Escortin nokka
- Samil
- KV
- Viestit: 497
- Liittynyt: 10.03.2004 00:00
- Viesti:
Escortin nokka
Millaisia nokkia olette käyttäneet rallikäytössä 2-litran OHC:ssä ? Itse hankin samalla kertaa kaksi hiottua nokkaa, ensimmäisen ja viimeisen... Se siitä.
Miten esim. Kent Camsin RL31, olisi sopuhintaan tarjolla, onko rallikäyttöön mitään ideaa ? Millaisia tehoja milläkin kokoonpanolla on saatu (nokka / _kaasarit_ / alakerta / kansi / venttiilit / pakosarja) ?
Miten esim. Kent Camsin RL31, olisi sopuhintaan tarjolla, onko rallikäyttöön mitään ideaa ? Millaisia tehoja milläkin kokoonpanolla on saatu (nokka / _kaasarit_ / alakerta / kansi / venttiilit / pakosarja) ?
- kolli
- A-Junnu
- Viestit: 75
- Liittynyt: 05.06.2004 00:00
Re: Escortin nokka
Otappa yhteyttä Mauri Virtaseen, luulempa että suomen parhaat nokat tulevat sieltä ja varmaan saat ennakot kohdalleen, sekä muuta vinkkiä moottoristaSamil kirjoitti:Millaisia nokkia olette käyttäneet rallikäytössä 2-litran OHC:ssä ? Itse hankin samalla kertaa kaksi hiottua nokkaa, ensimmäisen ja viimeisen... Se siitä.
Miten esim. Kent Camsin RL31, olisi sopuhintaan tarjolla, onko rallikäyttöön mitään ideaa ? Millaisia tehoja milläkin kokoonpanolla on saatu (nokka / _kaasarit_ / alakerta / kansi / venttiilit / pakosarja) ?
- ProStreet
- A-Junnu
- Viestit: 52
- Liittynyt: 13.09.2004 00:00
- Viesti:
Näitä käytetään Suomessa paljon:
Cat Cams (entinen Euro-Crane) Ford OHC 1,6/2,0 viritysnokat
läpikarkaistuun uuteen valuaihoon valmistettu
arvot Cat Camsin ilmoitustavalla ilmoitettuna
[hakasuluissa Cat Cams:in arvojen ilmoitustapa]
(nokan numeron perässä kaarisuluissa vanhat arvot Crane:n tavalla ilmoitettuna)
partnr.
duration
duration
maximum lift
lift at TDC
parts
application
[data link]
[0.1mm+cl]
[1.0mm+cl]
[cl=0]
[cl=0]
[-]
[-]
2280300 (entinen 262/272/110)
265 / 271°
222 / 232°
9.55 / 10.15mm
1.70 / 2.20mm
O.E.M.
MECH: sport
2280301 (entinen 272/282/110)
265 / 277°
229 / 240°
10.30 / 10.95mm
2.10 / 2.55mm
O.E.M.
MECH: sport
2280347
277 / 277°
240 / 240°
10.95 / 10.95mm
2.35 / 2.35mm
O.E.M.
MECH: sport
2280305
300 / 295°
253 / 251°
10.90 / 10.90mm
3.30 / 3.25mm
O.E.M.
MECH: rally & race
2280311 (entinen 300/108)
305 / 304°
258 / 258°
12.80 / 12.75mm
3.35 / 3.25mm
custom
MECH: rally & race
2280312 (entinen 300/104)
308 / 309°
266 / 266°
12.65 / 12.65mm
4.40 / 4.25mm
custom
MECH: rally & race
2280324 (entinen 310/108)
316 / 318°
274 / 275°
13.30 / 13.40mm
4.70 / 4.60mm
custom
MECH: rally & race
2280359
312 / 312°
271 / 271°
12.10 / 12.10mm
5.00 / 5.00mm
custom
MECH: rally & race
2280357 (entinen 320/310 "240hp")
323 / 318°
283 / 275°
13.90 / 13.45mm
5.35 / 4.65mm
custom
MECH: rally & race
2280313
323 / 323°
283 / 283°
13.90 / 13.90mm
5.35 / 5.25mm
custom
MECH: rally & race
custom grinds are available on request
Cat Cams (entinen Euro-Crane) Ford OHC 1,6/2,0 viritysnokat
läpikarkaistuun uuteen valuaihoon valmistettu
arvot Cat Camsin ilmoitustavalla ilmoitettuna
[hakasuluissa Cat Cams:in arvojen ilmoitustapa]
(nokan numeron perässä kaarisuluissa vanhat arvot Crane:n tavalla ilmoitettuna)
partnr.
duration
duration
maximum lift
lift at TDC
parts
application
[data link]
[0.1mm+cl]
[1.0mm+cl]
[cl=0]
[cl=0]
[-]
[-]
2280300 (entinen 262/272/110)
265 / 271°
222 / 232°
9.55 / 10.15mm
1.70 / 2.20mm
O.E.M.
MECH: sport
2280301 (entinen 272/282/110)
265 / 277°
229 / 240°
10.30 / 10.95mm
2.10 / 2.55mm
O.E.M.
MECH: sport
2280347
277 / 277°
240 / 240°
10.95 / 10.95mm
2.35 / 2.35mm
O.E.M.
MECH: sport
2280305
300 / 295°
253 / 251°
10.90 / 10.90mm
3.30 / 3.25mm
O.E.M.
MECH: rally & race
2280311 (entinen 300/108)
305 / 304°
258 / 258°
12.80 / 12.75mm
3.35 / 3.25mm
custom
MECH: rally & race
2280312 (entinen 300/104)
308 / 309°
266 / 266°
12.65 / 12.65mm
4.40 / 4.25mm
custom
MECH: rally & race
2280324 (entinen 310/108)
316 / 318°
274 / 275°
13.30 / 13.40mm
4.70 / 4.60mm
custom
MECH: rally & race
2280359
312 / 312°
271 / 271°
12.10 / 12.10mm
5.00 / 5.00mm
custom
MECH: rally & race
2280357 (entinen 320/310 "240hp")
323 / 318°
283 / 275°
13.90 / 13.45mm
5.35 / 4.65mm
custom
MECH: rally & race
2280313
323 / 323°
283 / 283°
13.90 / 13.90mm
5.35 / 5.25mm
custom
MECH: rally & race
custom grinds are available on request
- rallitalli
- A-Junnu
- Viestit: 90
- Liittynyt: 29.09.2004 00:00
Escortin nokka
Escort ohc perustietoutta.
Ford ohc (sohc) nokka voi olla hiottu joko valuaihioon tai teräkseen. Steel billet ja wrc-billet ovat harvinaisia Mk1 ja Mk2 Ekkereissä. Valunokan aihio voi olla massatuotantoon tai kovaan käyttöön tarkoitettu.
Valun tekijä ja nokan hioja eivät yleensä ole sama taho. Valunokan aihioita lienee tehty mm Englanti/UK, Saksa/Belgia, USA, Meksiko, Turkki, Espanja sekä Inta, Etelä-Afrikka ja Australia. Ford-ovaalilla merkityt valut ovat harvinaisia, UK-aihiot yleisimpiä. Suomeen tuotuna aihio maksanee 120 euroa. Aihion laakeripinnat on hiottu mittoihinsa, "nokat" neitseellisiä.
Vakiomoottoreissa käytetään edullisesta aihiosta (nodular cast) valmistettuja nokkia, perusympyrä 31mm luokkaa. Virityskäytössä näillä nokilla saattoi ilmetä pehmeys-ongelmia. Myös valusaumojen terävät ilmakuplien reunat olivat (ovat) ongelma, valua hiottiin 3mm lisää. Hyviä nokkia olivat ontot 30milliset, ristiin porattuna. Virityskäytön kovuusvaatimus (pinta +2mm) varmistettiin loppukäsittelyllä.
90-luvulla yhä usemmat nokan valmistajat siirtyivät käyttämään läpikarkaistua (chill cast) aihiota. OHC-nokistakin tuli kestäviä. Tosin toisilla kestää nokka kuin nokka ja toisilla ei mikään.
Paitsi valuaihion tekijä, myös hiojan nimi saattaa paljastua loppukäyttäjälle vasta valmistuttajan nimen takaa, tunnettu esimerkki BF63. Myöskään nokan nimi, vaikkapa GP1, ei kerro missä maassa se on hiottua ja tai kuka sen on vaikkapa UK:ssa hionut.
Tunnetut nokkien valmistajat eivät tarjoa UUShiottuja ohc-nokkia. Niitä käytetään kuitenkin laajasti Suomessa ja UK:ssa. Vippakulma korjataan yleisesti ns pitkällä ventiilillä. Uushiotut ovat yleisiä JM-käytössä ja peltoautoissa.
Ensimmäisen "tuplahiotulla" nokalla olevan 200hv rallimoottorin näin 90-luvun lopussa. Nokan perusympyrä oli luokkaa 25mm, 92mm männät, Saabin veivit , 205 lohko ja cr yli 14. Kaasujen virtaukset oli saatu kohdalleen, kiihtyvyydet kovat.
Ford Escort ja (s)ohc ovat tarjonneet virityksen kiertokoulua lähes 40 vuoden ajan. Opetusaihe lienee kiinnostunat sillä tulijoita on riittänyt
Tämä ei ole kannanotto blankon tai uushiotun puolesta. Käytössäni on molempia ja Ekkereitäkin. Virittää en itse osaa.
Ford ohc (sohc) nokka voi olla hiottu joko valuaihioon tai teräkseen. Steel billet ja wrc-billet ovat harvinaisia Mk1 ja Mk2 Ekkereissä. Valunokan aihio voi olla massatuotantoon tai kovaan käyttöön tarkoitettu.
Valun tekijä ja nokan hioja eivät yleensä ole sama taho. Valunokan aihioita lienee tehty mm Englanti/UK, Saksa/Belgia, USA, Meksiko, Turkki, Espanja sekä Inta, Etelä-Afrikka ja Australia. Ford-ovaalilla merkityt valut ovat harvinaisia, UK-aihiot yleisimpiä. Suomeen tuotuna aihio maksanee 120 euroa. Aihion laakeripinnat on hiottu mittoihinsa, "nokat" neitseellisiä.
Vakiomoottoreissa käytetään edullisesta aihiosta (nodular cast) valmistettuja nokkia, perusympyrä 31mm luokkaa. Virityskäytössä näillä nokilla saattoi ilmetä pehmeys-ongelmia. Myös valusaumojen terävät ilmakuplien reunat olivat (ovat) ongelma, valua hiottiin 3mm lisää. Hyviä nokkia olivat ontot 30milliset, ristiin porattuna. Virityskäytön kovuusvaatimus (pinta +2mm) varmistettiin loppukäsittelyllä.
90-luvulla yhä usemmat nokan valmistajat siirtyivät käyttämään läpikarkaistua (chill cast) aihiota. OHC-nokistakin tuli kestäviä. Tosin toisilla kestää nokka kuin nokka ja toisilla ei mikään.
Paitsi valuaihion tekijä, myös hiojan nimi saattaa paljastua loppukäyttäjälle vasta valmistuttajan nimen takaa, tunnettu esimerkki BF63. Myöskään nokan nimi, vaikkapa GP1, ei kerro missä maassa se on hiottua ja tai kuka sen on vaikkapa UK:ssa hionut.
Tunnetut nokkien valmistajat eivät tarjoa UUShiottuja ohc-nokkia. Niitä käytetään kuitenkin laajasti Suomessa ja UK:ssa. Vippakulma korjataan yleisesti ns pitkällä ventiilillä. Uushiotut ovat yleisiä JM-käytössä ja peltoautoissa.
Ensimmäisen "tuplahiotulla" nokalla olevan 200hv rallimoottorin näin 90-luvun lopussa. Nokan perusympyrä oli luokkaa 25mm, 92mm männät, Saabin veivit , 205 lohko ja cr yli 14. Kaasujen virtaukset oli saatu kohdalleen, kiihtyvyydet kovat.
Ford Escort ja (s)ohc ovat tarjonneet virityksen kiertokoulua lähes 40 vuoden ajan. Opetusaihe lienee kiinnostunat sillä tulijoita on riittänyt
Tämä ei ole kannanotto blankon tai uushiotun puolesta. Käytössäni on molempia ja Ekkereitäkin. Virittää en itse osaa.
- rallitalli
- A-Junnu
- Viestit: 90
- Liittynyt: 29.09.2004 00:00
Escortin nokka
Fordin (s)ohc nokan arvojen lukemisesta ja tulkitsemisesta.
Ostin ensimmäisen jenkkinokan 1966. RamSonic Racingin toimitti perheyhtiö Crane, Florida. Nokan lukemat olivat Datsunin ja Nortonin virinokista poikkeavia. Miten esimerkiksi cl (välys) voi olla nolla.
Nosto ja välys. Nosto voidaan ilmoittaa joko nokalta tai venttiililtä. Rallikäytössä venalta luokkaa 12-13mm. Lukema on netto tai brutto. Jos CL=0 tai "ohne spiel" niin luvut ovat ilman välystä. Näin ilmoitetuista vähennän 0.25mm vertailussa UK. Välyksen lisääminen vaikuttanee ajoitukseenkin, en itse osaa. Venavälyksiä kyllä käytän ohareissani.
Nosto ja keinuvipusuhde. Valmistajien käyttämät ovat välillä 1.59 ja 1.69. Useimpien arvot ovat lähellä 1.64 jota käytän vertailulukuna. Iso suhde = komea nosto. Tärkeintä on saada todellinen nosto vastaamaan valmistajan arvoja. Venttiili aukeaa ja sulkeutuu optimaalisilla asteilla ja "kone laulaa".
Vippakulma. Käytän useimmiten 2.0i kantta, 2.0 mitan venoja ja blankko nokkia. Keinuvipu tulee oikeaan kulmaan eli nosto on ok ja ollaan keskellä vipan keinupintaa. Työtä aiheuttavat hiotut nokat sekä 1.6 ja 1.3 kannet. Jos 12mm nostava uusi nokka nostaa tosiallisesti 10mm ja putoaa vipalta pois, niin nokka ei välttämättä ole väärin tehty. Miksiköhän on pitkät säätöpultit, pitkät seuraajat, pitkät venttiilit, ventiilipituuden säätöpalat jne.
Asteet. Nokan asteluvut ilmoitetaan kahdella tavalla. Jenkki käyttää alku- ja loppulukemaa 0.1mm ja UK vastaavasti 0.01" eli 0.25mm. Luku kertoo paljonko vena on noussut mittauksen alku/loppuhetkellä. Jenkki saa komeat kestot (duration) ja peitot (overlap). Vähennän jenkiltä 10 astetta sekä alusta että lopusta: vertailussa britteihin. Saksassa on molempia.
Nokkien valmistajat helpottavat valintaamme käyttösuosituksin. Saksasta valitsen "Gruppe H", UK:sta "rally" ja pidän mielessä että jenkin rally on eurooppalaisen mittapuun mukaan "fast road/rally".
Fordin ohc nokkia on valmistettu noin 40 vuotta. Vahvimmat ja parhaat ovat jääneet eloon. Tehoa saadaan jopa liikaa.
Asiaa on tarkasteltu harrastajan näkökulmasta mekaanisin vipoin.
Ostin ensimmäisen jenkkinokan 1966. RamSonic Racingin toimitti perheyhtiö Crane, Florida. Nokan lukemat olivat Datsunin ja Nortonin virinokista poikkeavia. Miten esimerkiksi cl (välys) voi olla nolla.
Nosto ja välys. Nosto voidaan ilmoittaa joko nokalta tai venttiililtä. Rallikäytössä venalta luokkaa 12-13mm. Lukema on netto tai brutto. Jos CL=0 tai "ohne spiel" niin luvut ovat ilman välystä. Näin ilmoitetuista vähennän 0.25mm vertailussa UK. Välyksen lisääminen vaikuttanee ajoitukseenkin, en itse osaa. Venavälyksiä kyllä käytän ohareissani.
Nosto ja keinuvipusuhde. Valmistajien käyttämät ovat välillä 1.59 ja 1.69. Useimpien arvot ovat lähellä 1.64 jota käytän vertailulukuna. Iso suhde = komea nosto. Tärkeintä on saada todellinen nosto vastaamaan valmistajan arvoja. Venttiili aukeaa ja sulkeutuu optimaalisilla asteilla ja "kone laulaa".
Vippakulma. Käytän useimmiten 2.0i kantta, 2.0 mitan venoja ja blankko nokkia. Keinuvipu tulee oikeaan kulmaan eli nosto on ok ja ollaan keskellä vipan keinupintaa. Työtä aiheuttavat hiotut nokat sekä 1.6 ja 1.3 kannet. Jos 12mm nostava uusi nokka nostaa tosiallisesti 10mm ja putoaa vipalta pois, niin nokka ei välttämättä ole väärin tehty. Miksiköhän on pitkät säätöpultit, pitkät seuraajat, pitkät venttiilit, ventiilipituuden säätöpalat jne.
Asteet. Nokan asteluvut ilmoitetaan kahdella tavalla. Jenkki käyttää alku- ja loppulukemaa 0.1mm ja UK vastaavasti 0.01" eli 0.25mm. Luku kertoo paljonko vena on noussut mittauksen alku/loppuhetkellä. Jenkki saa komeat kestot (duration) ja peitot (overlap). Vähennän jenkiltä 10 astetta sekä alusta että lopusta: vertailussa britteihin. Saksassa on molempia.
Nokkien valmistajat helpottavat valintaamme käyttösuosituksin. Saksasta valitsen "Gruppe H", UK:sta "rally" ja pidän mielessä että jenkin rally on eurooppalaisen mittapuun mukaan "fast road/rally".
Fordin ohc nokkia on valmistettu noin 40 vuotta. Vahvimmat ja parhaat ovat jääneet eloon. Tehoa saadaan jopa liikaa.
Asiaa on tarkasteltu harrastajan näkökulmasta mekaanisin vipoin.
- ProStreet
- A-Junnu
- Viestit: 52
- Liittynyt: 13.09.2004 00:00
- Viesti:
Lisää vinkkejä nokkien mittaamisesta ja ajoittamisesta harrastajalle:
http://www.prostreet.fi/tekniikka-ohjee ... oitus.html
http://www.prostreet.fi/tekniikka-ohjee ... oitus.html
- rallitalli
- A-Junnu
- Viestit: 90
- Liittynyt: 29.09.2004 00:00
rahapussin paksuus
Valmistaja mainostaa parasta: voittajaa. Kuluttaja haluaa samaistua menestyjään: minä voittaja. Edes F-cupin hallitsijan nokka ei ole sama kuin kansallisella tasolla. Sosiaalinen paine: kaveriporukka baarissa rempseine puheineen.
Kauppias tarjoaa kovaa nokkaa. Jos ei, suututaan "yritettiin myydä mopoa". Yleensä loppukäyttäjä tietää mitä haluaa ja paljonko on rahaa nokan ympärille.
Eskon rallinokan valinnan voi aloittaa näin. Onko minulla 10 vai 25 tuhatta eeroa. Itseni rahat vai firma maksamassa. Onko minulla juokseviin kuluihin auton hinta per vuosi.
25te Esko: 250bhp rullanokka rullineen, billet kansi, ohjelmoitoava ruisku, 200 lohko, 94-97 takomännät, 22 uniballia, volvot, danat, watit sun muut.
10te Esko: 200bhp kaasarinokka, 92mm männät, 205 lohko, 2.0i kansi, 4v laatikko ja muut harrastajaystävälliseen hintaan.
125 tuhatta puntaa on suurin näkemäni pyyntö nelosryhmän Ekkeristä. Markkoina milli. Siinä ei nokan hinta tunnu.
Eka nokan osto on aina vaikein. Toisen osaa kokemuksella. Valintaa helpottaa koodaus. Esimerkiksi 244- ja BP300-ralliperheiden turvalliset ratkaisut on toteutettu moottorista toiseen samoin BP300/244-lopputunnistuksin.
Kysytty RL31 on turvallinen valinta clubman tasolle. Tietää mitä saa ja erityisesti miten saa. Se on tuoteperheen kolmas kehitysversio. Esikoinen oli RL1, kuopus saanee nimen RL41.
RL31:n kehitysversio voisi olla 3+. Se ei ole enää "limpusta" käsin kopiosorvattu. Se on kaksonen. Siskos kantoi nimeä A7.
Yksin olet valintasi kanssa. Valintaa ei helpota jälkeenpäin annetut ajoitusohjeet ja myöhemmin kerrottu lista tarvittavista lisävarusteista.
Arvostan etukäteen saatavaa tietoa, painettuna. Arkistoitava ISBN luttelo pysyy. Netti yksinkertaistaa ja siellä olevaa tietoa voi napin painalluksella muuttaa.
Kauppias tarjoaa kovaa nokkaa. Jos ei, suututaan "yritettiin myydä mopoa". Yleensä loppukäyttäjä tietää mitä haluaa ja paljonko on rahaa nokan ympärille.
Eskon rallinokan valinnan voi aloittaa näin. Onko minulla 10 vai 25 tuhatta eeroa. Itseni rahat vai firma maksamassa. Onko minulla juokseviin kuluihin auton hinta per vuosi.
25te Esko: 250bhp rullanokka rullineen, billet kansi, ohjelmoitoava ruisku, 200 lohko, 94-97 takomännät, 22 uniballia, volvot, danat, watit sun muut.
10te Esko: 200bhp kaasarinokka, 92mm männät, 205 lohko, 2.0i kansi, 4v laatikko ja muut harrastajaystävälliseen hintaan.
125 tuhatta puntaa on suurin näkemäni pyyntö nelosryhmän Ekkeristä. Markkoina milli. Siinä ei nokan hinta tunnu.
Eka nokan osto on aina vaikein. Toisen osaa kokemuksella. Valintaa helpottaa koodaus. Esimerkiksi 244- ja BP300-ralliperheiden turvalliset ratkaisut on toteutettu moottorista toiseen samoin BP300/244-lopputunnistuksin.
Kysytty RL31 on turvallinen valinta clubman tasolle. Tietää mitä saa ja erityisesti miten saa. Se on tuoteperheen kolmas kehitysversio. Esikoinen oli RL1, kuopus saanee nimen RL41.
RL31:n kehitysversio voisi olla 3+. Se ei ole enää "limpusta" käsin kopiosorvattu. Se on kaksonen. Siskos kantoi nimeä A7.
Yksin olet valintasi kanssa. Valintaa ei helpota jälkeenpäin annetut ajoitusohjeet ja myöhemmin kerrottu lista tarvittavista lisävarusteista.
Arvostan etukäteen saatavaa tietoa, painettuna. Arkistoitava ISBN luttelo pysyy. Netti yksinkertaistaa ja siellä olevaa tietoa voi napin painalluksella muuttaa.
- ProStreet
- A-Junnu
- Viestit: 52
- Liittynyt: 13.09.2004 00:00
- Viesti:
Jos haluat sijoittaa autoon n 1000e enemmän saat rullanokan + rullaseuraajat + titaaniretainerit + teräskiilat
Esim Cat Cams/ Euro Crane "roller" eli rullaseuraajille tarkoitetut viritysnokat ovat Suomessa suosittuja:
292ast (laajin vetoalue)
300ast (suosituin)
308ast (kiertää ylös vaatii osilta paljon)
Etuna on lähes olematon keinujen kuluminen sekä n 10Nm enemmän vääntöä keskirekisterissä 4500-6000rpm
Rullanokat vaativat muilta osilta enemmän:
Titaaniretainereira suositellaan esim Crane, vähintään teräsretainerit esim Crane
Teräskiilat pakolliset esim Crane
Jousien tulee olla huomattavasti jäykemmät esim Crane
(hinta samaa luokkaa kuin laahainmoottoreissa)
Venttiilien tulee olla Cat Cams ja Crane rullanokilla n 124-125mm pitkät kun kansiaihiona on Ford OHC 1,6
sekä tietenkin laadukkaat koska ne saavat "enemmän kyytiä" rullanokilla
esim Manley tai Ferrea
(hinta samaa luokkaa kuin laahainmoottoreissa)
Esim Cat Cams/ Euro Crane "roller" eli rullaseuraajille tarkoitetut viritysnokat ovat Suomessa suosittuja:
292ast (laajin vetoalue)
300ast (suosituin)
308ast (kiertää ylös vaatii osilta paljon)
Etuna on lähes olematon keinujen kuluminen sekä n 10Nm enemmän vääntöä keskirekisterissä 4500-6000rpm
Rullanokat vaativat muilta osilta enemmän:
Titaaniretainereira suositellaan esim Crane, vähintään teräsretainerit esim Crane
Teräskiilat pakolliset esim Crane
Jousien tulee olla huomattavasti jäykemmät esim Crane
(hinta samaa luokkaa kuin laahainmoottoreissa)
Venttiilien tulee olla Cat Cams ja Crane rullanokilla n 124-125mm pitkät kun kansiaihiona on Ford OHC 1,6
sekä tietenkin laadukkaat koska ne saavat "enemmän kyytiä" rullanokilla
esim Manley tai Ferrea
(hinta samaa luokkaa kuin laahainmoottoreissa)
- jjs
- Yleinen
- Viestit: 281
- Liittynyt: 18.06.2004 00:00
Ja nyt kun teoriapuoli on -erittäin asiallisesti- käsitelty
, voin antaa yhden käytännön vinkin: omassa jäähdyttely-/uudelleenopettelukerhon mk2:ssa Cranen 300/104 tuntuu toimivan miellyttävästi ja antaa kohtuullisen vääntökäyrän. Kansi 2,0 aihio, STD -poraus, p/s 12,1:1, pakosarja 4-2-1, 2x 48 Dellòrto. Max ennakko nyt 32.
