Noniin tietäjät! Tämmöinen moottori kaipais piristystä. Eli n.600-1000e pitäisi piristää, mihin riittää? Mitä kannattaa/on pakko tehdä?
edit: ja tämähän oli täysin vakio kone, ja tarkoitus olisi ihan katu liikenteeseen.
Kiitos!
4k moottori
- mikemotors
- B-junnu
- Viestit: 47
- Liittynyt: 01.05.2004 00:00
- Viesti:
Vakio männät ei kestä. Jos haluaa nostaa hieman kuutiotilavuutta niin 4k:n voi huoletta porata 79mm männälle (löytyisi pari 79mm porattua toimivaa lohkoa). Budjetti vaihtoehto taitaa olla opelin männät. Sitten kanget vaikka 5k:sta hieman vahvemmat kuin orkkikset. (mulla ois pari satsia ylimääräisiä).
Nokka-akseleita hioo monikin, mutta esim. Joensuun Vauhtipyörä tekee 120¤:llä hyvän jos aihion lähettää. (olisi yksi kulunut R310 ylimääräinen, menee vielä ehkä budj. moottorissa). Jakopää kannattaa tehdä kaksirivisellä ketjulla.
Kansi kaipaa tietysti hieman työstämistä ja jos haluaa voimaa nii venttiilit ois hyvä vaihtaa suurempiin. Aihioita on erilaisia ja kannattaa huomata, että joissain 4k:ssa on palotilaa myös männässä! Orkkis seeteillä saa hieman suuremmat venat, aihioita kait golffista. Sitten jos haluaa satsata hieman enemmän niin bmw:n kutoskoneen 7mm varrella olevista venttiileista saa 40mm imun ja 34mm pakon josta sorvaamalla 32mm jolloin sopivat justiinsa. Joutuu tietysti tässä vaiheessa vaihtamaan seetirenkaat ja projektin budjetti pompsahtaa yhtäkkiä! Jos tähän leikkiin lähtee niin kyseisestä moottorista sopii ohjuritkin sitten suoraan 4k:n omien tilalle ja pituuskin on lähellä. Hieman pidemmät venat, mutta sopii. Tarvii myös lukot ja ylälautaset bmw:stä, bemarin orkkis lautaset toimii myös tuplajousien kanssa pienillä modifikaatioilla.
Kampuralle ei kannata tehdä mitään normaaleista tarkastuksista poikkeavaa, tasapainoitus tietysti olisi poikaa. Orkkis vauhtipyörän voi keventää sorvaamalla jos jaksaa näprätä. Ultra kevyttä siitä ei saa, mutta jonkunlaisen. (olisi yksi ylimääräinen kevennetty jäänyt nurkkiin)
Pakosarjaksi esim. martelius, löytyisi muuten ylläriylläri yksi ylimääräiseksi jäänyt pikkusarja jos kiinnostaisi! :)
Näistä jos ynnäilee niin löytyisi lohko, kampura, kanget, vauhtipyörä, nokka jos kelpaisi, pakosarja ja vielä 180mm sintteri kytkinlevy starletin omalla spoorilla, sekä toyotan alkuperäinen kärjetön virranjakaja. Tähän tarvisit vielä periaatteessa ne opelin männät. Sitten jostain vakio 4k:sta irto nippeliä ympärille ja kansi jollekin kyläsepälle. Pystykaasareille voisi löytyä muuten vielä alumiininen imusarjakin! Vakio kaasarilla ja imusarjalla ei nimittäin pitkälle pötkitä!
Ehkä näillä eväillä nippanappa 1000¤:llä saisi jotain kasaan!
,täräytä sähköpostia mikko.kataja@vhtracing.com jos on kiinnostusta edellämainittuihin osiin. Joutaisivat mielellään tallin nurkista lojumasta, kannattaa ottaa yhteyttä ennen vloppua!
Nokka-akseleita hioo monikin, mutta esim. Joensuun Vauhtipyörä tekee 120¤:llä hyvän jos aihion lähettää. (olisi yksi kulunut R310 ylimääräinen, menee vielä ehkä budj. moottorissa). Jakopää kannattaa tehdä kaksirivisellä ketjulla.
Kansi kaipaa tietysti hieman työstämistä ja jos haluaa voimaa nii venttiilit ois hyvä vaihtaa suurempiin. Aihioita on erilaisia ja kannattaa huomata, että joissain 4k:ssa on palotilaa myös männässä! Orkkis seeteillä saa hieman suuremmat venat, aihioita kait golffista. Sitten jos haluaa satsata hieman enemmän niin bmw:n kutoskoneen 7mm varrella olevista venttiileista saa 40mm imun ja 34mm pakon josta sorvaamalla 32mm jolloin sopivat justiinsa. Joutuu tietysti tässä vaiheessa vaihtamaan seetirenkaat ja projektin budjetti pompsahtaa yhtäkkiä! Jos tähän leikkiin lähtee niin kyseisestä moottorista sopii ohjuritkin sitten suoraan 4k:n omien tilalle ja pituuskin on lähellä. Hieman pidemmät venat, mutta sopii. Tarvii myös lukot ja ylälautaset bmw:stä, bemarin orkkis lautaset toimii myös tuplajousien kanssa pienillä modifikaatioilla.
Kampuralle ei kannata tehdä mitään normaaleista tarkastuksista poikkeavaa, tasapainoitus tietysti olisi poikaa. Orkkis vauhtipyörän voi keventää sorvaamalla jos jaksaa näprätä. Ultra kevyttä siitä ei saa, mutta jonkunlaisen. (olisi yksi ylimääräinen kevennetty jäänyt nurkkiin)
Pakosarjaksi esim. martelius, löytyisi muuten ylläriylläri yksi ylimääräiseksi jäänyt pikkusarja jos kiinnostaisi! :)
Näistä jos ynnäilee niin löytyisi lohko, kampura, kanget, vauhtipyörä, nokka jos kelpaisi, pakosarja ja vielä 180mm sintteri kytkinlevy starletin omalla spoorilla, sekä toyotan alkuperäinen kärjetön virranjakaja. Tähän tarvisit vielä periaatteessa ne opelin männät. Sitten jostain vakio 4k:sta irto nippeliä ympärille ja kansi jollekin kyläsepälle. Pystykaasareille voisi löytyä muuten vielä alumiininen imusarjakin! Vakio kaasarilla ja imusarjalla ei nimittäin pitkälle pötkitä!
Ehkä näillä eväillä nippanappa 1000¤:llä saisi jotain kasaan!
,täräytä sähköpostia mikko.kataja@vhtracing.com jos on kiinnostusta edellämainittuihin osiin. Joutaisivat mielellään tallin nurkista lojumasta, kannattaa ottaa yhteyttä ennen vloppua!
- mikemotors
- B-junnu
- Viestit: 47
- Liittynyt: 01.05.2004 00:00
- Viesti:
Re: 4k
http://www.vhtracing.com/?x=miken_stara/DSC01958.jpgvirkm kirjoitti:Valurautapyörästä saa ultrakevyen, yli kilon kevyemmän kuin teräs mallista ja on kestäny jo neljä vuotta f-ryhman 5k moottorissa. Eli painaa hammaskehän kanssa 3.7kg:tä.
http://www.vhtracing.com/?x=miken_stara/DSC01959.jpg
Samaa mieltä EMK:n kanssa, ei saa tuollaista yhtäkevyttä kyllä valurautapyörästä millään! Painaa hyvin matalan kolmosen toi meikäläisenkin..
EDIT: ja on punnittu hammaskehän kanssa vaikkei sitä kuvassa vielä kiinni ollutkaan!
- Teppo
- B-junnu
- Viestit: 38
- Liittynyt: 07.09.2004 00:00
Monesti kun näkee noita kevennettyjä vakio vauhtipyöriä niin niistä on sorvattu jopa keskiöstä pois pienen painon toivossa, tokihan massa pienenee mutta pyörivään massaan sillä keskiöstä sorvaamisella ei juurikaan ole vaikutusta, eli siinä mielessä on hieman väärin verrata esim. tosi ohueksi sorvattua valupyörää ja ulkokehältä reitettyä teräspyörää vaikka ne olisikin saman painoisia.