BMW E30 nelimäntäiset jarrusatulat ja vakio pääsylinteri?
- 131rally
- A-Junnu
- Viestit: 72
- Liittynyt: 07.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
BMW E30 nelimäntäiset jarrusatulat ja vakio pääsylinteri?
Moro vaan pitkästä aikaa. Nyt tuo uusi projekti http://www.131abarth.com/projekti.htm alkaa olla vaiheessa jossa pitää suunnitella jarruja. Ongelmanani on että ESan säännöt vaativat käyttämään "tavallista" pääsylinteriä l. pedal-box ei ole sallittu. Onko kukaan tehnyt E30 vakiopääsylinterillä ILMAN tehostinta jarruja nelimäntäisillä satuloilla? Mikä männänhalkaisija pitää olla satuloissa jotta saa polkimen sopivan jämäkäksi? Entä mikä olisi sopiva etu-taka satuloiden suhde (ja levyjen) jotta saan takajarrun sen verran tehokkaammaksi että sitä voi sitten rajoittaa venttiilillä?? Oma paras arvaus on että lasken pinta-alat nelimäntäisen männille, ja vertaan vakiomännän pinta-alaa siihen. Ongelmana on ettei tehostimen pois jäännin vaikutusta pysty näin arvioimaan. Taakse taidan tehdä täsmälleen samanlaiset jarrut kuin eteenkin, jolloin tehon luulisi olevan liiallinen taakse?
- TaVu_racing
- Yleinen
- Viestit: 177
- Liittynyt: 01.07.2004 00:00
- 131rally
- A-Junnu
- Viestit: 72
- Liittynyt: 07.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
ropelia
Niinpä. Hankalaa, nyt vaikuttaisi parhaalta vaihtoehdolta tuommoiset 540 etulevyt, jotka 305x28mm, motonetissä vaivaiset 42euroa/kpl. Ovathan ne melko jöötit taakse, riittäisköhän vielä vakiot etulevyt 260mm takana tekemään niistä riittävän tehokkaat? Ken tietää ei kerro?
- 131rally
- A-Junnu
- Viestit: 72
- Liittynyt: 07.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Jokin härdelli tässä on oltava...
No mutta, enkö minä osaa jotenkin tätä ajatella vai mikä mättää????
Rupesin siis laskemaan pinta-aloja, vakio etusatulan mäntä vaivaiset 48mm jolloin pinta-ala on 18,04cm2 joka on VÄHÄN!! Esim. tiedän että joissakin konstruktioissa käytetään n. 40mm mäntäisiä Alconeja joiden pinta-alaksi tulisi n. 50cm2. Esim. Wilwoodilla pienimmät männät ovat 28,4mm ja niiden pinta-alaksi tulisi vieläkin 23cm2. Eihän tämä näin onnistu ollenkaan? Polkimen liike tulisi pienimmilläkin männillä kasvamaan. Siis, pitäisikö tässä huomioida kun kysymksessä on liukuva satula jonkinlainen vipusuhde tms tekijä jota en nyt ymmärrä???!!!
Rupesin siis laskemaan pinta-aloja, vakio etusatulan mäntä vaivaiset 48mm jolloin pinta-ala on 18,04cm2 joka on VÄHÄN!! Esim. tiedän että joissakin konstruktioissa käytetään n. 40mm mäntäisiä Alconeja joiden pinta-alaksi tulisi n. 50cm2. Esim. Wilwoodilla pienimmät männät ovat 28,4mm ja niiden pinta-alaksi tulisi vieläkin 23cm2. Eihän tämä näin onnistu ollenkaan? Polkimen liike tulisi pienimmilläkin männillä kasvamaan. Siis, pitäisikö tässä huomioida kun kysymksessä on liukuva satula jonkinlainen vipusuhde tms tekijä jota en nyt ymmärrä???!!!

- Tepi
- A-Junnu
- Viestit: 142
- Liittynyt: 19.05.2004 00:00
en oikeen ymmärrä mitä tarkoitat.
mutta tiedät varmaan että esim. 1-mäntäinen 48mm liuku satula vastaa puristusvoimaltaan 2-mäntäistä (2x48) kiinteää satulaa.
liukusatulan toinen mäntä on satulan sylinteri.
eli mäntä pinta-ala vertailussa 1x48mm liuku satula ja 4x34mm kiinteä satula tuottavat suurinpiirtein saman levyä puristavan voiman.
näin minä sen olen järkeillyt, ei saa ampua jos olen väärässä...
mutta tiedät varmaan että esim. 1-mäntäinen 48mm liuku satula vastaa puristusvoimaltaan 2-mäntäistä (2x48) kiinteää satulaa.
liukusatulan toinen mäntä on satulan sylinteri.
eli mäntä pinta-ala vertailussa 1x48mm liuku satula ja 4x34mm kiinteä satula tuottavat suurinpiirtein saman levyä puristavan voiman.
näin minä sen olen järkeillyt, ei saa ampua jos olen väärässä...
- 131rally
- A-Junnu
- Viestit: 72
- Liittynyt: 07.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Insinöörit ilmoittautukaa!
Juuri tätä mietin, josko tuo pitäisi tuon liuku-mekanismin takia tuplata tässä laskelmassa. Onko jollakin kone/hydrauliikka inssillä faktaa?
- 131rally
- A-Junnu
- Viestit: 72
- Liittynyt: 07.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
NYT saittini on taas auki.
Sinne vain www.131abarth.com/projekti.htm katselemaan, kun taisi mennä tuossa threadin alkuvaiheessa jo kiinni.
Nyt siis tuo satula homma selvisi kun tuossa olen selvitellyt asiaa. Selittyy tuo ongelma sillä että yksimäntäinen liukusatula joutuu liikkumaan kaksinkertaisen matkan, ensin pala1 levyyn, sitten runko liukuu ja pala2 levyyn. Joten mäntä on tehnyt molemmille paloille erikseen esim. sen 0,5mm matkan joka paloilla on levyyn. Eli tavallaan tuossa aiemmin mainittu "Tepi"n selitys on ilmeisesti oikea.
Ongelma2.
Vakiona tässä E30 325 on etusatuloissa 48mm mäntä, takana 33mm mäntä. Pääsylinterissä luonnollisesti molempiin sama poraus/isku. Eikö takajarrujen pitäisi lukittua paljon ennen etujarruja tuommoisella ratkaisulla kun takasatulan mäntä huomattavasti pienempi? Vai suunnitteleeko tehdas tarkoituksella tuon niin että takajarru on liian tehokas, jotta sitä voidaan leikata painonmukaan säätyvällä paineen rajoittimella? Vai enkö taaskaan
osaa ajatella tätä oikein? Pintaaloissa on niin iso ero että takasatula tekee tuplaliikkeen samalla pääsylinterin tuotolla kuin etusatula..
Nyt siis tuo satula homma selvisi kun tuossa olen selvitellyt asiaa. Selittyy tuo ongelma sillä että yksimäntäinen liukusatula joutuu liikkumaan kaksinkertaisen matkan, ensin pala1 levyyn, sitten runko liukuu ja pala2 levyyn. Joten mäntä on tehnyt molemmille paloille erikseen esim. sen 0,5mm matkan joka paloilla on levyyn. Eli tavallaan tuossa aiemmin mainittu "Tepi"n selitys on ilmeisesti oikea.
Ongelma2.
Vakiona tässä E30 325 on etusatuloissa 48mm mäntä, takana 33mm mäntä. Pääsylinterissä luonnollisesti molempiin sama poraus/isku. Eikö takajarrujen pitäisi lukittua paljon ennen etujarruja tuommoisella ratkaisulla kun takasatulan mäntä huomattavasti pienempi? Vai suunnitteleeko tehdas tarkoituksella tuon niin että takajarru on liian tehokas, jotta sitä voidaan leikata painonmukaan säätyvällä paineen rajoittimella? Vai enkö taaskaan

- Tepi
- A-Junnu
- Viestit: 142
- Liittynyt: 19.05.2004 00:00
en tuune bemareita, enkä ole nähnyt autosi pääsylinterin rakennetta.
ymmärtääkseni olet käsittänyt pääsylinterin siirtävän yhtä paljon nestettä etu- ja takapiiriin jarrutettaessa.
tämä tuskin pitää paikkaansa. yleensä 2-piirisen pääsylinterin etu ja taka männät ovat erilliset, ja niiden välissä on jousi.
eli jos esim. etupiirin mäntä on lähempänä poljinta, niin poljinta painettaessa mäntä työntää samalla nestettä etujarruille ja siirtää takapiirin mäntää eteenpäin. mäntien keskinäinen liike tasaantuu, kun etu- ja takajarruputkissa, sekä pääsylinterin mäntien välissä on sama paine.
nyt kun putkistopaineet ovat samat, niin puristusvoiman määrää työsylinterien pinta-alat....
eli lyhyesti, polkimen puoleista mäntää siirretään mekaanisesti ja kauimmaista hydraulisesti.
jos mäntä olisi yhtenäinen "jäykkä", niin jos esim. etupalat olisivat kaukana levystä ja takapalat "iholla", niin poljin pysähtyisi kuin seinään takajarrujen lukkiutuessa, ja etujarrut eivät edes vielä laahaisi.
tämä oli taas tällainen pikavastaus, asiaan syvemmin perehtymättä. eli ei saa ampua, jos tuli paskaa jauhettua.
onko sulla räjäytyskuvaa alkuperäisestä 2-piiri sylinteristä.
ymmärtääkseni olet käsittänyt pääsylinterin siirtävän yhtä paljon nestettä etu- ja takapiiriin jarrutettaessa.
tämä tuskin pitää paikkaansa. yleensä 2-piirisen pääsylinterin etu ja taka männät ovat erilliset, ja niiden välissä on jousi.
eli jos esim. etupiirin mäntä on lähempänä poljinta, niin poljinta painettaessa mäntä työntää samalla nestettä etujarruille ja siirtää takapiirin mäntää eteenpäin. mäntien keskinäinen liike tasaantuu, kun etu- ja takajarruputkissa, sekä pääsylinterin mäntien välissä on sama paine.
nyt kun putkistopaineet ovat samat, niin puristusvoiman määrää työsylinterien pinta-alat....
eli lyhyesti, polkimen puoleista mäntää siirretään mekaanisesti ja kauimmaista hydraulisesti.
jos mäntä olisi yhtenäinen "jäykkä", niin jos esim. etupalat olisivat kaukana levystä ja takapalat "iholla", niin poljin pysähtyisi kuin seinään takajarrujen lukkiutuessa, ja etujarrut eivät edes vielä laahaisi.
tämä oli taas tällainen pikavastaus, asiaan syvemmin perehtymättä. eli ei saa ampua, jos tuli paskaa jauhettua.
onko sulla räjäytyskuvaa alkuperäisestä 2-piiri sylinteristä.
- 131rally
- A-Junnu
- Viestit: 72
- Liittynyt: 07.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
http://www.mr2ownersclub.com/online_par ... linder.GIF
Taidat olla jälleen oikeassa. Juu, en ole avannut tavallista pääsylinteriä varmaan yli kymmeneen vuoteen. Pedalboxeissa ei tämmöisiä ongelmia ole
Sinulla kun tuntuu ajatus olevan hallinnassa
niin pitäisikö se takasatulan koko sitten valita samalla laskennalla kuin tuo etusatulan? Eteen 4x35mm on lähin koko, taakse suhteessa pitäisi pinta-alojen perusteella olla jotain 4x20mm?? Tavoite olisi että takajarru on HIEMAN tehokkaampi kuin etu, jolloin balanssia pääsee säätämään. Pahinta olisi jos se olisi heikompi, tai yli 40% tehokkaampi jolloin säätimestä loppuu vara.
Huomioitava olisi myös että vakiona takajarrulevy on vain 5mm pienempi kuin edessä, mutta nyt se tulisi olemaan 302mm/260mm. Vai pitäisikö laittaa taaksekkin 302mm???
Taidat olla jälleen oikeassa. Juu, en ole avannut tavallista pääsylinteriä varmaan yli kymmeneen vuoteen. Pedalboxeissa ei tämmöisiä ongelmia ole

Sinulla kun tuntuu ajatus olevan hallinnassa
Huomioitava olisi myös että vakiona takajarrulevy on vain 5mm pienempi kuin edessä, mutta nyt se tulisi olemaan 302mm/260mm. Vai pitäisikö laittaa taaksekkin 302mm???
- Tepi
- A-Junnu
- Viestit: 142
- Liittynyt: 19.05.2004 00:00
en ala arvaileen sulle jarruja :?
ota kuitenkin huomioon, että erittäin suurta roolia näyttelee jarrupalojen kitkapintojen pinta-ala ja materiaali. sekä levynhalkaisijalla aikaansaatu momenttivipuvarsi jarrupalasta pyörän napaan, sekä renkaan halkaisijasta aiheutuva vastamomentti.
ei voi perustaa laskelmia pelkästään männän halkaisijoihin.
ja tarvitko välttämättä 4-mäntäistä taakse yms....
kannattaa varmaan kysellä bemuja rakentaneilta kokemuksia...
ota kuitenkin huomioon, että erittäin suurta roolia näyttelee jarrupalojen kitkapintojen pinta-ala ja materiaali. sekä levynhalkaisijalla aikaansaatu momenttivipuvarsi jarrupalasta pyörän napaan, sekä renkaan halkaisijasta aiheutuva vastamomentti.
ei voi perustaa laskelmia pelkästään männän halkaisijoihin.
ja tarvitko välttämättä 4-mäntäistä taakse yms....
kannattaa varmaan kysellä bemuja rakentaneilta kokemuksia...
- 131rally
- A-Junnu
- Viestit: 72
- Liittynyt: 07.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti: