Ajovarusteet 2010-

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Vastaa Viestiin
Avatar
gtdriver
WRC
WRC
Viestit: 965
Liittynyt: 09.03.2005 00:00
Viesti:

Re: Rennie auttaa?

Viesti Kirjoittaja gtdriver » 02.10.2008 13:50

hannulehessaari kirjoitti: Kilpailija kilpailee omalla vastuullaan, mutta on toki ilmiselvää, ettei kukaan halua silti järjestää kilpailuja, joissa ei ole tiettyyn mittaan asti huolehdittu myös niiden kilpailijoiden turvallisuusvälineiden kunnosta, joilla oma ajattelu ei siihen riitä. Tässä pitäisi kuitenkin olla järki päässä ja katsoa kokonaisuutta. Vaatimukset pitäisi porrastaa ottaen huomioon eri varusteiden merkityksen turvallisuudelle. Kunnon kaaret tulevat varmasti ennen kaksinkertaista kypäränhuppua. Onhan tässä nytkin porrastusta, kun uudet määräykset tulevat ensin voimaan SM-tasolla. Siellä ajettaessa pitäisi kaikkien turvavarusteiden olla pakollisia, mutta sama vaatimus aloitteleville harrastelijoille tulee varmasti näivettämään lajin harrastusta.
Tuolla toisessa threadissä vähän laskeskelin, paljonko laijn aloittaminen
"puhtaalta" pöydältä tulee tällä hetkellä maksamaan.

Tuo "turvallisuuden porrastaminen" on fiksulta vaikuttava idea, koska
eiväthän aloittelijatkaan ota niin suuria riskejä kuin esim. sm-sarja-
tasolla ajavat (?). On tietysti joitain poikkeuksia, mutta ne eivät kauaa har-
rastele (ainakaan omilla rahoilla). :wink:
Mutta hetkinen...Toihan tarkoittaa sääntökirjan kirjoittajille lisätyötä ja
vaivaa! Ehkä parempi antaa olla, kopioida vain muiden keksimiä juttuja ja
toivoa parasta... :twisted:
Nää on näitä asioita jotka oikeesti pitäs miettiä kunnolla läpi ennenkuin
tehdään mitään päätöksiä joilla voi olla negatiiviset seuraukset, joko
kilpailijoiden turvallisuudelle tai lajin elinvoimaisuudelle. Ratkaisujen ei aina
tarvitse olla joko-tai-periaatteella. Voi niitä olla jotain siltä väliltäkin, kunhan
toteutetaan ulkopuolisten tahojen asettamat tietyt vaatimukset (viran-
omaisten ja vakuutusyhtiöiden ehdot yms.).

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: Prioriteeteista

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 02.10.2008 15:07

Unto kirjoitti:
hannulehessaari kirjoitti:Vaikka itse pidänkin kalsarin pitkiä puntteja ja paidan pitkiä hihoja sekä kaksinkertaista ajohuppua hieman hätävarjelun liiotteluna, niin mielestäni FIA standardien mukaiset ajovarusteet ovat turvallisuusmielessä asiallisia.
(JNE...)
Kun näille yleisön rooliin ja "ansastukseen" liittyville riskeille aletaan tekemään jotain todellista, niin minäkin alan ottaa vakavasti tuon tokaisun "turvallisuudesta emme tingi".

- hannulehessaari
Nyt kun taas jaksoin lukea Hannun "kilometri kirjoituksen" en voisi enempää olla samaa mieltä, kyseisistä asioista!

Otappa Hannu "copypastella" toi kirjoituksesi ja lähetä AKK.lle virallisena palautteena. AKK kun ei kuulemma noteeraa näitä Ralli.net juttuja, eli kaikki pitää lähettää henkilökahtaisesti norsunluutorniin, jotta viitsivä ajatuksella lukea palautteen!
Kyllä AKK:ssa on väkeä, jotka lukevat ralli.netinkin mielipidekirjoituksia. He vain eivät voi kirjoitella tänne. Tämä on siinä mielessä ymmärrettävää, että "virallista tahoa edustavan henkilön" mielipide tai leikkimielinen sutkaus saatetaan ymmärtää virallisen tahon kannaksi jossain asiassa ja sellaisesta ei seuraisi kuin sotkua.

Kyllä minä olen käynyt suoraakin kirjeenvaihtoa ja keskusteluja AKK:laisten kanssa useastikin. Joskus niillä on ollut jopa vaikutusta johonkin asiaan. Ja jos jokin juttu on mennyt kuin "vesi hanhen selästä", niin minkäs sille sitten voi. Ei meistä kukaan ole aina oikeassa eikä aina väärässä, mutta erilaisia näkökantoja on hyvä tuoda esille, sillä muutoin kehitys pysähtyy tykkänään.

- hannulehessaari

TTJ
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 66
Liittynyt: 13.05.2004 00:00

AKK:n vastine täällä kirjoitteluun

Viesti Kirjoittaja TTJ » 05.10.2008 10:29

Risto Laine kirjoittaa uudessa AKK:n lehdessä turvavarusteista

http://www.autourheilu.fi/lehti/20144.html

Avatar
JUSE
Yleinen
Yleinen
Viestit: 164
Liittynyt: 16.06.2004 00:00
Paikkakunta: Pösölandia
Viesti:

Re: AKK:n vastine täällä kirjoitteluun

Viesti Kirjoittaja JUSE » 05.10.2008 18:02

TTJ kirjoitti:Risto Laine kirjoittaa uudessa AKK:n lehdessä turvavarusteista

http://www.autourheilu.fi/lehti/20144.html

Mikäköhän on tuo edullisin luokka harrastaa?? Ajan itse Trörpy laitteella juuri sen takia kun sen luokan kustannukset ovat pienimmät. Mutta minusta luokassa on ollut kiitettävästi kilpailijoita :D . Jos verrataan tuohon V1600 luokkaan niin eihän ne ole edes samalla viivalla osanottajien määrien suhteen. Luokka on muuten se johon itsekin ajattelin auton valmistaa aikoinani, mutta huomasin sen olevan huomattavasti kalliimpi vaihtoehto kuin tämä nykyinen. Auton hankinta hinta on edelleen korkeampi kuin hommata se törpy luokkaan. Johan sen huomaan noista jälleen myynti hinnoitteluista. Mutta jokainen ajaa siinä mikä tuntuu parhaalta. Niin teen minäkin.

Sen verran haluan ottaa kantaa näin Harrastajana aiheeseen, että harkitsen todella vakavasti lopettamista ajamisen suhteen ensi vuoden loppuun , jollei mitään äkki rikastumista tule.
Tämä hanssi ja muut FIA asiat on sit se viimeinen pisara. Ajakoot arvo kisat miten haluavat mutta antakoot vaikka kyläkisoille vapaus niistä. Tähänkin jollakin on varmasti mainittavaa, että sattuu niitä onnettumuuksia kyläkisoissakin. Niin sattuu! Mutta ajan omalla vastuulla. :wink:

Täällä on myös kirjoitettu siitä miten alustoihin ja voimansiirtoon ollaan kyllä valmiina iskemään rahaa, mutta kun turvavarusteista puhutaan niin sitten ei. Ei pidä yleistää :?
Esim. Minä Hankin kyllä vaiheaskin autooni tänä vuonna ja takaiskarit, (vitsi kun sais lukonkin) mutta sitä ennen ajoin niillä osilla mitkä autossa oli kun sen hankin tuolta tavan liikenteestä. Tällä hetkellä on mietinnässä uuden tai uusien etuiskareiden hankkimista. Säätettävät ois kivat! Mutta Mutta. Se hinta. Jopa 700 euroa. :( Hankinta ilmeisesti kääntyy tuonne vakio iskariin päin. Sitten joskus. Eli kyllä rallia voi todella harrastaa pienilläkin kustannuksilla.

Minulla ei ole penkkien ja vöiden sääntöihin mutisemista. Mutta nuo FIA/HANS jutut on sit eri asia.

Korostan tässä lopussa vielä että tämä on minun henk. koht mielipide ja siitä saa olla erimieltäkin.

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

HANS tuen valinnasta

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 18.10.2008 01:34

Olemme käyttäneet HANSia jo kaiketi yli parin vuoden ajan. Tai kartturilla se on ollut käytössä heti, kun tuki saatiin. Kokemukset ovat olleet hyviä eli tuesta ei pienen totuttelun jälkeen ole ollut mitään haittaa ja viime kesänä Keravalla sattuneessa kovvauhtisessa tienpenkkaan osumisessa ei edes niska kipeytynyt äkkipysäyksessä. Kuskilla sensijaan jonkinverran kipeytyi ja syy oli siinä, ettei HANS ollut hänellä käytössä.

Kuski on kokeillut HANSia vain treeneissä, eikä homma ole oikein pelannut. Pään kääntyilyn rajoitukseen tottuu nopeasti, eikä korvallisessa penkissä päätä tarvitse muutenkaan laidasta laitaan pyöritellä. Ongelma onkin ollut siinä, että Schrothin large (niska ei mene mediumiin) koon kapulat ovat rinnan kohdalla aika leveällä. Kun ajoasento on aika pysty ja lähellä, kuten takaveto Escortissa yleensäkin on, ja rattia joutuu joskus nopeastikin pyörittämään lähes tapista tappiin, kuten takaveto Escortissa usein joutuu, niin kapulat hankaavat rintalihakset "vereslihalle" ja ovat hieman tiellä nopeissa liikkeissä.

Schroth on nyt tehnyt tuen, jossa niska on mediun ja rintaosa small mitoituksella. Olen kysellyt, josko samanlaisen yhdistelmän saisi L/M -mitoituksellakin, mutta eivät ole vielä vastanneet ja ehkeivät vastaakaan. Uskoisin, että meillä tuo large/medium tuki ratkaisisi ongelman kuskin kohdalla ja hänkin voisi ottaa tuen käyttöön, kun kaikki muut varusteet ovat "HANS-valmiuksilla".

Urjalan kisan varikolla katselin varustekauppiaan tavaroita ja huomasin siellä Stand 21 HANS-tuen. Tuki oli kuulemma large, mutta minusta se näytti paljonkin kapeammalta rintakapuloiden osalta kuin meidän large Schrothimme. Piirsin tuen "mitat" paperille ja vertasin niitä meidän tukiimme ja näyttäisi siltä, että tuo Stand 21:n tuki on mitoiltaan juuri tuo kaipaamamme lerge//medium Schrothin tukien mitoitusta ajatellen. Mittapiirrokseni oli hieman ylimalkainen, mutta Stand 21 oli runsaan sentin kapeampi, siinä oli pyöreämmän palikoiden päät ja hieman lyhyemmät palikat. Eli just nappiin meille ja kokeilemme sitä ihan kohtapuoleen.

Katselin Stand 21:n sivustoa ja siellä kerrottiin myös, että kypäräkiinnitykseen on nyt olemassa paremmin ralliin sopiva ja vähemmän pään pyöritystä rajoittava kiinnitys. Alkuperäinen kiinnitystapa, joka mm. Schrothilla on käytössä, on tarkoitettu formulatukiin (niissä harvoin mennään niin kylki edellä, että katse olisi auton suunnasta kohtisuoraan sivulle). Uusi kiinnike on hieman samantapainen periaatteessa kuin Stilon kypärien HANS -kiinnitys (ei ankkureita, vaan raot, josta tukihihna pujotetaan kypärän kuoren alle).

Eli tarinan opetus on
: Kun valitset HANS tukea, niin kokeile ja katsele eri vaihtoehtoja ja mitoituksia (rallissa esim. kulma on 20 astetta, mutta joku voi ajaa niinkin pystystä että tarvitsee 10 asteisen). Eri tuotemerkeissä on siis eroja eikä large ja large ole näissäkään sama koko, kuten ei T-paidoissakaan. Jos myyjä antaa tuen kokeiltavaksi oikeaan ajotilanteeseen, niin aina parempi. Meilläkin kuskin ongelmat löytyivät vasta jonkinmittaisissa treeneissä.

- hannulehessaari

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

HANS tukien hinnoista

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 18.10.2008 21:15

HANSin hinnat ovat olleet laskussa pitkin matkaa ja kehitys tulee jatkumaan, kun tukia menee yhä enemmän kaupaksi. "Melko luotettavalta" taholta kuulin, että jo ensi vuoden alussa on odotettavissa hinnanalennuksia ainakin jonkin brandin kohdalla. Vaikka huomenna saat tuen halvemmalla, ei sen hankintaa kannata lykätä niin pitkään, että niskat ehtivät mennä solmuun. Kuitenkin tarkkailemalla hintoja, voi tuen saada halvemmalla vuodenvaihteen jälkeen kuin hankkimalla sen itselleen joululahjaksi. En missään tapauksessa kehota ketään odottamaan yli seuraavan kisan, jos tuen on päättänyt hankkia ja rahat polttelevat taskussa.

- hannulehessaari

-AP-
Yleinen
Yleinen
Viestit: 214
Liittynyt: 18.08.2008 00:00
Paikkakunta: Pyhtää, Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja -AP- » 16.03.2009 19:42

Sain vauhtikaupastani tiedon, että HANS-clipsien asennus SABELT-kypärän valmiisiin reikiin ei tehtaan mukaan ole mahdollista Suomessa, vaan kypärät pitää lähettää Italiaan.

Tämä 'kimppalähetys' on lähdössä huhtikuun alussa ja potat palaavat reissusta sitten toukokuun alussa. Ja huomaa, tämä keikka on ainut mahdollisuus saada kiinnikkeet FIA-hyväksytyllä tavalla kypärääsi, tilaisuus ei toistu. Kustannuksia asennukselle rahteineen kertyy 95 euroa per potta.

Jos haluat clipsit, ota pikaisesti yhteyttä kypärämyyjääsi toimitusohjeita varten!

Avatar
Nootti84
B-junnu
B-junnu
Viestit: 40
Liittynyt: 10.03.2005 00:00
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Nootti84 » 16.03.2009 20:27

Kuinkahan käy noitten stilon kypärien kanssa joissa on klipseille reijät?

Avatar
Midas
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 123
Liittynyt: 16.05.2004 00:00
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Midas » 16.03.2009 20:38

Stilon kypärät joissa on Hans-reijät esiporattuna asennetaan Hans-clipsit Suomessa maahantuojan puolesta; Autoracing/ Helsinki.

Kyseisellä yrityksellä on tehtaan valtuudet kyseiselle toimenpiteelle!

Ei muuta kuin yhteyttä edellämainittuun yritykseen niin asia hoituu...

Jari Björk

Vastaa Viestiin