Kova taka jousitus?

Ralli- ja sprint autojen alustaan ja koriin yms. liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Hare_
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 82
Liittynyt: 08.11.2004 00:00
Paikkakunta: Kajaani

Kova taka jousitus?

Viesti Kirjoittaja Hare_ » 14.12.2004 18:29

Juu auto on välikoppa eskort ja perä on niin jäykkä että kun satakilonen hyppää peräkonttiin nin ei laske kun joku 5cm ja kun käsin painaa nin hyvä että homaa että perä joustaa. Lehtijousta pitäs varmaan saada vähän mellonmaksi. Miten? :?:

Vieras

Re: Kova taka jousitus?

Viesti Kirjoittaja Vieras » 14.12.2004 18:46

Hare_ kirjoitti:Juu auto on välikoppa eskort ja perä on niin jäykkä että kun satakilonen hyppää peräkonttiin nin ei laske kun joku 5cm ja kun käsin painaa nin hyvä että homaa että perä joustaa. Lehtijousta pitäs varmaan saada vähän mellonmaksi. Miten? :?:
yksi latta jousipakasta pois ja hanaa!

Avatar
emk67
KV
KV
Viestit: 356
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja emk67 » 14.12.2004 19:12

Joku varmaan osaa sanoa iskareiden oikeat arvotkin ...

Avatar
TJV-Racing Team
B-junnu
B-junnu
Viestit: 45
Liittynyt: 24.09.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja TJV-Racing Team » 15.12.2004 12:35

Uteliaisuuttani kysyn mahtaako sulla olla nelilinkki??
Jos on ni entä jos ottaa alemmat tangot pois muuttuuko jousto!?

Avatar
Hare_
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 82
Liittynyt: 08.11.2004 00:00
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hare_ » 15.12.2004 21:38

Joo ei oo kun yks lehti jousi! En ole kokeilliit tuota alempien tankojen irti käyttöä. Siis on neli linkki ja on zeta linkkikin. Mitä meinaa jos perä löystyy kun alemmat linkit ottaa pois onko se jotenkin väärin säädetty tai jotain?

Avatar
TJV-Racing Team
B-junnu
B-junnu
Viestit: 45
Liittynyt: 24.09.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja TJV-Racing Team » 16.12.2004 12:09

Hare_ kirjoitti:Joo ei oo kun yks lehti jousi! En ole kokeilliit tuota alempien tankojen irti käyttöä. Siis on neli linkki ja on zeta linkkikin. Mitä meinaa jos perä löystyy kun alemmat linkit ottaa pois onko se jotenkin väärin säädetty tai jotain?

Silloin Linkkitankojen geometria menee "vähän" ristiin....
Voisin lyödä vetoa et pehmenee kun otat tangot pois.
Kerro kuin kävi niin nauretaan yhdessä!!!!!! :D :D

Avatar
Hare_
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 82
Liittynyt: 08.11.2004 00:00
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hare_ » 16.12.2004 17:31

Maanantaina kuulet miten käy! Eli mitä tarttis tehä jos se johtuu niistä tangoista. :?:

Avatar
Hare_
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 82
Liittynyt: 08.11.2004 00:00
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hare_ » 18.12.2004 21:57

Ähäkutti eipä päästykkään yhessä nauramaan ei vaikuttanu ala linkkien irrotus mitään!!! Ne on ne saakelin lehtijouset niin jäykät että saa norsun nostaa siihen päälle että perä laskee! Miten ne saahaan mellommiksi??

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 19.12.2004 07:48

Ettei vaan sulla oo sportin 1-lehtinen jousi(vahvenee keskellepäin) :?: ,jos jostain saat sen normaalin jousipakan(3-lehtinen) ja siitä se pelkkä norra ja toinen lehti niin pitäis taatusti liikkua...pelkällä norralla ei kanna auton perää kuten sääntö vaatii... :wink:
Miten on rakennettu liikevara lehdelle?,eli onko rullat etupäässä sallimassa lehden pituusliikkeen jouston aikana...

Avatar
0101220
Viestit: 1
Liittynyt: 14.11.2004 00:00

Perä jäykkänä täälläkin

Viesti Kirjoittaja 0101220 » 19.12.2004 15:32

Eli auto mk1 ecort. Takana alkuperäinen rakenne muuten, mutta lisätty jonkun edellisen omistajan toimesta akselin yläpuolelle molemmin puolin tuki tangot. Ihmettelin kun lehtijousi purkautu eli jouset lähti uimaan eteen ja osa taakse päin.
Hommaa tutkiessa huomasin että ei takapää jousta juuri ollenkaan. ( Sen mitä lehtipakka taipuu etukiinnitys pisteen ja akselin välillä)

:?: Onko lehtipakassa (alkuperäisissä) , jonkin moinen keskitystappi mikä pitää lehtipakan kasassa. :oops: EI nimittäin sellaista löytynyt kun purin sitä. Jos kuuluu olla, on varmaankin katkennut ja tippunut, koska kyseisen rakenteen johdosta kohdistuu tappii aika voimat.

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 19.12.2004 18:01

Nuo ylätangot on ns.RS-tuet,ja kyllä siellä lehtijousipakassa kuuluu olla "keskinaula" joka pitää akselin oikeassa kohtaa lehtiä.Voi olla että on käynyt vanhanaikaisesti sille joka on asentanut noi lisätangot,auton kuuluu olla ajokorkeudessa kun korvat hitsataan paikoilleen.Eli ei pyörät ilmassa,tällöin juuri tangot estävät akselin normaalin liikkeen.Kun saat sen keskinaulan paikoilleen ja akselin kiinni kokeile ottaa ne tangot irti toisesta päästään ja katso ajokorkeudessa osuuko pultinreikä kohdalleen :wink:

Vastaa Viestiin