Citroen BX 19 Gti 16v ralliin?
- teamosmoismo
- B-junnu
- Viestit: 28
- Liittynyt: 08.10.2004 00:00
Citroen BX 19 Gti 16v ralliin?
Niinpä niin, kuulostaa hullulta, mutta olen todennut auton olevan melko mukava ajettava jo vakionakin. Olen nimittäin ajanut pari kautta kilpaa nimeltä mainitsemattomassa, jokamiesluokkaa muistuttavassa lajissa 8-venttiili kaasarikoneella ja auto on ylittänyt odotukset tekniikan osalta. Hydrauliikkamurheita ei juurikaan ole ollut muutamaa itseaiheutettua lukuunottamatta.
Mahtaako Suomessa olla tällä hetkellä yhtään ralli/sprint-BX-sitikkaa ajossa. Sen tiedän, että Ruotsissa on muutama, mutta en ole enää vuoteen löytänyt kyseisistä autoista kertovia nettisivuja.
Mikäli satut tietämään, tai edes luulemaan asioista jotain, olen kyllä kiinnostunut.
Mahtaako Suomessa olla tällä hetkellä yhtään ralli/sprint-BX-sitikkaa ajossa. Sen tiedän, että Ruotsissa on muutama, mutta en ole enää vuoteen löytänyt kyseisistä autoista kertovia nettisivuja.
Mikäli satut tietämään, tai edes luulemaan asioista jotain, olen kyllä kiinnostunut.
- Rubberduck
- B-junnu
- Viestit: 33
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
- harnup
- B-junnu
- Viestit: 47
- Liittynyt: 11.10.2004 00:00
Mutu tietoon auttaa sääntökirja http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Tekniikka.htmRubberduck kirjoitti:Muistaakseni BX:ää ei ole luokiteltu kuin aikoinaan B-ryhmään, eli ralli ei taida onnistua. Sprinttiähän toki saa harrastaa luokittelemattomalla autollakin.
luokkiin N ja A luokitellut autot löytyy myös Citroen BX GTI 16V
- Rubberduck
- B-junnu
- Viestit: 33
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Kiitoksia rakentavasta kommentista!harnup kirjoitti:Mutu tietoon auttaa sääntökirja http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Tekniikka.htmRubberduck kirjoitti:Muistaakseni BX:ää ei ole luokiteltu kuin aikoinaan B-ryhmään, eli ralli ei taida onnistua. Sprinttiähän toki saa harrastaa luokittelemattomalla autollakin.
luokkiin N ja A luokitellut autot löytyy myös Citroen BX GTI 16V

-
- KV
- Viestit: 417
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Jokioinen
jees onhan se ihan hyvä viedä siihen asti kun sillä hyppää....
Hypätessä kun jousitus päästää paineet pois palloista ja sitten kolahtaa kun tullaan alas. Muutenhan sen saisi eri paineilla, reikäkoolla ja vaimennusventtiilillä säädettyä aivan miksi haluaa.
Eikä muuten tuo jousitus kyllä nimismiehen kiharassa pidä pyörää tiessä kiiinni.
Kokemusta on siviililiikenteessä noin 200tkm(muutaman tuhannen tuosta on tullut ajettua rallireittejäkin)...
Hypätessä kun jousitus päästää paineet pois palloista ja sitten kolahtaa kun tullaan alas. Muutenhan sen saisi eri paineilla, reikäkoolla ja vaimennusventtiilillä säädettyä aivan miksi haluaa.
Eikä muuten tuo jousitus kyllä nimismiehen kiharassa pidä pyörää tiessä kiiinni.
Kokemusta on siviililiikenteessä noin 200tkm(muutaman tuhannen tuosta on tullut ajettua rallireittejäkin)...
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D
- teamosmoismo
- B-junnu
- Viestit: 28
- Liittynyt: 08.10.2004 00:00
[quote="Jankos"]jees onhan se ihan hyvä viedä siihen asti kun sillä hyppää....
Hypätessä kun jousitus päästää paineet pois palloista ja sitten kolahtaa kun tullaan alas. Muutenhan sen saisi eri paineilla, reikäkoolla ja vaimennusventtiilillä säädettyä aivan miksi haluaa.
Juu, tuo hyppäämispuoli on just niitä mielenkiintoisia pointteja. Nimittäin kuulopuheiden mukaan Citroen:in rallitalli koki ensimmäisessä rallissaan mielenkiintoisia hetkiä. Autoa oli kyllä hiukan hyppyytetty testeissä, mutta itse kisassa olikin huomattavasti rajumpia loikkia ja juuri tuollaisessa pitkässä loikassa pyörät vetäytyivät sisään kuin muna avannossa.
Jonkinsortin hidastus-/kuristusventtiileillä saadaan tuo vetäytyminen pidettyä kurissa ja valmiita osiakin pitäisi jossain olla. Kaikki tiedot ovat tähän asti olleet pelkkää mutua, osia ei tunnu löytyvän mistään.
Kyllä se nimismiehenkiharakin ihan siedettävää on, kun vaihtaa alle 15" renkaat. Muuttuu ajettavuus melkoisesti, ja varmaan lievä korin kevennyskin on helpottanut jousituksen työskentelyä. Mutta ei se vielä niin hyvin kiharaa mene, että ihan kehua voisi. Aina on parantamisen varaa.
Etsinnät jatkuvat
Hypätessä kun jousitus päästää paineet pois palloista ja sitten kolahtaa kun tullaan alas. Muutenhan sen saisi eri paineilla, reikäkoolla ja vaimennusventtiilillä säädettyä aivan miksi haluaa.
Juu, tuo hyppäämispuoli on just niitä mielenkiintoisia pointteja. Nimittäin kuulopuheiden mukaan Citroen:in rallitalli koki ensimmäisessä rallissaan mielenkiintoisia hetkiä. Autoa oli kyllä hiukan hyppyytetty testeissä, mutta itse kisassa olikin huomattavasti rajumpia loikkia ja juuri tuollaisessa pitkässä loikassa pyörät vetäytyivät sisään kuin muna avannossa.
Jonkinsortin hidastus-/kuristusventtiileillä saadaan tuo vetäytyminen pidettyä kurissa ja valmiita osiakin pitäisi jossain olla. Kaikki tiedot ovat tähän asti olleet pelkkää mutua, osia ei tunnu löytyvän mistään.
Kyllä se nimismiehenkiharakin ihan siedettävää on, kun vaihtaa alle 15" renkaat. Muuttuu ajettavuus melkoisesti, ja varmaan lievä korin kevennyskin on helpottanut jousituksen työskentelyä. Mutta ei se vielä niin hyvin kiharaa mene, että ihan kehua voisi. Aina on parantamisen varaa.
Etsinnät jatkuvat

-
- KV
- Viestit: 417
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Jokioinen
Juu ei mitenkään ole tarkoitus lyödä lyttyyn ajatusta!
Koita vain saada tuollanen liikenteeseen, koska noita tusinavehkeitä on ihan liikaa. Konehan tuossa on potentiaalinen ja bexin korikin on melko kevyt eli tehopainosuhde pitäisi olla ihan kohtalainen.
Tuosta xantun vajoamisenestoventtilistä saisi varmaankin rakennettua tuollasen eston ettei pääse paineet pois kun pyörä on ulkona.
Tietysti kun kaikenkukkuraksi sen rakentelisi activasta niin olisi varmaan aika kohillaan jo jousitus. Sääntöjen mukaanhan pitäisi kai olla mahdollista, kun jousitustyyppi/toiminta pysyy samana? Activa vaikka xanttuna koeajoon jos vaan jostain löytää ja soralle testaamaan :)
Koita vain saada tuollanen liikenteeseen, koska noita tusinavehkeitä on ihan liikaa. Konehan tuossa on potentiaalinen ja bexin korikin on melko kevyt eli tehopainosuhde pitäisi olla ihan kohtalainen.
Tuosta xantun vajoamisenestoventtilistä saisi varmaankin rakennettua tuollasen eston ettei pääse paineet pois kun pyörä on ulkona.
Tietysti kun kaikenkukkuraksi sen rakentelisi activasta niin olisi varmaan aika kohillaan jo jousitus. Sääntöjen mukaanhan pitäisi kai olla mahdollista, kun jousitustyyppi/toiminta pysyy samana? Activa vaikka xanttuna koeajoon jos vaan jostain löytää ja soralle testaamaan :)
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D
En haluaisi olla mitenkään ilonpilaaja tai jarrutella muuten mielenkiintoista projektia näiltä osin, mutta ennen kuin muista malleista alkaa kopsaamaan aktiivisempia joustonhallintakoneistoja, niin kannattanee tutkiskella sydämessään sääntökirjan kohtaa 3.3.5 F:n jousituksesta:" Aktiivijousitus ja ajon aikana muuttuva jousitus on kielletty..." Asia ei tietysti ole enää yksinkertainen kun rautalanka :) vaihdetaan kaasuun ja nesteeseen eli kannattanee konsultoida tekniikkalajiryhmää ja Saariota AKK:ssa ennen kuin alkaa rakentamaan.Jankos kirjoitti: ...Tietysti kun kaikenkukkuraksi sen rakentelisi activasta niin olisi varmaan aika kohillaan jo jousitus...
-
- KV
- Viestit: 417
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Jokioinen
Olikohan tuota bexiä activana, eipä ainakaan mitään tietoa löydy eli taitaa olla vasta uudemmissa. Mutta toisaalta muistan kyllä juttuja että suomessakin olisi yksi aktiivijousituksinen bexi ollut ainakin koeajossa, tuo versio on varmaankin ollut koesarjaa tulevia malleja varten ja samalla esittelyä tulevasta.
Mutta onhan se selkeesti kielletty eli ei saa tehdä, voihan sitä yrittää anoa jos sen saisi rakennella :)
Ei siitä kuitenkaan mitään ylivoimaista saa tehtyä...
Mutta onhan se selkeesti kielletty eli ei saa tehdä, voihan sitä yrittää anoa jos sen saisi rakennella :)
Ei siitä kuitenkaan mitään ylivoimaista saa tehtyä...
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D
- teamosmoismo
- B-junnu
- Viestit: 28
- Liittynyt: 08.10.2004 00:00
Totta tuokin. Mutta onhan bexissä jo vakiona ajon aikana säädettävä jousitus. Korkeuttahan voi muuttaa, mutta en ole vielä kertaakaan sitä muuttanut kesken erää. Tosin rallissa saattaisi tulla eteen tilanne, jossa olisi mielekästä nostaa koria esim. syvien spoorien takia. Ei ole kyllä tullut tuo Activan järjestelmä vielä mieleen, mutta selvää on, että jos kyseistä keinomunuaiskeskusta yrittää viivalle asti tinata, se on tehtävä kyllä sääntöjen mukaan.
Tässähän alkaa jo tulla hyviä ja mielenkiintoisia pointteja hommaan. Ettei vaan jollain Teistä ole patonki tallissa valmiina...
Ja kyllähän minunkin olis varmaan syytä perehtyä kyseisen auton luokitustodistukseen. Sieltä varmaan saattaa löytyä vastauksia näihin aivoituksiin.
Tässähän alkaa jo tulla hyviä ja mielenkiintoisia pointteja hommaan. Ettei vaan jollain Teistä ole patonki tallissa valmiina...
Ja kyllähän minunkin olis varmaan syytä perehtyä kyseisen auton luokitustodistukseen. Sieltä varmaan saattaa löytyä vastauksia näihin aivoituksiin.
- JVI
- B-junnu
- Viestit: 36
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
BX:llä lujaa
Tuohon hypyissä paineiden karkaamiseen voisi koittaa ratkaisuksi korkeussäädön rajoittamista normaalikorkeuteen, jolloin pyörien tullessa ulos korkeudensäädin kuvittelee auton edelleen olevan oikealla korkeudella ja ei vähennä painetta jousitukselta. Voi toimia, mutta en ole kokeillut.
Sitä Activan kallistuksenvakaajaa ei saa käyttää F:ssä, joten ihan vaan mekaanisilla on pärjättävä. Sitikassa täytyy pitää mielessä, että vain kallistuksenvakaajat pitävät korin suorassa, koska jousituksessa on lähes vapaa virtaus puolelta toiselle. Mutta eikun rakentelemaan, jään mielenkiinnolla odottelemaan...
Sitä Activan kallistuksenvakaajaa ei saa käyttää F:ssä, joten ihan vaan mekaanisilla on pärjättävä. Sitikassa täytyy pitää mielessä, että vain kallistuksenvakaajat pitävät korin suorassa, koska jousituksessa on lähes vapaa virtaus puolelta toiselle. Mutta eikun rakentelemaan, jään mielenkiinnolla odottelemaan...
- teamosmoismo
- B-junnu
- Viestit: 28
- Liittynyt: 08.10.2004 00:00
bx ralliin...
JVI: Jossain nettisivulla näin kaksi bx:ää, toinen oli melko vakio 19 gti 8v ja toinen 19 gti 16v ja tehoa hiukan yli 200 hv. Tässä moniventtiilisessä oli mielestäni Sellholmin rakentama alusta, mutta tarkempia tietoja ko. alustan rakenteesta ei löytynyt. Hämärä muistikuva on, että siinä olisi mainittu myös jotain Bilstain:ista, mutta varmaksi en sano. Jos sinulla on tarkempi muistikuva lehtijutun ajankohdasta, ilmoittaisitko vaikka tämän palstan kautta, tai yksityisviestillä.
Mutta kumpikohan jousitusjärjestelmä oli B-ryhmän bexissä aikoinaan? Täytyy käydä tutkimassa netin kuvakavalkadia. Mielestäni ainakin jossain rallicross-bexissä oli pallot taka-akselilla.
No, huomenna aletaan hitsaamaan kaaria 19 gti 8v:n sisään. siitä ei kylläkään tule vielä varsinaista ralliautoa, mutta jonkunlainen kilvanajolaite kumminkin.

Mutta kumpikohan jousitusjärjestelmä oli B-ryhmän bexissä aikoinaan? Täytyy käydä tutkimassa netin kuvakavalkadia. Mielestäni ainakin jossain rallicross-bexissä oli pallot taka-akselilla.
No, huomenna aletaan hitsaamaan kaaria 19 gti 8v:n sisään. siitä ei kylläkään tule vielä varsinaista ralliautoa, mutta jonkunlainen kilvanajolaite kumminkin.
- northwest
- KV
- Viestit: 832
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Tampere
-tässä kuvia tuosta B-ryhmäläisestä; http://kotisivu.mtv3.fi/bryhma/Citikka.htm
Itse muistelisin että siinä oli ´pallojouset´.
Itse muistelisin että siinä oli ´pallojouset´.