kilpurin sähköt sisälle...

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Vastaa Viestiin
Avatar
peteracing
KV
KV
Viestit: 675
Liittynyt: 21.08.2004 00:00
Paikkakunta: kemi

kilpurin sähköt sisälle...

Viesti Kirjoittaja peteracing » 10.12.2004 12:19

mikä on syy siihen ett kilpureihin tehdään sulakkeet ja releet sisälle esim. kojelautaan,voisko joku valaista mua ku en ite osaa laittaa ees mopoon valoja.. :P
power is nothing without control...

Avatar
GreenSlide
Yleinen
Yleinen
Viestit: 279
Liittynyt: 20.06.2004 00:00

Re: kilpurin sähköt sisälle...

Viesti Kirjoittaja GreenSlide » 10.12.2004 12:28

peteracing kirjoitti:mikä on syy siihen ett kilpureihin tehdään sulakkeet ja releet sisälle esim. kojelautaan,voisko joku valaista mua ku en ite osaa laittaa ees mopoon valoja.. :P
eiköhän yksi syy ole se että jos pätkällä palaa sulake ni nopeitenhan se tulee vaihdettua kun se sulake rasia on siinä kartturin nenän edessä kun että se olisi sielä jossain konepellin alla... :wink:

Avatar
peteracing
KV
KV
Viestit: 675
Liittynyt: 21.08.2004 00:00
Paikkakunta: kemi

sulake palaa...

Viesti Kirjoittaja peteracing » 10.12.2004 12:34

sanokaa jos oon väärässä mut eihän sulake käsittääksi pala jos kaikki o kunnossa...
mites sit sellanen juttu ku joku joskus sano ett releitä ei välttämättä tarvi jos on tarpeex jämerät katkaisijat???
power is nothing without control...

Jankos
KV
KV
Viestit: 417
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Jankos » 10.12.2004 13:01

Taitaa noiden lisäksi olla muutama muukin syy miksi suurin osa sähköistä pidetään sisällä.

- Konehuoneessa on heikosti tilaa
- Toimintaymppäristö paljon parempi => lämpötila, kosteus
- Jos joku alkaa käryämään niin sen huomaa heti => jos konehuoneessa joku vaikka alkaa sauhuamaan niin ei sitä huomaa ja koko laitos palaa lopulta.
- Viimeisin ehkä on se muutaman kilon tuominen taaksepäin painosuhteen takia (on kyllä pieni vaikutus)
- helpompi tehdä releohjaukset ja relekytkennät lyihyillä johdoilla sisälle.
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D

Avatar
Heebo
Yleinen
Yleinen
Viestit: 230
Liittynyt: 18.05.2004 00:00

Re: sulake palaa...

Viesti Kirjoittaja Heebo » 10.12.2004 13:18

mites sit sellanen juttu ku joku joskus sano ett releitä ei välttämättä tarvi jos on tarpeex jämerät katkaisijat???[/quote]


Kyllähän se tietenkin niin on ainakin kestävyyden kannalta en sitten tiedä että saadaanko releillä jotain muuta hyötyä kuin että on nopeampi vaihtaa kuin katkaisija .

Avatar
toni
B-junnu
B-junnu
Viestit: 32
Liittynyt: 03.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja toni » 10.12.2004 16:15

mites sit sellanen juttu ku joku joskus sano ett releitä ei
välttämättä tarvi jos on tarpeex jämerät katkaisijat???[/
Mitä enemmän releitä ja tilbehöörejä.......sitä enenmmän vikoja!

sps1
KV
KV
Viestit: 754
Liittynyt: 10.08.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja sps1 » 10.12.2004 17:09

Onhan se tietysti myös hienon näköistä kun on koko koelauta täynnä mittareita,sulakkeita ja katkaisijoita :lol: Oikeesti ainakin mulla ne on sen takia kaikki näkyvillä että ainakin heti huomaa missä vika(ei ole muuten ikinä ollut sähkövikaa kilpa-autossa kiitos siitä sähkömiehelle) :)
http://www.youtube.com/user/rallyfin?ob=5" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
toni
B-junnu
B-junnu
Viestit: 32
Liittynyt: 03.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja toni » 10.12.2004 17:59

TARKENNUS: enemmän laitteita = enenemmän MAHDOLLISIA vikapaikkoja.
"RÄPELLYKSIÄ " OLEMME VARMAAN KAIKKI NÄHNEET. JA JOTKUT JOPA KARTTURIN JALKOIHIN HYPYN JÄLKEEN PUDONNEITA SULAKE JA RELERASIOITA. HYVIN TEHTY KESTÄÄ ISÄLTÄ POJALLE..
Mikään sähkölaite ei kestä ikuisuuksia.........

Jos sellaisia laitteita keksitään niin minusta tulee työtön.

Mitä yksinkertaisempi laite/virtapiiri ,sen toimintavarmempi ja huoltoystävällisempi.

Avatar
kuppe
Viestit: 18
Liittynyt: 01.06.2004 00:00
Paikkakunta: kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kuppe » 11.12.2004 09:21

Pistäppä sähköjä kylmään ja kosteaan konehuoneeseen niin rupiaa ns"vihreitä matoja" kasvamaan, eli hapettuu liitoksista. Tietysti jos jaksaa eristää kaikki liitokset... Mutta mukavampi vaihtaa esim. puhaltimen sulake joka voi mennä muuten vaan pitkän käytön kanssa vanhoilla vehkeillä, siitä naaman edestä.

Avatar
peteracing
KV
KV
Viestit: 675
Liittynyt: 21.08.2004 00:00
Paikkakunta: kemi

matoja..

Viesti Kirjoittaja peteracing » 11.12.2004 11:00

vai matoja kasvaa.. 8O
ei noissa siviiliautoissa oo ainakaan mulla koskaan mitään tommosia vaivoja ollu...
power is nothing without control...

sps1
KV
KV
Viestit: 754
Liittynyt: 10.08.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja sps1 » 11.12.2004 12:17

Sitten vielä sellainen juttu että siviili sähköissä on yleensä kilometri ylimääräistä johtoa ja aika paljon kaikkia sulakkeita sekä releitä myös.
Näin on ainakin ollut niissä automalleissa millä olen ajanut ja luulenpa kun kilpa autot muuttuu uudemmiksi niin ei se johto määräkään niissä ainakaan vähene.
http://www.youtube.com/user/rallyfin?ob=5" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Masapee
Ralli.net Admin
Ralli.net Admin
Viestit: 1757
Liittynyt: 01.01.2003 00:00
Paikkakunta: Tampere

Katso myös

Viesti Kirjoittaja Masapee » 11.12.2004 16:12

Matti Partanen
- Ralli.net admin -

Vastaa Viestiin