pedal box

Ralli- ja sprint autojen alustaan ja koriin yms. liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
villeramone
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 07.11.2004 00:00

pedal box

Viesti Kirjoittaja villeramone » 15.11.2004 09:06

Mikä on pb:n toimintaperiaate? Jarrutehostin tällöin tarpeeton?

Rakennusohjeita netissä, suomi/englanti?

Avatar
Ketzi
KV
KV
Viestit: 801
Liittynyt: 09.08.2004 00:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ketzi » 15.11.2004 14:16

Niin ja joku vois mulle tyhmälle kertoa, että mikä se pedal box on? :roll:

Avatar
rallitalli
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 29.09.2004 00:00

pedalbox - jarrupaineen säädin

Viesti Kirjoittaja rallitalli » 15.11.2004 16:24

Jarrupaineen säädintä käytetään nimensä mukaisesti jarruvoiman säätämiseen etu/taka-akselille. "Pedal" on poljinasetelma ja "box" on laatikko. Rakennettavaan "boxiin" kiinnitetään jarrupääsylinterit ja paineen säädin (balance bar). On saatu kielenkäyttöön vakiintunut "pedalbox".

Yleisimmät pääsylintereiden koot ovat .625", .700" ja .750". Perussäätö 1: eteen ja taakse eri koko = eri paine. Hydraulikässärille sama kuin ko piirissä (taka) on. Takasatuloiksi, jo turvallisuussysitäkin, kannattaa valita mekaanisellakin nykimellä varustettu, esim Sierra 2wd. Sylintereiden ruokintaan tarvitaan säiliöt letkuineen.

Perussäätö 2 boxin säätimellä (balance bar) "ruuvaamalla" työntötangot haluttuun vipusuhteeseen. Lisävarusteena ostettava "käsisäädin" (adjuster assy) helpottaa hommaa.

Lisäsäätö 3: käytetään (taka)jarrulinjaan jarrupaineen säädintä (rajoitin), esim Wilwood. Säätöjä 2 ja 3 voidaan tehdä ajon aikana = testiajo. Vain harjaantuneille kisan aikana.

Ford lähti S1/S2 rakentamisessa GrA siitä, että alkuperäisistä jarruista jää poljinsetti joka sekin muuutetaan ohjekirjan mukaisesti. Vaikka kysyjä rakentaneekin samalle korille ja moottorityypille perustuvaa sprint autoa, niin tämä yleisohje sopinee muihinkin autoihin.

Parhaat ohjeet ainakin Fordin osalta on painetuissa Rally Prep kirjoissa. esim 3/4 kirjassa on milliosien tarkkudella poljinasetelman muutos, kehikon rakenne, pääsylinterin asento, boxin balance bar asento, jarrupaineen säätimen (rajoitin) paikka jne 4 sivuisine osalutteloinen ja asennuskuvineen.

Jarrupaineen säätimiä ja osia myyvät ainakin www.autoracing.fi ja www.rallyracefin.fi. Kts Escort Mk1/2 alta.

Netissä alkuperäisaineiston julkaisemiseen, esim Rally Prep kuva, tarvittaneen tekijänoikeudellinen lupa.

Teksti on kirjoitettu aloittevan itserakentajan ohjeeksi. Siinä ei ole huomioitu esim perusvalintaa pyöränsylinteriksi.

Avatar
HBRteam
KV
KV
Viestit: 329
Liittynyt: 14.06.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja HBRteam » 15.11.2004 18:08

mulla olis tollanen uusi balance bar tossa ylimääräisenä ja alu putkessa oleva säätövaijeri millä voi säätää sitä jarru tasapainoa.sen balance barin vaan hitsaat polkimen yläpäähän ja kiinnität sylinterit poljinkehikkoon.jos on tarvetta .sit puuttuu enään ne sylinterit.kuvat saat mukaan miten sen teet sellaset mulla jossakin on...040-7513319

Avatar
villeramone
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 07.11.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja villeramone » 15.11.2004 19:30

Nyt tarttee valaistusta...


Seuraavat kuvat Lautamäkimotorsportin sivuilta

http://www.lautamakimotorsport.fi/kuvat ... aijeri.jpg

http://www.lautamakimotorsport.fi/kuvat/balancebar.jpg


Eikös tuo balance bar liiku säätövaijerin adjuster assyyn avulla vain poikittaissuunnassa pääsylintereihin nähden. Ei mene jakeluun, miten se vaikuttaa vipusuhteeseen ja paineen säätöön?


http://www.lautamakimotorsport.fi/kuvat ... nmitat.jpg
Tällä jarrupaineen säätimellä siis säädetään "takalinjassa" takajarrujen painetta eli joko lisätään tai pienennetään takajarrujen jarrupainetta ja siten takajarrujen tehoa?

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 15.11.2004 20:26

Siis.Kun tankoa pyörittää niin keskellä oleva pallonivel(johon poljin vaikuttaa) siirtyy lähemmäs toista sylinteriä ja poispäin toisesta,tästä seuraa että painettaessa pallonivelestä ihan fysiikan lakien mukaan toiseen sylinteriin vaikuttaa suurempi voima kuin toiseen :wink:
Itselle tein sprinttiautooni tuon systeemin 12mm nivelpäästä ja parista m12 jatkomutterista sekä pätkästä 12mm kierretankoa.Nivelpää lukittiin kierretankoon kahdella mutterilla ja jatkomuttereihin hitsasin korvat jarrusylintereiden tangoille(sumbean imp:stä),liikkuvat u-mallisessa kourussa.Hyvin on toiminut.

Avatar
villeramone
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 07.11.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja villeramone » 15.11.2004 22:21

northwest kirjoitti:Siis.Kun tankoa pyörittää niin keskellä oleva pallonivel(johon poljin vaikuttaa) siirtyy lähemmäs toista sylinteriä ja poispäin toisesta,tästä seuraa että painettaessa pallonivelestä ihan fysiikan lakien mukaan toiseen sylinteriin vaikuttaa suurempi voima kuin toiseen :wink:
No noinhan se menee.

Kiitos tiedoista.

Avatar
Rapo
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 68
Liittynyt: 04.05.2004 00:00
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Re: pedalbox - jarrupaineen säädin

Viesti Kirjoittaja Rapo » 16.11.2004 13:21

Selittäkääpä viisaammat miten se takajarrulinjan jarrupaineen säädin vaikuttaa paineeseen? Itestä kylmiltään tuntus että vaikka linjassa reikää pienennetäänkin niin kyllä se paine silti siellä tasoittuu... :roll: Sen ymmärrän jos säädin pannaan etujarrulinjaan niin takapää menee ekana lukkoon, jos tätä haetaan. Eräässä pohjoissuomen huippustarletissa näkyi säädin olevan molemmissa, etu- ja takapäässä...

Avatar
peteracing
KV
KV
Viestit: 675
Liittynyt: 21.08.2004 00:00
Paikkakunta: kemi

paine..

Viesti Kirjoittaja peteracing » 16.11.2004 13:33

ja eikö paine kasva jos reikää pienennetään... 8O
power is nothing without control...

Avatar
TJV-Racing Team
B-junnu
B-junnu
Viestit: 45
Liittynyt: 24.09.2004 00:00

Re: pedal box

Viesti Kirjoittaja TJV-Racing Team » 16.11.2004 14:42

Rakennusohjeita netissä, suomi/englanti?[/quote]

Tossa jonkin näköinen kuva
http://www.wilwood.com/Products/PedalAs ... altech.asp
Ja tässä kuva väliin tulevasta säätimestä miten "leikkaa" paine huipun.
http://www.stoptech.com/whitepapers/pro ... valves.htm

Avatar
mikemotors
B-junnu
B-junnu
Viestit: 47
Liittynyt: 01.05.2004 00:00
Viesti:

Re: pedalbox - jarrupaineen säädin

Viesti Kirjoittaja mikemotors » 16.11.2004 15:31

Rapo kirjoitti:Selittäkääpä viisaammat miten se takajarrulinjan jarrupaineen säädin vaikuttaa paineeseen?
Ei se vaikutakaan, mutta vaikuttaa virtaukseen kuristamalla sitä jolloin takapäässä kestää 'hetken' pidempään, että paine samalla tasolla kuin edessä. Tärkein hetki jarrutuksessa on juuri se kun polkaistaan poljinta ja tämä kuristus riittää vaikuttamaan tähän hetkeen niin, että balanssi muuttuu!

Avatar
TJV-Racing Team
B-junnu
B-junnu
Viestit: 45
Liittynyt: 24.09.2004 00:00

Re: pedalbox - jarrupaineen säädin

Viesti Kirjoittaja TJV-Racing Team » 16.11.2004 22:13

mikemotors kirjoitti:
Rapo kirjoitti:Selittäkääpä viisaammat miten se takajarrulinjan jarrupaineen säädin vaikuttaa paineeseen?
Ei se vaikutakaan, mutta vaikuttaa virtaukseen kuristamalla sitä jolloin takapäässä kestää 'hetken' pidempään, että paine samalla tasolla kuin edessä. Tärkein hetki jarrutuksessa on juuri se kun polkaistaan poljinta ja tämä kuristus riittää vaikuttamaan tähän hetkeen niin, että balanssi muuttuu!
Eikös se nimen omaan rajoita painetta. (kuten yllä olevasta liniistä voi todeta). Tiettyyn rajaa paine kasvaa lineaarisesti jonka jälkeen säädin "leikkaa". paineen. Säätimessähän on jousi kuormitus mitä vastaan paine on. eli vähemmän taakse = jousi kuormaa lisätään että säädin "leikkaa" aikaisemmin. Väi olenko väärässä??

Avatar
mikahele
Yleinen
Yleinen
Viestit: 237
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Re: pedalbox - jarrupaineen säädin

Viesti Kirjoittaja mikahele » 16.11.2004 22:19

harrastelija kirjoitti: Eikös se nimen omaan rajoita painetta. (kuten yllä olevasta liniistä voi todeta). Tiettyyn rajaa paine kasvaa lineaarisesti jonka jälkeen säädin "leikkaa". paineen. Säätimessähän on jousi kuormitus mitä vastaan paine on. eli vähemmän taakse = jousi kuormaa lisätään että säädin "leikkaa" aikaisemmin. Väi olenko väärässä??

Juurikin noi. Juuri olin samaa kirjoittamassa....

Avatar
mikemotors
B-junnu
B-junnu
Viestit: 47
Liittynyt: 01.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikemotors » 17.11.2004 07:57

Sorry, puhuin omastani joka vain kuristaa nuo 'kalliit' voi tosiaan säätää oikeastikin! Eli siinä voi käyttää normaalia 'hanaa' tuolla kuristusperiaatteellakin!

Avatar
mikahele
Yleinen
Yleinen
Viestit: 237
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja mikahele » 17.11.2004 21:50

mikemotors kirjoitti:Sorry, puhuin omastani joka vain kuristaa nuo 'kalliit' voi tosiaan säätää oikeastikin! Eli siinä voi käyttää normaalia 'hanaa' tuolla kuristusperiaatteellakin!
Tuossa tulee ongelmaksi se, että jos pienestä reijästä työnnetään kovalla paineella nestettä läpi, niin se neste ei tule sieltä takaisinkaanpäin kovin nopeasti, eli jarrut jää hetkeksi päälle...

Vastaa Viestiin