Moottorikelkan iskarit autoon?
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Moottorikelkan iskarit autoon?
Onko kukaan kokeillut esim.FOX:n lisäsäiliöllisiä/säädettäviä iskareita.Pituuden pystyy muuttamaan sopivaksi ja kestävyys ainakin kelkoissa hyvä, voisi toimia esim.eskortin takaiskarina??
- peteracing
- KV
- Viestit: 675
- Liittynyt: 21.08.2004 00:00
- Paikkakunta: kemi
iskarit...
mä oon miettiny monesti samaa... painoki passais kalustossa ja pitäs olla herkät ja kestävät...
mut hintahan on vissiin aikalailla sama ko oikeilla iskareilla,mut tietty jos halvalla tollaset löytää ni kannattaa kokeilla
mut hintahan on vissiin aikalailla sama ko oikeilla iskareilla,mut tietty jos halvalla tollaset löytää ni kannattaa kokeilla
-
- Yleinen
- Viestit: 274
- Liittynyt: 18.05.2004 00:00
- Viesti:
Kelkan iskarit
Taitaapa olla kelkan iskareissa vähemmän iskunpituutta, kuin vastaavasti mitä autoissa tarvitaan.(Telaston iskarit ei käy ollenkaan)
Kelkkojen iskareiden öljyt pakkaa olla harmaana talven ajojen jälkeen, ainakin niitten kaasullisten iskareiden, joita pystyy huoltamaan.
Kelkan paino on n.200 -300 kg, joten kelkan etupäässä iskaria kohden painoa on n. 50 - 100kg, autossa vastaavasti iskaria/jousia kohden on n.250kg.(Huom.jouset myös)
Mennäviikolla olin läsnä, kun huollettiin (Kurikassa) Öhlins iskarit eräästä f-ryhmäläisestä "välikopasta", jossa oli öljyt jo aika huonona, jotka vaihdettiin (mustaa kuraa, ajettu pari vuotta) ja iskun pituus iskarissa oli aivan toista luokkaa kuin kelkoissa. Säädöt on Öhlinseissä jousille, kaasulle ja iskarin varren ulostulolle, joilla pitäisi saada se ihanne alusta.
Kelkan iskareissa ei ole yleensä muuta "säätöä" kuin tuo kaasun paine, toki mäntää/kanavia "virittämällä" voidaan saada iskarista sellainen kuin halutaan.
Mutta kukas sen kieltää kokeilemasta, kehitystyö on aina ollut autourheilussa mitä ihmeellisempää.
Kelkkojen iskareiden öljyt pakkaa olla harmaana talven ajojen jälkeen, ainakin niitten kaasullisten iskareiden, joita pystyy huoltamaan.
Kelkan paino on n.200 -300 kg, joten kelkan etupäässä iskaria kohden painoa on n. 50 - 100kg, autossa vastaavasti iskaria/jousia kohden on n.250kg.(Huom.jouset myös)
Mennäviikolla olin läsnä, kun huollettiin (Kurikassa) Öhlins iskarit eräästä f-ryhmäläisestä "välikopasta", jossa oli öljyt jo aika huonona, jotka vaihdettiin (mustaa kuraa, ajettu pari vuotta) ja iskun pituus iskarissa oli aivan toista luokkaa kuin kelkoissa. Säädöt on Öhlinseissä jousille, kaasulle ja iskarin varren ulostulolle, joilla pitäisi saada se ihanne alusta.
Kelkan iskareissa ei ole yleensä muuta "säätöä" kuin tuo kaasun paine, toki mäntää/kanavia "virittämällä" voidaan saada iskarista sellainen kuin halutaan.
Mutta kukas sen kieltää kokeilemasta, kehitystyö on aina ollut autourheilussa mitä ihmeellisempää.
- ripez12r
- Yleinen
- Viestit: 194
- Liittynyt: 19.09.2004 00:00
Re: Kelkan iskarit
Olisin joskus ollut kuulevinani että lamminsivu olis koittanut, mutta piti niitä jotenkin heppoisina...... (!tornihuhu!)PetriH kirjoitti:Taitaapa olla kelkan iskareissa vähemmän iskunpituutta, kuin vastaavasti mitä autoissa tarvitaan.(Telaston iskarit ei käy ollenkaan)
Kelkkojen iskareiden öljyt pakkaa olla harmaana talven ajojen jälkeen, ainakin niitten kaasullisten iskareiden, joita pystyy huoltamaan.
Kelkan paino on n.200 -300 kg, joten kelkan etupäässä iskaria kohden painoa on n. 50 - 100kg, autossa vastaavasti iskaria/jousia kohden on n.250kg.(Huom.jouset myös)
Mennäviikolla olin läsnä, kun huollettiin (Kurikassa) Öhlins iskarit eräästä f-ryhmäläisestä "välikopasta", jossa oli öljyt jo aika huonona, jotka vaihdettiin (mustaa kuraa, ajettu pari vuotta) ja iskun pituus iskarissa oli aivan toista luokkaa kuin kelkoissa. Säädöt on Öhlinseissä jousille, kaasulle ja iskarin varren ulostulolle, joilla pitäisi saada se ihanne alusta.
Kelkan iskareissa ei ole yleensä muuta "säätöä" kuin tuo kaasun paine, toki mäntää/kanavia "virittämällä" voidaan saada iskarista sellainen kuin halutaan.
Mutta kukas sen kieltää kokeilemasta, kehitystyö on aina ollut autourheilussa mitä ihmeellisempää.
Tuo rallyracehän http://www.rallyracefin.fi myy jotain vastaavantyyppisiä spaxeja, mutta niissä minun mielestäni tulee joustovarat vastaan rallikäytössä. Pisin mahdollinen jousto oli jotain 7 tuumaa eli noin 17.5 senttiä ja keskimäärin siinä 15 sentin korvilla. Eikös noi Öhlinssien ja bilsteinien joustovarat ole paljon pitempiä??? (ei ole iskaria tässä nyt vieressä...) Korjakkaa joku jolla on sellainen siinä koneen vieressä, muijan kiusana!
- rallitalli
- A-Junnu
- Viestit: 90
- Liittynyt: 29.09.2004 00:00
kynät
Tallissa 205mm - hyllyssä 215mm - historiaa
Tallista löytyy Spaxin säädettävät kynät, iskunpituus 205mm, äitin mittanauhalla mitattuna. Ekkeriin Mk2 ovat pystyyn menossa. Malli on pitkällä kierteellä oleva, paikallaan säädettävä. Alhaalla silmukka, ylhäällä tappi. Ekkerissä on keskipitkät kotelot. Auton joustoksi tullee epäsymmetrinen 9+10cm elikkä noin 190mm.
Soitin Rallyraceen ettei äiteen kangasmitta kertonut satuja. Kuulemma suoraan hyllystä löytyy 215mm iskulla olevia kyniä. Hylly löytyy Keravalta.
Nelosryhmäläistä varten tallissa on "alkuperäismitoilla" olevat BDA kynät. Nissä on uniball/tappi ja aukipituus se tuttu, ulkomuistista, 493. Joustoksi tullee 13cm Fordin kirjojen mukaan.
Tallista löytyy Spaxin säädettävät kynät, iskunpituus 205mm, äitin mittanauhalla mitattuna. Ekkeriin Mk2 ovat pystyyn menossa. Malli on pitkällä kierteellä oleva, paikallaan säädettävä. Alhaalla silmukka, ylhäällä tappi. Ekkerissä on keskipitkät kotelot. Auton joustoksi tullee epäsymmetrinen 9+10cm elikkä noin 190mm.
Soitin Rallyraceen ettei äiteen kangasmitta kertonut satuja. Kuulemma suoraan hyllystä löytyy 215mm iskulla olevia kyniä. Hylly löytyy Keravalta.
Nelosryhmäläistä varten tallissa on "alkuperäismitoilla" olevat BDA kynät. Nissä on uniball/tappi ja aukipituus se tuttu, ulkomuistista, 493. Joustoksi tullee 13cm Fordin kirjojen mukaan.