
Tiimin "toimintamuoto"
- Ketzi
- KV
- Viestit: 801
- Liittynyt: 09.08.2004 00:00
- Paikkakunta: Oulu
Tiimin "toimintamuoto"
Tästä asiasta oli joskus topikki, mut en mistään löytänyt sitä.. Mitä tiimin kannattais tehdä, jos se tekee esim. mainoslehteä.. ja tuloja alkais olla niin paljon, että verottajakin kiinnostuu.. Eli pitäiskö tiimi rekisteröidä jotenkin? En kaipais oikeen mitään ongelmia verottajien kanssa.. 

- seppo
- KV
- Viestit: 420
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Niin ei verottajan kanssa tule ongelmia kun toimii avoimesti! Kannattaa tutustua patentti ja reksiterihallinnon sivuilla eri vaihtoehtoihin (www.prh.fi) sekä lukea mitä verottaja sanoo asioista (www.vero.fi).
Meidän tiimi on rekisteröity yhdistys, joka on ihan hyvä silloin kun porukkaa on enemmän, "minä ja mun kartturi ry" ei onnistu, yhdistyksen kautta kerätyt rahat eivät saa kohdistua suppean joukon eduksi, lukee laissa.
Verottajan kanssa pitää tehdä peli selväksi liiketoiminnasta. Yhdistyksen tulee ilmoittautua liiketoiminnasta verovelvolliseksi ja sen jälkeen se voi harjoittaa sitä, silloin pitää olla tarkkana kun erottelee yhdistyksen varjojen keruun liiketoiminnasta. Liiketoiminnasta saatava voitto on aina verotettavaa tuloa (29% lähtee voitosta veroa). Toki kuluja saa vähentää, mutta ei ihan mitä tahansa. Mainosmyynnissä (esim. mainoslehdessä) voi kuluina vähentää ainoastaa lehden ja mainoste tekemiseen suoraan kohdistuneet kulut, loppu lehden tuotosta on verotetttavaa tuloa. Verovapaita ovat yhdistyksen jäsenlehdet ja yhdistyksen toimintaa suoraan tukevat julkaisut (muistaen ettei voitto saa kohdistua suppean joukon eduksi). Esim. meidän julkaisema Lowprofile news lehti on verottajan tulkinna mukaan mainolehti (koska se ilmestyy säännöllisesti kahdesti vuodessa) ja joudumme sen tuotosta maksamaan verot. Verottajalta voi aina hakea ennakopäätöksen etukäteen, jolloin välttyy ikäviltä yllätyksiltä jälkikäteen.
Hyvä vaihtoehto on myös toimia ihan yksityishenkilönä, ilmoittaa saamansa sponssit verottajalle ja esittää myös kulut mitä on mennyt, erityisesti tämä sopii kun rahamäärät pysyvät alle 8000.- ¤ vuodessa.
Yritys (toiminimi tai Oy) edellyttää sitten sitä liiketoimintaa, jota rallin ajaminen itsessään ei ole, eli jälleen "mina ja mun kartturi Oy" ei pelkästään toimi. Tarvitaan alkupääomaa ja pitää pystyä myymään jotain, asiakastilaisuuksia, mainoksia, vuokrata kalustoa, ostaa/myydä tavaraa jne. ja yritys on aina hallinollisesti raskaampi pyörittää.
Erityisesti suosittelen ottamaan yhteyttä asiansa osaavaan kirjanpitäjään/tilitoimistoon, joka pystyy opastamaan ja tekee kirjanpidon, veroilmoituksen, ALV ilmoitukset, vuosi-ilmoitukset jne. ajallaan ja oiken niin ei tule ikäviä jälkiseuraamuksia.
Meidän tiimi on rekisteröity yhdistys, joka on ihan hyvä silloin kun porukkaa on enemmän, "minä ja mun kartturi ry" ei onnistu, yhdistyksen kautta kerätyt rahat eivät saa kohdistua suppean joukon eduksi, lukee laissa.
Verottajan kanssa pitää tehdä peli selväksi liiketoiminnasta. Yhdistyksen tulee ilmoittautua liiketoiminnasta verovelvolliseksi ja sen jälkeen se voi harjoittaa sitä, silloin pitää olla tarkkana kun erottelee yhdistyksen varjojen keruun liiketoiminnasta. Liiketoiminnasta saatava voitto on aina verotettavaa tuloa (29% lähtee voitosta veroa). Toki kuluja saa vähentää, mutta ei ihan mitä tahansa. Mainosmyynnissä (esim. mainoslehdessä) voi kuluina vähentää ainoastaa lehden ja mainoste tekemiseen suoraan kohdistuneet kulut, loppu lehden tuotosta on verotetttavaa tuloa. Verovapaita ovat yhdistyksen jäsenlehdet ja yhdistyksen toimintaa suoraan tukevat julkaisut (muistaen ettei voitto saa kohdistua suppean joukon eduksi). Esim. meidän julkaisema Lowprofile news lehti on verottajan tulkinna mukaan mainolehti (koska se ilmestyy säännöllisesti kahdesti vuodessa) ja joudumme sen tuotosta maksamaan verot. Verottajalta voi aina hakea ennakopäätöksen etukäteen, jolloin välttyy ikäviltä yllätyksiltä jälkikäteen.
Hyvä vaihtoehto on myös toimia ihan yksityishenkilönä, ilmoittaa saamansa sponssit verottajalle ja esittää myös kulut mitä on mennyt, erityisesti tämä sopii kun rahamäärät pysyvät alle 8000.- ¤ vuodessa.
Yritys (toiminimi tai Oy) edellyttää sitten sitä liiketoimintaa, jota rallin ajaminen itsessään ei ole, eli jälleen "mina ja mun kartturi Oy" ei pelkästään toimi. Tarvitaan alkupääomaa ja pitää pystyä myymään jotain, asiakastilaisuuksia, mainoksia, vuokrata kalustoa, ostaa/myydä tavaraa jne. ja yritys on aina hallinollisesti raskaampi pyörittää.
Erityisesti suosittelen ottamaan yhteyttä asiansa osaavaan kirjanpitäjään/tilitoimistoon, joka pystyy opastamaan ja tekee kirjanpidon, veroilmoituksen, ALV ilmoitukset, vuosi-ilmoitukset jne. ajallaan ja oiken niin ei tule ikäviä jälkiseuraamuksia.
- Ketzi
- KV
- Viestit: 801
- Liittynyt: 09.08.2004 00:00
- Paikkakunta: Oulu
Ok!! Meinaan se meidän lehden olis tarkoitus ilmestyä 12 kertaa vuodessa.. tulot tuskin jäis alle 8000, varsinkin kun siihen ei ole laskettu Sponssirahoja! Tiimissä on "virallisesti" 4 henkilöä.. Vanhemmat tietenkin tukena.. Voikohan tälläisellä kokoonpanolla rekisteröityä yhdistukseksi? Ja tapahtuuko se sieltä patenttiviraston kautta?
- seppo
- KV
- Viestit: 420
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Kyllä kaksi ihmistä riittää yhdistyksen perustamiseen, ohjeet, lomakkeet ja yhdityksen mallisääntöjä löytyy prh:n sivuilta.
Ongelma pienessä yhdistyksessä on tämä pykälä " tulot eivät saa kohdistua suppean joukon eduksi" eli sanoisin että jos jäseniä esim on 10 ja yksi autokunta kuluttaa kaikki yhdistyksen nimissä kerätyt rahat niin silloin voi tulla ongelmia.
Ongelma pienessä yhdistyksessä on tämä pykälä " tulot eivät saa kohdistua suppean joukon eduksi" eli sanoisin että jos jäseniä esim on 10 ja yksi autokunta kuluttaa kaikki yhdistyksen nimissä kerätyt rahat niin silloin voi tulla ongelmia.
- Ketzi
- KV
- Viestit: 801
- Liittynyt: 09.08.2004 00:00
- Paikkakunta: Oulu
Mitenköhän siitä sitten selviäis..?
Entäs jos ne 4 henkee käyttää tuloja silleen tasaisesti.. et huollolle menee tietty määrä tuloja, kuten myös kuljettajaparille..?
Entäs jos tiimillä on ns. Kummihenkilöitä(ei sponsorit), jotka avustavat toimintaa rahallisesti tai muuten.. Voisiko heitä laskea "tiimi yhdistyksen" jäseniksi? Entä pitäisikö heidän tehdä jokin sopimus "yhdistykseen" liittymisestä? Näitä Kummijäseniä tiimi sitten muistaisi aina joskus..
Voiko yksityishenkilönä harrastaa, jos tulis vaikka mainostuloja 10000 ja sponssia 5000... mutta kuluja olis 12000, niin vuoden jälkee käteen jäis 3000.?
On suomessa PRKL tehty kyllä kaikki asiat niin vaikeiksi!

Entäs jos ne 4 henkee käyttää tuloja silleen tasaisesti.. et huollolle menee tietty määrä tuloja, kuten myös kuljettajaparille..?
Entäs jos tiimillä on ns. Kummihenkilöitä(ei sponsorit), jotka avustavat toimintaa rahallisesti tai muuten.. Voisiko heitä laskea "tiimi yhdistyksen" jäseniksi? Entä pitäisikö heidän tehdä jokin sopimus "yhdistykseen" liittymisestä? Näitä Kummijäseniä tiimi sitten muistaisi aina joskus..
Voiko yksityishenkilönä harrastaa, jos tulis vaikka mainostuloja 10000 ja sponssia 5000... mutta kuluja olis 12000, niin vuoden jälkee käteen jäis 3000.?
On suomessa PRKL tehty kyllä kaikki asiat niin vaikeiksi!

- seppo
- KV
- Viestit: 420
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Vaikeeks ja vaikeeks, minusta peli on kyllä ihan selkeetä, siitä onko se reilua kun osa porukasta tekee "pimeenä" voi olla montaa mieltä. Kuitenkin verottajankin kanssa on ihan helppoa keskustella, ohjeita ja hyviä neuvoja antavat ihan mielellään, eikä neuvot edes maksa mitään.
Niin ja vastaus kysymykseen; Itse en kyllä lähtisi yhden autokunnan takia yhdistysmuotoista tiimiä perustamaan vaan toimisin ihan vaan yksityishenkilönä. Jos siihen kuitenkin päädytte niin sääntöihin ylös tarkkaan varanhankinnan perusteet, asiat kuntoon verottajan suuntaan, kirjanpitäjä hoitamaan kirjanpidon ja ilmoitukset niin ei tule ongelmia. Sitä säännöissä olevaa toimintaa on sitten oltava ja varat kerätään ja jaetaan sääntöjen puitteissa. Ja yhdistyksessä voi olla varsinaisia jäseniä ja kannatusjäseniä, sen voi määritellä yhdityksen sääntöihin haluamallanne tavalla.
Niin ja vastaus kysymykseen; Itse en kyllä lähtisi yhden autokunnan takia yhdistysmuotoista tiimiä perustamaan vaan toimisin ihan vaan yksityishenkilönä. Jos siihen kuitenkin päädytte niin sääntöihin ylös tarkkaan varanhankinnan perusteet, asiat kuntoon verottajan suuntaan, kirjanpitäjä hoitamaan kirjanpidon ja ilmoitukset niin ei tule ongelmia. Sitä säännöissä olevaa toimintaa on sitten oltava ja varat kerätään ja jaetaan sääntöjen puitteissa. Ja yhdistyksessä voi olla varsinaisia jäseniä ja kannatusjäseniä, sen voi määritellä yhdityksen sääntöihin haluamallanne tavalla.
- Kartanlukija
- KV
- Viestit: 477
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
[quote="seppo"]Vaikeeks ja vaikeeks, minusta peli on kyllä ihan selkeetä, siitä onko se reilua kun osa porukasta tekee "pimeenä" voi olla montaa mieltä. Kuitenkin verottajankin kanssa on ihan helppoa keskustella, ohjeita ja hyviä neuvoja antavat ihan mielellään, eikä neuvot edes maksa mitään.
Sepon kanssa oon täysin samaa mieltä! Aiheesta on kirjoitelta tosiaan perikertaa ennenkin. Edellisen kirjoittelun löysin:
http://www.ralli.net/modules.php?name=F ... highlight=
En viitsi samoja juttujani tähän uudelleen kopioida. Yksityishenkilönä voi toimia, mutta yritysten laskuttaminen yksityishenkilönä voi aiheuttaa hankaluuksia?
Sepon kanssa oon täysin samaa mieltä! Aiheesta on kirjoitelta tosiaan perikertaa ennenkin. Edellisen kirjoittelun löysin:
http://www.ralli.net/modules.php?name=F ... highlight=
En viitsi samoja juttujani tähän uudelleen kopioida. Yksityishenkilönä voi toimia, mutta yritysten laskuttaminen yksityishenkilönä voi aiheuttaa hankaluuksia?
www.veku.net -autourheilukauppa netissä
- Ketzi
- KV
- Viestit: 801
- Liittynyt: 09.08.2004 00:00
- Paikkakunta: Oulu
- Harri
- A-Junnu
- Viestit: 83
- Liittynyt: 03.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Kuopio
Toimintaa
Meillä ainakin on toiminut hyvin yksityishenkilönä. Sponssit olen laskuttanut työkorvausverokorttia käyttäen. Ainut miinus on ettei ainakaan Kuopiossa saa työkorvausverokorttia 0 pidätys prosentille, mutta lopullisessa verotuksessa se tasaantuu tietysti. Eli pidät vaan kirjanpidon tuloista ja menoista ja liität sen verotukseesi mukaan. Menoja kannattaa olla jonkin verran enemmän kuin tuloja ~500¤ minimissään. Tällä tavoin meillä toiminta on pyörinyt kivuttomasti jo useita vuosia. Tulojen täytyy pysyä tällöin alle 8000¤:n. Tosin tiimin kuljettaja ja kartturi voi kumpikin pyörittää tämän summan, joten silloinhan saadaan jo 16000 ¤:n kassavirta tiimille kivuttomasti.
Kuitteja täyty sitten kerätä kaikesta mahdollisesta: harjoitus bensat, saunaillat ym...
Tarkempia vinkkejä voin antaa halukkaille...
Kuitteja täyty sitten kerätä kaikesta mahdollisesta: harjoitus bensat, saunaillat ym...
Tarkempia vinkkejä voin antaa halukkaille...
- jaakko
- A-Junnu
- Viestit: 67
- Liittynyt: 18.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
itekkin olen suunnitellut tota teamin kirjaamista johonkin, mutta kun siitä on niin monta mielipidettä että mikä ois viisain vaihtoehto.
Ja kun hirvittää vähän ne paperihommat,sillon täytys palkata ainakin kirjan pitäjä. Jotkut sanoo että jos ottais itelle Y-tunnuksen niin se riittäisi.
miten on asian laita?
Ja kun hirvittää vähän ne paperihommat,sillon täytys palkata ainakin kirjan pitäjä. Jotkut sanoo että jos ottais itelle Y-tunnuksen niin se riittäisi.
miten on asian laita?
- Ketzi
- KV
- Viestit: 801
- Liittynyt: 09.08.2004 00:00
- Paikkakunta: Oulu
Re: Toimintaa
No tuota tuota.. Mitenhän mulla sitten ois sen veroprosentin kanssa.. Ku mulla ja "tulevalla" kartturilla on niin, että veroprosentti on 40, jos tienaa jotai yli 2000.. Tai ainakin lapussa oli.. Entäs sitten niis mainoshommis.. Niistä tulevat tulot? Tiimillä kun budjetti on ainakin 15000 (Auto+Traileri+Mun varusteet.. Ym. Ym.) Kannattaiskohan Harri sun mielestä mennä kirjanpitäjän puheille?Harri kirjoitti:Meillä ainakin on toiminut hyvin yksityishenkilönä. Sponssit olen laskuttanut työkorvausverokorttia käyttäen. Ainut miinus on ettei ainakaan Kuopiossa saa työkorvausverokorttia 0 pidätys prosentille, mutta lopullisessa verotuksessa se tasaantuu tietysti. Eli pidät vaan kirjanpidon tuloista ja menoista ja liität sen verotukseesi mukaan. Menoja kannattaa olla jonkin verran enemmän kuin tuloja ~500¤ minimissään. Tällä tavoin meillä toiminta on pyörinyt kivuttomasti jo useita vuosia. Tulojen täytyy pysyä tällöin alle 8000¤:n. Tosin tiimin kuljettaja ja kartturi voi kumpikin pyörittää tämän summan, joten silloinhan saadaan jo 16000 ¤:n kassavirta tiimille kivuttomasti.
Kuitteja täyty sitten kerätä kaikesta mahdollisesta: harjoitus bensat, saunaillat ym...
Tarkempia vinkkejä voin antaa halukkaille...
- peteracing
- KV
- Viestit: 675
- Liittynyt: 21.08.2004 00:00
- Paikkakunta: kemi
no niin...
oisko nyt ketzi aihetta kävästä paikallisessa verotoimistossa...ne o kuitenki asiakaspalvelijoita,vaikka se ei aina siltä tuntuiskaan..
niin ja sit sellanen juttu ett jos saat kerättyä 15000 erppaa sponssirahaa ilman näyttöjä ni otan sut heti tiimiin töihin..
niin ja sit sellanen juttu ett jos saat kerättyä 15000 erppaa sponssirahaa ilman näyttöjä ni otan sut heti tiimiin töihin..
power is nothing without control...
- Ketzi
- KV
- Viestit: 801
- Liittynyt: 09.08.2004 00:00
- Paikkakunta: Oulu
Re: no niin...
Tosta olis oikeastaan murto-osa sponssirahoja.. Pääosa aiotaan tienata tekemällä mainoslehteä!peteracing kirjoitti:oisko nyt ketzi aihetta kävästä paikallisessa verotoimistossa...ne o kuitenki asiakaspalvelijoita,vaikka se ei aina siltä tuntuiskaan..
niin ja sit sellanen juttu ett jos saat kerättyä 15000 erppaa sponssirahaa ilman näyttöjä ni otan sut heti tiimiin töihin..