Escort MK III

Ralli- ja sprint autojen alustaan ja koriin yms. liittyvä keskustelu.
Avatar
villeramone
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 07.11.2004 00:00

Escort MK III

Viesti Kirjoittaja villeramone » 08.11.2004 12:24

Onkohan millainen peli sprinttiin?

Löytyykö kokemusta/sivustoja ko. mallin rakentamisesta kisakäyttöön?

Hyviä ja huonoja puolia alustaltaan/koriltaan?

Millaisia muutoksia olisi tehtäviä alustaan? 3-ovinen vm-84 lähtökohta.

Avatar
paavoh
Yleinen
Yleinen
Viestit: 151
Liittynyt: 20.05.2004 00:00

Re: Escort MK III

Viesti Kirjoittaja paavoh » 08.11.2004 14:11

villeramone kirjoitti:Onkohan millainen peli sprinttiin?

Löytyykö kokemusta/sivustoja ko. mallin rakentamisesta kisakäyttöön?

Hyviä ja huonoja puolia alustaltaan/koriltaan?

Millaisia muutoksia olisi tehtäviä alustaan? 3-ovinen vm-84 lähtökohta.
Pitäis olla saumoja hyväksikin autoksi... Esim. Jarmo Suokko, Kari Karhu, Tero Hallia. Kysäseppä vaikka niiltä miehiltä. (Volvon osat vissiin aika suosittuja...)

Avatar
HellHammer
KV
KV
Viestit: 469
Liittynyt: 12.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja HellHammer » 08.11.2004 14:28

...Markkinoista löytyy Ex-Koskelo!! Tsekkaa sieltäkin.

Avatar
marco
Viestit: 11
Liittynyt: 22.06.2004 00:00
Paikkakunta: Nurmooo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja marco » 08.11.2004 16:13

Tuola olis sellaane valamis peli hyvillä "palikoolla" ja halavalla!
http://www.ralli.net/modules.php?name=Z ... =7&de=5244

htr
KV
KV
Viestit: 539
Liittynyt: 08.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja htr » 08.11.2004 16:32

paloseinä muutoksethan ovat nykyään kiellettyjä.

MRT
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 110
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Paikkakunta: Billnäs

Re: Escort MK III

Viesti Kirjoittaja MRT » 08.11.2004 16:52

villeramone kirjoitti:Onkohan millainen peli sprinttiin?

Löytyykö kokemusta/sivustoja ko. mallin rakentamisesta kisakäyttöön?

Hyviä ja huonoja puolia alustaltaan/koriltaan?

Millaisia muutoksia olisi tehtäviä alustaan? 3-ovinen vm-84 lähtökohta.
Onko sinulla tarkoitus säilyttää auto etuvetoisena vai meinaatko rakentaa siitä takavetoisen...?

Avatar
villeramone
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 07.11.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja villeramone » 08.11.2004 18:28

Etuvetoisena säilyy. Näin ollen moottori ja laatikko systeemit pysyvät suht samoilla paikoilla. Jarrut ja alustaratkaisut lähinnä kiinnostaa, mitä palikoita niissä on käytetty.
Vakio MKIII:ssa on mielestäni liian pienet jarrut, jousitus löysä ja joustomatka lyhyt sekä yleisesti pyöräntuennat heiveröiset.

MRT
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 110
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja MRT » 08.11.2004 20:22

Nyt oli myytävänä jotain kirjoja joka käsitteli just noita vm.80-85 Escortteja.
Kts. Ralli.net -> Markkinat -> Muut myytävät tavarat.

Ehkä niistä löytyisi jotain et pääsisit alkuun.

Avatar
villeramone
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 07.11.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja villeramone » 08.11.2004 20:39

Joo tulossa on Ford rallikirja, tilasin heti ku näin! Toivottavasti siitä on apua.

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 08.11.2004 20:44

Taannoin samaa pohtineena kuulin kaveriltani(foortin huoltomies-kisakoneseppä)että harrastajaversion laatikoksi kävisi puman loota,on kuulemma tiheämpi välityksiltään.Koneeksi 1600CVH,tehoa peruspalikoilla kaasariversiona 150-160hv.

Avatar
Mizka
KV
KV
Viestit: 376
Liittynyt: 14.09.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mizka » 08.11.2004 20:58

villeramone kirjoitti:Etuvetoisena säilyy. Näin ollen moottori ja laatikko systeemit pysyvät suht samoilla paikoilla. Jarrut ja alustaratkaisut lähinnä kiinnostaa, mitä palikoita niissä on käytetty.
Vakio MKIII:ssa on mielestäni liian pienet jarrut, jousitus löysä ja joustomatka lyhyt sekä yleisesti pyöräntuennat heiveröiset.
Jos niinku "suht" pienellä budjetilla ollaan rakentamassa, niin sitten neuvoisin seuraavaa:

Laatikko ja vetarit RST eskortista, mieluiten S1-mallista, siinä kun on viskolukko ja koht sopiva välitys. Kestää melko hyvin jos vaihtaa kytkimen kanssa (kok välitys 4.27 ja löytyy helposti). Älä murhehdi joustovaroista. Alustassa pelaa Bilstein/Spax-tasoa olevat heilurit esim OMP:n jousien kans, koska harvemmin sprinteissä hypitään. Ja kaikki puslat vaihtoon (Autoracing). Kallistustenvakaajia löytyy eri mallien takia melko mukavasti joilla voi sitte hieroo auton mieleisekseen kurveissa (Romuttamo).

Auton alkup ohjaus on melko tahmee, eli siihen kannattaa etsiä tiuhempi välitys (Autoracing). Poista kuormantunteva venttiili jarrujarjestelmästä, vedä kaikki jarruputket kabiinin kautta ja akku konttiin.

Jarruiksi eteen 2wd cossun etulevyt ja kaliiberit, taakse saabin takajarrulaikat ja kaliiberit, ja sit käsijarruvaijeri kantsii vetää vahvemmasta "piuhasta" ni kestää nykiä. Mitähän vielä....?

Huomio tärkeää!! Tee lisäkiinnikkeet moottorille moottorin ja rintapellin väliin, muuten motti heittää voltin pellin alla. Muutenkin kannattaa vahvikehitsata lähes joka auton sauma, eli sivuikkunat ja kaikki kantavat palkit. Kyl se siitä! ;)

Avatar
villeramone
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 07.11.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja villeramone » 09.11.2004 09:52

Mizka kirjoitti: Jarruiksi eteen 2wd cossun etulevyt ja kaliiberit, taakse saabin takajarrulaikat ja kaliiberit
Mistä Saabin mallista?

Kävikös saabista myös 15" peltivanteet?

MRT
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 110
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja MRT » 09.11.2004 17:31

villeramone kirjoitti:
Mizka kirjoitti: Jarruiksi eteen 2wd cossun etulevyt ja kaliiberit, taakse saabin takajarrulaikat ja kaliiberit
Mistä Saabin mallista?

Kävikös saabista myös 15" peltivanteet?
Niistä Saabin takajarruista sen verran että mulla oli 99:n taka laikat ja puristimet omassa Mk2 Ekkerissä takana ja ne ei ollu mistään kotoisin.. -> männät ja jarrupalat tosi pienet.
Ehkä jossain toisessa Saabissa on isommat?
Laitoin talven aikana omaan autoon BMW 320 E21:en etulevyt taakse(halk.265mm),niissä kun on sopiva offset (pitkä keskiö) että mahtuu iso satula ilman että tulee ongelmia vanteiden kanssa.
Mulla on Mk2:sen etusatulat takana, kisajarrupaloja löytyy helposti ja toimii ihan ok. (hieman painavat vaan noi satulat)
Käsijarru kannattaa mun mielestä tehdä hydrauliseksi kun kerran SS luokkaan sen auton rakennat, sylinterinä toimii Girling 625 ja telineen+kahvan voi rakentaa itse jos haluaa.
Etujarruina noi Cosworthin laikat ja satulat toimii mainiosti ja niihinkin löytyy kisajarrupaloja sopivasti.
Saabin vanteita löytyy 4x108 jaolla muistaakseni Saab 900 vm.-87 -> :?:

Avatar
mickey69
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 141
Liittynyt: 07.07.2004 00:00
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mickey69 » 09.11.2004 18:41

Joo.., ja useimpien Pösöjen jako on sama 4X108.. Et ei valsseista varmaan tule ongelmaa.. 8O

Avatar
villeramone
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 07.11.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja villeramone » 10.11.2004 01:44

mickey69 kirjoitti:Joo.., ja useimpien Pösöjen jako on sama 4X108.. Et ei valsseista varmaan tule ongelmaa.. 8O
Citikoissahan on myös muuten tää jako.

Vastaa Viestiin