinttejä, ja jossain kohtaa lukee että koskee.

En ymmärrä kyllä tälläistä kiusantekoa.
Ja siinä vaiheessa kun auto on katollaa, ni mitä hyödyttää ulkona oleva päävirtakatkaisin, kun sitä ei kuiteka kukaa uskalla ja pysty vetämään, kun pellit on mättäässä kiinni.

Niin onhan se tietysti hyvä keino jos ei radalla kädet muuhun riitä kuin katkasian nykäsyyn!!
on se kumma että jos jotain pitää hommata turvallissuden takia ja vaikka se ei maksais kuin korkeintaan yhden sprintin bensat niin heti kauhee itku kiusanteosta kyllä mä olen sitä mieltä että jos joku katkee johonkin päävirta katkasian ostoon niin kannatas siirtyä vaikka pilkki kisoihin :x

Avatar
ariwalk
KV
KV
Viestit: 587
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja ariwalk » 26.01.2005 22:32

No juu, muttakun noita sääntömuutoksia tulee kokoajan pieniä lisää, mitkä maksaa kuitekin. kuten tuo katastushomma jne. pikkurahoja mistä tulee sitten iso summa loppupeleissä. Tosin voisha sitä pilkkimistäki harrastaa, kun pilkkikisoissa voittaa auton ni autokisoissa voittaa pilkin. :)

Avatar
bootsi
Viestit: 10
Liittynyt: 24.11.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja bootsi » 26.01.2005 22:41

ariwalk kirjoitti:
Muttakun mitä hyötyä on siitä katkasimesta, kun yleensä kun sitä tarvitsee auto on katollaan mättäässä, milloin sitä vipua ei voi vetäistä.

Milloin viimeksi on tarvittu päävirtakatkaisijaa ulosajon jälkeen ulkopuolella?
Hyss.. Hiljaa..
Kohta ne vaatii sen päävirtakatkaisijan auton pohjaankin. :lol: :lol:

Avatar
Kimi
KV
KV
Viestit: 443
Liittynyt: 06.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Kimi » 19.02.2005 19:30

Mikä olisi järkevin tapa hoitaa tuo ulkopuolinen katkaisu? Repiä Sierran konepellin avaaja irti ja vaijeri siihen kiinni? Vai samanlainen päävirtakatkaisija josta menis vain vaijeri jotenkin fiksusti sisään?

Voisitteko kertoa miten olette homman hoitaneet, pitäisi saada ensi viikonlopuksi kuntoon.

Avatar
jas
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 99
Liittynyt: 10.10.2004 00:00
Paikkakunta: Jämsä

vastus

Viesti Kirjoittaja jas » 02.08.2005 08:56

"[quote="Pikkutiimi"]

Tässä yksi ratkaisu päävirran kytkentään....

http://img.photobucket.com/albums/v200/ ... avirta.jpg

Eli koko paketissa on 3 toisistaan riippumatonta "kytkintä".

Kun virrat on päällä niin virtapiirit pääsyöttö ja kytkin 2 on suljettu.

Tällöin kytkimen 1 virtapiiri on avoin.

Kun taasen "virrat katkaistaan", niin pääsyöttö ja kytkin 2 aukeaa ja kytkin 1 sulkeutuun "päästäen" laturilta tulevan virran/jännitteen vastukselle.

Näin ollen mottiilmeisemmin sammuu ja laturikin säästyy mahdolliselta sähköpiikiltä."



joo, eli nyt olis itellä päävirtakatkasijan muutos edessä, ja onnekseni on kilpuriin joskus aikoinaan laitettu 6- napainen katkasija; on vaan jätetty ne "pikkunavat" kytkemättä..

mutta neuvoja tarvittais.. eli virta avaimen johto on kytketty, eli peli sammuu nyt katkasijasta mutta mitenkäs se laturin johto sitten.. eli vedänkö laturilta pienen johdon tälle kytkimelle joka sulkeutuu kun virrat katkaistaan ja sitten joku vastus väliin ettei laturi kärähdä?? minkälainen tämän vastuksen pitäis olla ja mistä sellaisen mahtais saada?? :?:

on tuo sähköpuolen kokemus sen verra vaatimatonta että saa nähdä kuinka tässä käy... :roll:

Avatar
race42
B-junnu
B-junnu
Viestit: 24
Liittynyt: 30.03.2005 00:00

Päävirta kytkin / Sähköt

Viesti Kirjoittaja race42 » 09.08.2005 09:19

8O Haluaisn varoittaa täällä foorumeissa toisille annettavista ohjeista / neuvoista liittyivät ne sitten mekaaniseen rakentamiseen tai sähkö töihin.
En nyt tarkoita sitä , että kaikki annetut ohjeet ovat vääriä tai virheellisiä. Mutta aika huimia juttuja täältä saa lukea.
Jos ette ole varmoja miten jokin asia tulee tehdä. Ottakaa siitä selvää sellaiselta taholta joka oikeasti ja varmasti / todistettavasti tietää mitä puhuu.

Ja jos olet ohjetta / neuvoja antavassa päässä.On syytä olla kaksin verroin varovaisempi. Ohjeiden antajan tulee olla varma siitä , että ohjeita saanut ymmärtää mistä on kyse / mitä oikeasti tulee tehdä.

Itse en esim sähkötöihin liittyen anna ohjeita,( autosähkö / elektroniikka töistä 18vuoden kokemus ) ellen ole 150% varma että vastaanottaja tietää ( ymmärtää ) mitä tekee , minne tekee ja kuinka tekee.

Sillä jos kaverin auto palaa / ruiskun boksi mykistyy ja hän on tehnyt korjaukset / muutokset sinun antamien ohjeiden mukaisesti. ( jotka on vain toteutettu päin persettä ) .
On paha selitellä .." että kyllä mä neuvoin oikein mutta kaveri vaan teki homman väärin " :oops: Vastuu on ohjeiden antajalla myös oikeassa korjaamo elämässä.
Siksi esim. sähkö kaavioita ei yleensä anneta merkkikorjaamoilta ulos , asiakkaiden omaan käyttöön. Riskit suurille vahingoille ovat liian suuret.!!! :cry:

Nämä foorumit ovat ok. paikka tiedusteluihin ja muuhun keskusteluun sekä asioiden puimiseen.

Mutta kun puhutaan tekniikasta , sähköistä asioista joiden korjaamisesta / muuttamisesta saataa aiheutua virheellisesti suoritettuna ikäviä ja suuriakin lisäkuluja.
Niin jäitä hattuun ja varovaisuutta molempiin päihin. Niin Ohjeiden kysyjälle. ( ole kriittinen oman osaamisesi suhteen )
Kuin Ohjeiden antajalle. ( ole kriittinen oman osaamisesi suhteen sekä vastaanottavan puolen osaamisen suhteen ) :D :D

No sainhan sitä minäkin " avatua " :D

- kipinä -

Sammy
Yleinen
Yleinen
Viestit: 207
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Sammy » 09.08.2005 12:07

puikkis kirjoitti:"tertsi" Jos kaks-napainen katkaisija on miinus-kaapelissa, niin kun käännät katkaisijan off-asentoon auton käydessä, auto ei sammu, vaan jää käyntiin.

Tämän jälkeen voit ottaa akusta irti miinus-kengän ja sen jälkeen plus-kengän ja heittää akun niin pitkälle kun voimia riittää ja auto vaan käy edelleen ja kaikki virtapiirit toimii. Eli päävirtakatkaisija ei katkaise yhtään mitään. Kaikki virtapiirit toimii laturin tuottamalla sähköllä, akku vaan on poistettu. Olisi myös katkaistava laturilta tuleva latausvirta, ja sen takia katkaisija on asennettava +kaapeliin, ja latausvirta tuotava suoraan akun-napaan. Tällöin katkaistaessa +kaapeli, myös latausvirtapiiri katkeaa.
Tällöin virta jää vielä laturin päähän, mikä ei ole tietääkseni sallittua. Ongelman voi ratkaista ns. tehorelellä (50-100A) jonka kautta laturin päävirta ohjataan, ja relettä ohjaa päävirtakatkaisin.

Avatar
margo
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 118
Liittynyt: 27.08.2004 00:00
Viesti:

Nyt on uusi kuusinapainen paikoillaan.. ei toimi :(

Viesti Kirjoittaja margo » 24.09.2005 23:08

http://img.photobucket.com/albums/v200/ ... avirta.jpg <-Mulla on kyseinen päävirtakytkin. Liitin akun toiseen pulttinapaan ja startin piuhan sekä sulakkeille menevän piuhan toiseen pulttinapaan. 1 abikoihin liitin laturin piuhan (haaroitettu) ja toinen napa menee maihin vastuksen kautta (kuten kuvassa). 2 abikoihin liitin laturin piuhan (haaroitettu) ja toinen napa menee akun pulttinapaan. Mutta,mutta........
Kuinka olette kytkeneet sen laturin paksun piuhan siihen pikku abiko liittimeen?? Kytkin paksun (n.10mm2) piuhan ohuempaan (2,5mm2) ja siitä abikoon , mutta se pikku piuha häviää savuna ilmaan.

Hermot meinaa jo mennä veivaamisen takia.. perk...
Hyviä ideoita kytkennöistä otetaan vastaan.

Avatar
coach
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 73
Liittynyt: 02.02.2005 00:00

Re: Nyt on uusi kuusinapainen paikoillaan.. ei toimi :(

Viesti Kirjoittaja coach » 26.09.2005 09:45

margo kirjoitti:http://img.photobucket.com/albums/v200/ ... avirta.jpg <-Mulla on kyseinen päävirtakytkin. Liitin akun toiseen pulttinapaan ja startin piuhan sekä sulakkeille menevän piuhan toiseen pulttinapaan. 1 abikoihin liitin laturin piuhan (haaroitettu) ja toinen napa menee maihin vastuksen kautta (kuten kuvassa). 2 abikoihin liitin laturin piuhan (haaroitettu) ja toinen napa menee akun pulttinapaan. Mutta,mutta........
Kuinka olette kytkeneet sen laturin paksun piuhan siihen pikku abiko liittimeen?? Kytkin paksun (n.10mm2) piuhan ohuempaan (2,5mm2) ja siitä abikoon , mutta se pikku piuha häviää savuna ilmaan.

Hermot meinaa jo mennä veivaamisen takia.. perk...
Hyviä ideoita kytkennöistä otetaan vastaan.
Itsellä oli pieniä hahmottamisvaikeuksia kytkentää mietittäessä, mutta näin itse olen sen mieltänyt. :wink:

Isosähkö pulttinapaan ja siitä laturin kautta startille. Toiseen napaan sähkö kulutuslaitteille. Kolmannesta sähkö hilavitkuttimille. Näin ainakin laturin ja akun väliin saadaan iso jööti.

Avatar
LeeHarvey
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Nyt on uusi kuusinapainen paikoillaan.. ei toimi :(

Viesti Kirjoittaja LeeHarvey » 26.09.2005 15:32

margo kirjoitti:http://img.photobucket.com/albums/v200/ ... avirta.jpg <-Mulla on kyseinen päävirtakytkin. Liitin akun toiseen pulttinapaan ja startin piuhan sekä sulakkeille menevän piuhan toiseen pulttinapaan. 1 abikoihin liitin laturin piuhan (haaroitettu) ja toinen napa menee maihin vastuksen kautta (kuten kuvassa). 2 abikoihin liitin laturin piuhan (haaroitettu) ja toinen napa menee akun pulttinapaan. Mutta,mutta........
Kuinka olette kytkeneet sen laturin paksun piuhan siihen pikku abiko liittimeen?? Kytkin paksun (n.10mm2) piuhan ohuempaan (2,5mm2) ja siitä abikoon , mutta se pikku piuha häviää savuna ilmaan.

Hermot meinaa jo mennä veivaamisen takia.. perk...
Hyviä ideoita kytkennöistä otetaan vastaan.
Täysipaukku pulttinapoihin. Myös laturin piuhat. 1 abikoihin hyppylanka täydestä paukusta ja toiselle puolelle vastus. 2 abikoon sytytysvirta virtalukolta puolaan. Juuri niin kuin kuvassa.

1 abiko piiri toimii päinvastoin kuin pää- ja 2 abikopiirit. Eli kun katkaisija sammutetaan niin pääpiiri katkaisee virrat, 2 abiko sammuttaa auton ja 1 abiko maadoittaa latauspiirin.

Avatar
margo
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 118
Liittynyt: 27.08.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja margo » 26.09.2005 19:34

Juu näin minäkin sitä pähkäilin. Laitoin jo kerran kaikki saman navan alle.
Muuten toimi hyvin, mutta auto ei vaan sammunu.. :D Täytyypi vetää puolalta piuha kytkimelle. Sitten ainakin sammuu. :)

Se tappovaijerikin oli aika mielenkiintoinen asennettava :twisted: . Ei passaa olla liikaa mutkia matkassa :wink: .

Avatar
Juke
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 04.05.2004 00:00
Paikkakunta: Ilmajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juke » 19.02.2006 18:29

Tuota noin niin...

Laitan tässä juuri 6-napaista kiinni ja epävarmuus iski; :oops:

Tuon edellä olevan kaavion mukainen katkaisin on kyseessä ja aloin edellä olevista kuvauksista varmistaa kytkentöja niin "hyppyvirta-asia" selvisi, mutta puolan ja starttinapin kytkennästä en olekaan varma. :?

Siispä: tuleeko 2-abikolta suoraan piuha puolalle ja toisesta 2-abikon navasta starttinapin kautta puolalle ? Näin sen ymmärsin tuosta kirjoituksesta...

Luulin että se starttinapin kautta menevä piuha menisi solenoidille??? :roll:

Vastaa Viestiin