Mikä mäntä? / Escort 1600 Kent
- Kimi
- KV
- Viestit: 443
- Liittynyt: 06.07.2004 00:00
Kävi mielessä sellainen, että jos putkittaisi yhden sylinterin ja heittäisi siihen uuden männän koska muut kolme ovat niin hyvässä kunnossa? Tarttis vaan tietää mikä mäntä siihen pitäis pistää, kenen valmistama, paino jne. Tai sitten heittäis kaikki männät uusiksi. Ainoa merkintä tuossa männässä on std eli standard. Koneistamon kaiffari veikkaili valmistajaksi OK:ta.
- rallitalli
- A-Junnu
- Viestit: 90
- Liittynyt: 29.09.2004 00:00
se voisi olla ...
Mikä mäntä? Mitä tahdon? Paljonko olen valmis sijoittamaan. "Rehellinen" rallikone, katuritsa, jokkis, museovehje, "1700", peltoauto, stockrod, turbotettu ohv, 1925C? Takomäntä vai tarvike? Patotila vai e?
Palotila-tarvikemäntien luokittelu ei vastaa alkuperäistä. 1300/1300GT sekä 1600/1600GT männät perusluokiteltiin: koko ja paino. Löytyy kahta rengaspaksuuttakin. Tapitkin luokiteltiin "pisteittäin". "Circliipitkin" luokiteltiin. Ja koko helahoitu luyokiteltiin painoittain. Kampiakselitkin oli luokiteltu jne.
1300/1300GT palotilamännät (koko) olivat 1,2..7. Siis sen mr vaihdon jälkeisessä ajassa. C-luokan kampikin "sopi" kisamoottoriin, iskutilavuus ei yli luokkarajan. Myöhemmin tulivat E ja F sekä E/F o/s. Jo E 0/s vaati A-kammen ettei luokkarajan yli.
1600/1600GT luokittelunumerot liippasivat läheltä. Vaikka numerot samat niin koko ja poraus sekä toleranssit eri. FF1600 myötä Ford alkoi myydä esim "small" "large" mäntiä joille annettiin 1,2 jne vastaavus sekä A...C kampivastaavuus. Jossain näet mitattiiin koneita - iskutilavuus.
1300/1300GT jne männät vastasivat toisiaan, jos olivat samassa LC, HC, "vero" jne luokituksessa. Mutta edelleenkin 1300/1600 GT-palotilamäntien vaatima poraus ja toleranssit jne olivat erilaisia.
Palotila-tarvikemäntien valmistajat pääsääntöisesti oikaisivat. A..C kaikkialle ja "samoin" hoonaus/poraus ohjein, koosta riipumatta. Burton jälleenmyy tarvikemäntiäkin, yksitellenkin. Vastuulliset suomalaiset pakkaavat palotilamäntänsä kokosarjoittain, pitäen varastossa muitakin merkkejä. Kokoluokitellut sarjat ovat hyvä lähtökohta, mutta C-mäntä ei edelleenkään mene B-porattuun koneeseen.
Std mäntien lisäksi on o/s kokoja 0.0025", ..0.60" ja 0.90". Suurin Suomessakin saatava ko moottorityypin tarvikemäntä on 2.25mm, eli 1696-1701cc kone. Näitä 1700-mäntiä saa myös Anglia-tyyppinä.
Ehkä parhaat std-palotilat ovat 20550-sarjaa. Nämä ko moottorityyppiin tarkoitetut palotilat antavat CR 10.5:1 oikein tehtynä. Varastoidaan Suomessakin. Eri valmistajien palotilamäntien painoero sattaa olla 80gr/kpl.
Esimerkiksi 1465M-0.50mm mäntiä saa sarjan, 504mk/kpl lukee paketissa, M = Mahle. Englantilaisvalmisteiset std > 2.25mm maksavat Suomessa varastoituna 60-80e kpl.
Mittatiedot perustuvat "tekeillä olevan" lähdekirjallisuuteen. Tämä ei ole kannanotto kenenkään tekemisiin tai sanomisiin.
Palotila-tarvikemäntien luokittelu ei vastaa alkuperäistä. 1300/1300GT sekä 1600/1600GT männät perusluokiteltiin: koko ja paino. Löytyy kahta rengaspaksuuttakin. Tapitkin luokiteltiin "pisteittäin". "Circliipitkin" luokiteltiin. Ja koko helahoitu luyokiteltiin painoittain. Kampiakselitkin oli luokiteltu jne.
1300/1300GT palotilamännät (koko) olivat 1,2..7. Siis sen mr vaihdon jälkeisessä ajassa. C-luokan kampikin "sopi" kisamoottoriin, iskutilavuus ei yli luokkarajan. Myöhemmin tulivat E ja F sekä E/F o/s. Jo E 0/s vaati A-kammen ettei luokkarajan yli.
1600/1600GT luokittelunumerot liippasivat läheltä. Vaikka numerot samat niin koko ja poraus sekä toleranssit eri. FF1600 myötä Ford alkoi myydä esim "small" "large" mäntiä joille annettiin 1,2 jne vastaavus sekä A...C kampivastaavuus. Jossain näet mitattiiin koneita - iskutilavuus.
1300/1300GT jne männät vastasivat toisiaan, jos olivat samassa LC, HC, "vero" jne luokituksessa. Mutta edelleenkin 1300/1600 GT-palotilamäntien vaatima poraus ja toleranssit jne olivat erilaisia.
Palotila-tarvikemäntien valmistajat pääsääntöisesti oikaisivat. A..C kaikkialle ja "samoin" hoonaus/poraus ohjein, koosta riipumatta. Burton jälleenmyy tarvikemäntiäkin, yksitellenkin. Vastuulliset suomalaiset pakkaavat palotilamäntänsä kokosarjoittain, pitäen varastossa muitakin merkkejä. Kokoluokitellut sarjat ovat hyvä lähtökohta, mutta C-mäntä ei edelleenkään mene B-porattuun koneeseen.
Std mäntien lisäksi on o/s kokoja 0.0025", ..0.60" ja 0.90". Suurin Suomessakin saatava ko moottorityypin tarvikemäntä on 2.25mm, eli 1696-1701cc kone. Näitä 1700-mäntiä saa myös Anglia-tyyppinä.
Ehkä parhaat std-palotilat ovat 20550-sarjaa. Nämä ko moottorityyppiin tarkoitetut palotilat antavat CR 10.5:1 oikein tehtynä. Varastoidaan Suomessakin. Eri valmistajien palotilamäntien painoero sattaa olla 80gr/kpl.
Esimerkiksi 1465M-0.50mm mäntiä saa sarjan, 504mk/kpl lukee paketissa, M = Mahle. Englantilaisvalmisteiset std > 2.25mm maksavat Suomessa varastoituna 60-80e kpl.
Mittatiedot perustuvat "tekeillä olevan" lähdekirjallisuuteen. Tämä ei ole kannanotto kenenkään tekemisiin tai sanomisiin.
- tesa3
- B-junnu
- Viestit: 44
- Liittynyt: 06.05.2004 00:00
- Viesti:
mulla olisi 4kpl kuvanmukaisia mäntiä
männät ovat uusia soittele jos vielä tarvitset xxxx-xxxxxx
Nämä asiat voi edelleen hoitaa markkinoilla / YV:llä -PMM-
Nämä asiat voi edelleen hoitaa markkinoilla / YV:llä -PMM-