Ralliauton päävirtakytkin...

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Avatar
LeeHarvey
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja LeeHarvey » 22.02.2006 13:23

2 abiko katkoo puolan sytytysvirtaa. Jos sinulla on erillinen starttinappi, niin sen virrat kannattaa ottaa pääpiiristä. Samoin kuin virtalukkokin.

Avatar
Juke
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 04.05.2004 00:00
Paikkakunta: Ilmajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juke » 22.02.2006 22:27

LeeHarvey kirjoitti:2 abiko katkoo puolan sytytysvirtaa. Jos sinulla on erillinen starttinappi, niin sen virrat kannattaa ottaa pääpiiristä. Samoin kuin virtalukkokin.
... Eli jääkö tuolloin toinen abiko-kanta tyhjäksi, kun toisesta lähtee puolalle? Vai otanko siihen hyppypiuhan isosta navasta niin kuin starttinapille ja 1-abikollekin? :?:

( kulkee vähän paakuissa ajatus tähän aikaan... )

Juke

Avatar
LeeHarvey
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja LeeHarvey » 23.02.2006 15:23

2 abiko piiri virtalukolta puolalle menevän piuhan väliin. Juuri niin kuin kuvassa.

Avatar
Juke
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 04.05.2004 00:00
Paikkakunta: Ilmajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juke » 23.02.2006 15:45

Ja kun ei tule virtalukkoa, niin sitten kait suoraan puolalle... :roll:

Juke

Avatar
LeeHarvey
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja LeeHarvey » 24.02.2006 08:06

Millä sammutat koneen?

Avatar
Juke
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 04.05.2004 00:00
Paikkakunta: Ilmajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juke » 24.02.2006 12:48

Eli näin ajattelin laittaa:

Isot navat

Sulakkeet/ napin kautta
Solenoidille/
iso piuha startille O / O Akulta


Abikot

Vastuksen kautta maihin 1 / 1 Hyppyvirta startille menevästä piuhasta

Puolan plussalle 2 / 2 Hyppyvirta startille menevästä piuhasta

Eli tuo 2 abikohan pitäis katkaista virran puolalta kun vääntää kahvasta,
ja 1 piti toimia toisin päin, eli latausvirta menee vastuksen kautta maihin kun kääntää päävirran pois ja kone sammuu.

Jos nyt asiasta jotain ymmärsin :roll:

Ja korjata saa jos väärin ymmärsin!

Juke

Avatar
Juke
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 04.05.2004 00:00
Paikkakunta: Ilmajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juke » 26.02.2006 19:13

Ja nyt sitten lähtee se ylimääräinen virtalukko !

Koko päivän sain tapella Lapuan sprintissä, kun heräte virta hukassa.
Välillä lähti napista, kun räpelsi johtoja kojelaudan takaa, välillä ei lähtenyt edes hinaamalla!

Kisat tuli ajettua, mutta keskittymisestä ei tietoakaan, ja tulos sen mukaista...

Juke

Avatar
LeeHarvey
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja LeeHarvey » 26.02.2006 20:08

Eli siellä oli sittenkin se virtalukko. :)

Avatar
Juke
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 04.05.2004 00:00
Paikkakunta: Ilmajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juke » 27.02.2006 16:05

Kyseessä 2 eri autoa. Nuo edelliset kyselyt Sprinttiauton sähköistä, se on vasta työnalla, tuskin valmistuu vielä kesäksikään.

Ja tässä käytössä olevassa F;läisessäkin "virtalukko" on avaimella toimiva 2 asentoinen sytytyksen herätevirralle. Eli kytketty niin että starttinapista kun painaa niin startti pyörii vaikka ei olisi edes avainta lukossa, mutta käymään ei lähde. Kilpurissa tuo on kyllä turha kapine, ajattelin vetää sen johdon suoraan nyt.

Ja juuri tuon on-off lukon kanssa oli eilen nämä murheet. Torstaina saa ammattimies katsoa missä katkos.

Avatar
tvh
B-junnu
B-junnu
Viestit: 33
Liittynyt: 27.03.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja tvh » 27.03.2006 22:58

Itse kytkin FIA-kytkimen näin: akku -> tappokatkaisija -> laturi -> startti
abiko 1 kuten kuvassa ja abiko 2 katkoo moottorinohjauksen päävirtasyötön, josta myös puola saa virtansa.

Avatar
TiM
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 60
Liittynyt: 13.09.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja TiM » 04.05.2006 18:43

Diosol kirjoitti:Minä ajattelin laittaa omaan jäärata rässiin 2-napaisen biltema-kytkimen miinusnapaan kiinni. Miinusnapaan kytkettäessähän ei tarvitse niin suuresti pelätä sitä, että kytkimen navat ottaisivat runkoon kiinni.
Ja aiheen otsikon kanssa ei tälläisellä kytkennällä ole mitään tekemistä... tuolla kun ei tehdä mitään muuta kuin estetään auton käynnistäminen ilman virtakatkaisimen kääntöä...

Avatar
Kimi
KV
KV
Viestit: 443
Liittynyt: 06.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Kimi » 07.05.2007 21:19

Sääntökirjasta lainattu.
Ulkopuolella katkaisin on sijoitettava umpiautoissa tuulilasin etutolpan eteen.

Eli tuossahan ei puhuta mitään siitä, kummalle puolelle se pitää asentaa. Näin ollen lienee sallittua, asentaa se esim. kartturin puolen etutolpan eteen?

Jankos
KV
KV
Viestit: 417
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Jankos » 08.05.2007 09:36

Kimi kirjoitti:Sääntökirjasta lainattu.
Ulkopuolella katkaisin on sijoitettava umpiautoissa tuulilasin etutolpan eteen.

Eli tuossahan ei puhuta mitään siitä, kummalle puolelle se pitää asentaa. Näin ollen lienee sallittua, asentaa se esim. kartturin puolen etutolpan eteen?
Juuri näin.

Tästä sainkin vääntää kättä sääntömuutoksen jälkeisessä kisassa, mutta sääntökirjaa luettiin porukalla.

Se on vanha sääntö määrännyt että pitää olla kuskin puolella ja sen ne katsurit tuntui muistavan.

Avatar
rammracing
Yleinen
Yleinen
Viestit: 193
Liittynyt: 15.08.2005 00:00
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja rammracing » 08.05.2007 11:53

Moi!
Meil on repsikan kulmassa a pilarin eessä ja ei siintä paikasta oo kukaa vidduillut ku auto sammuu siintä!Se on vaan kyllä sillee et se voi olla jopa keskellä ja oon nähnyt sellasenkin tapauksen ja mennyt läpi leimasta!
T:A.Rämä RAMM RACING

Vastaa Viestiin