Moottorikelkan iskarit autoon?

Ralli- ja sprint autojen alustaan ja koriin yms. liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
FastFord
Viestit: 13
Liittynyt: 03.05.2004 00:00

Moottorikelkan iskarit autoon?

Viesti Kirjoittaja FastFord » 05.10.2004 21:13

Onko kukaan kokeillut esim.FOX:n lisäsäiliöllisiä/säädettäviä iskareita.Pituuden pystyy muuttamaan sopivaksi ja kestävyys ainakin kelkoissa hyvä, voisi toimia esim.eskortin takaiskarina??

Avatar
peteracing
KV
KV
Viestit: 675
Liittynyt: 21.08.2004 00:00
Paikkakunta: kemi

iskarit...

Viesti Kirjoittaja peteracing » 06.10.2004 08:11

mä oon miettiny monesti samaa... painoki passais kalustossa ja pitäs olla herkät ja kestävät...
mut hintahan on vissiin aikalailla sama ko oikeilla iskareilla,mut tietty jos halvalla tollaset löytää ni kannattaa kokeilla

PetriH
Yleinen
Yleinen
Viestit: 274
Liittynyt: 18.05.2004 00:00
Viesti:

Kelkan iskarit

Viesti Kirjoittaja PetriH » 06.10.2004 23:05

Taitaapa olla kelkan iskareissa vähemmän iskunpituutta, kuin vastaavasti mitä autoissa tarvitaan.(Telaston iskarit ei käy ollenkaan)
Kelkkojen iskareiden öljyt pakkaa olla harmaana talven ajojen jälkeen, ainakin niitten kaasullisten iskareiden, joita pystyy huoltamaan.
Kelkan paino on n.200 -300 kg, joten kelkan etupäässä iskaria kohden painoa on n. 50 - 100kg, autossa vastaavasti iskaria/jousia kohden on n.250kg.(Huom.jouset myös)
Mennäviikolla olin läsnä, kun huollettiin (Kurikassa) Öhlins iskarit eräästä f-ryhmäläisestä "välikopasta", jossa oli öljyt jo aika huonona, jotka vaihdettiin (mustaa kuraa, ajettu pari vuotta) ja iskun pituus iskarissa oli aivan toista luokkaa kuin kelkoissa. Säädöt on Öhlinseissä jousille, kaasulle ja iskarin varren ulostulolle, joilla pitäisi saada se ihanne alusta.
Kelkan iskareissa ei ole yleensä muuta "säätöä" kuin tuo kaasun paine, toki mäntää/kanavia "virittämällä" voidaan saada iskarista sellainen kuin halutaan.
Mutta kukas sen kieltää kokeilemasta, kehitystyö on aina ollut autourheilussa mitä ihmeellisempää.

Avatar
ripez12r
Yleinen
Yleinen
Viestit: 194
Liittynyt: 19.09.2004 00:00

Re: Kelkan iskarit

Viesti Kirjoittaja ripez12r » 07.10.2004 21:33

PetriH kirjoitti:Taitaapa olla kelkan iskareissa vähemmän iskunpituutta, kuin vastaavasti mitä autoissa tarvitaan.(Telaston iskarit ei käy ollenkaan)
Kelkkojen iskareiden öljyt pakkaa olla harmaana talven ajojen jälkeen, ainakin niitten kaasullisten iskareiden, joita pystyy huoltamaan.
Kelkan paino on n.200 -300 kg, joten kelkan etupäässä iskaria kohden painoa on n. 50 - 100kg, autossa vastaavasti iskaria/jousia kohden on n.250kg.(Huom.jouset myös)
Mennäviikolla olin läsnä, kun huollettiin (Kurikassa) Öhlins iskarit eräästä f-ryhmäläisestä "välikopasta", jossa oli öljyt jo aika huonona, jotka vaihdettiin (mustaa kuraa, ajettu pari vuotta) ja iskun pituus iskarissa oli aivan toista luokkaa kuin kelkoissa. Säädöt on Öhlinseissä jousille, kaasulle ja iskarin varren ulostulolle, joilla pitäisi saada se ihanne alusta.
Kelkan iskareissa ei ole yleensä muuta "säätöä" kuin tuo kaasun paine, toki mäntää/kanavia "virittämällä" voidaan saada iskarista sellainen kuin halutaan.
Mutta kukas sen kieltää kokeilemasta, kehitystyö on aina ollut autourheilussa mitä ihmeellisempää.
Olisin joskus ollut kuulevinani että lamminsivu olis koittanut, mutta piti niitä jotenkin heppoisina...... (!tornihuhu!)

Tuo rallyracehän http://www.rallyracefin.fi myy jotain vastaavantyyppisiä spaxeja, mutta niissä minun mielestäni tulee joustovarat vastaan rallikäytössä. Pisin mahdollinen jousto oli jotain 7 tuumaa eli noin 17.5 senttiä ja keskimäärin siinä 15 sentin korvilla. Eikös noi Öhlinssien ja bilsteinien joustovarat ole paljon pitempiä??? (ei ole iskaria tässä nyt vieressä...) Korjakkaa joku jolla on sellainen siinä koneen vieressä, muijan kiusana!

Avatar
rallitalli
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 29.09.2004 00:00

kynät

Viesti Kirjoittaja rallitalli » 08.10.2004 11:26

Tallissa 205mm - hyllyssä 215mm - historiaa

Tallista löytyy Spaxin säädettävät kynät, iskunpituus 205mm, äitin mittanauhalla mitattuna. Ekkeriin Mk2 ovat pystyyn menossa. Malli on pitkällä kierteellä oleva, paikallaan säädettävä. Alhaalla silmukka, ylhäällä tappi. Ekkerissä on keskipitkät kotelot. Auton joustoksi tullee epäsymmetrinen 9+10cm elikkä noin 190mm.

Soitin Rallyraceen ettei äiteen kangasmitta kertonut satuja. Kuulemma suoraan hyllystä löytyy 215mm iskulla olevia kyniä. Hylly löytyy Keravalta.

Nelosryhmäläistä varten tallissa on "alkuperäismitoilla" olevat BDA kynät. Nissä on uniball/tappi ja aukipituus se tuttu, ulkomuistista, 493. Joustoksi tullee 13cm Fordin kirjojen mukaan.

Vastaa Viestiin