OJR kirjoitti:
Ai niin, yksi kysymys vielä tähän liittyen. Onko joskus takavuosina ollut sääntö/suositus/edes vakiintunut ja kunnioitettu tapa, että maali on aina suoralla? Olen kuullut jotain sellaista, vaikka omana aikanani (2006->) näin ei ole ollut. Lähes poikkeuksettahan se olisi mahdollista jos niin halutaan.
Suositus on, että suoralle se maali laitettaisiin. Yleensä se tosiaan olisi mahdollista viedä suoralle, mutta ainakin täällä jumalan selän takana on joskus noi ojat sen verta syvät, liittymiä harvassa ja tiet kapeita, että joskus se ainoa järkevä maalin paikka tulee mutkaan. Leveä mutka on mun mielestä parempi paikka kuin ahdas ränni kymmensenttisillä spooreilla höystettynä, johon maaliautot saa juuri ja juuri piiloon/näennäiseen turvaan höttölumen taakse.
En sitten tiedä onko kilpurista katsoen ongelmallista, jos maalin paikka on piirretty oikein, vaikka olisikin mutkassa. Aina on toki mahdollista, että ulosajossa kennot lähtee, jos ne ovat mutkan jätössä.
Tuo Vilppula 2006 oli aika selkeä piirrosvirhe, kun jälkeenpäin sitä piirrosta tutkailtiin. Ammamiehet ei ilmeisesti olleet piirrosta nähneet, kun siinä ei kukaan ollut katsomassa aluksi.
Itsekin olen yrittänyt joskus tiekirjaa kätöstää, mutta eihän siitä mitään tule näillä ATK-taidoilla. Ei kehtaa käyttää muuhun kuin omaan tiekirjan tarkkaamiseen. Voisiko joku rallinörtti kertoa, millaisella ohjelmalla niitä viivoja saisi piirrettyä nätisti suoraan siihen standardi tiekirjapohjalle? Olis meinaan aikamoisen kätevää, kun ohjelma olisi yhtä helppo käyttää kuin esim. Paint. Kaarevien muotojen piirtämiseen tulis olla ohjelmassa joku sellainen vakain, joka korjaisi tekijän hiirikäden tärinän automaattisesti. Olisi aika paljon helpompaa tehdä tiekirjoja ainakin erikoiskoesivuille, jos se kävisi niin kuin ennen vanhaan "vapaalla kädellä" piirtämällä. Jäisi aikaa muuhunkin tekemiseen. Näppituntuma on, että Excelillä yhteen sivuun menee helposti tunti, jos tekee oikein tarkkaa jälkeä. Jokainen osaa laskea kuinka kauan palaa "turhaa" aikaa 60 sivun piirtämiseen. Kynällä tuohon hommaan menee aikaa noin viideosa, vaikka nysvää kuinka tarkasti tahansa.
Tässä topicissa on tullut ihan hyviäkin teorioita siitä, miksi pahoja tällejä tulee. Yhtä ainoaa syytä ei taida olla, aina se on useamman tekijän summa. Uskoisin, että ilman katsojiakin niitä sattuisi, eli katsojien poistaminen ei poista pahoja ulosajoja. Autojen kehitys ja entistä nopeemmat tiet ne taitaa olla suurimmat syyt, varauksella riskinoton kasvaminen.
Pakko muistella menneitä aikoja. Videolta todettuna Mökkönen tuli aikoinaan joka paikkaan täysiä 1300 escortilla. Aika usein kääntyi kuitenkin, vaikka oli aivan varmasti huonommat renkaat ja alustat kuin nykyään. Tehoa oli vähemmän ja näin ollen myös todennäköisesti vauhtia. Nykyään samassa uravaiheessa oleva junnu laskee menemään sellasella laitteella, jossa on tuplasti tehoa ja vähintään sama määrä voimaa välittyy tiehen kuin pikku Escorteissa. Jos ei omista samanlaisia ranteita kuin Mökkönen ja erehtyy vetämään yhtä kovalla yrkällä niin lopputulos voi olla surullinen. 80-luvulla oli vielä sadan auton paikkoja, tai ainakin yksi paikka, ei oo enää, onneksi. Eli ennenkin ajettiin ulos, mutta pehmeämmin. Ne paikat, joissa pahoja ulosajoja on viime aikoina sattunut, ovat olleet aika usein nopeita paikkoja, johon myös järjestäjän nuotti olisi nopea. En sitten tiedä miten ne vaikuttaisivat vauhtiin kyseisissä paikoissa? Videoiden perusteella voisi melkein sanoa, että Ruotsissa paikat on joko sellasia tökköpaikkoja, jotka kääntyvät ihan sikana tai sitten joku tulee nopeeseen paikkaan ylikovaa ja sitten lennetään ja kauas.
Mitä tulee tolkuttomaan yritykseen, niin en ihan allekirjoita sitä väitettä. On toki muutamia hurjia, jotka tyrkkäävät ihan sairaasti menemään, mutta kyllä suurin osa Youtuben inkkareista pimeissä kisoissa on aika lailla keskitietä pitkin ajoa. Sattuuko kamerat sitten aina sellaseen rauhalliseen kyytiin? Missään nimessä en aliarvioi kuljettajien kykyjä, mutta videoiden perusteella meno näyttää välillä hyvinkin rauhalliselta. Eli eivät kaikki ainakaan vedä aina ihan sarvi otsassa jokaiselle sokealle nypylle täysillä. Sitten jos vetää, niin se ojan takanakin oleva puusto hyppää helposti lähemmäs. Ei noita kaikkia runkoja oikein voi paalittaa. Ehkä Islannissa onnistuisi paremmin.
Tervetuloa tekemään kisoista turvallisempia urheilullisuuden kärsimättä. Vapaita paikkoja on ihan varmasti jokaisen kisan organisaatioissa.