Kannentiiviste ongelma
- Baxter
- B-junnu
- Viestit: 32
- Liittynyt: 26.10.2004 00:00
Kannentiiviste ongelma
Ongelma on semmoinen, että sylinteri on 83mm ja tiivisteessä on 84mm reikä ja tällä hetkellä mäntä tulee suurinpiirtein lohkon tasalle. MUTTA jos puristusten nostamiseksi plaanataan lohkosta ainetta pois sen verran, että mäntä tulee lohkon yli noin puoli milliä, mitä sanoo tiiviste? Haittaako se puolen millin rako siinä männän ja tiivisteen liekkirenkaan välissä. Se on kyllä paljealuetta eli äkkiä ajatellen sinne jäisi jonkin moinen varjoalue, joka kerää seosta?
Mitä teen vai teenkö mitään? Kuparinen puoli milliä vahva liekkirengas? Vai teettää spesiaali kannentiiviste? Ja missä?
Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta tilanteesta?
Auttakaa miestä mäessä... :(
Mitä teen vai teenkö mitään? Kuparinen puoli milliä vahva liekkirengas? Vai teettää spesiaali kannentiiviste? Ja missä?
Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta tilanteesta?
Auttakaa miestä mäessä... :(
-
- A-Junnu
- Viestit: 59
- Liittynyt: 11.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
kansi pahvi!
ota vanhatiiviste irti tai uusi ja lähetä se konetiiviste lingrenille mäntyharjulle ja ilmoita mitä muutoksia haluat siihen.
mulla oli cih moottorissa pahviongelmia ja hävisi kun teetätin tiivisteen siihen ja sen voi käyttää kaksi kertaa eikä ole ollut ongelmia..
tiivisteeseen tulee kupariliekkirenkaat jossa on teräsvahvike sisällä.
Kurkisalmentie 15
52700 MÄNTYHARJU
Puh. (015) 684 076
mulla oli cih moottorissa pahviongelmia ja hävisi kun teetätin tiivisteen siihen ja sen voi käyttää kaksi kertaa eikä ole ollut ongelmia..
tiivisteeseen tulee kupariliekkirenkaat jossa on teräsvahvike sisällä.
Kurkisalmentie 15
52700 MÄNTYHARJU
Puh. (015) 684 076
- mikemotors
- B-junnu
- Viestit: 47
- Liittynyt: 01.05.2004 00:00
- Viesti:
Siinä on syynsä miksi männän pitää tulla lohkon tason yli ja samaa asiaa ei saa ajettua kannen laskulla.. Männän pitää tulla siis lähelle kannen paljealueita ja riippuen tiivisteen paksuudesta männän sopivasti yli lohkon tasosta.emk67 kirjoitti:Mutta toinen asia onkin,että eikö olisi helpompi laskea kantta !!
- Baxter
- B-junnu
- Viestit: 32
- Liittynyt: 26.10.2004 00:00
Tiiviste ropleema
Kiitos kaikille vastanneille. Kyse ei ole muuten Toyotan moottorista vaan BMW:n pikku kuutosesta, jossa on sylinterit porattu 80mm > 83mm. 2,5 litraisen koneen syl. halkaisija on 84mm. Tämä olis muuten hyvä tiiviste, mutta mietittymään jäi tämä (suurehko?) rako männän ja liekkirenkaan välillä.
Tosiaan, haluan sen paljeraon pieneksi eli mieluiten alle 1mm. Ajattelin sen homman niin, että tällä 2,5 tiivisteellä osa siitä kaasuseoksesta pakenee sinne männän ja liekkirenkaan väliseen rakoon eikä tulpan ympärille minne sen kuuluisi mennä.
Vai mitä mieltä viisaat on tästä?
Vakio tiiviste on muuten 1,85mm paksu ja koneeseen sopiva lindgrenin tiiviste olisi noin 1.4mm. Ainoastaan hinta vähän hirvittää...
Tosiaan, haluan sen paljeraon pieneksi eli mieluiten alle 1mm. Ajattelin sen homman niin, että tällä 2,5 tiivisteellä osa siitä kaasuseoksesta pakenee sinne männän ja liekkirenkaan väliseen rakoon eikä tulpan ympärille minne sen kuuluisi mennä.
Vai mitä mieltä viisaat on tästä?
Vakio tiiviste on muuten 1,85mm paksu ja koneeseen sopiva lindgrenin tiiviste olisi noin 1.4mm. Ainoastaan hinta vähän hirvittää...
- HBRteam
- KV
- Viestit: 329
- Liittynyt: 14.06.2004 00:00
Niinpä mahtaako todellisuudessa olla vaivan/rahan arvoinen juttu saada se väli pieneksi?ite rakensin juuri 2,0 ohc koneen escorttiin ja kansi oli ollut 1,6 alakerrassa ja laskettu niin alas että kun aloin laskemaan puristus suhteita ja palotiloja niin huomasin että ei p*****e männän ja kannen välinen rako olisi jätettävä jopa 1,5mm eli felpron sinisellä tiivisteellä(1mm) ja mäntä 0,5mm alle lohkon tason.kansi 44,5mm imuilla ja 38mm paolla, enemin a8 nokalla ym perus systeemeillä.ja kun kaikki muu oli tarkasti tehty ja osat kunnossa mentiin penkkiin ja odotettiin et onko tehoa kun palje alue on noinkin iso 175hv pyörästä!!!ja hyvin pelaa ja pystyy pitämään sytkä ennakon 35 ilman nakutusta!tehtiin toinen kone isommilla venoilla isommalla alakerralla pitemmillä kangilla Cranen rulla nokalla samat sytkät samat kaasarit kevyemmällä alakerralla ns rahalla tehty kone koneistukset samassa koneistamossa palje alue 0.75mm.penkitys samassa penkissä tehot 175 pyörästä!max ennakko alle 30!!et ei ne aina niin kaikkea tuo vaan ku pitää järjen mukana sen näki tässäkin tapauksessa.....
- mikemotors
- B-junnu
- Viestit: 47
- Liittynyt: 01.05.2004 00:00
- Viesti:
Tuohon paljealueen tarpeellisuuten ja hyödyllisyyteen vaikuttaa kyllä palotila ja sen toiminta. Joissakin erittäin huonon muotoisissa palotiloissa toimivalla paljealueella voidaan varmasti saada parempi palotapahtuma aikaan juurikin tehokkaamman pyörteilyn jne. ansiosta, kun taas jotkut palotilat toimivat muutenkin hienosti.
Sytytysennakkotarve kertoo hieman siitä miten se seos siellä palotilassa palaa. Huonolla palotilalla(/imukanavistolla jne.) seos ei ole palotilassa homogeeninen ja voidaan tarvita suuriakin sytytysennakoita saman tehon saamiseksi verrattuna hyvin pyörteilevään homogeeniseen seokseen jolla ei ennakkoa tarvita läheskään yhtäpaljoa!
Tämänhän todisti myös HBRTeamin kokemukset. Moottori 1. jossa mäntä kaukana kannesta (ennakkotarve 35) ja moottori 2. paremmin toimivalla paljealueella (ennakkotarve alle 30), mutta molemmissa samat tehot.. Mielestäni paljealueessa ja sen toimivaksi saamisessa on todellakin järkeä, kyllä tuo suurella ennakolla ajaminen ei ole mitenkään fiksua ja on vain pakon edessä tehtävä toimenpide..
Asioistahan saa olla tietysti montaa mieltä, mutta..
Sytytysennakkotarve kertoo hieman siitä miten se seos siellä palotilassa palaa. Huonolla palotilalla(/imukanavistolla jne.) seos ei ole palotilassa homogeeninen ja voidaan tarvita suuriakin sytytysennakoita saman tehon saamiseksi verrattuna hyvin pyörteilevään homogeeniseen seokseen jolla ei ennakkoa tarvita läheskään yhtäpaljoa!
Tämänhän todisti myös HBRTeamin kokemukset. Moottori 1. jossa mäntä kaukana kannesta (ennakkotarve 35) ja moottori 2. paremmin toimivalla paljealueella (ennakkotarve alle 30), mutta molemmissa samat tehot.. Mielestäni paljealueessa ja sen toimivaksi saamisessa on todellakin järkeä, kyllä tuo suurella ennakolla ajaminen ei ole mitenkään fiksua ja on vain pakon edessä tehtävä toimenpide..
Asioistahan saa olla tietysti montaa mieltä, mutta..
- HBRteam
- KV
- Viestit: 329
- Liittynyt: 14.06.2004 00:00
JAA mikemotors saa todellakin olla montaa mieltä!mutta penkissä ollessa sanottiin et on todella hyvä että kestää 35,tos oli muuten 33 eikä 35.muisti virhe.MUTTA meinasin vaan sitä että vaikka mäntä on kaukana kannesta saatiin tehot huonommalla kannella pienemmillä venoilla yli 2mm vähemmällä nokan nostolla pienemmillä männillä lyhyimmillä kangilla ja raskaammalla alakerralla täysin samaan hv määrään kuin tolla kalliilla koneella!!!kun käyttää järkeä eikä aina osta niitä kalliita osia mitä kaupataan tai JOKU SANOO ET OSTA tällä saat tehoa ym ym... ei tätä tarvi kenenkää uskoa itellä pelaa vehkeet ainaki himskutin hienosti ja se riittää mulle!ajattelin vaan kertoa oman tarinan,täs projektis oli just tämä tarkoitus et katotaa millanen siit tulee kun tekee perus osista puristus suhteet männät kanget kaikki tarkasti tehty jakaja penkissä tehty tälle nokalle alkaa antaa ennakoita just sillon kuin pitää.mut jokainen taplaa tyylillään.
- Baxter
- B-junnu
- Viestit: 32
- Liittynyt: 26.10.2004 00:00
Kyllähän se niin on, että kaikki vaikuttaa kaikkeen ja ei ne toisissa moottoreissa hyväksi havaitut asiat aina välttämättä toimi toisenlaisissa moottoreissa. Eiköhän se ole kokonaisuuksien summa.
Eikä paljealueen väli minun tapauksessa ole se ongelma, kun lohkosta voi kuitenkin ottaa tavaraa pois tarvittavan määrän hieman paksummallakin tiivisteellä. Mietin vaan aiheuttaako se liian suuri kannentiivisteen reikä nakutusta tai jotain. Se tässä on nyt se suurin kysymys.
Ajattelin vaan olisiko täällä joillakin olisi kokemusta vastaavasta tilanteesta ja osaisi kertoa omia kokemuksiaan ja mielipiteitään asiasta. Kun ei viittisi kaikkea kantapään kautta...
Eikä paljealueen väli minun tapauksessa ole se ongelma, kun lohkosta voi kuitenkin ottaa tavaraa pois tarvittavan määrän hieman paksummallakin tiivisteellä. Mietin vaan aiheuttaako se liian suuri kannentiivisteen reikä nakutusta tai jotain. Se tässä on nyt se suurin kysymys.
Ajattelin vaan olisiko täällä joillakin olisi kokemusta vastaavasta tilanteesta ja osaisi kertoa omia kokemuksiaan ja mielipiteitään asiasta. Kun ei viittisi kaikkea kantapään kautta...
- mikemotors
- B-junnu
- Viestit: 47
- Liittynyt: 01.05.2004 00:00
- Viesti:
Kylläkyllä..
En usko tuon tiivisteen tuottavan Baxter mitään ongelmia. Se rako on siellä kuitennin niin olematon. Saattaahan sinne jäädä hieman palamatonta hiilivetyä, mutta tuskimpa sitäkään.. Itselläni 79mm porauksella ja ~81,5mm tiivisteellä eikä ole ollut kyllä mitään ongelmia. Parempi se näin päin on mitä jos olisi liian pieni reikä tiivisteessä kuten monet esim. 5k:ssa käyttävät 83mm männällä 5k:n omaa pienempi reikästä tiivistettä.
HBRTeam älä ota sitä liian vakavasti.. En minäkään ole sitä mieltä, että pitäisi ostaa rahalla kaikki vimosen päälle osat, vaan ennemmin käytetään omaa kekseliäisyyttä ja tervettä maalaisjärkeä! Kun itse rakentaa ja oivaltaa niin tuleepahan vähän mielihyvää samalla kun voi todeta hevosten tulleen 'halvalla'!
En usko tuon tiivisteen tuottavan Baxter mitään ongelmia. Se rako on siellä kuitennin niin olematon. Saattaahan sinne jäädä hieman palamatonta hiilivetyä, mutta tuskimpa sitäkään.. Itselläni 79mm porauksella ja ~81,5mm tiivisteellä eikä ole ollut kyllä mitään ongelmia. Parempi se näin päin on mitä jos olisi liian pieni reikä tiivisteessä kuten monet esim. 5k:ssa käyttävät 83mm männällä 5k:n omaa pienempi reikästä tiivistettä.
HBRTeam älä ota sitä liian vakavasti.. En minäkään ole sitä mieltä, että pitäisi ostaa rahalla kaikki vimosen päälle osat, vaan ennemmin käytetään omaa kekseliäisyyttä ja tervettä maalaisjärkeä! Kun itse rakentaa ja oivaltaa niin tuleepahan vähän mielihyvää samalla kun voi todeta hevosten tulleen 'halvalla'!

- HBRteam
- KV
- Viestit: 329
- Liittynyt: 14.06.2004 00:00
mikemotors niinpä eikö ole hienoa kun tekee oman pään mukaan ja ei aina hae sieltä kalliimmasta päästä ja saa vehkeet pelaamaan!kun tekee koko koneen tolla periaatteella niin kokonaisuus on HYVÄ.toki ne halvemmatkin osat pitää olla mitoissaan ja kunnossa,ja noi jakajat olla hyvin muutettuja sieltä ne ongelmat varmasti tulee jos puristus suhteet on maksimissaan niin ei tarvi paljo vituillaan olla.esim ostin escon siin oli kenttiläinen kuuranteen kone mutta olivat käjettömän jakajan laittanut josta ei oltu ennakoita muuttaneet ja jousiin ei oltu koskettu niin mäntiä meni ja ei kestänyt,jakaja penkkiin ja kohdilleen sit ajettiin 3 vuotta likpaa ja paljon treeniä ym ajoja eikä koskaan hajonnu kone öljy ja tulpat vaan vaihdettiin.enkä usko jos se tiivisteen reikä on millin isompi et on paskankaan väliä sehän on vaan 0,5mm männästä tiivisteen reunaan + et se voi vielä puristua kun kirraat kannen??sitä en tiedä.
- Baxter
- B-junnu
- Viestit: 32
- Liittynyt: 26.10.2004 00:00
Taidan tyytyä vaan siihen vakio tiivisteeseen ja käyttää ne säästyvät 100¤ johonkin muuhun järkevään. Jos se toisilla toimii hyvin, niin miksei sitten minullakin. Ja jos tosiaan on käytetty vielä isommakin raolla ongelmitta.
Eihän sieltä varmaankaan ihan niitä viimeisimpiä hevosia saa, mutta onko se sitten kuitenkaan niin tärkeääkään? Jos ne puuttuvat hevoset sais tuon satasen avulla kaivettua jostain muualta. Vaikkapa kannesta?
Iso kiitos kaikille vastanneille.
Eihän sieltä varmaankaan ihan niitä viimeisimpiä hevosia saa, mutta onko se sitten kuitenkaan niin tärkeääkään? Jos ne puuttuvat hevoset sais tuon satasen avulla kaivettua jostain muualta. Vaikkapa kannesta?

Iso kiitos kaikille vastanneille.