Napajarru vai rullat onko tarvetta?

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
PORTTIKIVI
A-Junnu
A-Junnu

Napajarru vai rullat onko tarvetta?

Viesti Kirjoittaja PORTTIKIVI » 13.01.2006 12:22

Kaipaan paljon palautetta asiaan harrastajilta/asiantuntijoilta. Meillä täällä Huittisissa on hanke meneillään et hommattaisiin 4-veto rullat tai pyörän napoihin/pultteihin kiinnitettävät jarru tehonmittauksiin ja säätöihin.
Tietenkin sen tiedän et navasta otetussa virhe marginaali lähes olematon kun taas rullissa useinkin nykypäivän huippu tehokkaat kilpurit saattaa luistaa jne.( Kiihdytysautot ja tehokkaat turbo autot)

Mahtaisko olla kysyntää, entä paikka ja kumpi kannattais teidän harrastajien ja ammattilaisten mielestä hommata. Onko kokemuksia?

Kiitän näin etukäteen jo kaikkia keskusteluun osallistuvia ja kaikki voi sanoa mielipiteensä asiaan ei vähätellä kenenkään mielipidettä tai näkemystä...Eihän? 8) :D :D

Ystävällin terveisin Porttikivi

tth
Yleinen
Yleinen

Viesti Kirjoittaja tth » 13.01.2006 18:00

- Kannattaa vakavasti harkita napajarruja! Etuna se, että voit käydä "asiakaskäynneillä" eli ei ole yhteen paikkaan sidottu. Myös kisapaikalla tapahtuva jarrutus (rallit, rata ja drag, sekä autokerhojen tapahtumat) on yleistymässä.
- Olen tutustunut DynoMite kalustoon ja toimii loistavasti; tarkka, helppo muuttaa eri autoihin , jne. On vaan pahuksen kallis....
- Kannattaa myös verrata ruotsalaiseen joka kasvattaa suosiota mm. Nascar tallit käyttävät tätä. En tiedä hintaa.
- Onnea vaan yritykselle!
_RWD rocks_

saxspeed
WRC
WRC

Napa

Viesti Kirjoittaja saxspeed » 13.01.2006 20:11

Hyvä Kimmo napajarru tietenkin kun noi rullat luistaa aina ja sun autos jos joku on vaikee jo testata rullilla kun pyörä rupee sutii. itse auton säätämiseen on kaikista paras kun ajaa luonnossa mutta siihen tarvittavat varusteet on sitten ihan eri asia, mutta kunnos poxit ja tiedon keruut ja laajakaista lambdat on semmoiset apuvälineet että ei ole kertaakaan penkissä tarvinnu koskee ohjelmiin mitkä on luonnossa tehty ja aina on ollu tehoo tosi hyvin. ainut miinus on se että ei voi leveillä sillä heppamäärällä jolla itse asiassa ei ole mitään merkitystä vääntön nähden, mutta noi vääntö ja teho käyrät ovat melkein samat kuin bensa ja sytytys kartat jos osaat vaan kattoo niitä. :D
"Tuhatsatayksitoista"

PORTTIKIVI
A-Junnu
A-Junnu

Re: Napa

Viesti Kirjoittaja PORTTIKIVI » 13.01.2006 23:23

saxspeed kirjoitti:Hyvä Kimmo napajarru tietenkin kun noi rullat luistaa aina ja sun autos jos joku on vaikee jo testata rullilla kun pyörä rupee sutii. itse auton säätämiseen on kaikista paras kun ajaa luonnossa mutta siihen tarvittavat varusteet on sitten ihan eri asia, mutta kunnos poxit ja tiedon keruut ja laajakaista lambdat on semmoiset apuvälineet että ei ole kertaakaan penkissä tarvinnu koskee ohjelmiin mitkä on luonnossa tehty ja aina on ollu tehoo tosi hyvin. ainut miinus on se että ei voi leveillä sillä heppamäärällä jolla itse asiassa ei ole mitään merkitystä vääntön nähden, mutta noi vääntö ja teho käyrät ovat melkein samat kuin bensa ja sytytys kartat jos osaat vaan kattoo niitä. :D
Olen täysin samaa mieltä et "luonnossa". 8) ..se paras on ja olen aina Starletti aikana käynyt jarrussa yhdessä paikassa, jossa teholukemia ei saatu ollenkaan paperille. Eihän niistä ole muuta kuin makeilun aihetta "kuppiloihin" Starletti aikana moni puhuikin et 1300 Daihatsu koneessani olisi varmaan 160hv.Piruuttani kävin penkissä 128hv.KONEESTA! Mut se toimi joka kierrosalueella hyvin(Kumilenkki)...
Mulle tulee uuteen Compactiin kunnon Poxi ja laajakaista lambdat. Eikä paljon muuta viritystä, koska se vääntö/toimivuus tosiaan on se, joka Sprintissä tärkee. :D :D
T:PORTTIKIVI RACING Huittinen

northwest
KV
KV

Re: Napa

Viesti Kirjoittaja northwest » 14.01.2006 07:12

PORTTIKIVI kirjoitti:Eikä paljon muuta viritystä, koska se vääntö/toimivuus tosiaan on se, joka Sprintissä tärkee. :D :D
T:PORTTIKIVI RACING Huittinen
Julma tosiasia.Ajettavuus myös moottorin osalta merkitsee todella paljon,etenkin sprintissä.Jos alavetoa puuttuu on mm risteykset v-mäisiä ajaa,kytkimellä nyppimällä häviää paljon -sadasosia- ,ja nekin kun lasketaan mukaan :wink:

Vastaa Viestiin