Penkki ja vyöt..
- Rhmotor
- Yleinen

- Viestit: 266
- Liittynyt: 16.06.2004 00:00
Penkki ja vyöt..
Lainaus AKK:n tiedotteesta..
Turvavyöt ja istuimet
Vuoden 2006 alusta vaaditaan rallikilpailujen N ja A ryhmien autoissa kv-sääntöjen mukaiset turvavyöt ja istuimet, jotka on hyväksytty FIA:n voimassaolevien standardien mukaisesti. Tämä sääntö laajennetaan koskemaan rallikilpailujen ryhmää F ja historic luokan ajoneuvoja (niissä luokissa, missä sitä ei vielä vaadita) ja kaikkia rallisprintin virallisia luokkia vuoden 2007 alusta.
Tarkoittaako tuo sitä et vaikka olis Fia hyväksytyt penkki tai vyöt, mutta niissä ei ole sitä viimeistä voimassa olopäivämäärää, et nekään ei enää kelpaa tuon jälkeen?
Turvavyöt ja istuimet
Vuoden 2006 alusta vaaditaan rallikilpailujen N ja A ryhmien autoissa kv-sääntöjen mukaiset turvavyöt ja istuimet, jotka on hyväksytty FIA:n voimassaolevien standardien mukaisesti. Tämä sääntö laajennetaan koskemaan rallikilpailujen ryhmää F ja historic luokan ajoneuvoja (niissä luokissa, missä sitä ei vielä vaadita) ja kaikkia rallisprintin virallisia luokkia vuoden 2007 alusta.
Tarkoittaako tuo sitä et vaikka olis Fia hyväksytyt penkki tai vyöt, mutta niissä ei ole sitä viimeistä voimassa olopäivämäärää, et nekään ei enää kelpaa tuon jälkeen?
- TienTukko
- Yleinen

- Viestit: 276
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Viesti:
Tokko tuo AKK nyt sentään vöitä ja penkkejä alkaa kaupitella "rahan himossaan"htr kirjoitti:Penkeissä ei tietääkseni ole parasta ennen päivää niin kuin vöissä. Eli vaikka vyöt olis paketissa ja "parasta ennen" päiväys on ummessa niin niillä vöillä ei ajeta, kiitos AKK:n ja AKK:n rahan himo
TienTukko Racing, perinteinen autourheiluseura jo vuodesta 2008!
- kprt
- KV

- Viestit: 735
- Liittynyt: 09.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Turvavyöt ja penkit
Noin juuri me saamme pois harrastajat lajilta, jotka tietääkseni rahoittavat myös AKK:n toimintaa. Rakennan itse par aikaa F ryhmän autoa ja tämmöiset sääntö muutokset panevat miettimään koko harrastuksen järkevyyttä. Ei minulla ainakaan ole rahaa vaihtaa penkkejä ja vöitä joka viikko. Ja palataanpa ajassa taakse päin. Olen myöskin ajanut aikoinaan vanhoilla vöillä ja penkeillä eikä ne ole koskaan pettänyt altani ( -80 luvulla ) Tietääkseni varusteet ovat parantuneet ainakin kaksin kertaiseksi niistä ajoista joten täytyy vaan ihmetellä miten ne nykyään kestää vain viikon kun ennen niillä ajettiin vuosia ja jopa 10 vuosia ilman ongelmia. Täytyy harkita että teenkö autoni suoraan talliini seisomaan museooni....
-
Vieras
Nykyisin voimassaolevan standardin mukaisissa FIA-hyväksytyissä vöissä on aina parasta ennen päivä. Penkeissä on virtaa viisi vuotta valmistuspäivästä lukien. Tarkat ohjeet asian tarkistamiseksi löytyy täältä: http://www.akk-motorsport.fi/attachemen ... 7-2412.pdf Ohjetta ei luonnollisestikaan ole vielä päivitetty ensi vuoden vaatimusten suhteen eri lajeissa, mutta asia selvinnee silti.
Sitä en edelleenkään ymmärrä, kuinka tämän lajin harrastajilla aina alkaa hirveä kitinä, kun muutaman satasen turvavarusteita pitää laittaa uusiksi. Jos joku säädettävä tukivarsi maksaa 500 kappale, niin niihin on aina varaa puhumattakaan jostain erikoisemmasta kiertokangesta tai muusta hilavitkuttimesta, mistä tulee siinä 3 kilowattia lisää tehoa
. Sikäli kun muuttuvat turvavarustesäännöt panevat omalla kohdalla miettimään harrastuksen järkevyyttä, niin on sitten aikakin
. Vanhoilla lypsyjakkaroilla ja remeleillä saa sitä paitsi F:ssä vetää vielä kolmatta vuotta ennen kuin uusia aletaan katsastuksessa vaatimaan. Sääntö astuu niillä voimaan VASTA 2007.
Sitä en edelleenkään ymmärrä, kuinka tämän lajin harrastajilla aina alkaa hirveä kitinä, kun muutaman satasen turvavarusteita pitää laittaa uusiksi. Jos joku säädettävä tukivarsi maksaa 500 kappale, niin niihin on aina varaa puhumattakaan jostain erikoisemmasta kiertokangesta tai muusta hilavitkuttimesta, mistä tulee siinä 3 kilowattia lisää tehoa
-
Jankos
- KV

- Viestit: 417
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Jokioinen
Ei prkl.
Tuo nyt on taas aivan perseestä jos ei kelpaa peruspenkki ilman fia-hyväksyntää. Siitä fia-merkistä ei kuitenkaan ole edes mitään hyötyä, yhtälailla hyväksytty voi olla ollut kaadossa mukana ja vioittunut.
Mullakin on molemmat penkit sparcon valmistamia, toinen on hiilikuitupenkki ja toinen lasikuituinen, lisäksi vara-korissa taitaa olla sparcon lasikuitupenkki mikä on kuin uusi. Penkit on kyllä olleet käytössä jo useita vuosia mutta kunto on silti hyvä (verhoilu on kylläkin revennyt kuskin penkistä!) ja käyttöaste mullakin on ollut melko pieni. Itsekin pari kertaa vuodessa tulee nuo penkit irroitettua ja samalla tutkailen hyvinkin kriittisellä silmällä penkkien kunnon
Tätä penkkiasiaa en kyllä hyväksy kovin helposti, vyöt vielä ymmärrän jotenkin.
Mitä taas tulee kulurakenteeseen niin kyllä se peruaharrastajan budjetissa on sairaan suuri hinta tuollanen reilu 600e mitä penkit maksaa. Ainakin mulle se tarkoittaa kahden kolmen kisan (rallit+sprintit) ajamatta jättämistä kaikista 5-8 kisasta jotka vuosittain ajan. Täällä suomessa kun on kuitenkin niitäkin harrastajia hyvin paljon jotka ajelee sillä samalla joskus rakennetulla autolla vuodesta toiseen, eikä sen auton kehittämiseen kovin suuria summia vuosittain laiteta. Minä ainakin olen juuri sellainen. Juuri nytkin auto on tallissa ja tiedän että siihen pitäisi uusia välitys, mutta eipä ole varaa muutamaan kuukauteen sitäkään ostaa.
Eli sanokaa nyt sitten suoraan että mun tapaisia harrastajia ei kisoihin kaivata!!!
Tuo nyt on taas aivan perseestä jos ei kelpaa peruspenkki ilman fia-hyväksyntää. Siitä fia-merkistä ei kuitenkaan ole edes mitään hyötyä, yhtälailla hyväksytty voi olla ollut kaadossa mukana ja vioittunut.
Mullakin on molemmat penkit sparcon valmistamia, toinen on hiilikuitupenkki ja toinen lasikuituinen, lisäksi vara-korissa taitaa olla sparcon lasikuitupenkki mikä on kuin uusi. Penkit on kyllä olleet käytössä jo useita vuosia mutta kunto on silti hyvä (verhoilu on kylläkin revennyt kuskin penkistä!) ja käyttöaste mullakin on ollut melko pieni. Itsekin pari kertaa vuodessa tulee nuo penkit irroitettua ja samalla tutkailen hyvinkin kriittisellä silmällä penkkien kunnon
Tätä penkkiasiaa en kyllä hyväksy kovin helposti, vyöt vielä ymmärrän jotenkin.
Mitä taas tulee kulurakenteeseen niin kyllä se peruaharrastajan budjetissa on sairaan suuri hinta tuollanen reilu 600e mitä penkit maksaa. Ainakin mulle se tarkoittaa kahden kolmen kisan (rallit+sprintit) ajamatta jättämistä kaikista 5-8 kisasta jotka vuosittain ajan. Täällä suomessa kun on kuitenkin niitäkin harrastajia hyvin paljon jotka ajelee sillä samalla joskus rakennetulla autolla vuodesta toiseen, eikä sen auton kehittämiseen kovin suuria summia vuosittain laiteta. Minä ainakin olen juuri sellainen. Juuri nytkin auto on tallissa ja tiedän että siihen pitäisi uusia välitys, mutta eipä ole varaa muutamaan kuukauteen sitäkään ostaa.
Eli sanokaa nyt sitten suoraan että mun tapaisia harrastajia ei kisoihin kaivata!!!
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D
- TeemuK
- A-Junnu

- Viestit: 90
- Liittynyt: 13.05.2004 00:00
- Viesti:
Eiköhän tämän sääntöuudistuksen takana tarkoitus ole saada ne isältä-pojalle ties kuinka vanhat penkit ja vyöt pois. Valitettavasti niitä korkeaselkänojaisia penkkiä muistuttavia jakkaroita edelleen näkyy kuin myös vanhoja turvavöitä. Jotkut niillä edelleen ajelee mutta omaa turvallisuutta tässä haetaan. Kuitenkin kunnon penkki ja vyöt ovat aika tärkeässä roolissa ulosajossa. Valitettavasti se raja on johonkin vedettävä ja nyt se on vuodessa 2006/2007.
-
Vieras
Sitten säästämään
F:ssä säännön voimaantuloon on aikaa 27 kuukautta. Jos penkkeihin menee 600 euroa, on talteen laitettava 22 euroa kuukaudessa. Jätätte siis Jankos ja kumppanit joka viikonloppu juomatta keskimäärin reilun tuopin vähemmän olutta. Sen lisäksi että paino tippuu ja kunto nousee, tulette huomaamatta säästäneeksi uusien penkkien hinnan. Kalleus on suhteellista... :o
TeemuK on oivaltanut asian juuri aivan oikein. Minä olen tehnyt himpun verran monta onnettomuustutkintaa ja siihen kokemukseen perustuen voin vakuuttaa kaikille epäilijöille, että kunnon penkeillä ja vöillä todella on väliä seurausten syntymisen ehkäisemisessä.
FIA-hyväksyntöjen vaatiminen on keino, jolla varmistetaan, että kaikkien varusteet täyttävät edes jotkin yhdenmukaiset kriteerit. Näin AKK kantaa vastuunsa koko toiminnan ylimpänä valvojana tässä maassa. Lakituvassa vastuita pohtiessa ketään ei kiinnosta ajoiko kuski kaksi vai 20 kisaa vuodessa ja kotikulmilla vai ulkomailla. Riskipitoisessa lajissa varusteiden vain on oltava hyviä. Nykyinen 70-luvulta peräisin oleva käytäntö ei ole kotoisin tästä maailmasta.
TeemuK on oivaltanut asian juuri aivan oikein. Minä olen tehnyt himpun verran monta onnettomuustutkintaa ja siihen kokemukseen perustuen voin vakuuttaa kaikille epäilijöille, että kunnon penkeillä ja vöillä todella on väliä seurausten syntymisen ehkäisemisessä.
FIA-hyväksyntöjen vaatiminen on keino, jolla varmistetaan, että kaikkien varusteet täyttävät edes jotkin yhdenmukaiset kriteerit. Näin AKK kantaa vastuunsa koko toiminnan ylimpänä valvojana tässä maassa. Lakituvassa vastuita pohtiessa ketään ei kiinnosta ajoiko kuski kaksi vai 20 kisaa vuodessa ja kotikulmilla vai ulkomailla. Riskipitoisessa lajissa varusteiden vain on oltava hyviä. Nykyinen 70-luvulta peräisin oleva käytäntö ei ole kotoisin tästä maailmasta.
- SL-RallyTeam
- B-junnu

- Viestit: 23
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
codeR kirjoitti:Nykyisin voimassaolevan standardin mukaisissa FIA-hyväksytyissä vöissä on aina parasta ennen päivä. Penkeissä on virtaa viisi vuotta valmistuspäivästä lukien. Tarkat ohjeet asian tarkistamiseksi löytyy täältä: http://www.akk-motorsport.fi/attachemen ... 7-2412.pdf Ohjetta ei luonnollisestikaan ole vielä päivitetty ensi vuoden vaatimusten suhteen eri lajeissa, mutta asia selvinnee silti.
Heräsi muutama kysymys:
-Löytyykö AKK:n sivuilta lisää samanlaisia tiedostoja kuten penkeistä ja vöistä? En itse ainakaan löytänyt sääntökirjan nettiversiosta tällaista tiedostoa, kun sitä selailin. Tämä ed. mainittu liite on asiallinen, josta selviää asia hyvin.
-Onko penkkien viisivuotis-sääntö jo nyt kansallisesti voimassa?
Aikanaan kritisoin kypäräsääntöä, kun moottoripyöräilyyn kelpaava kypärä ei olekaan kelvollinen auton sisäpuoliseen käyttööön kilpailussa. Mutta eipä enää harmita Peltoreiden ostaminen, onpa huomattavasti miellyttävämpi käyttää kuin "tavallinen" krossikypärä.
Jos nyt penkit menevät vaihtoon, niin minkä sille voi. Säännöt ovat sääntöjä ja turhempiakin kohteita on kuin penkit ja vyöt.
Täysillä sisään - Paareilla ulos !
-
Jankos
- KV

- Viestit: 417
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Jokioinen
codeR: Tuntematta minua alatte herjata juopoksi, läskiksi ja huonokuntoiseksi? Mitäs herran päässä oikein liikkuu kun pitää siirtyä heti muiden harrastajien henkilökohtaisiin asioihin. Tuntuu jotenkin oudolta ettei harrastajat saa kommentoida sääntömuutoksia, kun noin kovasti pitää intoutua...
Minä siis täytän näillä tavoillani oletuksesi:
Juopon määritelmä: saunasiideri kerran kuussa 99 senttiä(lidlistä), 1-2 kertaa vuodessa baarissa jossa kaveriporukassa noin 5 juomaa.
Läski: 78 kiloa / 182 senttiä
Huonokuntoinen: En edes lääkäreiden mielestä, joka viikko kuntoilua muutama tunti...
Tähänkin asti olen harrastanut nimenomaan niillä rahoilla jotka tupakin ja viinanjuonnin minimoinnilla jää käytettäväksi autourheiluun.
Eli jos jätän kaiken lopunkin viinanjuonnin pois niin säästän vuodessa 62 euroa. Pystyn siis aina kymmenen vuoden välein ostamaan säästyneillä rahoilla uudet penkit. Eli pystyn ajamaan kilpaa 5 vuoden sykleissä, koska penkit vanhenee joka viides vuosi!!!
Mitä taas tulee auton rakentamiseen meneviin kuluihin. Tänävuonna kallein investointi autooni alkuvuodesta oli vaihdelaatikon rikkoutunut ratas noin 200 euroa. Sekin oli minun budjetissa suuri summa. Nyt syyskaudella aloitin kalliin projektin ja aloin muuttamaan tuplia ohjelmoitavaksi ruiskuksi/sytkäksi, kokonaisbudjetti tuolle on 400 euroa. Mutta tuon saman summan saan takaisin kun myyn weberin 45mm tuplat pois...
Tekstistä voi luulla että olen kovinkin persaukinen kaveri, ei pidä edes sekään paikkaansa... En vain halua käyttää mahdottoman suurta osaa rahoistani autourheiluun. Haluan autourheilun lisäksi myös harrastaa montaa muutakin asiaa mitkä on kiinnostavia.
Monille nämä penkkisäännökset yms. on koko harrastuksen kannalta kuolettavia ja moni joutuu jättämään koko harrastuksen haaveilemisen asteelle, kun ei pysty halpaa autoa viivalle tuomaan kun saman verran pitää pistää uusiin turvavarusteisin kohta rahaa kiinni.
Ja kuten jo tuossa aiemmin kirjoitin:
FIA-hyväksyntä varusteessa ei tee siitä penkistä yhtään sen parempaa. Se penkki on voinut olla jo ennen ensimmäistä kisaa ulosajossa.
Parempana vaihtoehtona pidän näille säännöille tiukempia varustetarkastuksia esim. punakilpisten katsastusten yhteydessä tai joka kisan yhteydessä pitäisi erikseen ilmoittautua tähän tarkastukseen. Niissä tehtäisiin turvavarusteluettelo(penkit, kaaret, vyöt, yms.) ja niiden kunto tarkastettaisiin perusteellisesti. Jokainen varuste leimattaisiin ja yksilöitäisiin mikäli ei olisi voimassa olevia FIA-hyväksyntöjä. Tällä saataisiin paljon parempi varmuus tuotteiden kunnosta. Kun tuollaiset tarkastukset olisi tehty kunnolla niin varsinaisissa kisakatsastuksissa päästäisiin paljon helpommalla. Tämän tapaiseen turvavarusteiden varmistukseen laittaisin paljon mieluummin rahaa kuin pelkän leiman ostamiseen viiden vuoden välein.
Minä siis täytän näillä tavoillani oletuksesi:
Juopon määritelmä: saunasiideri kerran kuussa 99 senttiä(lidlistä), 1-2 kertaa vuodessa baarissa jossa kaveriporukassa noin 5 juomaa.
Läski: 78 kiloa / 182 senttiä
Huonokuntoinen: En edes lääkäreiden mielestä, joka viikko kuntoilua muutama tunti...
Tähänkin asti olen harrastanut nimenomaan niillä rahoilla jotka tupakin ja viinanjuonnin minimoinnilla jää käytettäväksi autourheiluun.
Eli jos jätän kaiken lopunkin viinanjuonnin pois niin säästän vuodessa 62 euroa. Pystyn siis aina kymmenen vuoden välein ostamaan säästyneillä rahoilla uudet penkit. Eli pystyn ajamaan kilpaa 5 vuoden sykleissä, koska penkit vanhenee joka viides vuosi!!!
Mitä taas tulee auton rakentamiseen meneviin kuluihin. Tänävuonna kallein investointi autooni alkuvuodesta oli vaihdelaatikon rikkoutunut ratas noin 200 euroa. Sekin oli minun budjetissa suuri summa. Nyt syyskaudella aloitin kalliin projektin ja aloin muuttamaan tuplia ohjelmoitavaksi ruiskuksi/sytkäksi, kokonaisbudjetti tuolle on 400 euroa. Mutta tuon saman summan saan takaisin kun myyn weberin 45mm tuplat pois...
Tekstistä voi luulla että olen kovinkin persaukinen kaveri, ei pidä edes sekään paikkaansa... En vain halua käyttää mahdottoman suurta osaa rahoistani autourheiluun. Haluan autourheilun lisäksi myös harrastaa montaa muutakin asiaa mitkä on kiinnostavia.
Monille nämä penkkisäännökset yms. on koko harrastuksen kannalta kuolettavia ja moni joutuu jättämään koko harrastuksen haaveilemisen asteelle, kun ei pysty halpaa autoa viivalle tuomaan kun saman verran pitää pistää uusiin turvavarusteisin kohta rahaa kiinni.
Ja kuten jo tuossa aiemmin kirjoitin:
FIA-hyväksyntä varusteessa ei tee siitä penkistä yhtään sen parempaa. Se penkki on voinut olla jo ennen ensimmäistä kisaa ulosajossa.
Parempana vaihtoehtona pidän näille säännöille tiukempia varustetarkastuksia esim. punakilpisten katsastusten yhteydessä tai joka kisan yhteydessä pitäisi erikseen ilmoittautua tähän tarkastukseen. Niissä tehtäisiin turvavarusteluettelo(penkit, kaaret, vyöt, yms.) ja niiden kunto tarkastettaisiin perusteellisesti. Jokainen varuste leimattaisiin ja yksilöitäisiin mikäli ei olisi voimassa olevia FIA-hyväksyntöjä. Tällä saataisiin paljon parempi varmuus tuotteiden kunnosta. Kun tuollaiset tarkastukset olisi tehty kunnolla niin varsinaisissa kisakatsastuksissa päästäisiin paljon helpommalla. Tämän tapaiseen turvavarusteiden varmistukseen laittaisin paljon mieluummin rahaa kuin pelkän leiman ostamiseen viiden vuoden välein.
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D
- emk67
- KV

- Viestit: 356
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Jääli
Itsellä penkki (Sparco),jonka ostin kaverilta käytettyna ainaki 5 vuotta sitten(oli ollu Vesiahon 400:ssa
) Makso sillon 300 MARKKAA.Useasti aatellu et pitäis ostaa uus,muttei oo saanu aikaseksi.Tuleepa nyt hoidettua sekin.
Ps: Kartturin penkki on FIA hyväksytty ja leimaakin jäljellä.
Niin sitä omaa henkeään arvostaa......
Ps: Kartturin penkki on FIA hyväksytty ja leimaakin jäljellä.
Niin sitä omaa henkeään arvostaa......