Ajovarusteet 2010-
- TienTukko
- Yleinen

- Viesti:
Ajovarusteet 2010-
Kas tälläinen tarina oli AKK:n verkkolehdessä. Eli varustekauppaan...
3.1 Rallin ajovarusteet
Vuodesta 2010 alkaen on kaikissa rallikilpailuissa käytettävä FIA-määräysten mukaista ajopukua, alusasua, kypärähuppua ja kenkiä sekä 1-ohjaajien myös käsineitä.
HANS-tuen käyttö on pakollista vuodesta 2010 alkaen SM-kilpailuissa ja vuodesta 2012 alkaen kaikissa rallikilpailuissa.
Näiden määräysten mukaisten ajovarusteiden käyttöä suositellaan jo nyt.
3.1 Rallin ajovarusteet
Vuodesta 2010 alkaen on kaikissa rallikilpailuissa käytettävä FIA-määräysten mukaista ajopukua, alusasua, kypärähuppua ja kenkiä sekä 1-ohjaajien myös käsineitä.
HANS-tuen käyttö on pakollista vuodesta 2010 alkaen SM-kilpailuissa ja vuodesta 2012 alkaen kaikissa rallikilpailuissa.
Näiden määräysten mukaisten ajovarusteiden käyttöä suositellaan jo nyt.
TienTukko Racing, perinteinen autourheiluseura jo vuodesta 2008!
-
1400trophy
- A-Junnu

- JLe
- A-Junnu

- Viesti:
- Rattikeisari
- WRC

niin sitä pitää........alusasu oikeen =) en kehtaa kirota.....
kypäräkin jää virattomaksi....ollukkin jo kaikkiaan 60 kilsaa päässä... ja tuskin lisää tulee kun täshän saa jo alkaa säästää Hansiin ja uuteen kypärään......
Lisäks jos meinaa ite ajaa ni Escosta muokattava pohjaa.....kun kohta ei siis pää vinos mahdu ajamaan.....
kypäräkin jää virattomaksi....ollukkin jo kaikkiaan 60 kilsaa päässä... ja tuskin lisää tulee kun täshän saa jo alkaa säästää Hansiin ja uuteen kypärään......
Lisäks jos meinaa ite ajaa ni Escosta muokattava pohjaa.....kun kohta ei siis pää vinos mahdu ajamaan.....
- Mopoilija
- WRC

- Viesti:
Hyväksyn tuon että siirrytään FIA-turvavarusteisiin, mutta HANS-tukea kansallisiin kisoihin kummastelen hieman... Mun mielestä ois riittäny se että pistetään pakollinen niskatuki kaikille.
Noh meikäläisellä ei sitten taida kelvata kuin hanskat ja kypärä 2010 jälkeen... (onneks kypärässä on valmius HANS:iin...)
Noh meikäläisellä ei sitten taida kelvata kuin hanskat ja kypärä 2010 jälkeen... (onneks kypärässä on valmius HANS:iin...)
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli
------------------------
- Wr2fast4you
- Yleinen

- JM
- WRC

- Mopoilija
- WRC

- Viesti:
Tuli muuten mieleen että nämähän koskee vain rallia... Meinataankohan sprintin varuste sääntöjä muuttaa? Siellä tosin nyt jo aika paljon enempi pakollisia varusteita....
Mun mielest tasapuolisuuden nimissä sinnekin FIA-varusteet mutta jos siellä ei vaadittaisi HANS:ia? Niskatuki sinnekin kyllä saisi olla pakollinen.
Mun mielest tasapuolisuuden nimissä sinnekin FIA-varusteet mutta jos siellä ei vaadittaisi HANS:ia? Niskatuki sinnekin kyllä saisi olla pakollinen.
http://www.tumpelorallysport.com/
------------------------
------------------------
- emk
- KV

- Viesti:
Koska nämä tulevat voimaan vasta 2012 (HANS) niin muut varusteet kerkeää mennä uusiksi ja ostaa valmiiksi HANS yhteensopivat jne...
Joten lisäkustannus tulee vain tuosta HANS-tuesta, joka itsessään on ainakin minun käsityksen mukaan yksi tärkeimipiä turvavarusteita joita ei käytössä vielä ole. Ainakin omasta autosta väitän tuon tuen löytyvän jo huomattavasti aikasemin... (Hinta vs. lisääntyvä turvallisuus)
Joten lisäkustannus tulee vain tuosta HANS-tuesta, joka itsessään on ainakin minun käsityksen mukaan yksi tärkeimipiä turvavarusteita joita ei käytössä vielä ole. Ainakin omasta autosta väitän tuon tuen löytyvän jo huomattavasti aikasemin... (Hinta vs. lisääntyvä turvallisuus)
-
saxspeed
- WRC

Varusteet
Olis kaikkien etu että Fia varusteet olisivat pakollisia kaikissa lajeissa HETI.
1. Hinnat halpenisi (lisää kilpailua)
2. Ei taviis kahdenlaisia varusteita niin kuin nyt
3. Turvallisuus paranisi
4. Talvella tarkenee Paremmin
1. Hinnat halpenisi (lisää kilpailua)
2. Ei taviis kahdenlaisia varusteita niin kuin nyt
3. Turvallisuus paranisi
4. Talvella tarkenee Paremmin
"Tuhatsatayksitoista"
- OJR
- Yleinen

Tätä itsekin olen jo aikaisemmin HANS-tuesta täällä keskustellessa ihmetellyt: mikä vimma on ajaa HANS pakolliseksi kaikkiin kyläkisoihin kun ei kuitenkaan ole saatu vuosikausia markkinoilla olleita, alle 10 % tuon käikäleen hinnasta maksavia niskatukia pakollisiksi rallissa? Jos niskavammojen riski on niin olennainen rallissa että se vaatii pakollisen turvavarusteen niiden ehkäisemiseksi, eikö olisi kannattanut ensin kokeilla noilla halvemmilla versioilla? Toki paha kolari sattuu kyläkisoissa siinä kun "isommissakin" ja toki myös HANS tarjoaa ratkaisevasti paremman turvan pään vammauttavia heilahduksia vastaan, mutta varmaan hintansa edestä tuo halvempikin auttaisi ja pienentäisi varmaan riskiä merkittävästi.Mopoilija kirjoitti:Hyväksyn tuon että siirrytään FIA-turvavarusteisiin, mutta HANS-tukea kansallisiin kisoihin kummastelen hieman... Mun mielestä ois riittäny se että pistetään pakollinen niskatuki kaikille.
Mutta sehän on ollut ja on edelleen kaikkien vapaasti käytettävissä jos sen katsoo tarpeelliseksi, totean sen tässä jo valmiiksi niin ainakin joku jeesustelija välttyy kirjoittamisen vaivalta. Mutta niin on HANSkin. Itselläni "niskapalalla" paranneltu malli O-niskatuesta on ollut aina kaulassa kun kypärä on ollut päässä, myös suht rajussa ulosajossa. Voin suositella.
Muistutetaan vielä että kannatan itse ehdottomasti lajin turvallisuuden parantamista kaikin mahdollisin keinoin enkä laita vammautumisen riskille hintalappua. Holhoamista kuitenkin vastustan ja painotan enemmän yksilön oman valinnan ja sen mukana oman vastuun merkitystä. Säännöt ja turvavaatimukset pitää ehdottomasti lähtökohtaisesti olla, mutta oman kokemukseni mukaan ralli Suomen kansallisissa kilpailuissa on nykysäännöillä jo melkoisen turvallista. Ja joka tapauksessahan ennen jokaista kilpailua kaikki riskit otetaan kuittausta vastaan itselle.
Monilla pakoilla tehdään tästä hommasta niin kallista että harrastaminen loppuu liian monelta tai ei pääse alkamaankaan. Varsinkin kun en osta vielä huomennakaan sitä selitystä että varusteiden hinnat selvästi halpenee kun ne tulee pakolliseksi. Ei riitä siihen Suomen markkinavolyymi koskaan. Esitetyt muutokset noin nelinkertaistaa kuljettajan varusteiden hinnan kansalliseen kilpailuun. Veikkaan että se jo montaa aloittelevaa (usein nuorta ja pienellä budjetilla harrastavaa) harrastajaa jo mietityttää, vaikka huonolla verenkierrolla varustettujen ammattimiesten pussissa moinen lisälasku ei tuntuisikaan. Jos Suomen kansallisissa kisoissa kuitenkin tapahtuu niin paljon vakavia (ei perusniskatuella ehkäistäviä tai lievennettäviä) niskavammoja ja palovammoja, että riski vaatii välttämättä tällaiset uudistukset, silloin suljen suuni. En kuitenkaan ole kuullut tällaisestä trendistä, onneksi, sillä tietohan lisää tuskaa. Miten se muuten on, joko järjestäjän pitää pehmustaa puut reitin varrella kaudesta 2013 alkaen?
Hyvä pointti oli se että osassa kilpa-autoja HANSin käyttö on jopa vaikeaa auton rakenteen takia ja yhdistettynä esim. penkin kiinnitystä sekä kaarien pehmustamista koskeviin sääntöihin. Tällainen, harrastajaa lähellä oleva käytännön detaili ja vaatimusten ristiriita tuskin kuitenkaan on sääntöuudistuskeskusteluissa esillä, toimiihan tällainen tekijä kuitenkin muiden ponnistelujen ohella edesauttavasti vanhojen, rumien tai liian pienien ralliautojen poistamisessa harrastajien käytöstä.
- miki81
- Yleinen

Jokainen kuski varmaan tietää ottavansa pienen tietoisen riskin lähtiessään rallipolulle. Onnettomuuksia sattuu silloin tällöin vaikka turvallisuus on jo nyt kansallisestikin hyvällä tasolla, ilman hans-tukia.
Jokainen saa ostaa HANS-tuen jo nyt jos näkee sen tarpeelliseksi.
Mutta miksi siitä täytyy tehdä pakollista? Joku tässä rahastaa, paistaa liian selvästi läpi. Itse en usko että nuo tuet kovin paljon halpenee. Vai halpeniko esim. FIA- penkit kun ne tuli pakolliseksi kansallisesti? Kyllä tällä taas "karvahattu" - harrastajia saadaan karsittua mutta sehän on näyttänyt olevan AKK:n tavoitteena viime vuosina. Halutaan että ajetaan vain yleisen SM:ää koska se on ainut sarja joka jotenkin hyödyttää AKK:ta / Neste rallya.
Ja sitten ne alushousut...HAH!! Montakohan kuskia kautta aikain on palanut autoon / nuo FIA -kalsarit olisi pelastanut? Onko niissäkin muuten joku parasta ennen - päiväys??
Niin, mitenkähän on uusien nuorien harrastajien laita kun ilmoitetaan että auton lisäksi tarvitset vielä n. 8000 ¤ henkilökohtaisiin ajovarusteisiin (/ kilpailijapari)
Miksi muuten keihäänheittäjillä ei oo pakolliset YU-liiton hyväksymät suojaliivit sillä voihan käydä niin että keihäs lipeää kädestä ja lävistää rintakehän..??
Jokainen saa ostaa HANS-tuen jo nyt jos näkee sen tarpeelliseksi.
Mutta miksi siitä täytyy tehdä pakollista? Joku tässä rahastaa, paistaa liian selvästi läpi. Itse en usko että nuo tuet kovin paljon halpenee. Vai halpeniko esim. FIA- penkit kun ne tuli pakolliseksi kansallisesti? Kyllä tällä taas "karvahattu" - harrastajia saadaan karsittua mutta sehän on näyttänyt olevan AKK:n tavoitteena viime vuosina. Halutaan että ajetaan vain yleisen SM:ää koska se on ainut sarja joka jotenkin hyödyttää AKK:ta / Neste rallya.
Ja sitten ne alushousut...HAH!! Montakohan kuskia kautta aikain on palanut autoon / nuo FIA -kalsarit olisi pelastanut? Onko niissäkin muuten joku parasta ennen - päiväys??
Niin, mitenkähän on uusien nuorien harrastajien laita kun ilmoitetaan että auton lisäksi tarvitset vielä n. 8000 ¤ henkilökohtaisiin ajovarusteisiin (/ kilpailijapari)
Miksi muuten keihäänheittäjillä ei oo pakolliset YU-liiton hyväksymät suojaliivit sillä voihan käydä niin että keihäs lipeää kädestä ja lävistää rintakehän..??
-
saxspeed
- WRC

Varusteet
Sen verran voin kertoo kilpailun tuovan hintoja alas että itse olen virallisen maahantuojan jälleenmyyjä, muuta jotkut kauppiaat ilmoittavat tarvikkeita myytävänä alle minun sisäänostohintojen
eli kyllä ne hinnat on pysynyt ainakin samoina vaikka eivät halventuneet ole.
Pro 2000 penkkiä myydään täälläkin välillä 350,-¤ kpl
Hans Tingattuna 810,-¤
Peltor 720,-¤
Ajopuvut alkaen 250,-¤
Hanskat 40,-¤
Kengät 120,-¤
Alusasu 99,-¤
Laskekaa yhteen ei tee lähellekään 8000,-¤
Ja nämä eivät ole minun hintoja vaan helppoheikkien jotka mahdollistavat monelle harrastajalle edullisen vaihtoehdon oman palkan kustannuksella.
Itse en koe olevani tarvike myyjä vaikka niitä joskus myydä yritänkin
Pro 2000 penkkiä myydään täälläkin välillä 350,-¤ kpl
Hans Tingattuna 810,-¤
Peltor 720,-¤
Ajopuvut alkaen 250,-¤
Hanskat 40,-¤
Kengät 120,-¤
Alusasu 99,-¤
Laskekaa yhteen ei tee lähellekään 8000,-¤
Ja nämä eivät ole minun hintoja vaan helppoheikkien jotka mahdollistavat monelle harrastajalle edullisen vaihtoehdon oman palkan kustannuksella.
Itse en koe olevani tarvike myyjä vaikka niitä joskus myydä yritänkin
"Tuhatsatayksitoista"