Tappilukosta

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Rallisatiainen
Yleinen
Yleinen

Tappilukosta

Viesti Kirjoittaja Rallisatiainen » 27.03.2006 15:22

Valaiskaapa nyt tyhmää. Olen pyöritellyt tuota Favoritin tappilukkoa ja yrittänyt tajuta miten tuota saa kiristettyä. Vaihtamalla tapit ja "kitkapinnat"? Ilmeisesti tuo minulla oleva varaosalukko on vajaa tai sitten minä en vain ymmärrä miten tuo oikein edes toimii.... :oops:

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 27.03.2006 15:33

:D

PPiironen
Yleinen
Yleinen

Viesti Kirjoittaja PPiironen » 27.03.2006 19:43

Sitä ei voi kiristää :( Se on on/off lukko ja jos se luistaa sen kyllä kuulee ja auto ei juuri etene.Siinä on se ongelma että ne tapin päät kuluu tasaseksi(pitäs olla ihan pyöreet)eikä ne pysy siellä kuopissa sillon kun on veto päällä ja ne kuopista nousevat harjat kuluu kans pyöreiksi kun ne pitäisi olla tasaiset.Varaosia siihen ei saa mistään :evil: Se on kyllä vinkee keksintö, siellä on tsekki inssillä :idea: välähtäny kun se on sen keksiny :wink: mekin sitä pyöriteltiin tuossa viisampien kanssa ja ihmeteltiin että miten tämä voi toimia 8O Viisain ratkaisu on soveltaa jonkun muun lukko(samara,opel,tms)muuten sulla palaa hermot niin kuin mulla kävi :D

Rallisatiainen
Yleinen
Yleinen

Viesti Kirjoittaja Rallisatiainen » 27.03.2006 20:31

PPiironen kirjoitti:Viisain ratkaisu on soveltaa jonkun muun lukko(samara,opel,tms)muuten sulla palaa hermot niin kuin mulla kävi :D
Ajattelin aluksi laittaa sinulle YV:ä, mutta tästä saattaa ola muillekin hyötyä. Onko sinulla tai jollakin toisella tietoa, mikä levylukko tuonne menisi kohtuullisen kivuttomasti? Olen jotenkin saanut käsityksen että GM:n pikkulukko olisi varsin helposti soviteltavissa. Tämän tarkempaa tietoa ei minulla ole ja kiinnostaisikin mikä tämä (Vauxhall) pikkulukko oikein on? Missä käytetty ja mistähän moisen voisi jokseenkin järkevään hintaan saada?

PPiironen
Yleinen
Yleinen

Viesti Kirjoittaja PPiironen » 27.03.2006 20:49

Astran lukon sinne ainakin sais soviteltua.Eikös niissä oo vakiona jonkun lainen lukko?Niitä luulis jollain olevan hyllyssä :wink: Astrassahan se ei pidä vaan kyllä se siinä skodassa varmaan toimisi :o

outlawjw
B-junnu
B-junnu

Viesti Kirjoittaja outlawjw » 28.03.2006 08:56

Terve,
Sen verran tappilukoista, että kyseessä ei ole tsekkikeksintö; vastaavia on käytetty mm. Golf:eissa, ja yllätys yllätys Fiat 127:ssa...
Eikä Favoritiin saa perinteistä levylukkoa ihan omasta takaa?

Rallisatiainen
Yleinen
Yleinen

Viesti Kirjoittaja Rallisatiainen » 28.03.2006 09:19

outlawjw kirjoitti:Eikä Favoritiin saa perinteistä levylukkoa ihan omasta takaa?
Käsittääkseni saa, mutta hinta on luonnollisesti sama kuin muidenkin autojen levylukoilla eli n. 1,5 ke. Tähän ei perstasku kyllä ihan heti veny, varsinkaan kun tuo tappilukko (ainakin vielä) toimii niin kuin pitää. Lähinnä kyseessä on omaa opiskelua ja varautumista siihen mahdolliseen lukon hajoamiseen/kulumiseen. Mikähän tuon tappilukon englanninkielinen termi on, niin osaisi etsiä tietoja lisää?

j-mkujala
Yleinen
Yleinen

Viesti Kirjoittaja j-mkujala » 28.03.2006 16:33

onkohan kyseessä tämän tyylinen viritelmä :?:

http://static.summitracing.com/global/i ... 2710_w.jpg

ja minkähän lainen tuommonen on asvaltilla /katukäytössä /radalla

koska tuolta saa noita tuon näköisiä lukkoja ihan muutamaan sataan euroon :!:

Jankos
KV
KV

Viesti Kirjoittaja Jankos » 28.03.2006 16:51

Rallisatiainen kirjoitti:
outlawjw kirjoitti:Eikä Favoritiin saa perinteistä levylukkoa ihan omasta takaa?
Käsittääkseni saa, mutta hinta on luonnollisesti sama kuin muidenkin autojen levylukoilla eli n. 1,5 ke. Tähän ei perstasku kyllä ihan heti veny, varsinkaan kun tuo tappilukko (ainakin vielä) toimii niin kuin pitää. Lähinnä kyseessä on omaa opiskelua ja varautumista siihen mahdolliseen lukon hajoamiseen/kulumiseen. Mikähän tuon tappilukon englanninkielinen termi on, niin osaisi etsiä tietoja lisää?
olisko tuollasen lukon nimi locker => googleen vaikka hakusanoiksi locker axle niin löytyy tuollasten pomppivien lukkojen juttuja.

Rallisatiainen
Yleinen
Yleinen

Viesti Kirjoittaja Rallisatiainen » 28.03.2006 18:53

Jankos kirjoitti:olisko tuollasen lukon nimi locker => googleen vaikka hakusanoiksi locker axle niin löytyy tuollasten pomppivien lukkojen juttuja.
Olen koittanut jo aiemmin etsiä hakutermillä "differential locker", mutta tuon kautta löytyy hiukan erilaisia akseleiden lukitsimia, pääasiassa sähköisiä tai pneumaattisia 4x4-käyttöön tarkoitettuja härveleitä. Myöskään kyseessä ei ole Gov-lok -tyyppinen lukko. Olisihan se kiva saada oikea torque biasing tuonne askiin...

Grendel
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel » 28.03.2006 21:05

Detroit locker on yksi tuollainen on/off lukko. Kuulemma käytetään rapakon kummallisemmalla puolella paljonkin.

http://www.detroitlocker.com/

saxspeed
WRC
WRC

Viesti Kirjoittaja saxspeed » 28.03.2006 21:25

Rallisatiainen kirjoitti:
Eihän siitä ole kuin kolme viikkoo kun kyselit miksi Sokota puskee eikä käänny??? kyllä se sun tippi tappi TOPPI lukkos luistaa kuin matikka kumihanskassa, laita kunnon levylukko ja joku 5 kiloo jäpinkiä siihen niin se kotka lahtee viivalta kuin pantteri ja kurvi taittuu kunhan käännät katseen sinnepäin. Lukko Lepo Lukko

Rallisatiainen
Yleinen
Yleinen

Viesti Kirjoittaja Rallisatiainen » 30.03.2006 11:44

saxspeed kirjoitti:laita kunnon levylukko
Minkä kokoisella pitää otsaan kirjoittaa SAXSPEED että sponssaat minulle lukon :twisted: :twisted: :D

saxspeed
WRC
WRC

Lukko

Viesti Kirjoittaja saxspeed » 30.03.2006 21:53

Terve satiainen lukkoo en ponssaa mutta jos semmoisen löydät niin voin sen kyllä ponssina huoltaa ja rimmata siihen 5,teen kiloon, ja ohtaan ei tarvii kirjoittaa mitään kunhan vedät sitten kulmat kurtussa.
"Tuhatsatayksitoista"

Rallisatiainen
Yleinen
Yleinen

Re: Lukko

Viesti Kirjoittaja Rallisatiainen » 31.03.2006 08:45

saxspeed kirjoitti:ponssina huoltaa ja rimmata siihen 5,teen kiloon, ja ohtaan ei tarvii kirjoittaa mitään kunhan vedät sitten kulmat kurtussa.
En minä sitä kehtaa sinulle ilmatteeks laitettavaksi tuoda jos tuon lukon (tai oikeastaan rahat) löydän. Mielestäni "sponsoroinnissa" pitää olla kumpaakin osapuolta hyödyntävä aspekti. Lähtökohtaisesti minä en hinkua rahaa tai muita avustuksia keneltäkään, mikäli itse koen että vastapuoli ei saa toiminnasta mitään hyötyä. Rahan kinuajia on tässä(kin) lajissa ihan riittävästi. Koska koen että minulla ei ole harrastukseni suhteen mitään annettavaa kenellekään, pysyy Sokotan kyljet (ja otsa) ilman teippauksia.

Niin pitää vielä lisätä; kiitos paljon tarjouksesta!

Tulipa kirjoiteltua aikamoista jeesustelua... :oops:

Vastaa Viestiin