Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipiteitä?

Kaikki muu keskustelu mikä ei kuulu muille foorumiosastoillemme! Esim. linkkivinkit, ilmoitukset vioista, kehitysehdotukset yms keskustelu. Sana on vapaa!
Vastaa Viestiin
Avatar
rank1
KV
KV
Viestit: 475
Liittynyt: 18.01.2005 00:00
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja rank1 » 30.09.2011 23:09

MJT kirjoitti: Parempi kun ei olisi mitään merkkejä (?) Ehkä vahingot vähenisivät?
Tämä kyllä mielenkiintoinen visio mitä itsekin miettinyt..mitä jos oikeesti harkinta eri paikkojen suhteen jätettäisiin oikeesti kilpailijoille?

Totta kai erityiset vaaran paikat pois, jos tyyliin muuntajaa, tolppaa, isoo puuta tai kivee pahasti ulkolinjalla. Samoin tietysti "ällillä" normaalisti selkeet risteyspaikat, mutta nekin jos kääntökulma on yli esimerkiksi 45 astetta ettei sitä etukenoo taas käytetä selkeissä mutkissa mitä sitäkin joskus nähty.

Nyt liikaa sotkee pakkaa se että missä on selkeemmin käytetty huomioita, missä vähemmän..voisi ajatella että mitä vähemmän merkkejä, sitä yhtenäisempi eri kisojen linjakin saattaisi olla???

Avatar
Riesa
Yleinen
Yleinen
Viestit: 156
Liittynyt: 20.11.2004 00:00

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja Riesa » 01.10.2011 00:11

MJT kirjoitti:
Joox kirjoitti:Jos romua tulee paljon samassa paikassa, merkkien asettamisessa pitää olla joku virhe tai virheitä.
Tehdyt virheet pitää analysoida ja pyrkiä korjaamaan. Näin en ole kuullut koskaan tehtävän.
Vai onko joku kuullut että olisi joku instanssi joka tutkisi tällaiset tapaukset? Jos on käsitelty niin kovin salaisesti näitäkin asioita käsitellään.
porukka on tottunut ajamaan merkiltä merkille. Laitat merkkejä ->ei hyvä.
Vähän merkkejä ->hirvee itku kun on merkkejä.
Kyllä kaikki tällaiset asiat käsitellään. Onnettomuustapauksissa "selvittelylautakunta" tekee selvitykset ja tutkimukset. Vältämättä ne eivät ole tarkoitettu kaiken kansan tietoisuuteen. Tiedot menevt mm. Valvojaraporttien mukana lajiryhmiin ja niistä pidetään kyllä asianmukaisia tilastoja AKK:ssa. Merkintälinjaan ei näissä asioissa käsittääkseni puututa. Kuljettajanhan pitää ajaa sen mukaan mitä näkee. Parempi kun ei olisi mitään merkkejä (?) Ehkä vahingot vähenisivät?

Api
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 111
Liittynyt: 26.05.2004 00:00

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja Api » 01.10.2011 00:50

Merkkaus linja, pito, menestymisen halu, ennakko tutustuminen,
kaveriden vinkit....

Itse olen kartturina autossa jossa kuutioita alle 1000, joidenkin mielestä ei sii ole kommentonti oikeutta mutta kerronpa mielipiteni.

Merkkaus, pikku hissellä harrastaessa (tärkein ei ole voitto vaan päivä pois kotoa) merkit on välillä aika turhia esin huomio hypyt, mutta on muistettava että joku tulee paikkaan 100kmh lujempaa ja silloin merkki on tarpeelisempi.

On ajettu siviili pyörällä, lähtee alta aika yllättäen,(komeet liipit) ralli pyörällä ei kulu jarrut kun vaan nostelee mutta pito tasainen.

Mihin on hukkunut vaan harrastajat, pakko päästä pytyille ja välillä tulee ryttyä kun yritetään liikaa. Ulosajoon ei ymmärtääkseni ole syynä "paikka" vaan tilanne nopeus.

Vuosia sitten ajettiin Lempäälässä olisko ollu F-cup kisa, sisko asuu erään pätkän varrella sanoi että ennen rallia liikenne lisääntyi ja kisapäivän aamuna oli jo joissain mutkissa oikomis jäljet vähän oli reenattu...

Onko nykyään menestymisen edellytys se että on "etuauto" kattomassa pahat paikat pois ja jos ei tuu soittoa tai tekstaria niin täysiä vaan jokapaikkan?

Eräältä historic kuljettajalta kysyin miksi kartturi katselee kuvissa syliin kun 219 muuta kartturia on kaula pitkänä katsoo tietä, kerkiää kuulemma lukemaan aku-ankkaa.....

Onnettomuudet on aina ikäviä ja mielestäni kaikki mahdollinen pitää tehdä niiden välttämiseksi.

Nämä ovat vain omia mielipiteitäni, takoitus ei ole ärsyttää ketään vaan antaa ajattelemisen aihetta, harrastus on hieno ja
toivottavasti myös mahdollisimman turvallinen jatkossakin.

Arto "Api" Ranta
-En ole hullu, olen erikoinen-
-kupee oli upee-
-aina on kivaa kun on mukavaa-

Avatar
Charter
Yleinen
Yleinen
Viestit: 251
Liittynyt: 01.07.2005 00:00
Paikkakunta: Kiuruvesi

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja Charter » 01.10.2011 11:00

TienTukko kirjoitti:Lyhyesti ja ytimekkäästi näin: "pimeisiin ralleihin" järjestäjän nuotit = vähemmän pimeät pahat paikat, SM-ralleissa kuskien omat nuotit kuten nykyisinkin.
Samaa mieltä :!:
Buhhahhaa...!

Himiralli
Viestit: 14
Liittynyt: 14.05.2011 23:44

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja Himiralli » 01.10.2011 12:40

Itsekkin jokusen rallin kyydissä istuneena (r F) ennen vuosituhannen vaihdetta ja mutaman ulos ajon kokeneena...ei silloin ainakaan ikinä tullut mieleen että se johtuikin siitä kun paikassa oli yleisöä todella paljon. Kyllä se kuski yleensä sen vauhdin sovitti ja yritystä oli mitä oli, kavereille kun piti näyttää että kyllä ehtii vanhoillakin renkailla kunnes keep on rolling! ja kyllä niitä lanssi taukoja silloinkin oli melkein joka kisassa,tiedon kulku oli kyllä vähän eri luokkaa kuin nyt. Merkkilinja ei niiltä ajoilta juurikaan muuttunut mikä ihan ok, ohjaavia siimoja toki mielestäni käytettiin ennen enemmän. Vaaralliset paikat pois ja muuten joka ralliin samalla linjalla,ei mitään merkiltä merkille niin eiköhän opita pikku hiljaa. onnettomuuksia tulee aina kuitenkin olemaan! toiv ei loukkaantumisia!

markokal

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja markokal » 05.10.2011 16:45

itse ajoin myös 90-91 muutamat rallit peurunkarallista mutterikupitkin ,ja millaisilla keskinopeuksilla silloin ,savitaipaleella ja kaikki kyntönumerolla pimeeseen N80-90KM/H !!!! nykyään harrastelen ajamista satunnaisesti.

No mitä HALUAN SANOA?? ,,,,,KESKINOPEUS TÄNÄÄN 120-130 JUNNUISSA!!!!,tarkoittaa hetkittäin todella kovia nopeuksia (LIIAN KOVIA!)
KUKA VOI VAIKUTTAA???

VASTAUS KUULUU JÄRJ +KATTOJÄRJESTÖN AKK TURVALLISUUS VASTAAVAT.

Foxhole Racing Team
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 52
Liittynyt: 22.08.2011 21:48

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja Foxhole Racing Team » 05.10.2011 19:26

markokal kirjoitti:itse ajoin myös 90-91 muutamat rallit peurunkarallista mutterikupitkin ,ja millaisilla keskinopeuksilla silloin ,savitaipaleella ja kaikki kyntönumerolla pimeeseen N80-90KM/H !!!! nykyään harrastelen ajamista satunnaisesti.

No mitä HALUAN SANOA?? ,,,,,KESKINOPEUS TÄNÄÄN 120-130 JUNNUISSA!!!!,tarkoittaa hetkittäin todella kovia nopeuksia (LIIAN KOVIA!)
KUKA VOI VAIKUTTAA???

VASTAUS KUULUU JÄRJ +KATTOJÄRJESTÖN AKK TURVALLISUUS VASTAAVAT.
Nyt olet asian ytimessä!
-Foxhole Racing Media-

Avatar
vturunen
Yleinen
Yleinen
Viestit: 191
Liittynyt: 23.08.2005 00:00

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja vturunen » 05.10.2011 21:22

markokal kirjoitti:itse ajoin myös 90-91 muutamat rallit peurunkarallista mutterikupitkin ,ja millaisilla keskinopeuksilla silloin ,savitaipaleella ja kaikki kyntönumerolla pimeeseen N80-90KM/H !!!! nykyään harrastelen ajamista satunnaisesti.

No mitä HALUAN SANOA?? ,,,,,KESKINOPEUS TÄNÄÄN 120-130 JUNNUISSA!!!!,tarkoittaa hetkittäin todella kovia nopeuksia (LIIAN KOVIA!)
KUKA VOI VAIKUTTAA???

VASTAUS KUULUU JÄRJ +KATTOJÄRJESTÖN AKK TURVALLISUUS VASTAAVAT.
Sitä miekin näin lajia harrastavan pojan isänä olen "kauhistellut".
Ja kun otetaan vielä huomioon ne tyypilliset paalinkierrot keskellä suoraa,jotka vääristävät todellista keskinopeutta,jolla pyritään pätkän nopeus pitämään kurissa.
Varmaan on vaikeuksia saada hitaampia teitä käyttöön...näinkö lienee...?

Avatar
Lupilainen
Viestit: 17
Liittynyt: 06.01.2008 00:00

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja Lupilainen » 05.10.2011 22:28

Jukkiz kirjoitti:pistää vaan ihmettelemään, että miten suurin osa kilpailijoista kuitenkin selvittää ne paikat? esimerkkinä vaikka vaikka tämä kallosen paikka heinolassa. jos kerran tiekirja oli niin vituillaan ni miksei siinä paikassa kellahtanu jokaikinen? oisko vaan murto-osalle kilpailioista sattunut pieni arviointivirhe?

monta oli kysymyksiä, mutta ei yhtään vastausta. joten ois voinu vissiin tänkin jättää kirjoittamatta.
Hyvä kysymys... Mistä lähtien on ajettu tiekirjan mukaan? Ei ainakaan pari vuotta sitten Heinolassa ku huomiolla hirveästi toimintaa... Valitettavia ovat loukkaantumiset mut kaikki kypärän päähän laittavathan tuntee lajin riskit? Terv: Mika Salonen HeiUa

Avatar
dc9
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 73
Liittynyt: 13.02.2005 00:00

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja dc9 » 06.10.2011 09:07

[quote="Lupilainen"][quote="Jukkiz"]pistää vaan ihmettelemään, että miten suurin osa kilpailijoista kuitenkin selvittää ne paikat? esimerkkinä vaikka vaikka tämä kallosen paikka heinolassa. jos kerran tiekirja oli niin vituillaan ni miksei siinä paikassa kellahtanu jokaikinen? oisko vaan murto-osalle kilpailioista sattunut pieni arviointivirhe?

Olen jutellut henkilön kanssa joka tekee reittejä ja tiekirjojakin muille reitin tekijöille niin hän sanoi ettei ole nähnyt/tehnyt sellaista tiekirjaa missä piirretään maalin ennakon ja kohdemerkin väli,vain maaliin tulo piirretään oli se sit suoralla tai väärällä,edellisen kerran tästä väännettin Black-Rocketin rallissa....taitaa olla että asia vain ymmärretään väärin...

Avatar
Wr2fast4you
Yleinen
Yleinen
Viestit: 186
Liittynyt: 02.05.2004 00:00

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja Wr2fast4you » 06.10.2011 09:55

dc9 kirjoitti:
Lupilainen kirjoitti:
Jukkiz kirjoitti:pistää vaan ihmettelemään, että miten suurin osa kilpailijoista kuitenkin selvittää ne paikat? esimerkkinä vaikka vaikka tämä kallosen paikka heinolassa. jos kerran tiekirja oli niin vituillaan ni miksei siinä paikassa kellahtanu jokaikinen? oisko vaan murto-osalle kilpailioista sattunut pieni arviointivirhe?

Olen jutellut henkilön kanssa joka tekee reittejä ja tiekirjojakin muille reitin tekijöille niin hän sanoi ettei ole nähnyt/tehnyt sellaista tiekirjaa missä piirretään maalin ennakon ja kohdemerkin väli,vain maaliin tulo piirretään oli se sit suoralla tai väärällä,edellisen kerran tästä väännettin Black-Rocketin rallissa....taitaa olla että asia vain ymmärretään väärin...

Juuri näin, missään tiekirjassahan ei ole merkitty maalin ennakkoa vaan ainoastaan maalilinja.

Avatar
OJR
Yleinen
Yleinen
Viestit: 216
Liittynyt: 08.01.2006 00:00

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja OJR » 06.10.2011 12:20

[/quote]

Juuri näin, missään tiekirjassahan ei ole merkitty maalin ennakkoa vaan ainoastaan maalilinja.[/quote]

Tämä on mielenkiintoista. Eikö kuitenkin ole niin että tiekirjan ruutu vastaa aina 100 metrin matkaa? Näin ollen maaliiintuloruutu kuvaa tien muotoa 50 ennen ja saman verran jälkeen maalilinjan. Ennakko ei todellakaan silloin kuvaan mahdu, mutta piirroksesta pitäis voida LUOTETTAVASTI päätellä em. tieosuus.

Eihän "väärin piiretyissä" paikoissa kaikki ajakaan ulos, mutta se johtuu mielestäni enimmäkseen siitä että useimmat kartturit saati kuljettajat ei kiinnitä huomiota piirrokseen ja sen kuvaamaan tien muotoon. Silloin vedetään silmällä ja kaikki on ok.
Jos vähemmän salaharjoitellut kuljettajapari kuitenkin oikeaoppisesti lukee tiekirjan ennen kisaa sekä edessä olevan osuuden ennen kutakin pätkää ja kartturi vielä osaa ammattitaitoisesti "lukea" piirretyn paikan kuljettajalle, on piirroksen oikeellisuudella merkitystä.

Olen kerran ollut mukana maalimutkan ulosajossa, joku ehkä muistaa Vilppula-rallin 2006 EK2 maalin. Tuolloin maali oli piirretty suoralle ja mutka vasemmalle maalin jälkeen, paikkaan tulo oli pitkällä lähes suoralla osuudella. Piirroksen mukaan siis olisi pitänyt voida vetää raana auki (ainakin pikkuhissellä) melkein lipulle ja jarruttaa maalilinjan yli vasuriin.
Tosiasiassa maali oli sen vasurin lakipisteessä, eli jarruttaminen olisi pitänyt aloittaa vähintään 50 metriä ennen maalia, isommilla laitteilla varmaan ennakolta. Aukko takana varmasti vahvisti monen ajatusta siitä että paikka on piirroksen mukainen ja kun totuus näköhavaintona paljastui, oli liian myöhäistä.
Romuahan siinä tuli aika synkästi ja olisi tullut varmaan enemmänkin, ellei olisi alettu varoittamaan kaikkia autoja maaliennakolla.

Karkeloiden jälkeen paikalle tuli joku tutkintaryhmä, raadot siimoitettiin ja kuljettajia haastateltiin. Mitään ei luonnollisesti asiasta jälkeenpäin kuulunut, mutta ehkä joku pöytäkirja aiheesta syntyi.

Okei, viime kädessähän tässäkin tapauksessa jokainen ulos ajanut kuljettaja teki virhearvion ja valitsi tilannenopeuden väärin. Kuitenkin oli kiistämätön tosiasia että tiekirjan piirros poikkesi aivan olennaisesti reaalielämän tilanteesta.
Vastuu on aina kuljettajien, mutta itse pidän tiekirjaa kuitenkin totuutta kuvaavana dokumenttina käytetystä reitistä ja luotettavana kaikilta osiltaan. Sitä vahvistaa mielestäni sekin että matkat on annettu jopa 10 metrin tarkkuudella ja siirtymäosuuksien kuvaus on usein varsin seikkaperäinen. Tiekirja on pimeässä rallissa ainut väline reitin ennakoimiseen, ja on mielestäni luonnollista että piirroksen muotoon(kin) luotetaan.

Tässä mielessä asiaan on mielestäni syytä kiinnittää huomiota, ja epäselviä tilanteita tutkia. Vastuuta ulosajoista en ole sälyttämässä kenellekään tiekirjoja piirtävälle, mutta selvissä tapauksissa varmaan palaute on paikallaan piirrosten keskimääräisen tason parantamiseksi. Toinen vaihtoehto on että piirrokset poistetaan, on vain matka ja sanallinen kuvaus.

Korostetaan nyt vielä että nämä on oman kokemukseni mukaan toki yksittäistapauksia ja arvostan korkealle kaikkea rallien järjestämiseen liittyvää toimintaa, myös reitin suunnittelua ja tiekirjojen piirtämistä. Itse taannoin tein yhdestä lyhyestä reitistä rallin tiekirjan omaisen kuvauksen muotoineen ja matkoineen ja johan on aikaa vievää puuhaa...

Ai niin, yksi kysymys vielä tähän liittyen. Onko joskus takavuosina ollut sääntö/suositus/edes vakiintunut ja kunnioitettu tapa, että maali on aina suoralla? Olen kuullut jotain sellaista, vaikka omana aikanani (2006->) näin ei ole ollut. Lähes poikkeuksettahan se olisi mahdollista jos niin halutaan.

basso
KV
KV
Viestit: 542
Liittynyt: 10.05.2004 00:00

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja basso » 06.10.2011 15:27

OJR kirjoitti: Ai niin, yksi kysymys vielä tähän liittyen. Onko joskus takavuosina ollut sääntö/suositus/edes vakiintunut ja kunnioitettu tapa, että maali on aina suoralla? Olen kuullut jotain sellaista, vaikka omana aikanani (2006->) näin ei ole ollut. Lähes poikkeuksettahan se olisi mahdollista jos niin halutaan.
Suositus on, että suoralle se maali laitettaisiin. Yleensä se tosiaan olisi mahdollista viedä suoralle, mutta ainakin täällä jumalan selän takana on joskus noi ojat sen verta syvät, liittymiä harvassa ja tiet kapeita, että joskus se ainoa järkevä maalin paikka tulee mutkaan. Leveä mutka on mun mielestä parempi paikka kuin ahdas ränni kymmensenttisillä spooreilla höystettynä, johon maaliautot saa juuri ja juuri piiloon/näennäiseen turvaan höttölumen taakse.

En sitten tiedä onko kilpurista katsoen ongelmallista, jos maalin paikka on piirretty oikein, vaikka olisikin mutkassa. Aina on toki mahdollista, että ulosajossa kennot lähtee, jos ne ovat mutkan jätössä.

Tuo Vilppula 2006 oli aika selkeä piirrosvirhe, kun jälkeenpäin sitä piirrosta tutkailtiin. Ammamiehet ei ilmeisesti olleet piirrosta nähneet, kun siinä ei kukaan ollut katsomassa aluksi.

Itsekin olen yrittänyt joskus tiekirjaa kätöstää, mutta eihän siitä mitään tule näillä ATK-taidoilla. Ei kehtaa käyttää muuhun kuin omaan tiekirjan tarkkaamiseen. Voisiko joku rallinörtti kertoa, millaisella ohjelmalla niitä viivoja saisi piirrettyä nätisti suoraan siihen standardi tiekirjapohjalle? Olis meinaan aikamoisen kätevää, kun ohjelma olisi yhtä helppo käyttää kuin esim. Paint. Kaarevien muotojen piirtämiseen tulis olla ohjelmassa joku sellainen vakain, joka korjaisi tekijän hiirikäden tärinän automaattisesti. Olisi aika paljon helpompaa tehdä tiekirjoja ainakin erikoiskoesivuille, jos se kävisi niin kuin ennen vanhaan "vapaalla kädellä" piirtämällä. Jäisi aikaa muuhunkin tekemiseen. Näppituntuma on, että Excelillä yhteen sivuun menee helposti tunti, jos tekee oikein tarkkaa jälkeä. Jokainen osaa laskea kuinka kauan palaa "turhaa" aikaa 60 sivun piirtämiseen. Kynällä tuohon hommaan menee aikaa noin viideosa, vaikka nysvää kuinka tarkasti tahansa.

Tässä topicissa on tullut ihan hyviäkin teorioita siitä, miksi pahoja tällejä tulee. Yhtä ainoaa syytä ei taida olla, aina se on useamman tekijän summa. Uskoisin, että ilman katsojiakin niitä sattuisi, eli katsojien poistaminen ei poista pahoja ulosajoja. Autojen kehitys ja entistä nopeemmat tiet ne taitaa olla suurimmat syyt, varauksella riskinoton kasvaminen.

Pakko muistella menneitä aikoja. Videolta todettuna Mökkönen tuli aikoinaan joka paikkaan täysiä 1300 escortilla. Aika usein kääntyi kuitenkin, vaikka oli aivan varmasti huonommat renkaat ja alustat kuin nykyään. Tehoa oli vähemmän ja näin ollen myös todennäköisesti vauhtia. Nykyään samassa uravaiheessa oleva junnu laskee menemään sellasella laitteella, jossa on tuplasti tehoa ja vähintään sama määrä voimaa välittyy tiehen kuin pikku Escorteissa. Jos ei omista samanlaisia ranteita kuin Mökkönen ja erehtyy vetämään yhtä kovalla yrkällä niin lopputulos voi olla surullinen. 80-luvulla oli vielä sadan auton paikkoja, tai ainakin yksi paikka, ei oo enää, onneksi. Eli ennenkin ajettiin ulos, mutta pehmeämmin. Ne paikat, joissa pahoja ulosajoja on viime aikoina sattunut, ovat olleet aika usein nopeita paikkoja, johon myös järjestäjän nuotti olisi nopea. En sitten tiedä miten ne vaikuttaisivat vauhtiin kyseisissä paikoissa? Videoiden perusteella voisi melkein sanoa, että Ruotsissa paikat on joko sellasia tökköpaikkoja, jotka kääntyvät ihan sikana tai sitten joku tulee nopeeseen paikkaan ylikovaa ja sitten lennetään ja kauas.

Mitä tulee tolkuttomaan yritykseen, niin en ihan allekirjoita sitä väitettä. On toki muutamia hurjia, jotka tyrkkäävät ihan sairaasti menemään, mutta kyllä suurin osa Youtuben inkkareista pimeissä kisoissa on aika lailla keskitietä pitkin ajoa. Sattuuko kamerat sitten aina sellaseen rauhalliseen kyytiin? Missään nimessä en aliarvioi kuljettajien kykyjä, mutta videoiden perusteella meno näyttää välillä hyvinkin rauhalliselta. Eli eivät kaikki ainakaan vedä aina ihan sarvi otsassa jokaiselle sokealle nypylle täysillä. Sitten jos vetää, niin se ojan takanakin oleva puusto hyppää helposti lähemmäs. Ei noita kaikkia runkoja oikein voi paalittaa. Ehkä Islannissa onnistuisi paremmin.

Tervetuloa tekemään kisoista turvallisempia urheilullisuuden kärsimättä. Vapaita paikkoja on ihan varmasti jokaisen kisan organisaatioissa.
If in doubt - flat out

Avatar
ignis
KV
KV
Viestit: 656
Liittynyt: 18.12.2005 00:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja ignis » 06.10.2011 16:32

OJR kirjoitti:
Ai niin, yksi kysymys vielä tähän liittyen. Onko joskus takavuosina ollut sääntö/suositus/edes vakiintunut ja kunnioitettu tapa, että maali on aina suoralla? Olen kuullut jotain sellaista, vaikka omana aikanani (2006->) näin ei ole ollut. Lähes poikkeuksettahan se olisi mahdollista jos niin halutaan.
Muistaaksen sellainen sääntö oli ja syy siihen oli se että ei ollut valokennoja vaan lipulla lähdettiin ja tultiin maaliin joten maali at:n ja lippumiehen välillä piti olla näköyhteys. Tällainen käsitys aiheesta minulla...
Missä vaiheessa on päässyt käymään niin kierosti että miehelle on kasvanut omatunto?

Avatar
Jepo
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 64
Liittynyt: 20.02.2007 00:00
Paikkakunta: Ihode

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja Jepo » 06.10.2011 23:37

Itse olen ajatellut että siirryn kokonaan ajamaan nuotti kilpailuja niin ei tarvitse manailla näitä ongelmia et onko huomioita tarpeeksi ja onko "pyhä" kirja piirretty oikein... kun itse tekee nuotin niin ei voi kun katsoa peiliin jos käy vahinko!!

Vastaa Viestiin