pedal box
- villeramone
- B-junnu
- Viestit: 22
- Liittynyt: 07.11.2004 00:00
pedal box
Mikä on pb:n toimintaperiaate? Jarrutehostin tällöin tarpeeton?
Rakennusohjeita netissä, suomi/englanti?
Rakennusohjeita netissä, suomi/englanti?
- rallitalli
- A-Junnu
- Viestit: 90
- Liittynyt: 29.09.2004 00:00
pedalbox - jarrupaineen säädin
Jarrupaineen säädintä käytetään nimensä mukaisesti jarruvoiman säätämiseen etu/taka-akselille. "Pedal" on poljinasetelma ja "box" on laatikko. Rakennettavaan "boxiin" kiinnitetään jarrupääsylinterit ja paineen säädin (balance bar). On saatu kielenkäyttöön vakiintunut "pedalbox".
Yleisimmät pääsylintereiden koot ovat .625", .700" ja .750". Perussäätö 1: eteen ja taakse eri koko = eri paine. Hydraulikässärille sama kuin ko piirissä (taka) on. Takasatuloiksi, jo turvallisuussysitäkin, kannattaa valita mekaanisellakin nykimellä varustettu, esim Sierra 2wd. Sylintereiden ruokintaan tarvitaan säiliöt letkuineen.
Perussäätö 2 boxin säätimellä (balance bar) "ruuvaamalla" työntötangot haluttuun vipusuhteeseen. Lisävarusteena ostettava "käsisäädin" (adjuster assy) helpottaa hommaa.
Lisäsäätö 3: käytetään (taka)jarrulinjaan jarrupaineen säädintä (rajoitin), esim Wilwood. Säätöjä 2 ja 3 voidaan tehdä ajon aikana = testiajo. Vain harjaantuneille kisan aikana.
Ford lähti S1/S2 rakentamisessa GrA siitä, että alkuperäisistä jarruista jää poljinsetti joka sekin muuutetaan ohjekirjan mukaisesti. Vaikka kysyjä rakentaneekin samalle korille ja moottorityypille perustuvaa sprint autoa, niin tämä yleisohje sopinee muihinkin autoihin.
Parhaat ohjeet ainakin Fordin osalta on painetuissa Rally Prep kirjoissa. esim 3/4 kirjassa on milliosien tarkkudella poljinasetelman muutos, kehikon rakenne, pääsylinterin asento, boxin balance bar asento, jarrupaineen säätimen (rajoitin) paikka jne 4 sivuisine osalutteloinen ja asennuskuvineen.
Jarrupaineen säätimiä ja osia myyvät ainakin www.autoracing.fi ja www.rallyracefin.fi. Kts Escort Mk1/2 alta.
Netissä alkuperäisaineiston julkaisemiseen, esim Rally Prep kuva, tarvittaneen tekijänoikeudellinen lupa.
Teksti on kirjoitettu aloittevan itserakentajan ohjeeksi. Siinä ei ole huomioitu esim perusvalintaa pyöränsylinteriksi.
Yleisimmät pääsylintereiden koot ovat .625", .700" ja .750". Perussäätö 1: eteen ja taakse eri koko = eri paine. Hydraulikässärille sama kuin ko piirissä (taka) on. Takasatuloiksi, jo turvallisuussysitäkin, kannattaa valita mekaanisellakin nykimellä varustettu, esim Sierra 2wd. Sylintereiden ruokintaan tarvitaan säiliöt letkuineen.
Perussäätö 2 boxin säätimellä (balance bar) "ruuvaamalla" työntötangot haluttuun vipusuhteeseen. Lisävarusteena ostettava "käsisäädin" (adjuster assy) helpottaa hommaa.
Lisäsäätö 3: käytetään (taka)jarrulinjaan jarrupaineen säädintä (rajoitin), esim Wilwood. Säätöjä 2 ja 3 voidaan tehdä ajon aikana = testiajo. Vain harjaantuneille kisan aikana.
Ford lähti S1/S2 rakentamisessa GrA siitä, että alkuperäisistä jarruista jää poljinsetti joka sekin muuutetaan ohjekirjan mukaisesti. Vaikka kysyjä rakentaneekin samalle korille ja moottorityypille perustuvaa sprint autoa, niin tämä yleisohje sopinee muihinkin autoihin.
Parhaat ohjeet ainakin Fordin osalta on painetuissa Rally Prep kirjoissa. esim 3/4 kirjassa on milliosien tarkkudella poljinasetelman muutos, kehikon rakenne, pääsylinterin asento, boxin balance bar asento, jarrupaineen säätimen (rajoitin) paikka jne 4 sivuisine osalutteloinen ja asennuskuvineen.
Jarrupaineen säätimiä ja osia myyvät ainakin www.autoracing.fi ja www.rallyracefin.fi. Kts Escort Mk1/2 alta.
Netissä alkuperäisaineiston julkaisemiseen, esim Rally Prep kuva, tarvittaneen tekijänoikeudellinen lupa.
Teksti on kirjoitettu aloittevan itserakentajan ohjeeksi. Siinä ei ole huomioitu esim perusvalintaa pyöränsylinteriksi.
- HBRteam
- KV
- Viestit: 329
- Liittynyt: 14.06.2004 00:00
mulla olis tollanen uusi balance bar tossa ylimääräisenä ja alu putkessa oleva säätövaijeri millä voi säätää sitä jarru tasapainoa.sen balance barin vaan hitsaat polkimen yläpäähän ja kiinnität sylinterit poljinkehikkoon.jos on tarvetta .sit puuttuu enään ne sylinterit.kuvat saat mukaan miten sen teet sellaset mulla jossakin on...040-7513319
- villeramone
- B-junnu
- Viestit: 22
- Liittynyt: 07.11.2004 00:00
Nyt tarttee valaistusta...
Seuraavat kuvat Lautamäkimotorsportin sivuilta
http://www.lautamakimotorsport.fi/kuvat ... aijeri.jpg
http://www.lautamakimotorsport.fi/kuvat/balancebar.jpg
Eikös tuo balance bar liiku säätövaijerin adjuster assyyn avulla vain poikittaissuunnassa pääsylintereihin nähden. Ei mene jakeluun, miten se vaikuttaa vipusuhteeseen ja paineen säätöön?
http://www.lautamakimotorsport.fi/kuvat ... nmitat.jpg
Tällä jarrupaineen säätimellä siis säädetään "takalinjassa" takajarrujen painetta eli joko lisätään tai pienennetään takajarrujen jarrupainetta ja siten takajarrujen tehoa?
Seuraavat kuvat Lautamäkimotorsportin sivuilta
http://www.lautamakimotorsport.fi/kuvat ... aijeri.jpg
http://www.lautamakimotorsport.fi/kuvat/balancebar.jpg
Eikös tuo balance bar liiku säätövaijerin adjuster assyyn avulla vain poikittaissuunnassa pääsylintereihin nähden. Ei mene jakeluun, miten se vaikuttaa vipusuhteeseen ja paineen säätöön?
http://www.lautamakimotorsport.fi/kuvat ... nmitat.jpg
Tällä jarrupaineen säätimellä siis säädetään "takalinjassa" takajarrujen painetta eli joko lisätään tai pienennetään takajarrujen jarrupainetta ja siten takajarrujen tehoa?
- northwest
- KV
- Viestit: 832
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Tampere
Siis.Kun tankoa pyörittää niin keskellä oleva pallonivel(johon poljin vaikuttaa) siirtyy lähemmäs toista sylinteriä ja poispäin toisesta,tästä seuraa että painettaessa pallonivelestä ihan fysiikan lakien mukaan toiseen sylinteriin vaikuttaa suurempi voima kuin toiseen
Itselle tein sprinttiautooni tuon systeemin 12mm nivelpäästä ja parista m12 jatkomutterista sekä pätkästä 12mm kierretankoa.Nivelpää lukittiin kierretankoon kahdella mutterilla ja jatkomuttereihin hitsasin korvat jarrusylintereiden tangoille(sumbean imp:stä),liikkuvat u-mallisessa kourussa.Hyvin on toiminut.
Itselle tein sprinttiautooni tuon systeemin 12mm nivelpäästä ja parista m12 jatkomutterista sekä pätkästä 12mm kierretankoa.Nivelpää lukittiin kierretankoon kahdella mutterilla ja jatkomuttereihin hitsasin korvat jarrusylintereiden tangoille(sumbean imp:stä),liikkuvat u-mallisessa kourussa.Hyvin on toiminut.
- villeramone
- B-junnu
- Viestit: 22
- Liittynyt: 07.11.2004 00:00
No noinhan se menee.northwest kirjoitti:Siis.Kun tankoa pyörittää niin keskellä oleva pallonivel(johon poljin vaikuttaa) siirtyy lähemmäs toista sylinteriä ja poispäin toisesta,tästä seuraa että painettaessa pallonivelestä ihan fysiikan lakien mukaan toiseen sylinteriin vaikuttaa suurempi voima kuin toiseen![]()
Kiitos tiedoista.
- Rapo
- A-Junnu
- Viestit: 68
- Liittynyt: 04.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Kemi
- Viesti:
Re: pedalbox - jarrupaineen säädin
Selittäkääpä viisaammat miten se takajarrulinjan jarrupaineen säädin vaikuttaa paineeseen? Itestä kylmiltään tuntus että vaikka linjassa reikää pienennetäänkin niin kyllä se paine silti siellä tasoittuu...
Sen ymmärrän jos säädin pannaan etujarrulinjaan niin takapää menee ekana lukkoon, jos tätä haetaan. Eräässä pohjoissuomen huippustarletissa näkyi säädin olevan molemmissa, etu- ja takapäässä...

- peteracing
- KV
- Viestit: 675
- Liittynyt: 21.08.2004 00:00
- Paikkakunta: kemi
- TJV-Racing Team
- B-junnu
- Viestit: 45
- Liittynyt: 24.09.2004 00:00
Re: pedal box
Rakennusohjeita netissä, suomi/englanti?[/quote]
Tossa jonkin näköinen kuva
http://www.wilwood.com/Products/PedalAs ... altech.asp
Ja tässä kuva väliin tulevasta säätimestä miten "leikkaa" paine huipun.
http://www.stoptech.com/whitepapers/pro ... valves.htm
Tossa jonkin näköinen kuva
http://www.wilwood.com/Products/PedalAs ... altech.asp
Ja tässä kuva väliin tulevasta säätimestä miten "leikkaa" paine huipun.
http://www.stoptech.com/whitepapers/pro ... valves.htm
- mikemotors
- B-junnu
- Viestit: 47
- Liittynyt: 01.05.2004 00:00
- Viesti:
Re: pedalbox - jarrupaineen säädin
Ei se vaikutakaan, mutta vaikuttaa virtaukseen kuristamalla sitä jolloin takapäässä kestää 'hetken' pidempään, että paine samalla tasolla kuin edessä. Tärkein hetki jarrutuksessa on juuri se kun polkaistaan poljinta ja tämä kuristus riittää vaikuttamaan tähän hetkeen niin, että balanssi muuttuu!Rapo kirjoitti:Selittäkääpä viisaammat miten se takajarrulinjan jarrupaineen säädin vaikuttaa paineeseen?
- TJV-Racing Team
- B-junnu
- Viestit: 45
- Liittynyt: 24.09.2004 00:00
Re: pedalbox - jarrupaineen säädin
Eikös se nimen omaan rajoita painetta. (kuten yllä olevasta liniistä voi todeta). Tiettyyn rajaa paine kasvaa lineaarisesti jonka jälkeen säädin "leikkaa". paineen. Säätimessähän on jousi kuormitus mitä vastaan paine on. eli vähemmän taakse = jousi kuormaa lisätään että säädin "leikkaa" aikaisemmin. Väi olenko väärässä??mikemotors kirjoitti:Ei se vaikutakaan, mutta vaikuttaa virtaukseen kuristamalla sitä jolloin takapäässä kestää 'hetken' pidempään, että paine samalla tasolla kuin edessä. Tärkein hetki jarrutuksessa on juuri se kun polkaistaan poljinta ja tämä kuristus riittää vaikuttamaan tähän hetkeen niin, että balanssi muuttuu!Rapo kirjoitti:Selittäkääpä viisaammat miten se takajarrulinjan jarrupaineen säädin vaikuttaa paineeseen?
- mikahele
- Yleinen
- Viestit: 237
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Re: pedalbox - jarrupaineen säädin
harrastelija kirjoitti: Eikös se nimen omaan rajoita painetta. (kuten yllä olevasta liniistä voi todeta). Tiettyyn rajaa paine kasvaa lineaarisesti jonka jälkeen säädin "leikkaa". paineen. Säätimessähän on jousi kuormitus mitä vastaan paine on. eli vähemmän taakse = jousi kuormaa lisätään että säädin "leikkaa" aikaisemmin. Väi olenko väärässä??
Juurikin noi. Juuri olin samaa kirjoittamassa....
- mikemotors
- B-junnu
- Viestit: 47
- Liittynyt: 01.05.2004 00:00
- Viesti:
- mikahele
- Yleinen
- Viestit: 237
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Tuossa tulee ongelmaksi se, että jos pienestä reijästä työnnetään kovalla paineella nestettä läpi, niin se neste ei tule sieltä takaisinkaanpäin kovin nopeasti, eli jarrut jää hetkeksi päälle...mikemotors kirjoitti:Sorry, puhuin omastani joka vain kuristaa nuo 'kalliit' voi tosiaan säätää oikeastikin! Eli siinä voi käyttää normaalia 'hanaa' tuolla kuristusperiaatteellakin!