BMW Xtreme tekniikkasääntötarkennuksia

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Vastaa Viestiin
jaki
Yleinen
Yleinen

BMW Xtreme tekniikkasääntötarkennuksia

Viesti Kirjoittaja jaki » 12.10.2008 22:11

Itse, kun olen saanut "Saksalaistyyppisen" kasvatuksen, luen sääntöjä kuten ne on kirjoitettu, kirjaimellisesti.
Muutama juttu koskien Xtreme-BMW:den tekniikkasääntöjä. Näistä olen jonkun sana vaihtanut mr G:n kanssa, mutta olisi varmaan hyvä ne kirjata myös ensi vuoden sääntöihin.

Koskien ryhmä N kohta 6.1
1. Visko:
Kirjaimellisesti sääntöjä lukien lukien, viskoa ei saa poistaa, ainoastaan termarin asteluvun saisi muuttaa. Kari kuitenkin sanoi (ja osassa autoista visko onkin poistettu), että viskon voi poistaa. Hyvä sääntö, koska mikäli visko on vähänkin epäbalansissa, syö se nopeasti vesipunmpun laakerit. Puhumattakaan, jos syyläri siirtyy hieman pois paikaltaan, kovertaa ropelli sihen äkkiä mukavan reijän. Viskon poisto tietysi lisää mysö huomattavasti tehoa ;) (vitsi)
Viskon poiston vastapainoksi autoon saa kaiketikin lisätä sähköisen flektin.

2. Moottorin suojamuovit:
Käsittääkseni ne ovat ainoastaan esteettiset suojat, jolloin tarkasti ottaen 6.1 + xtreme rajaukset, niitä ei saisi poistaa. Osassa autoista ne on kuitenkin poistettu. Taas järkevä toimenpide: puolat käyvät edes hieman viileämpinä ja todennäköisesti kestävät pidempään.

3. Etuiskareiden poikkituki. Kohta 6,6,4. Joissakin autoissa (radalla) oli tuo poikkituki. Sekin on kuulemma sallittu. Huomattavaa, että yhdessäkään kärkipään autossa moista ei muistaakseni ollut ;)

Moottorinohjausyksikkö: vakio. Toivoisin tuohon tarkempaa sanavalintaa. Esim Moottorinohjausyksikkö: vakio, tarkoittaen vakio elektroniikkaa ja BMW:n alkuperäistä ohjelmaa.

Vastaa Viestiin