5k moottorin putkitus

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
virkm
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 50
Liittynyt: 25.10.2004 00:00

5k moottorin putkitus

Viesti Kirjoittaja virkm » 11.10.2005 12:44

Tietäiskö kukaan mitä putkea käytetään 5k lohkon putkituksessa 83mm männälle ja onko kokemuksia kestääkö miten. Itellä nelos pytty halki ja ajattelin putkittaa mutta minkä putkella?

saxspeed
WRC
WRC
Viestit: 1096
Liittynyt: 29.05.2004 00:00

Ilmainen neuvo

Viesti Kirjoittaja saxspeed » 11.10.2005 17:38

Älä hyvämies mene putkittaan sitä staran lohkoa, se LOHKO on sen jälkeen kuin laatikko mihin laitetaan parvikekukkia, ikävä kyllä olis vaan katseltava uusi lohko. kannattaa uskoa. 8O
"Tuhatsatayksitoista"

Avatar
HellHammer
KV
KV
Viestit: 469
Liittynyt: 12.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja HellHammer » 11.10.2005 21:23

...Ja noita 5k lohkoja on muutenki aika vähän markkinoilla!

virkm
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 50
Liittynyt: 25.10.2004 00:00

5k moottorin putkitus

Viesti Kirjoittaja virkm » 11.10.2005 21:33

Jonkin verran niitä on kuulema putkitettu ja ois vielä mukamas kestäneetkin mutta minkä vekottimen putkea on käytetty sitä en ole saanut selville. Meinasin kokeilla vaan kestääkö sellainen oikeasti vai mitä sanoo. Jos jollain kokemusta putkitetuista lohkoista niin olisi mukava kuulla.

Avatar
PROMO
Viestit: 12
Liittynyt: 11.10.2005 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PROMO » 11.10.2005 22:28

KYSEISIÄ MOOTTOREITA ON PUTKITETTU WANHAN WIKSTRÖMMIN PUTKILLA, MUTTA NIIDEN SAATAVUUS ON HEIKKO. MYÖS NISSAN 2.2D PUTKI KÄY (SD22 MOOTTORI). AINAKIN KAKSI MOOTTORIA ON PYSYNYT KASASSA ILMAN ONGELMIA (TAI TOISESTA MENI MÄNNÄN TAPPI POIKKI, MUTTA SE EI JOHTUNUT PUTKITUKSESTA).

virkm
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 50
Liittynyt: 25.10.2004 00:00

5k moottorin putkitus

Viesti Kirjoittaja virkm » 11.10.2005 22:37

Pitääpä kokeilla kyseisillä putkilla ja samalla syventyä asiaan paremmin. Pytyn putkitus maksaa noin 150ekua joka ois huomattavasti vähemmän kuin lohkon hinta. Vanhemmissa wisecoissa oli ohutta männäntappia joka ei kestä. Jos joillakin on vielä vanhoja wisecoita koneissa niin kannattaa tilata uudet männäntapit- jotka ovatkin jo järeämpiä ja vaihtaa kiireesti.

Avatar
jaggeri
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 81
Liittynyt: 29.03.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja jaggeri » 12.10.2005 11:51

tällä topikilla on yks semmonen kommentti joto kannattanee uskoa :o

Avatar
AL1
Yleinen
Yleinen
Viestit: 274
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

?

Viesti Kirjoittaja AL1 » 12.10.2005 16:26

jaggeri kirjoitti:tällä topikilla on yks semmonen kommentti joto kannattanee uskoa :o
Onko kokemusta? Vai jos SE kertoi niin senhän täytyy olla niin... 8O :?

Avatar
jaggeri
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 81
Liittynyt: 29.03.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja jaggeri » 12.10.2005 17:30

noh! minähän en tiedä japsiraudoista mitään,mutta sen tiedän jos ton tasoset ammattimiehet sanoo ku tuo saxspeed lienee :D vois olla että uskosin sitä 8)

Avatar
PROMO
Viestit: 12
Liittynyt: 11.10.2005 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PROMO » 12.10.2005 18:03

On tullu porailtua noita 5K:n lohkoja noin 50 kpl aikojen saatossa, mutta koskaan ei ole tullut haljennutta sylinteriä vastaan?? 5K:n seinämävahvuus (83mm poraus) on suuri verrattuna OHC:n tai vaikka Volvon 2,3 lohkoon nähden. Ulkopuolelle 5K halkeaa useinkin (proppujen välistä). Putkitukset joita olen tehnyt ovat johtuneet naarmuista, tms. ja eihän putkitukselle mitään takuuta voi antaa. Nämä ovat vain minun kokemuksia!!!

saxspeed
WRC
WRC
Viestit: 1096
Liittynyt: 29.05.2004 00:00

Putkitus

Viesti Kirjoittaja saxspeed » 12.10.2005 19:07

Kyllä mun mielestä kuiteskin kannattaa kokeilla kerran tai niin kuin jotkut useammin sit saa oman kokemuksen. sinäänsä sen pelkkä poraaminen on jo aikas tarkkaa hommaa, voit kuvitella mitä sille lohkolle tapahtuu kun siltä porataan sielu pois putkentakia, ei se uusi putki voi ikäpäivänä tukea sitä lohkoa samallalailla kuin se on valettu ja siitä johtuu sanonta että siitä tulee kukkapurkki. en ole tavannut vielä yhtään moottoria mikä olisi tullut paremmaksi uudelleen putkituksella jos pysytään saman kokoisessa männässä. pois lukien jotkut pösön motit tai jo irtoputkilla olevat. määrätyn tuloksen ihan varmasti saat, mutta kilpa moottoriin en ikäpäivänä itse putkittasi lohkoa. se että miksi sulla on se putki halki on kyllä jo eka merkki jostakin lohkon väsymisetä jota me ei silmällä nähdä.
"Tuhatsatayksitoista"

Avatar
MPHUOLTONISULA
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 144
Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Paikkakunta: Seinäjoki

.

Viesti Kirjoittaja MPHUOLTONISULA » 12.10.2005 20:28

Se putkitus ei kyllä ole ikinä hyvä vaihtoehto. Olen ehdottomasti samalla kannalla Saxpeedin kanssa asiasta. Ja kun teette 5K moottoria niin kovinkaan huono vaihtoehto ei ole tehdä sitä 82mm männillä. Silloin seinämävahvuus on isompi ja lohko on varaa porata vielä kerran jos ei tule ISOA vauriota. Yksi asia jota moni ei tiedä/usko on porauksen yhteydessä käyttää stressilevyä joka kiristetään kannen paikalle momenttiin. Silloin lohko/sylinterit ovat porauksen aikana siinä muodossa kuin kansi olisi paikoillaan. Esim. sylinterin yläpäät ei mene ns.pussille jne.
terv.Jussi

virkm
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 50
Liittynyt: 25.10.2004 00:00

5k moottori

Viesti Kirjoittaja virkm » 13.10.2005 03:29

Ihan hyviä ideoita, joita, kuntelem mielelläni ja itekkiin oon aatellu että viisain ois laitella uus lohko mutta... :? Oon sen verran pelle enkä aja mitään sarjaa niin haluan kyllä kokeilla miten kestää. Eihän suurin ongelma ole ollut aigaisemminkaan tommoinen vaan kun tappi katkee niin silloin tekee rumaa jälkeä.

virkm
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 50
Liittynyt: 25.10.2004 00:00

5k moottorin putkitus

Viesti Kirjoittaja virkm » 13.10.2005 03:35

Lohkot on kyllä väsyneitä mutta jos putkituksella sais noin 3-400 ek kilometriä niin uskoisin kaikkien olevan tyytyväisiä. Tämä juttu mitä heitän on vain harrastelijan teko miten paalu riittäs harrastaa. Näkyy hajoovan samalla lailla oli putkitettu tai ei.

Avatar
PROMO
Viestit: 12
Liittynyt: 11.10.2005 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PROMO » 13.10.2005 21:22

Itse asiassa 5K ja 4AGE lohkoissa kytkinkopalla on suurempi vaikutus sylintereiden muotoon kuin pelkällä stressilevyllä. 4 sylinterissä muotovirhe voi olla jopa 0.03 mm!!! Moottoria asennettaessa tulisi siis kytkinkoppakin vetää samaan momenttiin, kuin porattaessa. Itse olen käyttänyt molemmissa moottoreissa 65Nm.
Ford OHC:ssä en ole havainnut kytkinkopalla olevan samanlaista vaikutusta.
5K lohkot näyttävät kestävän (vasta 5 moottorin kokemuksella) 83.5mm porauksenkin, ilman että ainakaan heti (n.400 EK km) menevät soikeiksi tai pussille.

Vastaa Viestiin