Escorttien peristä (jälleen kerran)
- Jaska850
- B-junnu
- Viestit: 28
- Liittynyt: 01.05.2005 00:00
Escorttien peristä (jälleen kerran)
Kaverin kans tässä mietittiin näitä välikoppien ja vanhakoppasten periä ja niiden välityksiä. Elikkä se tiedettiin et vakio saku perän eli pikku-atlaksen välitys on 3.58. Mutta entä englantilaisen,iso-atlaksen ja baby-atlaksen? ja onko niitä vielä muitakin?
- Tepi
- A-Junnu
- Viestit: 142
- Liittynyt: 19.05.2004 00:00
muistin perukoilta kaivettua:
Yleisin sakuperän välitys (Escort 1100/1300) on 3.89:1.
löytyy myös 3.78, 4.11 ja 4.44
Suomessa tälle Salisbury tyyppiselle akselille on kansankeskuudessa muodostunut nimet "sakuperä" ja pikku-atlas". Fordin varaosakirjoissa se on KÖLN-akseli.
enkkuperä löytyy kaikista englannissa valmistetuista escorteista.
(varaosakirjan nimitys: Banjo/Timken)
enkkuperä löytyy myös saksassa valmistetuista 1600 ja suuremmilla koneilla valmistetuista escorteista.
enkkuperää löytyy myös aivan ensimmäisistä vuonna 68 saksassa valmistetuista 1100/1300 escorteista. koska sakuilla ei ollut vielä escortin akseleita tuotannossa.
enkkuvälitykset:
mk1 rs2000 3.54:1
mk1 Twincam, Mexico ja RS1600 3,77:1
mk1&2 1100/1300 3.89, 4.125 ja 4.44:1
mk2 1600 kent, mexico, rs1800 ja rs2000 3.54:1
ATLAS akselia on montaa eri mallia automallista riippuen.
"iso atlas" nimitys on taas suomessa kehittynyt nimitys jolla pienempi KÖLN akseli, erotetaan tästä suuremmasta heavy duty KÖLN akselista.
"baby atlas" on brittien käyttämä nimitys escortin levyisestä ATLAS akselista. baby atlas on saman levyinen kuin enkku ja sakuperät.
tätä escort atlas akselia on vakiona saksassa valmistetuissa 69 vuoden 1100/1300 escorteissa, syrjäytti ensimmäiset enkkuperät, oli välimuotona ennen kuin sakut saivat pienemmän köln akselin tuotantoon. nämä todennäköisesti kavennettiin metritanareiden ylijäämistä tai jotain vastaavaa.
mk1 escortin varaosakirja erittelee atlakselle seuraavat vakio välitykset:
3.70, 3.89, 4.11 ja 4.375
henkilökohtaisesti olen löytänyt vain tuota 3.89 välitystä.
tämä samainen escort baby atlas akseli toimitettiin myös motorsport osana RS2000 escorttiin. löytyy luokitustodistuksesta.
kaikki edellämainitut välitys-suhteet ovat siis vakio tuotanto välityksiä. en ala tässä listaamaan kilpavälityksiä
ensimmäiset 4-ryhmän ATLAS akselit perustuivat Capri 3000 Mk1 akseliin, ja niissä oli erikseen kartiorullalaakeroidut pyörän navat. akseli oli myös vakio escorttia leveämpi.
tuo mainitsemasi 3.58 lienee kirjoitus/muistivirheesi.
itse kun puhun escorttien vakio peristä, käytän nimityksiä "enkku", "saku" ja "atlas" sekä kilpapuolella lisänä "nelosryhmän atlas"
Yleisin sakuperän välitys (Escort 1100/1300) on 3.89:1.
löytyy myös 3.78, 4.11 ja 4.44
Suomessa tälle Salisbury tyyppiselle akselille on kansankeskuudessa muodostunut nimet "sakuperä" ja pikku-atlas". Fordin varaosakirjoissa se on KÖLN-akseli.
enkkuperä löytyy kaikista englannissa valmistetuista escorteista.
(varaosakirjan nimitys: Banjo/Timken)
enkkuperä löytyy myös saksassa valmistetuista 1600 ja suuremmilla koneilla valmistetuista escorteista.
enkkuperää löytyy myös aivan ensimmäisistä vuonna 68 saksassa valmistetuista 1100/1300 escorteista. koska sakuilla ei ollut vielä escortin akseleita tuotannossa.
enkkuvälitykset:
mk1 rs2000 3.54:1
mk1 Twincam, Mexico ja RS1600 3,77:1
mk1&2 1100/1300 3.89, 4.125 ja 4.44:1
mk2 1600 kent, mexico, rs1800 ja rs2000 3.54:1
ATLAS akselia on montaa eri mallia automallista riippuen.
"iso atlas" nimitys on taas suomessa kehittynyt nimitys jolla pienempi KÖLN akseli, erotetaan tästä suuremmasta heavy duty KÖLN akselista.
"baby atlas" on brittien käyttämä nimitys escortin levyisestä ATLAS akselista. baby atlas on saman levyinen kuin enkku ja sakuperät.
tätä escort atlas akselia on vakiona saksassa valmistetuissa 69 vuoden 1100/1300 escorteissa, syrjäytti ensimmäiset enkkuperät, oli välimuotona ennen kuin sakut saivat pienemmän köln akselin tuotantoon. nämä todennäköisesti kavennettiin metritanareiden ylijäämistä tai jotain vastaavaa.
mk1 escortin varaosakirja erittelee atlakselle seuraavat vakio välitykset:
3.70, 3.89, 4.11 ja 4.375
henkilökohtaisesti olen löytänyt vain tuota 3.89 välitystä.
tämä samainen escort baby atlas akseli toimitettiin myös motorsport osana RS2000 escorttiin. löytyy luokitustodistuksesta.
kaikki edellämainitut välitys-suhteet ovat siis vakio tuotanto välityksiä. en ala tässä listaamaan kilpavälityksiä
ensimmäiset 4-ryhmän ATLAS akselit perustuivat Capri 3000 Mk1 akseliin, ja niissä oli erikseen kartiorullalaakeroidut pyörän navat. akseli oli myös vakio escorttia leveämpi.
tuo mainitsemasi 3.58 lienee kirjoitus/muistivirheesi.
itse kun puhun escorttien vakio peristä, käytän nimityksiä "enkku", "saku" ja "atlas" sekä kilpapuolella lisänä "nelosryhmän atlas"