Jäärata SM EPUA 23.2
- Etuveto
- KV
- Viestit: 300
- Liittynyt: 05.11.2004 00:00
Olipahan vaihteeks niin kun jokkiskisan finaalit ,ei jääny ehjäks kun perkkiönmäen auto kun pääsi karkuun viivalta.
Kisan luonnetta kuvaa hyvin mustienlippujen suurimäärä,käytännössä liput johtui yhden lippupisteen VÄÄRÄSTÄ sijainnista joka oli liian tulkinnan varainen.
Lippupisteen paikka oli epämääräinen johtuen 160 asteen mutkasta joka oli liian loiva, jolloin lipun harkinnan varainen käyttöalue oli melkein 100 metriä
.
Vaikka ajettiin samalla järvellä ja samassa kohdassa oli uudestaradasta saatu sellainen ,että ohi ei päässyt kun ajamalla kaverin kylkeen ja se pois linjalta neppaamalla.
EPUAN kisan 23.2.08 rata oli ylivoimaisesti parasmuodoltaan siellä pystyi vaivatta ohittelemaan ilman kolareita,ja mustia lippuja.
Kisan luonnetta kuvaa hyvin mustienlippujen suurimäärä,käytännössä liput johtui yhden lippupisteen VÄÄRÄSTÄ sijainnista joka oli liian tulkinnan varainen.

Lippupisteen paikka oli epämääräinen johtuen 160 asteen mutkasta joka oli liian loiva, jolloin lipun harkinnan varainen käyttöalue oli melkein 100 metriä


Vaikka ajettiin samalla järvellä ja samassa kohdassa oli uudestaradasta saatu sellainen ,että ohi ei päässyt kun ajamalla kaverin kylkeen ja se pois linjalta neppaamalla.
EPUAN kisan 23.2.08 rata oli ylivoimaisesti parasmuodoltaan siellä pystyi vaivatta ohittelemaan ilman kolareita,ja mustia lippuja.

- Etuveto
- KV
- Viestit: 300
- Liittynyt: 05.11.2004 00:00
Oli hyvä etten lähtenyt finaaleihin kun oli laina-auto alla :D , parierää ajettua tiesin mikä tulee olemaan finaaleissa meininki. Radalla ei ollut reiluja ohituspaikkoja OLLENKAAN vaan siellä olisi pitänyt mennä niin kutsutulla kyynärpää taklauslinjalla eteenpäin, kun etuveto ei irtoa viivalta muiden tahtiin . Sinunkin Esko näytti kuin jokkiksessa olleelta,lähes koko kylkipuuttui.Samoin Peltokankaan peli repsotti joka kulmasta .On se ihme kun tiedetään (pitäis jo tietää) ennakkoon millä ratamuodolla tulee aina romua,miksi niitä silti tehdään.
Vinkkinä vaan että JOS rata on kiva yksinajettaessa, se on kymmenen autonlähdössä ILMANOHITUSPAIKKOJA romutusrata.

PS: Yli 200 ajettun JM,RATA,RC,JR kisan kokemusta rikkaanpana radan luonteen näkee jo tutustuttaessa polkupyörällä ennen kisaa.

Vinkkinä vaan että JOS rata on kiva yksinajettaessa, se on kymmenen autonlähdössä ILMANOHITUSPAIKKOJA romutusrata.


PS: Yli 200 ajettun JM,RATA,RC,JR kisan kokemusta rikkaanpana radan luonteen näkee jo tutustuttaessa polkupyörällä ennen kisaa.

- Beginner
- Yleinen
- Viestit: 178
- Liittynyt: 19.12.2005 00:00
- Viesti:
- Whiz
- KV
- Viestit: 315
- Liittynyt: 19.10.2004 00:00
Etuveto kirjoitti:Olipahan vaihteeks niin kun jokkiskisan finaalit ,ei jääny ehjäks kun perkkiönmäen auto kun pääsi karkuun viivalta.
Kisan luonnetta kuvaa hyvin mustienlippujen suurimäärä,käytännössä liput johtui yhden lippupisteen VÄÄRÄSTÄ sijainnista joka oli liian tulkinnan varainen.![]()
Lippupisteen paikka oli epämääräinen johtuen 160 asteen mutkasta joka oli liian loiva, jolloin lipun harkinnan varainen käyttöalue oli melkein 100 metriä![]()
.
Vaikka ajettiin samalla järvellä ja samassa kohdassa oli uudestaradasta saatu sellainen ,että ohi ei päässyt kun ajamalla kaverin kylkeen ja se pois linjalta neppaamalla.
EPUAN kisan 23.2.08 rata oli ylivoimaisesti parasmuodoltaan siellä pystyi vaivatta ohittelemaan ilman kolareita,ja mustia lippuja.
Ei kai moninkertainen SM mitali mies ole pahalla päällä saamastaan mustasta lipusta?

Koriltaan ehjäksi kyllä jäi muidenkin autoja kun Perkiömäen, tekniikkaa särkyi kyllä monelta.
Mustia tuli Keltaisella lipulla ohittamisesta 2 kpl, ekan sai nimimerkki etuveto eli Laakso, toinen tuli Kokkoselle 11mm A-finaalissa.
Kaksi muuta mustaa tuli Takalolle ja Jokelalle kun eivät huomanneet ruutulipun heiluvan, eli syynä oli kilpaileminen ruutulipun jälkeen.
Tosin Takalolla oli jo Musta-Valkoinen alla samasta lähdöstä, osumisesta Uiton kanssa.
Lippupisteen väärään sijaintiin on paha sanoa mitään, asteista en niin tiedä mutta miten 160 asteen mutka voi olla liian loiva?

Jos tarkoitat pistettä 6 jonka alueella muistaakseni Mustan sait, niin siitä seuraavahan oli päälippupiste joka oli kyllä mielestäni hiukan kaukana, eli pääsuoralla.
Ehkä saivartelua kun sanon että samalla järvellä kyllä ajettiin mutta kuten varmaan huomasit niin varikko sijaitsi edellisen radan pääsuoralla, rata oli siis brand new, ja yleisölle vähän paremassa paikassa.
En tiedä EPUAn kisan lippujen väreistä ja määristä, mutta varikolla kuulostellessa, siitä radasta ei tykännyt muut kuin sinä, sitä en tiedä pidettinkö tästä uudesta vai ei?
Muistan että Legends luokassa tuli viisi autoa maaliin kun 13 oli mukana, ja kaikissa oli jälkiä osumisesta.Ja koppiautoissa puuttui parista vehkeestä levikkeitä.
Ajolinjasta vielä sen verran että mielestäni sen kutospisteen mutkan olis voinut ajaa kahdella eri tavalla, kaikki käytti vain yhtä...myös molemmat etuveto autolla ajaneet.

Katsojan silmin Team Botnian kisassa oli enemmän tapahtumia kuin EPUAn, eli "romua" tuli enemmän...mutta taisi yritystäkin olla enemmän?
- SSSRHS
- B-junnu
- Viestit: 27
- Liittynyt: 08.06.2005 00:00
- Paikkakunta: kemi
- Viesti:
jäärataa
15.3 ja 16.3 2008 ajetaan ruotsin jääradan mestaruuskisat Morjärvellä ja Överkalixissa matkaa Torniosta n60/90km
käykääpä katsoon miten jääratakisat tehdään tai miten tehdään toimivia ratoja! leveyttäkin radalla on yleensä tuplat suomalaisiin ratoihin.
samoin rallicrossi puolella vois käydä ottaan oppia pohjoisruotsista, miten ratoja rakennetaan!
muutenkin voitaisiin ottaan rallicrossi puolella oppia ruotsista, laji on paljon harrastajaystävällisempi, luokkia on joka lähtöön ja joka luokkaan riittää ajajiakin, esim voi osallistua pienemmälläkin budjetilla. katsojiakin riittää kohtuu hyvin..
harmittaa vain junnukilpailijana kun lisenssiuudistuksen myötä mahdollisuus osallistua ruotsin kisoihin loppui. oli todella hieno ajaa ruotsissa kunnon radoilla, kun täältä pohjoissuomesta ei varsinkaan noita ratoja joka kulmilta löydy..
käykääpä katsoon miten jääratakisat tehdään tai miten tehdään toimivia ratoja! leveyttäkin radalla on yleensä tuplat suomalaisiin ratoihin.
samoin rallicrossi puolella vois käydä ottaan oppia pohjoisruotsista, miten ratoja rakennetaan!
muutenkin voitaisiin ottaan rallicrossi puolella oppia ruotsista, laji on paljon harrastajaystävällisempi, luokkia on joka lähtöön ja joka luokkaan riittää ajajiakin, esim voi osallistua pienemmälläkin budjetilla. katsojiakin riittää kohtuu hyvin..
harmittaa vain junnukilpailijana kun lisenssiuudistuksen myötä mahdollisuus osallistua ruotsin kisoihin loppui. oli todella hieno ajaa ruotsissa kunnon radoilla, kun täältä pohjoissuomesta ei varsinkaan noita ratoja joka kulmilta löydy..
- Etuveto
- KV
- Viestit: 300
- Liittynyt: 05.11.2004 00:00
Päinvastoin ei tarvitse oikoa peltejä ja kittailla nyt jää aikaa parantaa maailmaa.
On tää kisatouhu vaan niin vaikee aihe että ,ei niihin ratajuttuihin tunnu tulevan mitään järkee.
Nytten kun tehtiin uusi SM Rata se oli taas perinteinen väärän mallisin mutkin varustettu , siellä ei ollut käytännössä mutkissa ohituspaikkoja.
Se kyllä huomasi kun katseli erien jälkeen kilpureita ,lähes jokaisella oli kyljet ruvella.
EPUA:n rata oli tuplaten paremman mallinen, siellä pääsi helposti ohittamaan kaarteissa eikä tarvinnut koputella kylkiä.
Se 160 asteen mutka voi olla mutta säde pitää olla pienempi max.n20 m.
Nyt mutkansäteen keskipisteessä ollut lippupiste oli radalta noin 40m päässä. Lipun vaikutus aluetta ei oltu merkattu mitenkään radanreunaan.
Kun edellisen lippupisteen vaikutusalue ylettyi mutkan puoleenväliin, ja tämän oli sovittu kuulemma alkavan ennen mutkaa oli vaikutusalueet päällekkäin.??
Kun edellämenevä suistuu ulos linjalta, pitääkö todella jäädä odottamaan että se konttaa takaisin radalle??
Ei tulis edes mieleen että lippupisteen vaikutusalue voi olla näin hatusta vedetty.
Kisapaikkana Kalajärvi on mitä parhain kun on toimistot ym ravintolat lähellä. Samoin jäät eivät kiusaa kun järvessä ei ole tähänaikaan enään vettäkään.
Tään jutun tarkoitus on herättää keskutelua Jäärata -ajoista ja muista kisoista, tuntuu vain siltä että samoja virheitä tehdään kokoajan.
PS. Ei mun tarvi välttämättä enään näitä voittaa ,mutta olis kivajuttu jos kisat olis parempia harrastaa.
On tää kisatouhu vaan niin vaikee aihe että ,ei niihin ratajuttuihin tunnu tulevan mitään järkee.
Nytten kun tehtiin uusi SM Rata se oli taas perinteinen väärän mallisin mutkin varustettu , siellä ei ollut käytännössä mutkissa ohituspaikkoja.
Se kyllä huomasi kun katseli erien jälkeen kilpureita ,lähes jokaisella oli kyljet ruvella.
EPUA:n rata oli tuplaten paremman mallinen, siellä pääsi helposti ohittamaan kaarteissa eikä tarvinnut koputella kylkiä.
Se 160 asteen mutka voi olla mutta säde pitää olla pienempi max.n20 m.
Nyt mutkansäteen keskipisteessä ollut lippupiste oli radalta noin 40m päässä. Lipun vaikutus aluetta ei oltu merkattu mitenkään radanreunaan.
Kun edellisen lippupisteen vaikutusalue ylettyi mutkan puoleenväliin, ja tämän oli sovittu kuulemma alkavan ennen mutkaa oli vaikutusalueet päällekkäin.??
Kun edellämenevä suistuu ulos linjalta, pitääkö todella jäädä odottamaan että se konttaa takaisin radalle??
Ei tulis edes mieleen että lippupisteen vaikutusalue voi olla näin hatusta vedetty.
Kisapaikkana Kalajärvi on mitä parhain kun on toimistot ym ravintolat lähellä. Samoin jäät eivät kiusaa kun järvessä ei ole tähänaikaan enään vettäkään.
Tään jutun tarkoitus on herättää keskutelua Jäärata -ajoista ja muista kisoista, tuntuu vain siltä että samoja virheitä tehdään kokoajan.

PS. Ei mun tarvi välttämättä enään näitä voittaa ,mutta olis kivajuttu jos kisat olis parempia harrastaa.

- tja67
- Viestit: 17
- Liittynyt: 02.05.2004 00:00
väistämättä nämä menee siihen suuntaan että tulee kolhuja kun ajetaan sohjoisella radalla jota ei aurata koko päivänä :(Etuveto kirjoitti:Olipahan vaihteeks niin kun jokkiskisan finaalit ,ei jääny ehjäks kun perkkiönmäen auto kun pääsi karkuun viivalta.
Kisan luonnetta kuvaa hyvin mustienlippujen suurimäärä,käytännössä liput johtui yhden lippupisteen VÄÄRÄSTÄ sijainnista joka oli liian tulkinnan varainen.![]()
Lippupisteen paikka oli epämääräinen johtuen 160 asteen mutkasta joka oli liian loiva, jolloin lipun harkinnan varainen käyttöalue oli melkein 100 metriä![]()
.
Vaikka ajettiin samalla järvellä ja samassa kohdassa oli uudestaradasta saatu sellainen ,että ohi ei päässyt kun ajamalla kaverin kylkeen ja se pois linjalta neppaamalla.
EPUAN kisan 23.2.08 rata oli ylivoimaisesti parasmuodoltaan siellä pystyi vaivatta ohittelemaan ilman kolareita,ja mustia lippuja.
kyllä minä ymmärrän etuveto miestä,nopealla radalla kun menettää sen etuvetoisen hyödyn

- Monsteri
- KV
- Viestit: 451
- Liittynyt: 23.01.2005 00:00